Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:24

Volgens mij is dit een typisch Nederlands “probleem”. Imo moet je niet uit eten gaan als je niet wil betalen voor je drinken…. Ik vind kraanwater bestellen echt onwijs knieperig

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:31

Nou, met 7,- voor een fles water vind ik het niet zo gek. Zeker niet als je ook al een fles wijn van 25,- of meer bestelt. Dan mag er best een gratis karaf kraanwater bij imo.

Flubberboot

Berichten: 2931
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:35

Fitzroy schreef:
Nou, met 7,- voor een fles water vind ik het niet zo gek. Zeker niet als je ook al een fles wijn van 25,- of meer bestelt. Dan mag er best een gratis karaf kraanwater bij imo.

Maar waarom? Die fles wijn heeft ook geld gekost, die glazen hebben geld gekost, het schoonmaken en pouleren kost geld en het brengen kost geld. Als 3 mensen een fles wijn en een karaf water bestellen, moet je vaak al twee keer lopen om het allemaal naar de tafel te brengen, kost ook geld.
Waarom kan dan die karaf ineens gratis omdat je iets anders besteld wat de zaak ook gewoon geld heeft gekost??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:36

996981 schreef:
Volgens mij is dit een typisch Nederlands “probleem”. Imo moet je niet uit eten gaan als je niet wil betalen voor je drinken…. Ik vind kraanwater bestellen echt onwijs knieperig
De enige reden waarom het een Nederlands probleem is, is omdat restaurants er moeilijk over doen. :+ In het buitenland is kraanwater bestellen veel normaler, zoals ik al eerder zei: hier vragen ze je 9/10 keer of je kraan- of mineraalwater wilt, en dat deden ze al voordat de eerste Nederlander had bedacht om kraanwater te vragen in een restaurant. Idem met overgebleven eten meenemen; dat is in het buitenland al jaren niet meer dan normaal (ook met het oog op voedselverspilling), Nederlanders vonden het tot een paar jaar terug een probleem (en sommigen vinden dat nog steeds).

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:46

Picopico schreef:
Restaurants zijn wel degelijk verplicht kraanwater te serveren als je daarom vraagt. Wel mogen ze daar een vergoeding van maximaal €0,60 per liter voor vragen. Dat restaurant houdt zich dus gewoon niet aan de wet.

Nope, zijn ze niet verplicht om kraanwater te geven en als ze wel kraanwater uitserveren mag daar gewoon voor gerekend worden.
60 cent per liter? Ben heel benieuwd waar je dat vandaan hebt.
Horeca Nederland heeft juist uitgerekend dat een glas kraanwater ca 70 cent kost aan alle kosten.

Er bestaat geen wet/verplichting om (goedkoop) kraanwater te serveren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:50

Brainless schreef:
Picopico schreef:
Restaurants zijn wel degelijk verplicht kraanwater te serveren als je daarom vraagt. Wel mogen ze daar een vergoeding van maximaal €0,60 per liter voor vragen. Dat restaurant houdt zich dus gewoon niet aan de wet.

Nope, zijn ze niet verplicht om kraanwater te geven en als ze wel kraanwater uitserveren mag daar gewoon voor gerekend worden.
60 cent per liter? Ben heel benieuwd waar je dat vandaan hebt.
Horeca Nederland heeft juist uitgerekend dat een glas kraanwater ca 70 cent kost aan alle kosten.

Er bestaat geen wet/verplichting om (goedkoop) kraanwater te serveren.

Enkel wanneer iemand water vraagt om medicatie in te nemen, toch?

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:50

Hmmm, soms hoop ik nog steeds dat de horeca eens gaat beseffen dat het veel leuker is om uit eten te gaan als je niet het idee hebt dat je bij alles wordt uitgeknepen/afgezet of de strijd moet aangaan.

En tegelijkertijd: over een glaasje water kun je moeilijk doen, maar een veel groter probleem is dat de service vaak zo karig is dat je helemaal niet altijd iemand kunt vinden als je wat wilt bestellen. De keren dat ik gratis op een terrasje heb gezeten (en echt prima terrassen: Neude, Oudegracht, Winkel van Sinkel) zonder dat het tot een bestelling kwam is vaker dan dat ik een glas water bestel in de horeca. Dus misschien is er wel meer winst te behalen door gewoon wat meer aandacht te besteden aan de bestellingen, ipv gebakkelei over kraanwater.

(En nog een tip: mocht je nou in de buurt zijn van Neude/Winkel van Sinkel en je wilt wel wat drinken, dan is er een gratis watertappunt bij het Stadhuis aan de Ganzenmarkt, en kun je frisdrank kopen bij de Boons Supermarkt naast de Winkel van Sinkel aan diezelfde Ganzenmarkt. Want dat is dan wel weer het nadeel: je kunt dus wel heel goedkoop op de terrasjes zitten, alleen heb je dan nog steeds niets te drinken. En op een aantal plekken bieden ze ook niets spannends aan qua hapjes, zeker niet voor 1 persoon, dus kun je meteen ook wat lekkers kopen.)

Flubberboot

Berichten: 2931
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:56

Sommige mensen beseffen niet onder hoeveel druk het horeca personeel soms staat en hoeveel gezeik ze van sommige gasten krijgen. En er zijn echt wel plekken waar het personeel gewoon belabberd is, 100%, maar veel plekken moeten ze met weinig personeel ervoor zorgen dat iedere gast het 100% naar wens heeft. Ene gast scheld je uit omdat je iets doet en de andere scheld je weer uit omdat je doet wat die ander wilde hebben dat je doet. En er zijn zoooo veel mensen die zo min mogelijk geld uit willen geven en dus moeilijk doen omdat je spa blauw geeft ipv kraanwater.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:02

Flubberboot schreef:
Sommige mensen beseffen niet onder hoeveel druk het horeca personeel soms staat en hoeveel gezeik ze van sommige gasten krijgen. En er zijn echt wel plekken waar het personeel gewoon belabberd is, 100%, maar veel plekken moeten ze met weinig personeel ervoor zorgen dat iedere gast het 100% naar wens heeft. Ene gast scheld je uit omdat je iets doet en de andere scheld je weer uit omdat je doet wat die ander wilde hebben dat je doet. En er zijn zoooo veel mensen die zo min mogelijk geld uit willen geven en dus moeilijk doen omdat je spa blauw geeft ipv kraanwater.

Spa blauw is dan ook geen kraanwater. Van tevoren aangeven dat kraanwater niet aangeboden wordt, scheelt weer gedoe lijkt me?

Suzanne F.

Berichten: 49401
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:05

Er is een paar jaar geleden een campagne geweest om kraanwater gratis te maken in de horeca. Zelfs de waterbedrijven deden daar aan mee. Er zijn ook op diverse plekken in steden tappunten te vinden waar je gratis kraanwater kan tappen. Ik vind zelf eigenlijk ook dat je gewoon om kraanwater moet kunnen vragen in een restaurant. En het zou ze sieren om, als ze er geld voor vroegen, dit te doneren aan een goed doel met water, of in ieder geval een deel te doneren. Maar eigenlijk vind ik het heel normaal om een karaf kraanwater niet te rekenen in een restaurant.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:13

Flubberboot schreef:
Sommige mensen beseffen niet onder hoeveel druk het horeca personeel soms staat en hoeveel gezeik ze van sommige gasten krijgen.


Ja, dat is een cyclus die zichzelf in stand houdt: boosheid en frustratie aan alle kanten. Ik denk dat dat wel doorbroken kan worden, maar het begint wel met het idee dat we het weer leuk moeten maken, zowel voor de gasten als voor de medewerkers, geen strijd.

(Maar goed, doe dat niet voor mij: mijn oplossing is simpel, als het niet leuk is om iets te gaan drinken, dan haal ik wel iets bij de supermarkt. Voor mij werkt dat prima - maar misschien is het iets dat de horeca zelf niet moet willen voor hun bestaan? Eens nadenken of je met het op aanvraag schenken van kraanwater misschien meer positiviteit creeert zou een optie kunnen zijn. 't Is maar een idee. Ik hoef de horeca niet te redden.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:18

Flubberboot schreef:
Sommige mensen beseffen niet onder hoeveel druk het horeca personeel soms staat en hoeveel gezeik ze van sommige gasten krijgen. En er zijn echt wel plekken waar het personeel gewoon belabberd is, 100%, maar veel plekken moeten ze met weinig personeel ervoor zorgen dat iedere gast het 100% naar wens heeft. Ene gast scheld je uit omdat je iets doet en de andere scheld je weer uit omdat je doet wat die ander wilde hebben dat je doet. En er zijn zoooo veel mensen die zo min mogelijk geld uit willen geven en dus moeilijk doen omdat je spa blauw geeft ipv kraanwater.
Wat verandert het serveren van kraanwater in plaats van mineraalwater aan je werkdruk?

Kidde
Berichten: 3472
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:24

Mkango schreef:
996981 schreef:
Volgens mij is dit een typisch Nederlands “probleem”. Imo moet je niet uit eten gaan als je niet wil betalen voor je drinken…. Ik vind kraanwater bestellen echt onwijs knieperig
De enige reden waarom het een Nederlands probleem is, is omdat restaurants er moeilijk over doen. :+ In het buitenland is kraanwater bestellen veel normaler, zoals ik al eerder zei: hier vragen ze je 9/10 keer of je kraan- of mineraalwater wilt, en dat deden ze al voordat de eerste Nederlander had bedacht om kraanwater te vragen in een restaurant. Idem met overgebleven eten meenemen; dat is in het buitenland al jaren niet meer dan normaal (ook met het oog op voedselverspilling), Nederlanders vonden het tot een paar jaar terug een probleem (en sommigen vinden dat nog steeds).


Inderdaad ook mijn ervaring :j In het buitenland krijg je zo een karaf kraanwater of het wordt zelf zonder vragen op tafel gezet. Komt ook een stuk gastvrijer over

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:26

Ik vind het vooral raar dat als je expliciet om kraanwater vraagt, je iets anders krijgt. Als ik vraag om sinas kom je toch ook niet spontaan met 7up aanzetten omdat je geen sinas serveert :+ Geef als bediening gewoon even aan dat je geen kraanwater serveert en vraag wat diegene dan wel wil drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:30

Lijsken schreef:
Ik vind het vooral raar dat als je expliciet om kraanwater vraagt, je iets anders krijgt. Als ik vraag om sinas kom je toch ook niet spontaan met 7up aanzetten omdat je geen sinas serveert :+ Geef als bediening gewoon even aan dat je geen kraanwater serveert en vraag wat diegene dan wel wil drinken.
Of wanneer je om alleen een tonic vraagt, je een gin&tonic krijgt, want die is duurder. :+

Kidde schreef:
Mkango schreef:
De enige reden waarom het een Nederlands probleem is, is omdat restaurants er moeilijk over doen. :+ In het buitenland is kraanwater bestellen veel normaler, zoals ik al eerder zei: hier vragen ze je 9/10 keer of je kraan- of mineraalwater wilt, en dat deden ze al voordat de eerste Nederlander had bedacht om kraanwater te vragen in een restaurant. Idem met overgebleven eten meenemen; dat is in het buitenland al jaren niet meer dan normaal (ook met het oog op voedselverspilling), Nederlanders vonden het tot een paar jaar terug een probleem (en sommigen vinden dat nog steeds).


Inderdaad ook mijn ervaring :j In het buitenland krijg je zo een karaf kraanwater of het wordt zelf zonder vragen op tafel gezet. Komt ook een stuk gastvrijer over
Nederlandse horeca staat er ook om bekend totaal niet servicegericht te zijn. :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-23 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Dammie

Berichten: 3324
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:31

996981 schreef:
Volgens mij is dit een typisch Nederlands “probleem”. Imo moet je niet uit eten gaan als je niet wil betalen voor je drinken…. Ik vind kraanwater bestellen echt onwijs knieperig

Ik wil best betalen voor mijn drinken.
Alleen willen horeca bedrijven zelden of nooit een drankje op tafel zetten dat ik lust.
Ik drink geen alcohol, en dan is er meestal alleen cola of andere zoete frisdrank te krijgen. In een bistro is dat prima, maar bij subtielere smaken, is dat echt niet lekker.
Je hebt prima andere, minder zoete, drankjes, dat past bij lekker eten.
Als dat er niet is, neem ik 1 frisdrank, en de rest water.

Mias
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: drentshe hoofdstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:35

Suzanne F. schreef:
Er is een paar jaar geleden een campagne geweest om kraanwater gratis te maken in de horeca. Zelfs de waterbedrijven deden daar aan mee. Er zijn ook op diverse plekken in steden tappunten te vinden waar je gratis kraanwater kan tappen. Ik vind zelf eigenlijk ook dat je gewoon om kraanwater moet kunnen vragen in een restaurant. En het zou ze sieren om, als ze er geld voor vroegen, dit te doneren aan een goed doel met water, of in ieder geval een deel te doneren. Maar eigenlijk vind ik het heel normaal om een karaf kraanwater niet te rekenen in een restaurant.


Tenzij je een groep van 50 man hebt die allen enkel kraan water willen drinken. Als je dan benoemd dat je geen kraan water inschenkt of deze rekent als een spa blauw wordt er de keuze gemaakt om dan maar niets te drinken. Deze situatie al meerdere keren meegemaakt.

Verder moet je bij het uitschenken van water of spa blauw dezelfde handeling doen (die ook betaald moeten worden) kraan open vs flesje pakken/ glazen pakken/ water inschenken vs dopje eraf draaien/ dezelfde afstand lopen naar de tafel/ dezelfde handeling bij uitserveren. Daarnaast zijn de kosten, voor de uitbater, voor energie en gas (voor het verwarmen en verlichten van het restaurant) bij kraanwater net zo duur als bij spa blauw. Enige wat meer kost bij spa blauw is de opslag. Dus nee, ik vindt het niet raar dat kraanwater betaald moet worden.

Nou moet ik zeggen dat ik 3,55 euro voor 1 flesje spa blauw wel erg aan de prijs vindt. Als je nagaat dat inkoopprijs ligt tussen de 0,29 en 0,35 excl btw.
Laatst bijgewerkt door Mias op 15-04-23 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

s1993

Berichten: 2128
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:36

Ik vind veel drinken niet lekker dus ga meestal voor water. Vind flessenwater niet perse lekkerder dan kraanwater dus heb dan liever uit de kraan ivm duurzaamheid. Wat mij betreft kan een restaurant 'gewoon' de marge die ze normaal maken op een flesje sourcy rekenen als prijs voor het kraanwater.

Flubberboot

Berichten: 2931
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:04

Mkango schreef:
Flubberboot schreef:
Sommige mensen beseffen niet onder hoeveel druk het horeca personeel soms staat en hoeveel gezeik ze van sommige gasten krijgen. En er zijn echt wel plekken waar het personeel gewoon belabberd is, 100%, maar veel plekken moeten ze met weinig personeel ervoor zorgen dat iedere gast het 100% naar wens heeft. Ene gast scheld je uit omdat je iets doet en de andere scheld je weer uit omdat je doet wat die ander wilde hebben dat je doet. En er zijn zoooo veel mensen die zo min mogelijk geld uit willen geven en dus moeilijk doen omdat je spa blauw geeft ipv kraanwater.
Wat verandert het serveren van kraanwater in plaats van mineraalwater aan je werkdruk?

Als de baas nee zegt, moeten wij dat aan de gasten verkopen. Niet alle gasten accepteren maar dat ze ervoor moeten betalen waardoor je weer gezeik krijgt dat je het maar gewoon moet doen vanuit de gast. Als ik bij een tafel sta uit te leggen dat wij dat niet doen, kan ik niet bij een andere tafel staan die ook toevallig drankjes willen bestellen. Waardoor ik dus weer een sprint moet trekken om iedereen te voorzien. En ja, die discussies met gasten kunnen best even duren. Andere collega’s die het over kunnen nemen zijn er niet omdat chronisch personeelstekort. Mensen moeten gewoon het beleid van het restaurant accepteren. Ben je het er niet mee eens? Dan ga je een volgende keer toch ergens anders eten? Klant is koning maar nee is nee.

Suzanne F.

Berichten: 49401
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:28

Mias schreef:
Tenzij je een groep van 50 man hebt die allen enkel kraan water willen drinken.


Wat is de kans dat je een groep van 50 mensen hebt die alleen maar kraanwater willen drinken?
En sowieso verdien je prima aan die groep mensen als ze ook eten bij je. Dan kunnen er best een paar karaffen kraanwater vanaf. Je pakt een karaf en houdt hem onder de kraan, klaar. Je hebt er geen opslag aan, je hoeft het niet uit te serveren, alleen even op tafel neer te zetten. Ik denk dat het je meer oplevert dan het je kost. Klantvriendelijkheid en ontzorgen en goede recensies leveren je veel meer op dan laten betalen voor kraanwater.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:45

Flubberboot schreef:
Als de baas nee zegt, moeten wij dat aan de gasten verkopen.


Dat is dus ook een probleem tussen jou en de baas, en tussen de baas en de gasten. Medewerkers zouden zich ook veel minder moeten laten lenen om dit soort dingen uit te voeren. Als de baas geen kraanwater wil geven, moet hij het misschien ook zelf maar eens bespreken met zijn gasten.

Citaat:
Mensen moeten gewoon het beleid van het restaurant accepteren. Ben je het er niet mee eens? Dan ga je een volgende keer toch ergens anders eten? Klant is koning maar nee is nee.


Dan bedoel je dus: 'de klant is echt helemaal geen koning.' Doe dan ook niet alsof je gastvrij bent. Dat is gewoon productie draaien, en inderdaad, als ik kan kiezen ga ik daar niet eten. Weinig plezier toch, met zo'n houding?

Maar het lijkt me uiteindelijk dus wel nogal schadelijk voor de horeca als branch, en misschien moet de horeca dat zelf niet willen?

Mias
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: drentshe hoofdstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:54

Suzanne F. schreef:
Mias schreef:
Tenzij je een groep van 50 man hebt die allen enkel kraan water willen drinken.


Wat is de kans dat je een groep van 50 mensen hebt die alleen maar kraanwater willen drinken?
En sowieso verdien je prima aan die groep mensen als ze ook eten bij je. Dan kunnen er best een paar karaffen kraanwater vanaf. Je pakt een karaf en houdt hem onder de kraan, klaar. Je hebt er geen opslag aan, je hoeft het niet uit te serveren, alleen even op tafel neer te zetten. Ik denk dat het je meer oplevert dan het je kost. Klantvriendelijkheid en ontzorgen en goede recensies leveren je veel meer op dan laten betalen voor kraanwater.


Wij hadden (werk zelf niet meer in de horeca) wekelijks wel een groep van 50-100 personen waarvan 80% kraanwater wilde drinken of helemaal niets. Gelukkig stonden daar ook wekelijks groepen van 50-100 tegen over die wel gewoon wat wilde drinken.
En ik deel de mening niet, dat klantvriendelijkheid alleen maar afhangt van een gratis glas/karaf water.

En natuurlijk moet je een karaf water wel uit serveren en moeten er glazen bij komen te staan. Dan maakt het echt niet uit of je een flesje spa blauw of een glas/karaf kraanwater neer zet. Ze moeten beide op tafel komen te staan wat ervoor zorgt dat de bediening ervoor moet lopen. En nee, het is niet vervelend dat de bediening moet lopen om dranken te serveren. Maar ik heb liever dat bediening naar een tafel loopt terwijl er wat verkocht is.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:56

Mias schreef:
En ik deel de mening niet, dat klantvriendelijkheid alleen maar afhangt van een gratis glas/karaf water.


Wie deelt die mening volgens jou?

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:46

TS, onthou deze regel de volgende keer dat je weer uiteten gaat:

Ze eten je arm, ze drinken je rijk.

Dit is de horeca-wet.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:55

Nielojram schreef:
TS, onthou deze regel de volgende keer dat je weer uiteten gaat:

Ze eten je arm, ze drinken je rijk.

Dit is de horeca-wet.

Nou, dat klopt al heel lang niet meer hoor!