Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:46

Ik stem altijd.
Ten eerste en tweede: ik ben kleindochter van kleine luyden en bovendien vrouw.

Er is hard voor gestreden dat ik mag stemmen en het feit dat vrouwen en kleine luyden stemrecht hebben vind ik belangrijk.
Dat heeft een boel zaken verbeterd.
(Persoonlijk ben ik, vrij naar Bertold Brecht, 'tot rijkdom vervallen'.)

Dat stemmen lekker ouderwets in een hokje gaat, vroegah zelfs met gordijnen is iets wezenlijks.

Electonisch thuis stemmen: hoe weet je dat de app niet vervalsd is?
En vooral: hoe goed weet je dat iemand in 'totale vrijheid' zijn /haar stem uitbrengt...?

En in Nederland zijn we gewend aan coalities en compromissen.
Wellicht niet altijd super duidelijk, maar ik vind het wel een mooi systeem.

Roodvos

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:48

Ik ga altijd stemmen. Nu ben ik woensdag naar de Equitana, maar ik heb een familielid gemachtigd.

Het is een verworven recht en zeker voor ons vrouwen belangrijk om gebruik van te maken. Er is nog veel ongelijkheid in de wereld en ook in NL is er nog steeds ongelijkheid tussen M/V.

Dus net als Daphara stem ik ook altijd op een vrouw.

@Secrible: in een dergelijk geval van twijfel stem ik gelijk aan wat ik voor de Tweede Kamer heb gedaan. Met het idee dat daarmee mijn stem ook doorklinkt in de Eerste Kamer.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:49

Ibbel schreef:
En wat denk je dat er gebeurt als er straks een Eerste Kamer is die de wetten die door de Tweede Kamer worden aangenomen gaat blokkeren? Die kans bestaat.

Ook nu heeft de regeringscoalitie al geen meerderheid, maar als dat verschil sterker wordt, gaat het niet meer lukken oppositiepartijen mee te krijgen.

Dan stokt alles. Ook waar uitstel allang niet meer kan.


Maar hé, ik ben over 30 jaar wel dood. Na mij de zondvloed hoor, en vermoedelijk letterlijk :D


Als dit zou gebeuren (wat waarschijnlijk is) en het kabinet kan niet verder, dan zal het vallen en komen er nieuwe verkiezingen. Dan ligt alles weer open.

Marcella

Berichten: 36775
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:51

Soms wel soms niet, maar heel eerlijk ben het zat om te stemmen op loze beloften.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:52

Ik vind een "plicht" om te stemmen omdat je toevallig vrouw bent een soort omgekeerd feminisme, als je begrijpt wat ik bedoel...
Ik zou niet weten waarom een vrouw meer plicht zou moeten "voelen" dan een man.

Marcella, je kan ook een blanco proteststem stemmen he.

Sintara

Berichten: 7426
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:53

Ik ga uit van verschillende stemwijzers en dan degene waar ik het beste gevoel bij heb. ik heb maar 1 keer niet gestemd, toen kwam er gewoon niks echt uit maar zat ik in een heel verdwaalde hoek. Ja dan heeft het niet zon zin...

Hiraeth

Berichten: 3226
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:53

fleurtjeuh schreef:
Maar ik hoor vaak verbazing als ik zeg niet te gaan stemmen, maar ik zal toch vast niet de enige zijn?

Dat snap ik eigenlijk wel, want mijn eerste reactie op de topic titel was ook: waarom zou je zo openlijk aangeven niet te gaan stemmen?

Het klopt dat er geen één partij is die al je punten zou ondersteunen, maar politiek in een democratisch systeem gaat vaak uit van (helemaal in Nederland :+) compromissen sluiten. Een partijagenda is niet een lijst van dingen die gaan gebeuren als die partij in de eerste- en tweede kamer komt of in andere bestuursorganen. Persoonlijk kijk ik altijd naar een partij die het beste aansluit bij mijn normen en waarden, want dan weet ik dat ik gemiddeld genomen wel tevreden ga zijn met de manier hoe mijn mening gepresenteerd wordt in debatten.

