Trein ongeluk NS

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16103
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 23:12

ruitje schreef:
Avalanche schreef:
Veel sterkte collega's op het spoor........ afschuwelijk ongeluk dit. Hoe dit heeft kunnen gebeuren is mij ook een raadsel. Normaal gezien wordt het spoor afgesloten bij werkzaamheden.


Een nevenspoor niet altijd, dat mag gewoon in dienst zijn.

Mijn vent zit ook in de spoorfamillie en is er ook echt van onder de indruk. Hij had daar kunnen staan, zijn rare gedachtes.

Nevensporen idd niet, wel de sporen waaraan gewerkt wordt. Hoe de kraan op een gebruikt spoor terechtkwam....... is een raadsel.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 23:21

Of hoe de trein(en) op een buitendienst spoor kwam(en)... Alles is nog mogelijk een blijft speculeren zolang het onderzoek loopt...

Heel veel sterkte voor alle evt. betrokken bokkers! Ik zit zelf ook in de spoorwereld, gelukkig ook niemand van 'ons' betrokken maar dat maakt de hele situatie niet minder erg, het komt toch altijd binnen dit soort ongelukken!

FrNo
Berichten: 3670
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 00:20

Heel veel sterkte voor iedereen die direct of indirect erbij betrokken is.

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 00:31

Hier ook een spoorkees. Het is bijna surrealistisch, zoiets kan toch niet..

Ik ben erg benieuwd naar de conclusie van het onderzoek, ook voor mijn eigen gemoedsrust als machinist zijnde.

Vreselijk ook voor de nabestaanden en mensen die erbij betrokken waren/zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 02:14

Ex ns hier. Was ik er nog werkzaam geweest had ik er rondgelopen om technisch onderzoek te moeten doen om uit te vissen of er een technische oorzaak zou kunnen zijn geweest -O- en echt de hele dag breek ik mijn hoofd over hoe heeft dit kunnen gebeuren :? Heeft er ergens een detectie niet gewerkt zodat de seinen niet op rood zijn gegaan? Is dit gebeurd door een bijna onmogelijke samenloop van omstandigheden waardoor het zo gruwelijk fout heeft kunnen gaan zonder dat iemand dit had kunnen voorkomen? Het gaat een heel lastig onderzoek worden. ;(

Voor iedere direct betrokkenen een nachtmerrie. Hoe kom je dit te boven zonder al te veel blijvende geestelijke of fysieke schade. Vreselijk gewoon |(

fohadie
Berichten: 4306
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:11

Er is dus wel een topic over het ongeluk. Ik kon het gister niet vinden, blijkbaar niet goed gezocht.

Mijn man wist gister nog van niets. Hij komt om 8u bij het hoofdgebouw van ProRail aan in Utrecht, ziet vlaggen half stok hangen en iedereen was in mineur. Werd hem heel snel duidelijk waarom. Natuurlijk was en is het ook bij ProRail het gesprek van de dag: hoe heeft dit kunnen gebeuren. Er zijn een aantal situaties mogelijk, die moeten nu idd allemaal onderzocht worden en wat anderen al zeiden: tot die tijd blijft het enkel speculeren.

Mijn man werkt vanuit zijn positie bij ProRail nauw samen met BAM maar hij kon het slachtoffer niet persoonlijk. Maakt het niet minder erg. Onze gedachten gaan uit naar de slachtoffers en hun nabestaanden. Ik hoop dat niemand hier een trauma aan overhoudt.

Verder trouwens een pluim voor Utrecht, waar heel snel een noodhospitaal is geopend. Ik las in het AD een tijdsverloop vanaf het eerste telefoontje tot en met dat het laatste slachtoffer het noodhospitaal mocht verlaten. Kippenvel!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:21

Fohadie voor prorail natuurlijk een nog grotere vraag. Zij zijn toch soort van "verantwoordelijk" voor het kluswerk aan het spoor. Los van het officiele onderzoek kan ik me goed voorstellen dat er daar nog harder wordt gepiekerd hoe dit heeft kunnen gebeuren bij toch een best goed beveiligings systeem met back ups voor als er een systeem niet goed zijn werk doet. :?

