Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44960
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:47

Ik lunch iedere zaterdag in hetzelfde eetcafé, daar krijg je bij binnenkomst een glas water, dat vind ik zo chill.

Maar het is inderdaad wel een beetje naief om een fles Sourcy te drinken zonder dat je bedenkt dat je er voor betaalt. Ik had de fles dan teruggestuurd.

Fitzroy

Berichten: 25185
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:48

Dit blijft idd een eeuwige discussie. Bij het restaurant om de hoek is het ook heel raar geregeld. Als je wijn bestelt kun je wel een glas kraanwater krijgen, maar als je om een karaf vraagt geven ze een fles die á 6,- op de rekening komt. Ik heb het daar toen met de restauranteigenaar over gehad maar dat is hun policy. Dus oké, dan maar om glazen water erbij vragen.

Flubberboot

Berichten: 2979
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:52

Sunnda schreef:
Flubberboot schreef:
Dat klopt, maar ik snap dat ze het niet doen. Hoeveel gasten ik wel niet schreeuwend voor me heb gehad dat ik een domme geit was want "Iedereen heeft kwaanwater" of "Je kan toch gewoon het glas onder de kraan houden??" En ik overdrijf niet met schreeuwend helaas.

:knuffel:

Toevallig van de week weer tijdens uit eten gaan mij verbaasd over waar een medewerker van een restaurant mee te maken kan krijgen. Wat een gruwel sommigen mensen, zo onbeschoft.
Ik zou sommigen ook zo de tent uitdonderen, je wilt het je personeel en andere gasten niet aandoen.

Het is echt vreselijk. Tent uitdonderen kan ook niet altijd want het is wel een betalende gast die je wegstuurt. En er zitten ook enorm veel leuke mensen tussen gelukkig! Dat maakt het dan allemaal weer goed haha!

Als je kraanwater wilt in een restaurant zou ik gewoon zeggen dat je kraanwater wilt maar wel wilt betalen voor een flesje. Dan krijg jij jouw kraanwater wat je oh zo graag wilt en krijgt de baas geld. Iedereen blij. En ja, dingen zijn tegenwoordig belachelijk duur, kan de baas ook niet altijd wat aan doen. Die moet ook overleven

Palmera

Berichten: 9494
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:53

Fitzroy schreef:
Dit blijft idd een eeuwige discussie. Bij het restaurant om de hoek is het ook heel raar geregeld. Als je wijn bestelt kun je wel een glas kraanwater krijgen, maar als je om een karaf vraagt geven ze een fles die á 6,- op de rekening komt. Ik heb het daar toen met de restauranteigenaar over gehad maar dat is hun policy. Dus oké, dan maar om glazen water erbij vragen.

Wijn en water horen bij elkaar. Al eeuwenlang. Mooi als een restaurant dat doorvoert.

Wil je alleen water? Tja, ze moeten toch iets verdienen.

Fitzroy

Berichten: 25185
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:56

Nee, maar ik bedoelde dus te zeggen, dat je zelfs als je een fles wijn bestelt, geen karaf water kunt krijgen. Alleen per glas.

Palmera

Berichten: 9494
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:58

Fitzroy schreef:
Nee, maar ik bedoelde dus te zeggen, dat je zelfs als je een fles wijn bestelt, geen karaf water kunt krijgen. Alleen per glas.

Aaah, op die fiets. Misschien hebben ze geen karaffen in die zaak?
Anyway, dan kun je bij de wij n natuurlijk meerdere keren eem glaasje vragen

zonnebloem18

Berichten: 24873
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:19

Ik vraag me dan wel af of je specifiek gevraagd hebt om kraanwater. Ook had je bij het uitserveren kunnen aangeven dat je liever kraanwater had gewild.

Goof

Berichten: 28990
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:36

zonnebloem18 schreef:
Ook had je bij het uitserveren kunnen aangeven dat je liever kraanwater had gewild.


Dat vind ik ook wel typisch.
Kraanwater willen, zien dat je een fles water krijgt en achteraf moeilijk doen ovet het feit dat het een fles ipv kraanwater was. Zeg dan meteen 'nee, dank je'.

Silvia

Berichten: 3274
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 11:47

Aight schreef:
Ik vind het ook wel naïef om te denken dat als je Sourcy krijgt deze niet op de rekening verschijnt. Ik vind het ook niet netjes van het restaurant om niet te melden dat ze niet aan karaffen doen als je daar specifiek om vraagt, maar bij het brengen van het kleine/grote fles had je toch kunnen melden dat je kraanwater bedoelde?


Natuurlijk snap ik dat je voor een flesje Sourcy moet betalen, maar € 3,35? En dan voor een fles € 5,75?
E ja, als ik van tevoren de prijzen had geweten dan had ik meteen bezwaar gemaakt. Maar er was geen drankenkaart en ik was zo naïef om te denken dat het wel los zou lopen. Niet dus.

Ceetje_bokt
Berichten: 5190
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:49

Jes schreef:
In Frankrijk zijn restaurants wettelijk verplicht om kraanwater te serveren als je daar om vraagt en dit is gratis.

Ja, fantastische regel! Moet er wel bijzeggen dat ik het dan heel normaal vind om dan ‘echte’ drank te bestellen. Dus gratis water naast het wijnarrangement bijvoorbeeld. Maar ach… ik snap ook dat bij hen de schoorsteen moet roken, maar sommige restaurants maken het wel bont met de prijs voor een flesje water.

Fitzroy

Berichten: 25185
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:50

Voor flessen zijn die prijzen echt heel normaal. In de meeste restaurants betaal je tegen de 7 euro voor een fles water, meestal nog 3/4 liter ook.

Wat dat betreft kunnen ze hier nog veel leren van zuidelijke landen, waar je gewoon een 1,5 liter fles erbij krijgt voor 1,5 euro.

Urbanus

Berichten: 44960
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:53

Silvia schreef:
Aight schreef:
Ik vind het ook wel naïef om te denken dat als je Sourcy krijgt deze niet op de rekening verschijnt. Ik vind het ook niet netjes van het restaurant om niet te melden dat ze niet aan karaffen doen als je daar specifiek om vraagt, maar bij het brengen van het kleine/grote fles had je toch kunnen melden dat je kraanwater bedoelde?


Natuurlijk snap ik dat je voor een flesje Sourcy moet betalen, maar € 3,35? En dan voor een fles € 5,75?
E ja, als ik van tevoren de prijzen had geweten dan had ik meteen bezwaar gemaakt. Maar er was geen drankenkaart en ik was zo naïef om te denken dat het wel los zou lopen. Niet dus.


Ik vind dat hele normale prijzen.

Silvia

Berichten: 3274
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 11:55

Sunnda schreef:
Als je geen alcohol wil, geen frisdrank of vruchtensap..wat blijft er dan normaal gesproken over? (Oprecht nieuwsgierig :j )


Goede vraag en voor mij vaak lastig. Het is niet dat ik geen alcohol drink maar ik wilde daar niet mee starten. Ik heb wel een glas wijn bij het hoofdgerecht genomen.
Meestal vraag ik om een aperitief of cocktail zonder alcohol. Dat daar dan vaak vruchtensap bij inzit vind ik niet erg. Maar dat hadden ze niet. Dus daarom maar snel water besteld om daarna rustig na te kunnen denken wat ik wel wilde.
En ja, cocktails zijn stukken duurder dan een flesje water maar die vind ik van een hele andere categorie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110858
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:55

Die prijzen zijn idd normaal, zeker met de huidige economie.
Laatst ook ergens weten eten en ik drink altijd water, maar wij waren zelfs nog meer kwijt voor een grote fles :P
Alles is helaas duurder geworden en dat telt natuurlijk ook voor de kosten van een restaurant. Dat merk je in the end ook terug op de rekening.

Marjo

Berichten: 37322
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:05

In Canada was het dus heel normaal om gelijk een glas water (met ijs erin) te krijgen als je gaat zitten in een restaurant, en daar wordt over het algemeen niks voor gerekend. Dat water wordt ook gratis bijgevuld als je wil...

Ik drink niet vaak water, maar een glaasje water bij een wijntje vind ik wel lekker. Ik denk dat het vooraf gewoon belangrijk is om te vragen naar een drankenkaart, en of er kraanwater geserveerd wordt. Dan kun je daarna besluiten wat je qua drinken neemt.

KM_Ris

Berichten: 2945
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:06

Ik drink altijd water.. wat ik dan wel van de zotte vind is dat water bij veel restaurants net zo duur is als cola etc. Daar mag in mijn ogen best wat meer verschil inzitten.

Ik ben wel van mening of je nou kraanwater krijgt of niet, dat je het wel moet betalen.

zonnebloem18

Berichten: 24873
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:07

In 1 van onze favoriete restaurants is een flesje water 3.25, lijken me normale prijzen.

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:08

Ik vind het geen gekke prijzen, ook niet voor de koffie.
Als je iets anders drinkt (wijn, koffie) of duurder eet (dus niet de daghap van 17,50) dan vind ik dat water gratis hoort te zijn. Zo niet, dan is het mi heel normaal om alleen mineraalwater te schenken. Of kraanwater, maar dan voor dezelfde prijs want je hebt er ook gewoon handling aan.

Babsiej

Berichten: 6247
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:40

Dan drink je niks, is ook een optie … :D

Ik wil ook gewoon kraanwater, zeker niet voor zulke prijzen fleswater. Ik drink gerust dan wel iets anders erbij ( drink geen alcohol en geen koolzuur) als ze het hebben maar sowieso drink ik niet veel. Max 2 drankjes bij diner, en das al stuk meer dan thuis :D

Esther

Berichten: 4148
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:41

Tiggs schreef:
Ik vind het geen gekke prijzen, ook niet voor de koffie.
Als je iets anders drinkt (wijn, koffie) of duurder eet (dus niet de daghap van 17,50) dan vind ik dat water gratis hoort te zijn. Zo niet, dan is het mi heel normaal om alleen mineraalwater te schenken. Of kraanwater, maar dan voor dezelfde prijs want je hebt er ook gewoon handling aan.

De inkoop van kraanwater is een stuk minder dan de inkoop van flessenwater, de handeling van kratten in de opslag zetten, in de koeling zetten een fles open maken is meer handeling dan een glas water vullen aan de kraan. Kraanwater mag van mij dus best goedkoper zijn.

Mineraalwater vind ik vaak niet eens lekker of dorstlessend, sommige merken zijn zo smakeloos en krijg je dorst onder het drinken.

De prijzen voor de drank zijn voor deze regio hoog, heb even wat rondgekeken op de menukaarten van verschillende restaurants en die zijn een stuk goedkoper, zelfs bij het chique restaurant.
Nou vinden wij de prijzen hier aardig hoog (geworden) en gaan we meestal even de grens over als we uit gaan eten.

Natascha

Berichten: 6848
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 15:44

Ik hoorde laatst ergens op de radio (volgens mij de Belgische zender) dat over een aantal jaar kraanwater in het restaurant gratis wordt ivm de plastic verspilling van flesjes water
Weet niet wat er van waar is maar ik vond het wel een mooi initiatief.

Palmera

Berichten: 9494
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 15:52

Natascha schreef:
Ik hoorde laatst ergens op de radio (volgens mij de Belgische zender) dat over een aantal jaar kraanwater in het restaurant gratis wordt ivm de plastic verspilling van flesjes water
Weet niet wat er van waar is maar ik vond het wel een mooi initiatief.

Persoonlijk zou ik servicekosten wel op zijn plaats vinden.

Flubberboot

Berichten: 2979
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:01

Natascha schreef:
Ik hoorde laatst ergens op de radio (volgens mij de Belgische zender) dat over een aantal jaar kraanwater in het restaurant gratis wordt ivm de plastic verspilling van flesjes water
Weet niet wat er van waar is maar ik vond het wel een mooi initiatief.

Waar gebruiken ze plastic flesjes dan? Ik kom alleen die glazen flessen tegen. Ook grotere alleen maar in glas.

Picopico
Berichten: 904
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:07

Restaurants zijn wel degelijk verplicht kraanwater te serveren als je daarom vraagt. Wel mogen ze daar een vergoeding van maximaal €0,60 per liter voor vragen. Dat restaurant houdt zich dus gewoon niet aan de wet.

DuoPenotti

Berichten: 30220
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:20

:(:)
Picopico schreef:
Restaurants zijn wel degelijk verplicht kraanwater te serveren als je daarom vraagt. Wel mogen ze daar een vergoeding van maximaal €0,60 per liter voor vragen. Dat restaurant houdt zich dus gewoon niet aan de wet.

Waar haal je deze info vandaan?
Deze zegt anders.

https://www.krnwtr.nl/watertappunt-kenn ... %20leveren.


Geen idee waarom die link het niet doet. Dus maar zo :D

(Pff bokt upload doet het ook niet)

Dus helaas ook geen print screen
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-04-23 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt