Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:23

Over dat minder stemlokalen: zou dat ook niet komen omdat er simpelweg niet genoeg mensen zijn om die stemlokalen te vullen? Volgens mij is daar vaak best een tekort aan. Zomaar een theorie hoor, heb me er niet in verdiept.

Pulsvisserij vind ik echt lastig. Ik heb ook wel vernomen dat pulsvisserij minder slecht is voor het bodemleven (en minder pijnlijk voor de vissen dacht ik?) dan met netten, maar dat kwam ook wel weer uit van Nederlandse onderzoekers in opdracht van de Nederlandse visserij. Dus wat nou waar is... Wel iets om eens meer in te verdiepen.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:29

BaileyMix schreef:
Over dat minder stemlokalen: zou dat ook niet komen omdat er simpelweg niet genoeg mensen zijn om die stemlokalen te vullen? Volgens mij is daar vaak best een tekort aan. Zomaar een theorie hoor, heb me er niet in verdiept.

Tekort aan mensen geloof ik niet.
Het zijn hetzij beëdigde vrijwilligers, hetzij ambtenaren.
En de taak van de gemeente die één en ander organiseert is de mensen netjes over het oppervlak van de gemeente verdelen.
Zou je echt in de knel komen, dan maar een lokaal minder in een rijke buurt.
Citaat:
Pulsvisserij vind ik echt lastig. Ik heb ook wel vernomen dat pulsvisserij minder slecht is voor het bodemleven (en minder pijnlijk voor de vissen dacht ik?) dan met netten, maar dat kwam ook wel weer uit van Nederlandse onderzoekers in opdracht van de Nederlandse visserij. Dus wat nou waar is... Wel iets om eens meer in te verdiepen.

Het is een andere verstoring van de bodem.
En het ministerie is met het geitepaadjes taktiek 'op haar bek gegaan' en de individuele ondernemers mogen hier voor opdraaien....

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:32

herr_balou schreef:
Nederlandse vissers zijn actief langs ongeveer de hele west-kust van Europa en Afrika en ontnemen met hun grote trawlers inkomsten van de lokale bevolking. En het dan raar vinden dat die Afrikanen naar Europa willen komen...


Zoals aangegeven: vissers vertrekken zondag op maandagnacht en komen op donderdagavond weer in de haven aan in Nederland. Het is dus helemaal niet aantrekkelijk om zo ver van huis te gaan vissen. Het overgrote deel vist daarom voornamelijk alleen in de Noordzee.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:35

Janneke2 schreef:
Tekort aan mensen geloof ik niet.
Het zijn hetzij beëdigde vrijwilligers, hetzij ambtenaren.
En de taak van de gemeente die één en ander organiseert is de mensen netjes over het oppervlak van de gemeente verdelen.
Zou je echt in de knel komen, dan maar een lokaal minder in een rijke buurt.



Ja, geen idee. Ik zit ook altijd gewoon in mijn eigen wijk in één van de stemlokalen, ik ga ook niet in Overvecht zitten o.i.d. omdat daar niemand wil... Maar zal wel dat ze dan ambtenaren daar inzetten. Waarom er dan minder zijn, weet ik niet *D

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:38

Nog zoiets raars: Discards in de visserij.
Dit zijn vissen die gevangen worden, maar niet aan land gebracht mogen worden. Bijv. omdat er een verbod is om op die vissen te vissen, maar ook vissen die nog te klein zijn om aan land gebracht te mogen worden: jonge/baby vissen dus.

Wat is daar het kromme aan?
- Teruggooien in zee mag niet, is verboden.
- Aan land brengen, mag niet, is verboden.
Wat moeten de vissers dus doen? Vernietigen (vermalen tot vismeel dus).

En dan klagen over dat de zee leeggevist wordt. 8)7

Die vissen leven dus nog gewoon en als ze terug gegooid zouden mogen worden in zee, zouden ze daar nog prima kunnen groeien en voortplanten en dit is ook wat de vissers zouden willen doen. Nu krijgen de vissers in hun schoenen geschoven dat ze de zee leeg vissen, maar eigenlijk zijn het de opgelegde geboden/verboden.