Dat calamiteiten hospitaal is een mooi iets. :j Ik ben daar eens met een rondleiding binnen geweest. Echt in een minimale tijd is het volledig operationeel voor veel slachtoffers waardoor de normale zorg kan blijven doorlopen en er geen te grote opstopping ontstaat voor andere patienten dan de ramp patienten.

KootMiraDrum

Berichten: 8327
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:32

Dit is bij ons in het weiland. Mijn Binti woont daar. Best confronterend om te zien, de trein ligt dichterbij dan ik had verwacht, zo'n 100 meter van de paddocks.

Janneke2

Berichten: 22790
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:47

.... alle dieren in orde?
Ik las van een eerste en een tweede knal, dus hoopte ik dat als er paarden in de wei stonden, ze bij de eerste knal al weg waren.

Doubtless

Berichten: 8495
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:54

Bizarre gebeurtenis. Wat een klap moet dat geweest zijn.

Wat mij opviel is dat er gisteren gesproken werd over strafrechtelijk onderzoek. Is dat gebruikelijk?

xPabloBokt

Berichten: 9450
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:59

Doubtless schreef:
Bizarre gebeurtenis. Wat een klap moet dat geweest zijn.

Wat mij opviel is dat er gisteren gesproken werd over strafrechtelijk onderzoek. Is dat gebruikelijk?


Ik verwacht om te onderzoeken of er sprake is van nalatigheid/dood door schuld of iets dergelijks.
Volgens mij wordt dat bij verkeersongevallen van grote omvang ook vrij standaard gedaan.

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:11

Ja, dat is vrij normaal. Het betekent niet gelijk dat er een strafbaar feit is gepleegd, maar ze gaan juist onderzoek doen om te kijken of dat het geval is.

fohadie
Berichten: 4306
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:31

karuna schreef:
Fohadie voor prorail natuurlijk een nog grotere vraag. Zij zijn toch soort van "verantwoordelijk" voor het kluswerk aan het spoor. Los van het officiele onderzoek kan ik me goed voorstellen dat er daar nog harder wordt gepiekerd hoe dit heeft kunnen gebeuren bij toch een best goed beveiligings systeem met back ups voor als er een systeem niet goed zijn werk doet. :?

Dat calamiteiten hospitaal is een mooi iets. :j Ik ben daar eens met een rondleiding binnen geweest. Echt in een minimale tijd is het volledig operationeel voor veel slachtoffers waardoor de normale zorg kan blijven doorlopen en er geen te grote opstopping ontstaat voor andere patienten dan de ramp patienten.



Naja, mocht de oorzaak bij BAM liggen, dan is dat niet ProRail zijn verantwoordelijkheid. Maar dat laat ik aan de onderzoekers over.

Ik wist trouwens niet dat er nog dieren wonen in het weiland, ik zag op de foto geen stallen en nam aan, (fout van mij) dat er bij goed weer wellicht koeien op zouden staan. Maar die staan daar doorgaands niet in de nacht. Maar schrikken als je paard daar staat! Alles goed verder met de dieren?

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:53

Ik weet niet of dit voor mensen boeiend is, dus misschien leg ik nu wel iets uit waarvan iedereen denkt: Ga weg met je post. En ik zie dat er mensen uit het spoor zitten ook, dus vul gerust aan waar ik fouten maak.

Maar Prorail is in die zin 'verantwoordelijk voor het spoor' als hoofdverantwoordelijke. Echter Prorail voert geen onderhoud zelf uit. Elk spoorgebied komt om de zoveel jaar op de markt en daar kan een aannemer zich dan op inschrijven. Dit zijn maar enkele bedrijven, want het is natuurlijk heel erg specifiek werk.

De BAM is dus een van die bedrijven die in een gebied onderhoud uitvoert.

Stel er moet en nieuwe spoorstaaf in het spoor. Dan plant een werkvoorbereider dat werk in samen met Prorail. Tenminste, als het gepland werk is, soms is het natuurlijk ook gewoon zo dat er ineens met spoed iets uit het spoor gehaald moet worden of vervangen moet worden ( dan komt er en storing in het spoor) .

Dat iets vervangen moet worden, dan plant de werkvoorbereider van in dit geval de BAM dus dat werk in. Die overlegt dan met Prorail van: Kan op zaterdagnacht tussen 3 en 5 dit en dit spoor buiten dienst zijn om deze spoorstaaf te vervangen.

