Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jildau

Berichten: 9435
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:16

Ik woon in een heel klein gehucht in Friesland maar mijn werkgever zit in Amsterdam. Als ik naar kantoor ga vertrek ik ‘s ochtends voor half 7 en dan hoor ik zoveel vogels fluiten. Ik rijd door de landerijen en zie hertjes, hazen en veel weidevogels. En natuurlijk veel weilanden met koeien/schapen/paarden. Altijd heerlijk rustig en stilte. Dan kom ik uiteindelijk in het drukke Amsterdam aan over 6-baans wegen en zit ik tussen de mega hoge gebouwen op kantoor in het lawaai en denk ik altijd: toch bijzonder dat ze hier besloten hebben dat wij de grote milieuvervuilers zijn..

Een reden dat ik BBB gestemd heb. Niet omdat ik graag vaker op vakantie wil want we kunnen onze dieren niet missen en vinden thuis al als vakantie voelen. ;)
Laatst bijgewerkt door Jildau op 17-03-23 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:18

Jildau schreef:
Ik woon in een heel klein gehucht in Friesland maar mijn werkgever zit in Amsterdam. Als ik naar kantoor ga vertrek ik ‘s ochtends voor half 7 en dan hoor ik zoveel vogels fluiten. Ik rijd door de landerijen en zie hertjes, hazen en veel weidevogels. En natuurlijk veel weilanden met koeien/schapen/paarden. Altijd heerlijk rustig en stilte. Dan kom ik uiteindelijk in Amsterdam aan over 6-baans wegen en zit ik tussen de mega hoge gebouwen op kantoor in het lawaai en denk ik altijd: toch bijzonder dat ze hier besloten hebben dat wij de grote milieuvervuilers zijn..


Grappig dat jij denkt dat ze dat in Amsterdam hebben besloten :)

Wie hebben dat daar gedaan?

Jildau

Berichten: 9435
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:20

Oh werkelijk waar.. Bij wijze van natuurlijk. Waarschijnlijk niet op kantoor hier in het dorp want we hebben geen kantoor.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:22

fransje23 schreef:
Jildau schreef:
Ik woon in een heel klein gehucht in Friesland maar mijn werkgever zit in Amsterdam. Als ik naar kantoor ga vertrek ik ‘s ochtends voor half 7 en dan hoor ik zoveel vogels fluiten. Ik rijd door de landerijen en zie hertjes, hazen en veel weidevogels. En natuurlijk veel weilanden met koeien/schapen/paarden. Altijd heerlijk rustig en stilte. Dan kom ik uiteindelijk in Amsterdam aan over 6-baans wegen en zit ik tussen de mega hoge gebouwen op kantoor in het lawaai en denk ik altijd: toch bijzonder dat ze hier besloten hebben dat wij de grote milieuvervuilers zijn..


Grappig dat jij denkt dat ze dat in Amsterdam hebben besloten :)

Wie hebben dat daar gedaan?

Ik gok ook weer dat met 'ze' de randstedelingen bedoeld worden.

Heb het nagekeken en idd is de randstad officieel Zuid/Noordholland, Utrecht en Flevoland.
Maar volgens mij zijn die provincies allemaal voor BBB.
Kennelijk nog geen eenheid ook in de randstad. :D

Jildau

Berichten: 9435
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:34

Ja dat is mijn vooroordeel die niet terecht bleek te zijn. Ik had in die provincies niet verwacht dat BBB de grootste zou worden.

Loretta
Berichten: 8824
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:35

Jildau schreef:
Ja dat is mijn vooroordeel die niet terecht bleek te zijn. Ik had in die provincies niet verwacht dat BBB de grootste zou worden.


Veel BBBers dachten dat ze op een onverkiesbare plaats stonden. Het gaat de komende tijd een hele grote uitdaging worden voor de BBB om een stabiele partij te worden.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:41

Waar komt toch het idee vandaan dat mensen in dr randstad denken dat boeren per definitie de grootste vervuilers zijn en dat industrie/Schiphol/auto's niet vervuilen?
Dat vind ik echt bijzonder!

Denk je dat mensen die onder de rook van industrie wonen en daar de gevolgen van ervaren niet kunnen bedenken dat het vervuilend is?

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:43

@Benzzz, die uitkeringsopmerking slaat echt kant nog wal. Even voor je beeldvorming. Ik woon in gemeente de Wolden. Een rijke gemeente en groot ook. Hier haalde de BBB bijna 50% van de stemmen. Ik geloof het hoogste aantal van de gemeentes.
Wij zelf zitten er zeer warmpjes bij (werken daar ook keihard voor ) mijn man stemde niet voor niets jarenlang VVD, de zogenaamde bovenmodaal partij.

En toch heeft hij nu voor de 2e keer BBB gestemd en ik de eerste. Waarom? Omdat er dingen anders moeten.

Is alles wat andere partijen zeggen slecht? Nee. Is alles wat BBB zegt goed? Nee, maar dáár heb je samenwerkingen en coalities voor.


Je zo gemeen en naar uiten over stemmers op een bepaalde partij omdat deze niet in jou straatje passen en omdat jíj niet kan begrijpen dat er op gestemd wordt “dan zullen het wel uitkeringstrekkers zijn”, is echt heel erg laag en dan zeg ik het maar even vriendelijk.

karrij
Berichten: 1067
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 06:12

Ben het met CP112 eens, er wordt door sommigen hier wel heel laatdunkend over stemmers van BBB geschreven, nare eigenschap vind ik!

Je mag het oneens zijn met elkaar maar doe niet net alsof alle BBB stemmers dommetjes zijn en een stelletje sufkoppen.

DuoPenotti

Berichten: 30198
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 07:49

Zo, dat zijn veel uitkeringsgerechtigde :wow:

En dat in alle provincies.
Knap dat BBB die allemaal heeft weten te binden.
Dan is BBB echt heel links :j

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:03

Ja die link snapte ik ook niet helemaal. Ik denk dat BBB over de gehele breedte veel aanhangers heeft, wat ik wel snap. Veel mensen zijn het politieke gekonkel zat en denken in mevrouw van der Plas een frisse pragmatische wind te hebben gevonden.
Of dat ook zo is moet blijken.

Ik had ook moeite met stemmen want ik vind de meeste grote partijen niks brengen momenteel. BBB had ik dan niks mee maar ik snap goed dat mensen wegbrengen van de gevestigde orde.

juval

Berichten: 13326
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:54

en zelfs in Utrecht de grootste, wat toch normaal een Groenlinks bolwerk is. Heel mooi resultaat!!

Gisteren in Nieuwsuur een goed interview met mw Lagas, fractievoorzitter voor de 1e kamer: https://nos.nl/nieuwsuur/video/2467760- ... -luisteren

sympathieke vrouw vind ik.

juval

Berichten: 13326
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:58

fransje23 schreef:
Waar komt toch het idee vandaan dat mensen in dr randstad denken dat boeren per definitie de grootste vervuilers zijn en dat industrie/Schiphol/auto's niet vervuilen?
Dat vind ik echt bijzonder!

Denk je dat mensen die onder de rook van industrie wonen en daar de gevolgen van ervaren niet kunnen bedenken dat het vervuilend is?


ik denk dat dat idee komt omdat als je naar het stemgedrag kijkt, de grote steden voornamelijk (Groen)links stemmen. En dat lijken nu eenmaal niet de grootste voorstanders van boeren

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:08

juval schreef:
ik denk dat dat idee komt omdat als je naar het stemgedrag kijkt, de grote steden voornamelijk (Groen)links stemmen. En dat lijken nu eenmaal niet de grootste voorstanders van boeren


Van oudsher stemmen de grote steden niet op Groenlinks, wel links of helemaal niet. Opkomstpercentage is vaak erg laag. Maar volgens mij is het de laatste jaren in de grote steden al net zo versnipperd als de rest van het land.

Als partijen tegen de huidige ontwikkelingen in de agrarische sector zijn, zijn ze niet meteen tegen DE boeren.
Ze zijn voor een andere manier van boeren. Iets wat veel boeren misschien wel past.

Ik snap niet dat links wordt weggezet als het slechte terwijl de huidige problemen komen uit de hoed van vooral het CDA en VVD.

CDA is nu wel afgestraft en terecht ook met zo een treurige partijtop.

Elisa2

Berichten: 37735
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:24

Benzz schreef:
Ik heb inderdaad niets met de BBB. Wel denk ik na over waarom mensen op deze partij stemmen. Waarom zijn mensen in dit land zo ontevreden. We hebben zo vreselijk veel, we overconsumeren op en top. Wat is er aan de hand? Ik begrijp dat echt niet.

Maar misschien komt dat omdat ik het jaren heel slecht heb gehad en ieder dubbeltje drie keer heb moeten om draaien. Zonder toeslagen of subsidies. En zelfs toen was ik gelukkig.


Ehm..misschien omdat er fulltime werkenden zijn die niet meer kunnen rondkomen. Misschien omdat er een heleboel mensen tegenwoordig onder de armoedegrens zitten en niet meer normaal kunnen leven en waarvoor 1 keer per jaar op vakantie gaan er al niet meer in zit?

Omdat er mensen zijn wiens levenswerk wat soms al generaties in de famillie zit gewoon even makkelijk om zeep wordt geholpen door het wanbeleid van de overheid zonder dat er fatsoenlijk perspectief tegenover staat.

Misschien omdat de woningmarkt compleet op slot zit en mensen letterlijk vast zitten, kinderen niet eens meer het huis uit kunnen.

Misschien omdat er kwistig met miljarden naar het buitenland gestrooid wordt ipv dat er hier normaal de basiszaken op orde worden gemaakt.

Misschien omdat het er met het kabinet Rutte alleen economisch vooruit is gegaan, maar dat de gewone burger daar geen zak van merkt.

En dan hoef ik dus nog niet eens alle schandalen te noemen, want die liggen er nog dik boven op.

Jildau

Berichten: 9435
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:30

Toch komt dat niet zo over als ze roepen dat de helft van de veestapel moet verdwijnen. Dat raakt een boer en terecht. Je kan het je misschien niet voorstellen maar we zijn echt wel heel gek op onze koeien en als dan iemand anders roept dat de helft van je gezonde dieren naar de slager moet, krijg je protest. Stel dat een paardenhouderij een brief krijgt met jullie moeten de helft afmaken, dat doet pijn. Dat voelt wel alsof ze tegen je zijn en zeker omdat dit niet het eerste ding is. Kunnen ze misschien in het vervolg ook beter op een andere manier brengen want heel veel boeren zijn best bereid om aan te passen, dat doen ze al jaren.

Ik zeg niet dat “mensen uit de randstad” zo denken. Dat vind ik ook helemaal niet. Maar de mensen die hierover gaan, zitten vaak in bijvoorbeeld Den Haag te vergaderen hierover en niet op het platteland.

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:38

Het is toch wel een algemeen bekend iets dat de “randstad” en het platteland steeds verder uit elkaar komen te staan. Niet zozeer qua politiek inzicht bedoel ik dan maar qua leef en denkwijze.
Denk bijvoorbeeld aan het feit dat er echt een hoop kinderen uit de grote stad zijn die niet weten waar melk of andere dierlijke producten vandaan komen.
Die verbinding moet weer terugkomen en ik denk dat dat wel is wat de laatste jaren een beetje is gebeurd door oa de protesterende boeren. Tuurlijk zijn er zat die het alleen maar nonsens vinden dat die boeren de snelweg blokkeren maar ik denk ook echt dat er bij een hoop mensen die geen weet hadden van hoe het er bij de boer aan toe gaat toch een beetje inzicht en sympathie hebben gekregen.

En dat uit zich overduidelijk in deze stemronde. Want zelfs de grote steden provincies zijn om. BBB is óveral de grootste. Wie had dat nou gedacht!

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:55

Jildau schreef:
Toch komt dat niet zo over als ze roepen dat de helft van de veestapel moet verdwijnen. Dat raakt een boer en terecht. Je kan het je misschien niet voorstellen maar we zijn echt wel heel gek op onze koeien en als dan iemand anders roept dat de helft van je gezonde dieren naar de slager moet, krijg je protest.


... maar als we nou het 'roepen' er uit halen, en vaststellen dat het woord slager niet gebruikt is door Tjeerd de Groot, klinkt het al heel anders.

(Ik weet nog drommels goed dat pal na het loslaten van het melkquotum veel boeren om een mij onduidelijke reden investeerden. Het mestoverschot was tenslotte nog lang niet opgelost. Men nam extra koeien - en toen moesten er inderdaad goede dieren naar de slager.)

'Het aantal koeien uitfaseren' zal een boer niet zo zeggen, maar dat kan ook.
Dat moet ook financieel kunnen, dus daar horen politieke keuzes bij. Hogere melkprijzen etc.

