Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 09:26

Gisteren zijn we wezen eten in een pas geopend restaurant in de regio.
Het eten was op zich goed maar de rekening was flink hoger dan verwacht en niet in verhouding tot de geleverde kwaliteit.

Zoals gewoonlijk word je meteen gevraagd wat je wilt drinken. Ik wilde beginnen met een aperitief zonder alcohol maar dat was er niet. Frisdrank en vruchtensappen drink ik niet dus dan maar beginnen met een glaasje water met de bedoeling om later wat te kiezen van de drankenkaart. Ik kreeg een flesje Sourcy en die stond voor € 3,35 op de rekening. >;)
Voor bij het eten wilden we een karaf kraanwater. We kregen een fles Sourcy waar we achteraf € 5,75 voor moesten betalen. We hebben geen drankenkaart gezien dus we konden niet vooraf checken, hadden we daar maar naar gevraagd…
Dus we hebben ruim 9 euro betaald voor fleswater wat ook gewoon kraanwater had kunnen zijn en waar we ook om gevraagd hadden. Dat was bijna 10% van de rekening.
Wat mij betreft hoeft kraanwater niet gratis aangeboden te worden en volgens mij zijn restaurants wettelijk niet verplicht om kraanwater te serveren maar dit vind ik het andere uiterste.
De koffie was trouwens ook € 3,35 :x Zoveel betaal je normaal gesproken niet in onze regio.
De hoofdgerechten waren trouwens wel heel netjes geprijsd, maar dat werd teniet gedaan door de dure drankjes en voor- en nagerechten.

We wonen in Gelderland en daar is kraanwater heel goed te drinken, ik weet dat dat niet in alle delen van Nederland het geval is. Waarom milieu onvriendelijk fleswater serveren als je een prima alternatief in huis hebt?

Wat vinden jullie: Mag een restaurant ongevraagd fleswater serveren en dan ook nog (in mijn ogen) belachelijk hoge prijzen in rekening brengen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25492
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:30

Ja, vind ik wel . Ik denk dat een groot deel van de omzet juist van de drankenkaart afkomt. Dan moet et wel water uit een flesje zijn ipv kraanwater serveren en de flesjes prijs tellen.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:34

Nee dat vind ik niet. Als jij vraagt om kraanwater dan moeten ze ofwel kraanwater op tafel zetten (eventueel inderdaad tegen betaling) ofwel jou informeren dat ze geen kraanwater aanbieden (geen idee of dat is toegestaan) en een alternatief bieden.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:35

Ik vind kraanwater soms echt smerig. Dus als ik uit eten ga drink ik het liefst fleswater. Ook omdat het kraanwater enorm kan verschillen per plek.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:36

Dat is een eeuwige discussie. Ik vraag altijd specifiek om kraanwater. Met name de goedkopere restaurants zeggen dan nee dat doen we niet Ivm ons verdienmodel. Dan zeg ik altijd “ maar ik zei toch niet dat dat gratis hoeft? Ik ben tegen verspilling en ik vind water uit flessen verspilling. Maar meestal krijg je het niet. Er zijn een paar restaurants die het wel doen.

Als je om water vraagt krijg je zowiezo altijd gewoon flessen.

Flubberboot

Berichten: 2901
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:40

Ligt eraan of de gasten ook willen betalen voor het kraanwater. Het restaurant kan je wel informeren dat ze niet aan kraanwater doen maar geloof me, krijg je ook gezeik over. Als de baas zegt nee, is het nee en moet het personeel het er maar mee doen en dealen met de gasten die daarover klagen. Redenen zullen per plek wel verschillen.

moonsparkle
Berichten: 21745
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:41

Voor de service mag van mij wel wat gerekend worden voor kraanwater, maar om dan een karaf sourcy te serveren in plaats van kraanwater als je daar letterlijk om vraagt dat vind ik apart. Dan hadden ze gelijk kunnen zeggen dat ze alleen sourcy aanbieden en niet aan kraanwater doen. Maar je had dan ook bij het serveren kunnen aangeven dat je om kraanwater had gevraagd

Sowieso vind ik het eten wel echt duur geworden ook in de supermarkt, dus ik snap dat restaurants ook duurder zijn geworden maar daardoor ga ik nog minder vaak uit eten :o

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:42

Nou, ik vind dat je naar een restaurant gaat omdat je dat wilt. Dan wéét je dat het duurder is dan thuis. Hoe duur? Dat hangt van het restaurant af.
Als jij gelijk water besteld snap ik dat ze een flesje geven. Het is tóch een glas en de service om te brengen wat ook gewoon geld kost.

Ik vind een karaf water van het huis BIJ een fles wijn normaal. Maar anders niet. Hoe moet zo'n zaak overeind blijven als iedereen maar kraanwater wil?

En wat moet er dan eigenlijk gerekent worden voor zo'n glaasje kraanwater?
Vragen ze bv 1.50, is dat dan goed? Of misschien krijg je er een heel mooi glas bij, 2 euro ook goed? Of moet het persê onder de euro? Wat is een goede prijs dan voor kraanwater?

moonsparkle
Berichten: 21745
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:43

Palmera schreef:
Nou, ik vind dat je naar een restaurant gaat omdat je dat wilt. Dan wéét je dat het duurder is dan thuis. Hoe duur? Dat hangt van het restaurant af.
Als jij gelijk water besteld snap ik dat ze een flesje geven. Het is tóch een glas en de service om te brengen wat ook gewoon geld kost.

Ik vind een karaf water van het huis BIJ een fles wijn normaal. Maar anders niet. Hoe moet zo'n zaak overeind blijven als iedereen maar kraanwater wil?

En wat moet er dan eigenlijk gerekent worden voor zo'n glaasje kraanwater?
Vragen ze bv 1.50, is dat dan goed? Of misschien krijg je er een heel mooi glas bij, 2 euro ook goed? Of moet het persê onder de euro? Wat is een goede prijs dan voor kraanwater?



Misschien een idee als ts daar een poll over maakt :P

Ineke2

Berichten: 33142
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:44

Het is niet verplicht voor een restaurant, om kraanwater te schenken als de gast daarom vraagt. Het is echter niet netjes om niet vooraf of tijdens de bestelling aan te geven dat er geen kraanwater geserveerd wordt.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:47

Ik vind het niet zo raar om geen kraanwater te geven als je alleen maar water bestelt. Als je bv koffie met een glaasje water bestelt vind ik kraanwater wel normaal.

Maar daarom bestel ik dus ook nooit water in een restaurant. Wil wel iets drinken dat ik thuis niet 100x zo goedkoop heb :P

Flubberboot

Berichten: 2901
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:47

Ineke2 schreef:
Het is niet verplicht voor een restaurant, om kraanwater te schenken als de gast daarom vraagt. Het is echter niet netjes om niet vooraf of tijdens de bestelling aan te geven dat er geen kraanwater geserveerd wordt.

Dat klopt, maar ik snap dat ze het niet doen. Hoeveel gasten ik wel niet schreeuwend voor me heb gehad dat ik een domme geit was want "Iedereen heeft kwaanwater" of "Je kan toch gewoon het glas onder de kraan houden??" En ik overdrijf niet met schreeuwend helaas.

Ineke2

Berichten: 33142
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:51

Dat vind ik weer bizar van de gast…
Meteen kraanwater bestellen zónder ander drankje erbij is ook note done trouwens.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:56

Als je voor 80 euro verteert kunnen ze daar best een karaf kraanwater bij zetten. Ik begrijp dat ze het niet doen als je voor een klein hapje komt maar bij een volledig diner vind ik dit een beetje onvriendelijk.


Ineke2 schreef:
Dat vind ik weer bizar van de gast…
Meteen kraanwater bestellen zónder ander drankje erbij is ook note done trouwens.


Als er alleen fris of alcohol is, vind ik dat niet zo gek. Al had ik het zelf niet gedaan.

Ineke2

Berichten: 33142
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:01

Je kiest er zelf voor om uit eten te gaan he, dat is geen verplichting. Als ik zelf uit eten ga kijk ik van te voren wat er op de kaart staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:02

Ik vind dit echt weer zo typisch Nederlands dat er zelfs maar een discussie over ontstaat. :') In het VK word je gevraagd of je mineraal- of kraanwater wilt, en als je vraagt om kraanwater is dat ook nooit een probleem. Het is hier veel meer ingeburgerd dat mensen niet per se mineraalwater hoeven. :+

Als ik ergens alleen wat drink, bestel ik wel mineraalwater, maar bij een volledige maaltijd vind ik dat onnodig. Thuis ben ik ook geen prinsesje dat geen kraanwater moet, dus in een restaurant bestel ik ook gewoon kraanwater bij het eten.

Ineke2

Berichten: 33142
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:06

In Italië kreeg je ook geen kraanwater. Er werden standaard ( grote ) flessen water met en zonder bubbels geserveerd. Liet je die dicht, betaalde je er niet voor. Maakte je er gebruik van dan werd dat afgerekend. ( Niet duur trouwens, de prijs in de openingspost is echt flink aan de prijs )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:07

Goh, hier heb ik echt nog nooit over nagedacht... Vooral ook omdat wij eigenlijk nooit water als drankje bestellen.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:07

In Frankrijk zijn restaurants wettelijk verplicht om kraanwater te serveren als je daar om vraagt en dit is gratis.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:27

Als je geen alcohol wil, geen frisdrank of vruchtensap..wat blijft er dan normaal gesproken over? (Oprecht nieuwsgierig :j )

Verder snap ik heel goed waarom restaurants geen kraanwater geven en vind ik het ook prima. Ik bestel ook vaak water (en vaak een of twee wijntjes) maar bestel direct een halve liter spa rood of blauw.
Het restaurant moet ook leven, al is het wel netjes als ze het direct aangeven.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:31

Flubberboot schreef:
Ineke2 schreef:
Het is niet verplicht voor een restaurant, om kraanwater te schenken als de gast daarom vraagt. Het is echter niet netjes om niet vooraf of tijdens de bestelling aan te geven dat er geen kraanwater geserveerd wordt.

Dat klopt, maar ik snap dat ze het niet doen. Hoeveel gasten ik wel niet schreeuwend voor me heb gehad dat ik een domme geit was want "Iedereen heeft kwaanwater" of "Je kan toch gewoon het glas onder de kraan houden??" En ik overdrijf niet met schreeuwend helaas.

:knuffel:

Toevallig van de week weer tijdens uit eten gaan mij verbaasd over waar een medewerker van een restaurant mee te maken kan krijgen. Wat een gruwel sommigen mensen, zo onbeschoft.
Ik zou sommigen ook zo de tent uitdonderen, je wilt het je personeel en andere gasten niet aandoen.

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:35

Ik vind het ook wel naïef om te denken dat als je Sourcy krijgt deze niet op de rekening verschijnt. Ik vind het ook niet netjes van het restaurant om niet te melden dat ze niet aan karaffen doen als je daar specifiek om vraagt, maar bij het brengen van het kleine/grote fles had je toch kunnen melden dat je kraanwater bedoelde?

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:39

Ineke2 schreef:
Je kiest er zelf voor om uit eten te gaan he, dat is geen verplichting. Als ik zelf uit eten ga kijk ik van te voren wat er op de kaart staat.


Bedankt voor de opheldering, ik ging ervanuit dat iedereen met een mes op de keel gedwongen werd.

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:41

Ik drink altijd water in een restaurant, maar ik vraag nooit om kraanwater. Ik ga er altijd van uit dat ik fles water krijg, als ik iets anders te drinken zou bestellen moet dat ook gewoon betaald worden.

Ineke2

Berichten: 33142
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:45

Urbanus schreef:
Bedankt voor de opheldering, ik ging ervanuit dat iedereen met een mes op de keel gedwongen werd.

Graag gedaan hoor, al was het geen antwoord op jouw bericht.