Maar goed, je zou bijna een apart topic maken over visserij haha.

juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:58

over visserij is inderdaad een boel te zeggen. pulsvisserij die door Europa (jaloerse franse vissers) wordt tegengehouden. Aanlandplicht waarbij de bijvangst niet meer terug mag worden gezet in de zee, dit zijn de jonge vissen die te klein zijn voor de verkoop. Die kunnen prima teruggezet worden en uitgroeien tot grote vissen.. maar om een of andere reden mag dit niet.
Vrijwel alle europese vissers krijgen compensatie voor de hoge brandstofprijzen, alleen de NL vissers niet.
Visgronden zijn sinds Brexit een groot deel verminderd.
Ook raken vissers veel visgrond kwijt aan natuurgebieden die vergroot worden.
En dan ook nog door de extreem grote windparken die op zee worden aangelegd, Dan heeft men het niet over verstoring van de bodem en visstand. Door de windparken op zee is ook een heel groot visgebied verloren gegaan.
Vissers krijgen op dit moment subsidie om hun boot te laten slopen. Helaas maken velen daarvan gebruik. Sommige visafslagen zijn al gesloten en vissersdorpen lopen leeg...
vissers zijn ook familiebedrijven. Net als de boeren.
https://vissersvoorvrijezee.nl/

Needje

Berichten: 19208
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:07

Maar waarom mogen vissen niet teruggegooid worden in zee?! Achterlijke regel toch?

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:12

Needje schreef:
Maar waarom mogen vissen niet teruggegooid worden in zee?! Achterlijke regel toch?

Die oevrleven het niet:
Citaat:
De aanlandplicht dringt verspilling terug. Dit betekent dat vissers bijvangst meenemen naar de wal (aanlandplicht). Ze mogen het niet teruggooien in zee. De bijvangst (te kleine vis) overleeft niet als het teruggegooid wordt. Door er veevoer, visolie of vismeel van te maken, is er geen verspilling.
Daarnaast is het voor vissers aantrekkelijker om geld te besteden in maatregelen die bijvangst beperken. Bijvoorbeeld met beter vistuig en betere vissersschepen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... erspilling.

juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:14

Brainless schreef:
Needje schreef:
Maar waarom mogen vissen niet teruggegooid worden in zee?! Achterlijke regel toch?

Die oevrleven het niet:
Citaat:
De aanlandplicht dringt verspilling terug. Dit betekent dat vissers bijvangst meenemen naar de wal (aanlandplicht). Ze mogen het niet teruggooien in zee. De bijvangst (te kleine vis) overleeft niet als het teruggegooid wordt. Door er veevoer, visolie of vismeel van te maken, is er geen verspilling.
Daarnaast is het voor vissers aantrekkelijker om geld te besteden in maatregelen die bijvangst beperken. Bijvoorbeeld met beter vistuig en betere vissersschepen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... erspilling.


dat vinden de beleidsmakers bij de overheid.
vissers denken er anders over.
https://vistikhetmaar.nl/dossiers/is-he ... n-vis-erg/

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:17

Even over pulsvisserij, Nederland kreeg toestemming onder de noemer “ onderzoek “ en dat geitenpaadje werd elk jaar verlengt door Carola Schouten. Ook hier werd weer een uitzonderingspositie gecreëerd die niet stand hield. De boeren, vissers, landbouw zijn gewoon de dupe van hun eigen ministers en gelobby .
En dan boos zijn want het kostte zoveel geld! Zaten ze te slapen dan if dachten/denken ze dat het wel los zou lopen en er uiteindelijk wel vergunning kwam.

Exitium

Berichten: 7159
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:19

BaileyMix schreef:
Over dat minder stemlokalen: zou dat ook niet komen omdat er simpelweg niet genoeg mensen zijn om die stemlokalen te vullen? Volgens mij is daar vaak best een tekort aan. Zomaar een theorie hoor, heb me er niet in verdiept.

Ik las recent dat er juist geen tekort is omdat er tijdens corona meer mensen nodig waren (omdat een deel van de stembureauss drie dagen open was) en ze daaruit kunnen putten. Zou kunnen dat er in bepaalde dorpen / wijken wel een tekort is, maar dan is het aan de gemeente om dat op te lossen. (en een stembureau sluiten zie ik niet als oplossing :P)

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:23

Exitium schreef:
Ik las recent dat er juist geen tekort is omdat er tijdens corona meer mensen nodig waren (omdat een deel van de stembureauss drie dagen open was) en ze daaruit kunnen putten. Zou kunnen dat er in bepaalde dorpen / wijken wel een tekort is, maar dan is het aan de gemeente om dat op te lossen. (en een stembureau sluiten zie ik niet als oplossing :P)



Haha ja geen idee hoor! Was maar een theorietje. Maar waarom er dan nu minder zijn in bepaalde wijken weet ik niet. Wel banketstaaf!