Ik zou dus toch kijken bij een kieskompas of een stemwijzer in welke hoek je zelf het meeste zit en je een piepklein beetje verdiepen in de partijen die naar voren komen. Helemaal nu er zoveel stemmen zijn op one issue protestpartijen vind ik het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen stemmen.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:55

juval schreef:
Als dit zou gebeuren (wat waarschijnlijk is) en het kabinet kan niet verder, dan zal het vallen en komen er nieuwe verkiezingen. Dan ligt alles weer open.


En als dan weer niemand stemt, komt er een misschien coalitie aan de macht die niet heel erg best voor het milieu is.

Maar nogmaals, mijn tijd zal het wel duren en ik heb geen kinderen om me zorgen over te maken. Ik heb heel veel medelijden met de kinderen van nu. Die krijgen onze oliebol - tegen de tijd dat zij volwassen zijn in veelvoud - om op te lossen. Als zij het wél aandurven tenminste...

Durven jullie te gokken welke politieke partij in NL het grootst aantal leden heeft?

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:56

Ibbel schreef:
En wat denk je dat er gebeurt als er straks een Eerste Kamer is die de wetten die door de Tweede Kamer worden aangenomen gaat blokkeren? Die kans bestaat.

Ook nu heeft de regeringscoalitie al geen meerderheid, maar als dat verschil sterker wordt, gaat het niet meer lukken oppositiepartijen mee te krijgen.

Dan stokt alles. Ook waar uitstel allang niet meer kan.


Blokkeren?
De Eerste Kamer kan alleen wetten 'terug naar de overkant sturen'.
Dwz: de Eerste Kamer is niet accoord, de Tweede Kamer moet iets wijzigen.

En uiteraard: in overleg van te voren zorgen dat een deel van de oppositie mer kan met een voorstel hoort ook tot de mogelijkheden.
.... zo gaat het nu ook al een tijd.

En nergens staat de wet geschreven 'dat een minderheidskabinet niet mag',
laat staan dat het inefficiënt zou zijn.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:57

secricible schreef:
Ik vind een "plicht" om te stemmen omdat je toevallig vrouw bent een soort omgekeerd feminisme, als je begrijpt wat ik bedoel...
Ik zou niet weten waarom een vrouw meer plicht zou moeten "voelen" dan een man.

Marcella, je kan ook een blanco proteststem stemmen he.


Een eeuw geleden mochten vrouwen nog niet stemmen, stemrecht voor vrouwen bestaat nog niet zo lang.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:57

Janneke2 schreef:
Blokkeren?
De Eerste Kamer kan alleen wetten 'terug naar de overkant sturen'.
Dwz: de Eerste Kamer is niet accoord, de Tweede Kamer moet iets wijzigen.


Ja, dat noem jij geen blokkeren? Dat kan je tot in het oneindige volhouden hoor.

Nagini
Berichten: 11282
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:57

Ik stem nooit omdat ik in het buitenland woon. Ik MAG wel stemmen zeker voor de 2e kamer maar eigenlijk geen idee hoe.

Bovendien weet ik ook echt niet wat er in NL aan de hand is behalve de obvious dingen.. maar ik weet dat er wel NLers in het buitenland zijn die vooralsnog altijd stemmen.

Zoolgangster

Berichten: 9676
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:58

Cioccolato schreef:
Ibbel schreef:
Ik denk overigens dat er een stuk meer door jongeren gestemd zou worden als dat gewoon met je telefoon, een app (met ingebouwde kieswijzer) en je DigiD kon.


Ja stemmen mag ook wel eens met de tijd mee


Dat "met de tijd meegaan" hebben ze gedaan (stemcomputers), maar toen werd er beweerd dat het fraude gevoelig was, en kwam het rode potlood ✏️ terug.
Met een app stemmen zou zeker makkelijker zijn. Ik stem zelf wel, om te voorkomen dat andere partijen mijn stem anders krijgen.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 13-03-23 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:00

Ik ga wel stemmen. Niet zo zeer omdat ik verwacht dat er iets zal gaan veranderen, maar vooral omdat ik er heel erg op tegen ben dat grote bedrijven of andere landen zich met de politiek gaan mengen, zoals hoe de veevoer producenten de BBB financieren en aan de touwtjes trekken om er zelf beter van te worden, en hoe Rusland geld naar FvD doorsluist.. Dan krijg je van die Amerikaanse praktijken, dat moet je niet willen, dus elke stem tegen dat soort partijen is er één denk ik dan.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:00

Ik stem altijd, echt zonde om niet te stemmen 'want het heeft geen zin'. Als je niet stemt niet nee :+ Juist bij deze verkiezingen extreem belangrijk om te stemmen, omdat een bepaalde groep conservatieve fantasten een laatste grote stuiptrekkende houdgreep gaat demonstreren. Dus een tegenstem, íedere tegenstem vind ik van belang.

