Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:21

friezenfan2 schreef:
En als vrouw vind het ook mijn plicht om te gaan stemmen er zijn nog zoveel landen waar je als vrouw niets te zeggen hebt. En wij mogen dat wel. Ook stem ik altijd op een vrouw, dat leerde mijn moeder me.


Ik stem ook altijd op een vrouw, en whaha, toen ik zelf op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen stond had ik verdikke ook nog meer dan 100 voorkeursstemmen. Eerste vrouw uit Voorthuizen op de lijst, daar werd dus bewust op gestemd door Voorthuizense vrouwen. Neem ik tenminste aan, want ik heb geen 100 vrienden in Barneveld die allemaal lief op mij gestemd hebben :))

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:22

Leo schreef:
...knip...

Waterschap is voor de agrarische sector van groot belang. Op zich voor mij ook gezien mijn huis behoorlijk lager dan NAP staat, maar ik heb er ook te weinig kijk op om gericht te kunnen stemmen. Meestal wil ik er wel even in duiken, maar dit jaar ontbreekt daar de energie voor.
Dus.. shame on me.

Dat klopt niet. Ze beheren onze dijken - de ene partij wil dat met beton, de ander wil ook nog rekening houden met dieren die daar leven, zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de wegen in buitengebieden en beheren een deel van het oppervlakte water - denk aan schoon zwemwater.
En die grondwaterstand waarvan jij - en ik vrees velen met jou - denkt dat die alleen van belang is voor de agrarische sector, is ook voor huizenbezitters van belang en dat belang is tegenovergesteld. Gouda bijvoorbeeld heeft te maken met extreme verzakkingen door bodemdaling.

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:24

secricible schreef:
Ik vind een "plicht" om te stemmen omdat je toevallig vrouw bent een soort omgekeerd feminisme, als je begrijpt wat ik bedoel...
Ik zou niet weten waarom een vrouw meer plicht zou moeten "voelen" dan een man.


Amen, dank je wel! _O_

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:33

Over woorden kunnen we eindeloos debatteren....
... er waren suffragettes die het idee koesterden dat zodra vrouwen konden stemmen, acuut de wereldvrede een feit zou zijn.

Zo optimistisch ben ik nooit geweest.

Maar de belangen van vrouwen, kleine luyden en anderen 'die in de hoek zitten waar de klappen vallen' in het stemhokje laten doorklinken vind ik belangrijk genoeg.


(Het woord strijd durf ik niet te gebruiken voor zoiets simpels met nul risico.)(Ik kan tenslotte iedereen van alles op de mouw spelden mbt mijn stemgedrag.)

Dreamboy

Berichten: 2458
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:33

Janneke2 schreef:
Ik stem altijd.
Ten eerste en tweede: ik ben kleindochter van kleine luyden en bovendien vrouw.

Er is hard voor gestreden dat ik mag stemmen en het feit dat vrouwen en kleine luyden stemrecht hebben vind ik belangrijk.
Dat heeft een boel zaken verbeterd.
(Persoonlijk ben ik, vrij naar Bertold Brecht, 'tot rijkdom vervallen'.)

Dat stemmen lekker ouderwets in een hokje gaat, vroegah zelfs met gordijnen is iets wezenlijks.

Electonisch thuis stemmen: hoe weet je dat de app niet vervalsd is?
En vooral: hoe goed weet je dat iemand in 'totale vrijheid' zijn /haar stem uitbrengt...?

En in Nederland zijn we gewend aan coalities en compromissen.
Wellicht niet altijd super duidelijk, maar ik vind het wel een mooi systeem.


Absoluut mee eens. En het excuus van geen tijd is grote onzin. De stembureaus zijn ontzettend lang open en er is altijd wel een locatie in de buurt waar je kunt stemmen, waar je ook bent.

Dreamboy

Berichten: 2458
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:36

Captain schreef:
secricible schreef:
Ik vind een "plicht" om te stemmen omdat je toevallig vrouw bent een soort omgekeerd feminisme, als je begrijpt wat ik bedoel...
Ik zou niet weten waarom een vrouw meer plicht zou moeten "voelen" dan een man.


Amen, dank je wel! _O_


Omdat er jarenlang gestreden is om te zorgen dat vrouwen mogen stemmen.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:38

Ik heb altijd landelijk gestemd, gemeente en provinciaal heb ik wel eens overgeslagen. De laatste jaren deed ik wel beter mijn best om ook daarvoor naar een stemlokaal te gaan.

Er gebeurd van alles en daar vind ik wat van. Het minste wat ik kan doen is dan mijn stem uitbrengen aan een partij die mij vertegenwoordigd. En nee, er is geen één partij waar ik het helemaal mee eens ben. Ik ben zelf behoorlijk tweestrijdig als het aankomt op mens of milieu. Maar ik kies dan de partij waar ik het beste gevoel over heb.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:38

Zoolgangster schreef:
Cioccolato schreef:

Ja stemmen mag ook wel eens met de tijd mee


Dat "met de tijd meegaan" hebben ze gedaan (stemcomputers), maar toen werd er beweerd dat het fraude gevoelig was, en kwam het rode potlood ✏️ terug.
Met een app stemmen zou zeker makkelijker zijn. Ik stem zelf wel, om te voorkomen dat andere partijen mijn stem anders krijgen.

Het ís fraude/sabotage gevoelig veel meer dan stembiljetten. Ik heb 1 keer zo'n ding moeten gebruiken; het maakte niet eens een printje waarop ik kon zien waar ik op gestemd had en dat dus ook niet voor natellingen gebruikt zou kunnen worden. Ik vond dat heel raar.
Via een app is nog fraude/sabotage gevoeliger. Brrr.
Als IT-er zijnde ben ik heel blij met papier en potlood.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:39

Vrouwen mogen pas sinds iets meer dan 100 jaar stemmen (en gekozen worden).
De SGP loopt overigens dus meer dan 100 jaar achter. Geen vrouwen op welke kieslijst dan ook - behalve dan de laatste 2e kamerverkiezingen geloof ik, en dat alleen omdat ze min of meer gedwongen werden....

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:41

herr_balou schreef:
Via een app is nog fraude/sabotage gevoeliger. Brrr.
Als IT-er zijnde ben ik heel blij met papier en potlood.


Wel vreemd dat we wel allemaal via apps bankieren en belastingaangifte doen...
Via DigiD is toch niet fraudegevoelig?

Papier en potlood werkt menselijke fouten in de hand bij het tellen. Ik vermoed dat daar een grotere foutenmarge in zit dan we allemaal denken...

Boras
Berichten: 9955
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:41

Ik stem altijd en ik ben woensdag stembureaulid.

DuoPenotti

Berichten: 29789
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:44

Ibbel schreef:
herr_balou schreef:
Via een app is nog fraude/sabotage gevoeliger. Brrr.
Als IT-er zijnde ben ik heel blij met papier en potlood.


Wel vreemd dat we wel allemaal via apps bankieren en belastingaangifte doen...
Via DigiD is toch niet fraudegevoelig?

Papier en potlood werkt menselijke fouten in de hand bij het tellen. Ik vermoed dat daar een grotere foutenmarge in zit dan we allemaal denken...

Dat verbaasd mij ook.
Alles moet via de DigiD, van betalingen tot uitkeringen tot wat niet...maar stemmen niet?

Esmee_RS

Berichten: 4886
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:45

Ibbel schreef:
herr_balou schreef:
Papier en potlood werkt menselijke fouten in de hand bij het tellen. Ik vermoed dat daar een grotere foutenmarge in zit dan we allemaal denken...

Dat denk ik niet. Meerdere malen zelf stembureaulid geweest en het tellen gaat ontzettend nauwkeurig. Bij het minste vermoeden dat er iets niet klopt gaat alles opnieuw.

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:47

... en het tellen van de stemmen is in principe openbaar.

Aanvragen van hertelling kan ook nog.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:48

Dreamboy schreef:
Captain schreef:


Amen, dank je wel! _O_


Omdat er jarenlang gestreden is om te zorgen dat vrouwen mogen stemmen.