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:32

BigOne schreef:
Even over pulsvisserij, Nederland kreeg toestemming onder de noemer “ onderzoek “ en dat geitenpaadje werd elk jaar verlengt door Carola Schouten. Ook hier werd weer een uitzonderingspositie gecreëerd die niet stand hield. De boeren, vissers, landbouw zijn gewoon de dupe van hun eigen ministers en gelobby .
En dan boos zijn want het kostte zoveel geld! Zaten ze te slapen dan if dachten/denken ze dat het wel los zou lopen en er uiteindelijk wel vergunning kwam.


Nou, dat klopt toch ook niet helemaal. De vissers wisten dat het een uitzondering betrof, dus zij investeren willens en wetens in iets wat nog niet is goedgekeurd. Mensen zijn zelf ook nog verantwoordelijk voor hun keuzes.

LoveBodin

Berichten: 4364
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:33

Er is in de gemeente waar ik stembureaulid ben overigens weldegelijk een tekort aan stembureauleden. EN dat is geen kleine plattelands gemeente ofzoiets. We kregen bericht dat er te weinig tellers, voorzitters en dergelijke waren en dat ze de planning (bijna) niet rond kregen.
Dus dat tekort kan zeker wel reden zijn voor minder stembureaus. Op zich is minder stembureaus op zichzelf geen probleem, maar de verdeling van locaties kan dat wel zijn. Het is natuurlijk bizar dat er minder stembureaus zijn in gebieden met lagere WOZ waarden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:37

De vraag was of mensen ook niet gaan stemmen....

Normaal ga ik wel stemmen en ben ik er ook voor om te stemmen. Toch voel ik me niet verplicht en al helemaal niet omdat ik vrouw ben.
We mogen stemmen, maar ik vind niet dat het MOET. Mensen moeten daarin wel vrij blijven.

En eerlijk........Zie ik liever dat mensen niet stemmen, dan dat ze zomaar iets stemmen omdat bepaalde partijen hard schreeuwen, veel in beeld komen en precies zeggen wat mensen willen horen.

En iedereen is vrij om te kiezen wie zij willen, maar ik denk dat veel mensen anders zouden stemmen als ze zich beter zouden verdiepen in de politiek en de partijen. Ik snap ook nog steeds niet dat er niet meer aandacht is voor politiek in het onderwijs. Daar zou men moeten beginnen met goed voorlichten en niet alleen wat men van thuis of uit de omgeving mee krijgt en al helemaal niet via sm.

Karl66

Berichten: 29758
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:19

BigOne schreef:
Even over pulsvisserij, Nederland kreeg toestemming onder de noemer “ onderzoek “ en dat geitenpaadje werd elk jaar verlengt door Carola Schouten. Ook hier werd weer een uitzonderingspositie gecreëerd die niet stand hield. De boeren, vissers, landbouw zijn gewoon de dupe van hun eigen ministers en gelobby .
En dan boos zijn want het kostte zoveel geld! Zaten ze te slapen dan if dachten/denken ze dat het wel los zou lopen en er uiteindelijk wel vergunning kwam.


En dat onderzoek wat Nederland mocht gaan doen is nooit gedaan. Garnalenvissers hebben bijvoorbeeld een hele negatieve mening over pulsvissen, want pulsvissen schijnt funest te zijn voor het bodemleven. En toen de EU zei: "Hé, jullie doen helemaal geen onderzoek maar zijn wel volop met veel meer schepend dan afgesproken commercieel aan het vissen, dat mag niet.", toen was het natuurlijk de schuld van die stomme EU en die nog stommere Franse vissers dat de vissers niet meer mochten pulsvissen. Terwijl de schuld toch echt bij de Nederlandse overheid en de Nederlandse vissers ligt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34710
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:26


Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:28

Als je dat onderzoek leest zou je denken dat pulsvissen beter “scoort” dan sleepnetvissen…. Is t een gedegen onderzoek?

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:03

Karl66 schreef:
BigOne schreef:
Even over pulsvisserij, Nederland kreeg toestemming onder de noemer “ onderzoek “ en dat geitenpaadje werd elk jaar verlengt door Carola Schouten. Ook hier werd weer een uitzonderingspositie gecreëerd die niet stand hield. De boeren, vissers, landbouw zijn gewoon de dupe van hun eigen ministers en gelobby .
En dan boos zijn want het kostte zoveel geld! Zaten ze te slapen dan if dachten/denken ze dat het wel los zou lopen en er uiteindelijk wel vergunning kwam.


