Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:47

Ingrid_92, ik snap je passie betreffende de visserij, maar wijken we nu niet heel erg van het onderwerp af, al best een tijd inmiddels?

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:00

Je hebt gelijk Ailill, ik noemde al een keer dat hier eigenlijk een apart topic voor geopend moest worden.
Wat dat betreft heb ik niet een enorme passie voor de visserij, maar ben wel woonachtig in een vissersdorp en ken veel vissers en hun verhalen/overwegingen. Als er dan te gemakkelijk iets geroepen wordt over visserij zonder dat men de daadwerkelijke verhalen van een echte visser kennen, dan triggert het mij wel om er in ieder geval iets van te zeggen :) Zelfs als vegetarische zeedieren liefhebber :')

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:03

Snap ik hoor, zeker als je het van zo dichtbij mee maakt gaat het je, lijkt mij, aan het hart. Ik leer er ook van, wist bepaalde zaken niet. Juist vanwege het onderwerp juich ik een eigen topic toe :)

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:23

Gewoon niet stemmen, dat is helemaal prima, maar dan niet gaan zeuren of meningen gaan geven over een politiek onderwerp.
Ik bedoel, als je wilt dat er iets veranderd, en daar dan de kans voor krijgt, moet je die ook pakken :)

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 01:53

juval schreef:
over visserij is inderdaad een boel te zeggen. pulsvisserij die door Europa (jaloerse franse vissers) wordt tegengehouden. Aanlandplicht waarbij de bijvangst niet meer terug mag worden gezet in de zee, dit zijn de jonge vissen die te klein zijn voor de verkoop. Die kunnen prima teruggezet worden en uitgroeien tot grote vissen.. maar om een of andere reden mag dit niet.
Vrijwel alle europese vissers krijgen compensatie voor de hoge brandstofprijzen, alleen de NL vissers niet.
Visgronden zijn sinds Brexit een groot deel verminderd.
Ook raken vissers veel visgrond kwijt aan natuurgebieden die vergroot worden.
En dan ook nog door de extreem grote windparken die op zee worden aangelegd, Dan heeft men het niet over verstoring van de bodem en visstand. Door de windparken op zee is ook een heel groot visgebied verloren gegaan.
Vissers krijgen op dit moment subsidie om hun boot te laten slopen. Helaas maken velen daarvan gebruik. Sommige visafslagen zijn al gesloten en vissersdorpen lopen leeg...
vissers zijn ook familiebedrijven. Net als de boeren.
https://vissersvoorvrijezee.nl/

Franse vissertjes willen begrijpelijkerwijs niet dat 'hun' zee door NL-vissers worden leeggevist met hypermoderne efficiente moordenaartrawlers. Hetzelfde geldt voor Britse vissers aangaande visgronden.
Waarom zijn NL-ers toch zo ikke-wil-groot-groter-grootst en vergeten daarbij dat er ook andere mensen op de wereld leven en graag wat inkomsten willen hebben? Is dát dé VOC-mentaliteit?
NL-vissers krijgen inderdaad subsidie om hun boot te laten slopen, maar als ze door varen krijgen ze subsidie op diesel want ze betalen een fractie van wat de normale consument aan diesel betaald en auto's zijn - over het algemeen - 'schoner' dan boten.
Het verbod om bijvangst overboord te gooien lijkt me logisch, ik geloof niet dat vissen die in zulke enorme netten worden binnen gehaald het kunnen overleven. Ja, bij kleine vissersbootjes zoals waarmee je de Fransen, Britten, Denen, etc. ziet vissen geloof ik dat nog maar waarmee je de gemiddelde NLse visser ziet varen niet.

De mensen die beweren dat er geen NL-vissers voor de west-kust van Afrika actief zijn moeten eens aan de Trawlerkade in IJmuiden gaan kijken naar de mega trawlers die daar diepvriesdozen vol komen afleveren en nee, die zijn niet een klein weekje weg...
Ik heb er naar staan kijken. Die boten zijn serieus indrukwekkend maar ik wordt misselijk bij het idee van de impact op het zeeleven en bij de gedachte dat er mensen van hun inkomsten zien verdwijnen.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:39

Ik denk dat als je Bunschoten of Stellendam als referentiekader hebt, je idd een ander beeld van de visserij hebt.
Net zoals de boeren (één met rond de 150 vleeskalveren en één met een kleine honderd opfokzeugen) hier aan 'mijn weggetje' niet stroken met megastallen.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:47

Er zitten hier dacht ik geen mensen die zeggen dat NL niet voor de kust van Zuid Afrika vist.
Ik heb wel geschreven (maar ik weet niet of je daarop doelt) dat ik niet kan vinden waar NLS vissers wel vissen. Het enige wat er staat is dat ze in de Noordzee vissen en dat er 14 trawlers in NL zijn (of nou ja, hoe werkt dat, onder NLse vlag varen), haring en makreel enzo..
Maar goed, dat is inderdaad nog steeds erg off topic..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34709
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:03

Maar Karl, dat was niet waarom ik reageerde. Jij zei letterlijk er is geen onderzoek gedaan. Dat is wel gebeurd. Over de volgorde en het hoe wat wie en waarom weet ik niks. En idd, het is behoorlijk off topic.

Wat ik wel merk in deze verkiezingen en ik blijf me verbazen dat niemand daar op af gaat, is het verspreiden van nep nieuws van Forum en Forum aanhang. Een kwalijke zaak en gevaarlijk voor de democratie. En ik heb me helemaal geërgerd aan wat er allemaal gezegd werd op het NOS debat. Weer boren in Groningen omdat gas zo duur is geworden :x

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:28

SusanH schreef:
Maar Karl, dat was niet waarom ik reageerde. Jij zei letterlijk er is geen onderzoek gedaan. Dat is wel gebeurd. Over de volgorde en het hoe wat wie en waarom weet ik niks. En idd, het is behoorlijk off topic.

Wat ik wel merk in deze verkiezingen en ik blijf me verbazen dat niemand daar op af gaat, is het verspreiden van nep nieuws van Forum en Forum aanhang. Een kwalijke zaak en gevaarlijk voor de democratie. En ik heb me helemaal geërgerd aan wat er allemaal gezegd werd op het NOS debat. Weer boren in Groningen omdat gas zo duur is geworden :x

Het meest wonderlijke vind ik dat er in Groningen gestemd wordt voor partijen die daarvoor pleiten...

Janneke2

Berichten: 22810
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:30

Cer schreef:
Er zitten hier dacht ik geen mensen die zeggen dat NL niet voor de kust van Zuid Afrika vist.
Ik heb wel geschreven (maar ik weet niet of je daarop doelt) dat ik niet kan vinden waar NLS vissers wel vissen. Het enige wat er staat is dat ze in de Noordzee vissen en dat er 14 trawlers in NL zijn (of nou ja, hoe werkt dat, onder NLse vlag varen), haring en makreel enzo..
Maar goed, dat is inderdaad nog steeds erg off topic..


https://www.vismagazine.nl/artikelen/ge ... st-van-vis

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:37

herr_balou schreef:
Het meest wonderlijke vind ik dat er in Groningen gestemd wordt voor partijen die daarvoor pleiten...


Niet heel Groningen is aardbevingsgebied.

Als ik midden in een stad woon, boeien windmolens of zonnepanelen op agrarische grond me niet, maar er zullen dus ook best mensen zijn die zeggen: maak dat gas hier maar op, beter dan windmolens, zonneparken of een kerncentrale in de Eemhaven.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:51

Janneke2 schreef:

:o nog steeds off-topic. Thanks :) maar ik zie daar alleen aan waar vis vandaan komt. Niet wie het vangt.. ?

Kunnen groningers die last hebben van scheuren door gaswinning niet ook uitgekocht worden, net als boeren? Kunnen ze voor een leuk bedrag een huis zonder schade betrekken ergens..

Janneke2

Berichten: 22810
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:02

Ja, dat kan gewoon: Groningers uitkopen.

Daar is politieke wil voor nodig, en zoals bleek uit de parlementaire enquête ontbreekt die.