Er is ook jarenlang gestreden voor gelijkheid tussen mensen van verschillende huidskleuren. Moeten de mensen die daarin jarenlang achtergesteld zijn geweest dan ook harder werken nu omdat ze iets verschuldigd zijn? Hele rare redenatie vind ik het.

Als je als vrouw trots bent dat je nu stemrecht hebt en dat wil eren door te gaan stemmen, be my guest. Maar een soort "plicht" voelen omdat ik toevallig een vrouw ben en vrouwen 100 jaar gelden niet mochten stemmen vind ik echt heel raar... Volgens mij is er gestreden voor een kiesrecht, niet voor een kiesplicht voor vrouwen.

Maar goed, offtopic misschien.

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:49


purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:52

Wat een dooddoener. Omdat vrouwen stemrecht hebben gekregen moeten alle vrouwen maar gaan stemmen...
Het is nog altijd persoonlijk of een vrouw wel of niet gaat stemmen.

Ik ga zelf PvdA stemmen.

Roodvos

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:53

Berdien schreef:
Nou, ik heb een paar stemwijzers/kieswijzers/hulpmiddelen in gevuld en ik weet wel waar ik níet op ga stemmen..

https://www.jezusleeft.nl/provinciale-verkiezingen/
-O- :=

Damn, ik klikte per ongeluk op zo'n plusje -O- . Daar is de SGP nog een frivole partij bij :oo .

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:55

Roodvos schreef:
Berdien schreef:
Nou, ik heb een paar stemwijzers/kieswijzers/hulpmiddelen in gevuld en ik weet wel waar ik níet op ga stemmen..

https://www.jezusleeft.nl/provinciale-verkiezingen/
-O- :=

Damn, ik klikte per ongeluk op zo'n plusje -O- . Daar is de SGP nog een frivole partij bij :oo .


Citaat:
Weet je dat miljoenen mensen depressief zijn?

Daarom drugs verbieden. Forse (cel)straffen voor drugsdealers.



Weet je dat veel vrouwen zich onveilig voelen en veel huwelijken kapot gaan?

Daarom geen prostitutie of openlijk naakt in onze steden.


Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:56

Ibbel schreef:
Berdien schreef:
Partijen die daar dan weer tegen zijn, zijn voor een kerncentrale hier in de provincie. En dat wil ik al helemáál niet :=

Kortom, ik ga nog maar weer eens wat programma's doorworstelen en zaken tegen elkaar wegstrepen.


Kerncentrale zou ik nu niet meenemen in een beslissing.

Dat geldt voor zonneweides ook, dat is een beslissing van de gemeente en niet van de provincie, dus daar hoef je je stem ook niet vanaf te laten hangen.

Soms heb ik het idee dat zelfs de partijen niet weten wat voor verkiezingen er aan komen :') Zoals hoe de FvD reclame maakt met ‘stem ze weg’ terwijl ze zelf in een aantal provincies de grootste waren :') Niet dat ik het erg vind dat ze zichzelf weg willen stemmen _O-

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:57

Hoera, Jezus leeft niet in Gelderland :))

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:59

die zonneweides vind ik echt wel een ding. Hier zeggen ze allemaal dat ze tegen zijn, en ondertussen liggen er binnen fietsafstand van mijn huis al 4 gigantische zonneweides, terwijl bedrijven die hun dak vol willen leggen met zonnepanelen dat niet voor elkaar krijgen want stroomnet is er niet op voorzien.


Ibbel schreef:
Hoera, Jezus leeft niet in Gelderland :))

wat best bijzonder is met die giga biblebelt hier :+

Needje

Berichten: 19207
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:59

Ook niet in Utrecht gelukkig :D

luuntje

Berichten: 13990
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:02

De loze beloftes ben ik ook wel zat.
Stemwijzers ingevuld en ik heb nu wel een idee.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:05

En tot mijn grote verbazing ook niet in Zeeland? Bij Jezus Leeft lijkt inderdaad de SGP nog progressief en werelds :')