En dat onderzoek wat Nederland mocht gaan doen is nooit gedaan. Garnalenvissers hebben bijvoorbeeld een hele negatieve mening over pulsvissen, want pulsvissen schijnt funest te zijn voor het bodemleven. En toen de EU zei: "Hé, jullie doen helemaal geen onderzoek maar zijn wel volop met veel meer schepend dan afgesproken commercieel aan het vissen, dat mag niet.", toen was het natuurlijk de schuld van die stomme EU en die nog stommere Franse vissers dat de vissers niet meer mochten pulsvissen. Terwijl de schuld toch echt bij de Nederlandse overheid en de Nederlandse vissers ligt.


Heb je een bronvermelding dat het aantal vissersschepen in die periode gegroeid is? Ik zie hier alleen maar krimp de laatste 15 jaar i.p.v. groei.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34710
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:09

Cer schreef:
Als je dat onderzoek leest zou je denken dat pulsvissen beter “scoort” dan sleepnetvissen…. Is t een gedegen onderzoek?


De WUR lijkt me wel een betrouwbare bron.

marleen_88

Berichten: 14091
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:17

Tekort aan stemlokalen? In de school waar ik werk is een stemlokaal, de sporthal eraan vast heeft er ook één.... Hoe bedoel je totaal onlogisch?

Ik heb de stemwijzers gedaan, maar krijg allemaal onbekende partijen waar ik nog nooit van heb gehoord. Ik heb totaal geen interesse in politiek, maar ik stem altijd braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:20

LoveBodin schreef:
Er is in de gemeente waar ik stembureaulid ben overigens weldegelijk een tekort aan stembureauleden. EN dat is geen kleine plattelands gemeente ofzoiets. We kregen bericht dat er te weinig tellers, voorzitters en dergelijke waren en dat ze de planning (bijna) niet rond kregen.
Dus dat tekort kan zeker wel reden zijn voor minder stembureaus. Op zich is minder stembureaus op zichzelf geen probleem, maar de verdeling van locaties kan dat wel zijn. Het is natuurlijk bizar dat er minder stembureaus zijn in gebieden met lagere WOZ waarden.

Ooh ik heb me hier ook wel eens voor opgegeven, maar kreeg altijd al een half jaar van te voren te horen dat ze niemand meer nodig hadden. Was wel een stad vol politicologie studenten :P .

Best jammer. Ben het dit jaar vergeten. Het lijkt me oprecht leuk/interessant/belangrijk en woon nu ergens anders :+ .

Karl66

Berichten: 29758
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:23

Ingrid_92 schreef:
Heb je een bronvermelding dat het aantal vissersschepen in die periode gegroeid is? Ik zie hier alleen maar krimp de laatste 15 jaar i.p.v. groei.


Ik heb het niet over de groei van het aantal vissersschepen, ik heb het over het aantal schepen dat de pulsvismethode gebruikte.

@susanH, Nederland is direct begonnen met commercieel vissen ipv dat er onderzoek gedaan werd. Dat onderzoek werd dan ook nog eens op zo'n lange baan geschoven dat het pas na het verbod gepubliceerd werd en internationaal worden er ook nog wel wat vraagtekens bij het onderzoek gezet.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:32

Karl66 schreef:
Ingrid_92 schreef:
Heb je een bronvermelding dat het aantal vissersschepen in die periode gegroeid is? Ik zie hier alleen maar krimp de laatste 15 jaar i.p.v. groei.


Ik heb het niet over de groei van het aantal vissersschepen, ik heb het over het aantal schepen dat de pulsvismethode gebruikte.

@susanH, Nederland is direct begonnen met commercieel vissen ipv dat er onderzoek gedaan werd. Dat onderzoek werd dan ook nog eens op zo'n lange baan geschoven dat het pas na het verbod gepubliceerd werd en internationaal worden er ook nog wel wat vraagtekens bij het onderzoek gezet.


Ah ik snap nu hoe je hem bedoelt.

Wat had destijds dan het alternatief geweest voor de vissers volgens jou? Want sleepnetten mochten ook niet meer. Welke gangbare techniek bleef er toendertijd dan nog over? En ook nu? Volgens mij is dit de genadeklap voor de visserij. Moeten we dan vis willen importeren uit bijvoorbeeld Azië?

Karl66

Berichten: 29758
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:46

Hoezo mogen sleepnetten niet? Die worden nog steeds gewoon gebruikt hoor. Pulsvisserij daarentegen is commercieel nooit toegestaan geweest, daar mocht alleen onderzoek naar gedaan worden. En als we in Nederland eerst dan onderzoek hadden gedaan, daarna de resultaten hadden voorgelegd aan de andere landen binnen de EU, om het daarna in overleg commercieel uit te rollen, dan hadden de vissers nu kunnen pulsvissen. Maar door gelijk illegaal commercieel te gaan vissen, hebben ze zelf hun glazen ingegooid.