Exitium

Berichten: 7159
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:30

Die huizen waar nu al een gigantisch tekort aan is?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:34

Ik woon niet in aardbevingsgebied, maar wat je hier wel hoort is dat mensen vinden dat het zoals nu niet langer kan.
Het idee erachter is, ongeacht of dit klopt en kan, dat er weer gas uit Groningen komt, de prijzen dalen waar iedereen profijt van heeft en er veel geld van de opbrengst naar het opknappen van de huizen kan. Niemand zegt; boor maar raak en doe verder niks. Maar zelfs mensen uit het gebied willen nu liever snel geld zien om de huizen te repareren of nieuw te bouwen en lagere leefkosten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34709
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:16

Die mensen die schade hebben moeten zo snel mogelijk gecompenseerd worden. Dat had allang geregeld kunnen zijn. Maar zeggen, we compenseren. En gaan daarna op volle kracht weer gas boren. Nee die 2 gaan niet samen. En uitkopen is imo geen compensatie. Gedwongen worden om de plek waar je woont te moeten verlaten is gewoon heel erg naar om mee te maken.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:30

Oh ja, boeren mogen wel op het terrein blijven wonen, als ze uitgekocht worden toch?
Wordt dan die hele hypotheek afgekocht (bij gedwongen verkoop) zodat ze er wel kunnen blijven?

Janneke2

Berichten: 22810
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:19

De oude uitkoopregeling (2022) kwam boven de marktwaarde. (Ik heb ooit iets gehoord van 110%.)
Dus met wat mazzel is de hypotheek afgelost.

Let wel: veel boeren zitten in een wurggreep van 'groei moet', dure investeringen (die zich niet terugbetalen, denk aan emissie arme vloeren die veel uitstoot dóór laten gaan) - en wie een grotere hypotheek heeft zal niet op deze regeling zijn ingegaan.

juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:26

Cer schreef:
Oh ja, boeren mogen wel op het terrein blijven wonen, als ze uitgekocht worden toch?
Wordt dan die hele hypotheek afgekocht (bij gedwongen verkoop) zodat ze er wel kunnen blijven?


En dan komt eerst de belastingdienst langs.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:26

Cer schreef:
Oh ja, boeren mogen wel op het terrein blijven wonen, als ze uitgekocht worden toch?
Wordt dan die hele hypotheek afgekocht (bij gedwongen verkoop) zodat ze er wel kunnen blijven?

ook daar gaan dingen mis

Onze buren, gestopt met het bedrijf en willen aan uitkoop mee doen.
Maar hun huis staat als bedrijfswoning te boek.
Hebben ze zelf nooit aangevraagd, dat is in de jaren 80 zo eens gedaan door gemeente/ provincie?
Dit krijgen ze nu met geen mogelijkheid veranderd in burgerwoning.
En nu wonen ze illegaal in hun huis, want het bedrijf is beëindigt.
En zij zijn niet de enige die er nu zo al meer dan 5 jaar bij zitten in onze gemeente.
Ze kunnen het niet verkopen, want niemand mag er nu wonen. E is nu dus niets meer waard. En als de gemeente zou handhaven moeten ze er zelfs uit.

Zo gaan ze in Nederland met boeren om....

secricible

Berichten: 25702
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:59

Nou, mede dankzij jullie ben ik toch maar gegaan en heb ik uiteindelijk tactisch gestemd. Want ik wist niet wat wel, maar zeker wel wat niet.

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:57

Ook ik ben net geweest. Ook een met name strategische stem, maar ik ben blij dat ik ben gegaan. :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33835
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:58

Wat super secricible en leo!!! Elke stem telt!

Marcella

Berichten: 36786
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:11

Hier ook wezen stemmen wel lekker makkelijk even naar beneden om te stemmen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:14

SusanH schreef:
Die mensen die schade hebben moeten zo snel mogelijk gecompenseerd worden. Dat had allang geregeld kunnen zijn. Maar zeggen, we compenseren. En gaan daarna op volle kracht weer gas boren. Nee die 2 gaan niet samen. En uitkopen is imo geen compensatie. Gedwongen worden om de plek waar je woont te moeten verlaten is gewoon heel erg naar om mee te maken.


Daar ging het niet om. Hier werd gezegd dat mensen niet begrijpen dat Groningers zelf zeggen; ga maar weer flink boren.

Wij wonen niet in aardbevingsgebied, maar je spreekt mensen en hoort veel mensen dat ze het prima vinden als er weer geboord gaat worden, als daarmee de gasprijzen weer kunnen zakken. Dan willen ze wel dat de huizenproblemen worden opgelost, maar an sich hebben veel mensen geen problemen met het boren voor de Nederlandse consument.

Wat de rest daarvan vindt maakt niet uit en of het kan ook niet. Het gaat om het geluid en waar dat vandaan komt.