De BAM zet dan mensen in, onder andere iemand die bijvoorbeeld op een kraan kan rijden, of iemand die ook aan een bovenleiding mag repareren( dat zijn uiteraard allemaal verschillende functies met verschillende opleidingen) . Maar dus allemaal technisch personeel.

Boven die werkzaamheden hangt iemand die coordinerend verantwoordelijk is voor de veiligheid, en alleen daarvoor. Die ontvangt dus de papieren voorbereiding van de werkvoorbereider, en loopt die tekeningen na, die tekeningen bespreekt hij met de veiligheidsmensen die op het werk meelopen.
Elke werkplek heeft dan namelijk ook nog een begeleidende veiligheidsman. Die veiligheidsmannen moeten dus weer de instructies van de coordinator overbrengen en zorgen dat daar ter plekke niets mis gaat. Daar zitten verschillende functies bij, afhankelijk van de werkplek. Zoals het begeleiden van een voertuig, een trein, of bijvoorbeeld meelopen met een ploeg die die staven moet vervangen. Een taak kan bijvoorbeeld zijn het begeleiden van een kraan naar een ander spoor( dus een wissel krukken). Dan is het belangrijk dat je het wissel dus de goede kant op krukt, anders rijd die kraan een verkeerd spoor in.

Die coordinator( die dus boven het gehele werk hangt) heeft contact met de treindienstleider. Die is in dienst van Prorail en beheert een bepaald stuk dienstregeling op zijn kantoor. Dan moet de veiligheidscoordinator dus bellen en zeggen: Hallo, ik ga nu geplande werkzaamheden uitvoeren op spoor dit en dit gebied daar en daar, kan dat: Is vanaf nu dit spoor buiten dienst? En andersom: Hij geeft het ook weer terug in dienst als alle werkzaamheden eruit zijn. De treindienstleider controleert dit dan( je kunt bijvoorbeeld lanzen in een spoor plaatsen, aan het begin en aan het einde van werkzaamheden, dan geeft het spoor storing aan de Treindienstleider: Want er staat iets in het spoor) . Dan zegt de treindienstleider dus: Ik wil het spoor nog niet terug in dienst, want er klopt iets nog niet.
Is het spoor terug in dienst: Dan is een treindienstleider verantwoordelijk. Is het spoor nog buiten dienst: Dan de coordinator.

Er zijn dus, in het hele werk verschillende mensen met verschillende taken. Als jij coordinator bent, ben je in principe verantwoordelijk voor het werk van die dag en dus voor alle veiligheid. Het is procedure dat die opgepakt worden en verhoord worden. Maar de fout kan natuurlijk ook bij de treindienstleider liggen, bij een systeemfout, of bij de veiligheidsman die de werkplek ter plekke begeleide. Of Of of....

En, het kan ook zijn dat de veiligheidsmensen wel hun werk hebben gedaan maar een ploeg zelf dacht: Dit kan wel. Het is natuurlijk soms lastig om als veiligheidsman een andere pet op te hebben dan een technisch man. Die kan denken: Ik steek hier even het spoor over want kan wel, anders moeten we 30 minuten omlopen, soms maken mensen gewoon op dat moment best logische keuzes die toch niet logisch kunnen uitpakken.

Ook hebben kranen bijvoorbeeld een optie waarop je ze zijwaarts en in de hoogte kan begrenzen, zodat ze niet kunnen uitzwenken naar een nevenspoor. Kan bijvoorbeeld ook zijn dat daar een fout in zit.

Nouja, ik wil eigenlijk niet speculeren over waar de fout zit, want er zijn nog 100 opties, maar ik dacht misschien is het boeiend om een beetje te weten waar welke taken liggen en dat het dus niet een kwestie is van: We hebben super snel door waar het mis is gegaan: Er zijn zoveel mensen bij betrokken dat het op meerdere plekken 'mis' kan zijn gegaan.

En ik vertel vast de helft verkeerd want ik ontoud dit alleen maar van de gesprekken met mijn vent :+.

Excuses voor mijn lange post -O-

Avalanche

Berichten: 16103
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:34

Super uitgelegd ruitje, dat is idd precies hoe het werkt :j

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:43

Wij wonen er vlakbij, ben in de nacht een paar keer wakker geweest van helikopters, brandweer en ambulances.