Ook vrij genomen, zoals iedere verkiezingen, om bij een stembureau te zitten en te tellen. Omdat zelfs de mensen waar ik faliekant tegen ben de kans moeten en mogen hebben om hun stem uit te brengen *D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34692
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:00

Van de waterschappen snap ik niks. Ik heb daar totaal geen kennis van, het is ook totaal niet terug te vinden welke groep waar precies voor staat. Maar ik zag dat de partij waarop ik voor de provincie ook op wil stemmen erbij staat. Dus dan stem ik daar maar op. Ik ben voor het eerst in mijn leven overgelopen naar de rechterkant van het spectrum omdat de partij waar ik eerst op stemde samen gaat met een andere partij. Ik vind dat niks. Daarnaast staan ze voor zaken in mijn directe leefomgeving waar ik het absoluut niet mee eens ben. Het loont echt om dat soort zaken uit te zoeken zoals waar willen ze bouwen, wegen aanleggen, windmolenpark. Wil je dat wel of niet, en dan kijken welke partij daarbij aansluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:01

Nagini schreef:
Ik stem nooit omdat ik in het buitenland woon. Ik MAG wel stemmen zeker voor de 2e kamer maar eigenlijk geen idee hoe.

Bovendien weet ik ook echt niet wat er in NL aan de hand is behalve de obvious dingen.. maar ik weet dat er wel NLers in het buitenland zijn die vooralsnog altijd stemmen.
Ik blijf dat zo raar vinden: je mag 20 jaar weg zijn uit Nederland en nog steeds stemmen tijdens Tweede Kamerverkiezingen; en je mag ook 20 jaar in Nederland wonen zonder ooit genaturaliseerd te zijn, maar niet stemmen op het parlement van het land dat dus al 20 jaar je thuis is. Hoe dan?! :')

Voor de Provinciale Staten niet relevant, maar ook op de Tweede Kamer stem ik niet (meer). Ik ben geëmigreerd, of ik stem op de Commons of ik stem niet. :=

Nagini
Berichten: 11282
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:03

Mkango schreef:
Nagini schreef:
Ik stem nooit omdat ik in het buitenland woon. Ik MAG wel stemmen zeker voor de 2e kamer maar eigenlijk geen idee hoe.

Bovendien weet ik ook echt niet wat er in NL aan de hand is behalve de obvious dingen.. maar ik weet dat er wel NLers in het buitenland zijn die vooralsnog altijd stemmen.
Ik blijf dat zo raar vinden: je mag 20 jaar weg zijn uit Nederland en nog steeds stemmen tijdens Tweede Kamerverkiezingen; en je mag ook 20 jaar in Nederland wonen zonder ooit genaturaliseerd te zijn, maar niet stemmen op het parlement van het land dat dus al 20 jaar je thuis is. Hoe dan?! :')

Voor de Provinciale Staten niet relevant, maar ook op de Tweede Kamer stem ik niet (meer). Ik ben geëmigreerd, of ik stem op de Commons of ik stem niet. :=


Haha ja, tis wat. In NL kan Ik stemmen maar lijkt me nutteloos. Hier mag ik niet stemmen haha.
Achja, lig er niet wakker van.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:09

Er is nu eindelijk geregeld dat je vanuit het buitenland rechtstreeks kunt stemmen op de eerste kamer.
Da's best mooi als je expat bent en misschien ook nog eens terug wil.

Grootste manco aan NL is dat er veel te veel (kleine) partijen zijn, en coalities uit veel te veel partijen moeten bestaan om idd nog een herkenbaar: "ha, hier heb ik op gestemd" beleid uitgevoerd te zien worden.

De 2-partijenconstructies van de UK en de VS is ook niet handig (ja, daar zijn ook nog een paar andere partijen, maar die krijgen geen poot aan de grond), maar die overvloed in ons gezellige poldermodel werkt echt niet mee.

Toen deze opoe jong was en voor het eerst mocht stemmen waren er een stuk of 5-6 partijen. CDA was net gevormd uit een stel religieuze partijen, je had de piepjonge Boerenpartij (ook niets van terecht gekomen trouwens) en D66 was net geboren. Vanouds had je de PvdA en de VVD, en oh ja, er was een Communistische Partij. Jawel, whaha, ook dat nog.

Maar dat was het wel zo'n beetje. En dan zag je in ieder geval nog iets terug van je keuze.
Dus ik snap best dat mensen zeggen: 'ze doen toch niet wat ze beloven'. Klopt, da's de pest als je in een coalitie van zeer uiteenlopende partijen zit.

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:10

BaileyMix schreef:
Ook vrij genomen, zoals iedere verkiezingen, om bij een stembureau te zitten en te tellen. Omdat zelfs de mensen waar ik faliekant tegen ben de kans moeten en mogen hebben om hun stem uit te brengen *D


+:)+

Wat GOED om te doen! Mijn complimenten!!

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:11

Ik snap het ' -O- ' gevoel van sommigen hier wel. Ik stem altijd, maar ik weet het nu écht niet. Stem je 'voor je provincie' of stem je meer strategisch voor de Eerste Kamer? Die twee kunnen soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Partijen die ik op zich interessant vindt als tegengeluid voor de rechtse partijen hebben soms standpunten waardoor ik er écht niet op wil stemmen. Voor de wolf bijvoorbeeld, of voor het vol leggen van weilanden met zonnepanelen. Partijen die daar dan weer tegen zijn, zijn voor een kerncentrale hier in de provincie. En dat wil ik al helemáál niet :=

Kortom, ik ga nog maar weer eens wat programma's doorworstelen en zaken tegen elkaar wegstrepen.

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:14

Ibbel schreef:
Toen deze opoe jong was en voor het eerst mocht stemmen waren er een stuk of 5-6 partijen. CDA was net gevormd uit een stel religieuze partijen, je had de piepjonge Boerenpartij (ook niets van terecht gekomen trouwens) en D66 was net geboren. Vanouds had je de PvdA en de VVD, en oh ja, er was een Communistische Partij. Jawel, whaha, ook dat nog.


We zijn van vergelijkbare leeftijd, maar ik heb nog nooit een stembiljet met maar vijf of zes partijen meegemaakt.
(Tien in dorp X bij de gemeenteraadsverkiezingen, dat is wel zo'n beetje de ondergrens.)

lizard
Berichten: 5300
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:17

Eens met ibbel,en mysa.

Er zijn partijen waar ik het Niet Mee eens Ben,en de enige manier om Daar iets aan te doen,is gaan stemmen.

En ook ik stem op een vrouw.

Er zijn veel te weinig dames actief in de politiek.

friezenfan2

Berichten: 2620
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:17

Vorige week een kieswijzer ingevuld die komt vaak wel op dezelfde partij uit. En woensdag ga ik ergens stemmen, blijkbaar kan dat deze keer om de hoek dus misschien doe ik dat daar wel. Als je niet stemt dan verandert er nooit iets.

En als vrouw vind het ook mijn plicht om te gaan stemmen er zijn nog zoveel landen waar je als vrouw niets te zeggen hebt. En wij mogen dat wel. Ook stem ik altijd op een vrouw, dat leerde mijn moeder me.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:18

Berdien schreef:
Partijen die daar dan weer tegen zijn, zijn voor een kerncentrale hier in de provincie. En dat wil ik al helemáál niet :=

Kortom, ik ga nog maar weer eens wat programma's doorworstelen en zaken tegen elkaar wegstrepen.


Kerncentrale zou ik nu niet meenemen in een beslissing.
a) is vreselijk duur om te bouwen
b) duurt 20 jaar om te bouwen
c) "Den Haag" wil er voorlopig 2 in Borssele bij, en dat vindt Borssele niet erg.

De ontwikkeling van modulaire thoriumcentrales staat nog in de kinderschoenen terwijl die realistischer lijken te zijn qua kosten, veiligheid en kernafval en vermoedelijk gaat in een later stadium daar op ingezet worden. Dus daar zou ik me over 8 jaar druk over gaan maken, maar niet bij deze verkiezingen.