Uiteraard, de agrarische sector is beroerd georganiseerd.
Niemand komt voor de boeren op, zeker ook LTO niet, en die kwetsbaarheid komt de zaak ook niet ten goede.
Citaat:
Kunnen ze misschien in het vervolg ook beter op een andere manier brengen want heel veel boeren zijn best bereid om aan te passen, dat doen ze al jaren.
Ja precies.
(Met peperdure vloeren die nauwelijks emissie verminderen en LTO zet er geen advocaten op die wegens wanprestatie geld terug eisen - geen organisatie waar je iets aan hebt dus.)

Alle respect voor het doorploeteren onder dit soort beroerde omstandigheden.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:58

Jildau schreef:
Toch komt dat niet zo over als ze roepen dat de helft van de veestapel moet verdwijnen. Dat raakt een boer en terecht. Je kan het je misschien niet voorstellen maar we zijn echt wel heel gek op onze koeien en als dan iemand anders roept dat de helft van je gezonde dieren naar de slager moet, krijg je protest. Stel dat een paardenhouderij een brief krijgt met jullie moeten de helft afmaken, dat doet pijn. Dat voelt wel alsof ze tegen je zijn en zeker omdat dit niet het eerste ding is. Kunnen ze misschien in het vervolg ook beter op een andere manier brengen want heel veel boeren zijn best bereid om aan te passen, dat doen ze al jaren.

Ik zeg niet dat “mensen uit de randstad” zo denken. Dat vind ik ook helemaal niet. Maar de mensen die hierover gaan, zitten vaak in bijvoorbeeld Den Haag te vergaderen hierover en niet op het platteland.


Ik kan het mij goed voorstellen, heb een agrarische opleiding en heel lang gewerkt in agrarische accountancy.

:)

juval

Berichten: 13326
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:59

dat Tjeerd de Groot het woord slager niet gebruikt, betekent niet dat dat niet het lot is van de helft van de veestapel die volgens hem gehalveerd dient te worden. Waar wil je ze anders laten?

mysa

Berichten: 10561
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:01

Slachtvee leeft over het algemeen niet zo lang, daar zou je kunnen beginnen door geslachte dieren op een aantal grote bedrijven niet te vervangen door jonge aanwas?

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:03

juval schreef:
dat Tjeerd de Groot het woord slager niet gebruikt, betekent niet dat dat niet het lot is van de helft van de veestapel die volgens hem gehalveerd dient te worden. Waar wil je ze anders laten?

Uitfasering is nou typisch een woord dat ik niet bij een boer vind passen.

Maar geleidelijk aan het aantal naar beneden brengen is iets anders dan 'binnen drie maanden moet het aantal drastisch omlaag'.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:12

Het gebrek aan regelgeving met oog voor de toekomst bij de afschaffing van het melkquotum was echt schandalig. Wederom medemogelijk gemaakt door Henk Bleker...
Dat is een kenmerkend voor veel regelgeving korte termijn planning en proberen te marges op te rekken.

Tot er dus iemand naar de rechter stapt en alles wat verdeeld over een lange periode kon ineens versnelt moet..

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:14

juval schreef:
dat Tjeerd de Groot het woord slager niet gebruikt, betekent niet dat dat niet het lot is van de helft van de veestapel die volgens hem gehalveerd dient te worden. Waar wil je ze anders laten?


De veestapel of de melkveestapel?

Voor veel dieren is naar het slachthuis binnen enkele maanden toch een normaal scenario?

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:18

cp112 schreef:
Het is toch wel een algemeen bekend iets dat de “randstad” en het platteland steeds verder uit elkaar komen te staan. Niet zozeer qua politiek inzicht bedoel ik dan maar qua leef en denkwijze.
Denk bijvoorbeeld aan het feit dat er echt een hoop kinderen uit de grote stad zijn die niet weten waar melk of andere dierlijke producten vandaan komen.
Die verbinding moet weer terugkomen en ik denk dat dat wel is wat de laatste jaren een beetje is gebeurd door oa de protesterende boeren. Tuurlijk zijn er zat die het alleen maar nonsens vinden dat die boeren de snelweg blokkeren maar ik denk ook echt dat er bij een hoop mensen die geen weet hadden van hoe het er bij de boer aan toe gaat toch een beetje inzicht en sympathie hebben gekregen.


Ik denk dat BZV beter werkt qua sympathie dan een snelweg gev blokkeren.
Of zoals op sommige plekken gebeurde ontbijt uitdelen.

Sympathieke acties werken om sympathiek gevonden te worden.
Boze acties niet ...

De kloof wordt ook in stand gehouden omdat polarisatie voor sommige partijen een voordeel is.
Verdeel en heers, is niet voor niets een gezegde. :)