Werkelijk het leek wel oorlog boven ons huis.

Toen ik wakker werd dacht ik eigenlijk nog dat ik het gedroomd had, tot ik een pop up kreeg van nu.nl

Bizar ongeluk.... echt vreselijk!

Vandaag moest ik er overigens langs, het is zo surrealistisch om die trein half in het weiland te zien staan.....
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op 05-04-23 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

fohadie
Berichten: 4306
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:48

Goh Ruitje, nu ben ik wel benieuwd welke functie jouw vent precies heeft en welke regio? :+ Wie weet is het wel een directe collega van mijn man. Heeft mijn man het steeds over Pietje en dan blijkt Pietje jouw vent te zijn.

Sorry voor het oftopic gaan trouwens.

Hoop dat er binnenkort duidelijkheid komt. En niet net zoals bij die machinist laatst dat het onduidelijk blijft waarom hij op het spoor liep.

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:58

Ik pb je even haha!

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 16:15

fohadie schreef:
Goh Ruitje, nu ben ik wel benieuwd welke functie jouw vent precies heeft en welke regio? :+ Wie weet is het wel een directe collega van mijn man. Heeft mijn man het steeds over Pietje en dan blijkt Pietje jouw vent te zijn.

Sorry voor het oftopic gaan trouwens.

Hoop dat er binnenkort duidelijkheid komt. En niet net zoals bij die machinist laatst dat het onduidelijk blijft waarom hij op het spoor liep.


Dat onderzoek loopt nog, zeggen ze...
Maar jeetje, komen nu steeds meer foto's online, ook van de cabine van de mcn van de VIRM wat heeft de meester geluk gehad. Meerdere engeltjes op zijn schouder gehad.

Avalanche

Berichten: 16103
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:56

Ja..... Ik zag ze op onze team app al. Echt, ik ben verbaasd dat hij nog leeft als je de cabine ziet.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16247
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 17:00

Mijn vriend is dienstindeler bij NS voor de conducteurs en machinsten en hij heeft het er ook veel met mij over gehad. Echt verschrikkelijk wat er gebeurd is. Veel sterkte aan iedereen.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 18:28

Dank voor je uitgebreide post Ruitje!
Wat een nachtmerrie moet het ook zijn als het mogelijk 'jouw' fout is.

Suzanne F.

Berichten: 49287
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 18:46

Tiggs schreef:
Dank voor je uitgebreide post Ruitje!
Wat een nachtmerrie moet het ook zijn als het mogelijk 'jouw' fout is.


Nou inderdaad. Dat lijkt me afschuwelijk.
Dank Ruitje!

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:21

Wat een afschuwelijk ongeluk.
En sterkte voor mijn collega's en betrokkenen!

Ik had gisteren mijn eerste echte werkdag. Wat een mega indruk op deze manier. Mijn wekker ging om 4.15 dus toen ik FB en de nieuwssites checkte zag ik het binnen druppelen. In de stationskantine had iedereen het er erover, was een gekke dag.

KootMiraDrum

Berichten: 8327
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:51

Janneke2 schreef:
.... alle dieren in orde?
Ik las van een eerste en een tweede knal, dus hoopte ik dat als er paarden in de wei stonden, ze bij de eerste knal al weg waren.

Melkveebedrijf, er staat behalve de schapen met lammetjes (maar die staan aan de andere kant van de boerderij) nog niets in de weilanden.
Je zag in de stallen van de paarden wel dat ze onrustig waren geweest, maar voornamelijk om alle reuring op het erf. Toch zijn ze in de paddocks wel rustig.
Men is nu bezig met een plan om de 2 wagons uit het weiland te kunnen krijgen. Dat is niet makkelijk vanwege natte weilanden en smalle paden.
Toen ik er vanmiddag rond een uur of 5 was waren ze bezig de 3 wagons van de goederentrein leeg te pompen.
Behalve mensen die de berging doen, de paardeneigenaars en de melkklanten worden mensen van het erf geweerd, van die mannen in fluoriscerend gele kleding staan op meerdere punten, andere kant van het spoor wordt ook bewaakt.
De burgemeester wilde net voor mij de oprijlaan op, maar werd extra gecontroleerd. Ik als paarden"meisje" mocht zo door. :-)
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 05-04-23 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt