Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar
Fitzroy schreef:Nou, met 7,- voor een fles water vind ik het niet zo gek. Zeker niet als je ook al een fles wijn van 25,- of meer bestelt. Dan mag er best een gratis karaf kraanwater bij imo.
996981 schreef:De enige reden waarom het een Nederlands probleem is, is omdat restaurants er moeilijk over doen. In het buitenland is kraanwater bestellen veel normaler, zoals ik al eerder zei: hier vragen ze je 9/10 keer of je kraan- of mineraalwater wilt, en dat deden ze al voordat de eerste Nederlander had bedacht om kraanwater te vragen in een restaurant. Idem met overgebleven eten meenemen; dat is in het buitenland al jaren niet meer dan normaal (ook met het oog op voedselverspilling), Nederlanders vonden het tot een paar jaar terug een probleem (en sommigen vinden dat nog steeds).Volgens mij is dit een typisch Nederlands “probleem”. Imo moet je niet uit eten gaan als je niet wil betalen voor je drinken…. Ik vind kraanwater bestellen echt onwijs knieperig
Picopico schreef:Restaurants zijn wel degelijk verplicht kraanwater te serveren als je daarom vraagt. Wel mogen ze daar een vergoeding van maximaal €0,60 per liter voor vragen. Dat restaurant houdt zich dus gewoon niet aan de wet.
Brainless schreef:Picopico schreef:Restaurants zijn wel degelijk verplicht kraanwater te serveren als je daarom vraagt. Wel mogen ze daar een vergoeding van maximaal €0,60 per liter voor vragen. Dat restaurant houdt zich dus gewoon niet aan de wet.
Nope, zijn ze niet verplicht om kraanwater te geven en als ze wel kraanwater uitserveren mag daar gewoon voor gerekend worden.
60 cent per liter? Ben heel benieuwd waar je dat vandaan hebt.
Horeca Nederland heeft juist uitgerekend dat een glas kraanwater ca 70 cent kost aan alle kosten.
Er bestaat geen wet/verplichting om (goedkoop) kraanwater te serveren.
Flubberboot schreef:Sommige mensen beseffen niet onder hoeveel druk het horeca personeel soms staat en hoeveel gezeik ze van sommige gasten krijgen. En er zijn echt wel plekken waar het personeel gewoon belabberd is, 100%, maar veel plekken moeten ze met weinig personeel ervoor zorgen dat iedere gast het 100% naar wens heeft. Ene gast scheld je uit omdat je iets doet en de andere scheld je weer uit omdat je doet wat die ander wilde hebben dat je doet. En er zijn zoooo veel mensen die zo min mogelijk geld uit willen geven en dus moeilijk doen omdat je spa blauw geeft ipv kraanwater.
Flubberboot schreef:Sommige mensen beseffen niet onder hoeveel druk het horeca personeel soms staat en hoeveel gezeik ze van sommige gasten krijgen.
Flubberboot schreef:Wat verandert het serveren van kraanwater in plaats van mineraalwater aan je werkdruk?Sommige mensen beseffen niet onder hoeveel druk het horeca personeel soms staat en hoeveel gezeik ze van sommige gasten krijgen. En er zijn echt wel plekken waar het personeel gewoon belabberd is, 100%, maar veel plekken moeten ze met weinig personeel ervoor zorgen dat iedere gast het 100% naar wens heeft. Ene gast scheld je uit omdat je iets doet en de andere scheld je weer uit omdat je doet wat die ander wilde hebben dat je doet. En er zijn zoooo veel mensen die zo min mogelijk geld uit willen geven en dus moeilijk doen omdat je spa blauw geeft ipv kraanwater.
Mkango schreef:996981 schreef:De enige reden waarom het een Nederlands probleem is, is omdat restaurants er moeilijk over doen. In het buitenland is kraanwater bestellen veel normaler, zoals ik al eerder zei: hier vragen ze je 9/10 keer of je kraan- of mineraalwater wilt, en dat deden ze al voordat de eerste Nederlander had bedacht om kraanwater te vragen in een restaurant. Idem met overgebleven eten meenemen; dat is in het buitenland al jaren niet meer dan normaal (ook met het oog op voedselverspilling), Nederlanders vonden het tot een paar jaar terug een probleem (en sommigen vinden dat nog steeds).Volgens mij is dit een typisch Nederlands “probleem”. Imo moet je niet uit eten gaan als je niet wil betalen voor je drinken…. Ik vind kraanwater bestellen echt onwijs knieperig
Lijsken schreef:Of wanneer je om alleen een tonic vraagt, je een gin&tonic krijgt, want die is duurder.Ik vind het vooral raar dat als je expliciet om kraanwater vraagt, je iets anders krijgt. Als ik vraag om sinas kom je toch ook niet spontaan met 7up aanzetten omdat je geen sinas serveert Geef als bediening gewoon even aan dat je geen kraanwater serveert en vraag wat diegene dan wel wil drinken.
Kidde schreef:Nederlandse horeca staat er ook om bekend totaal niet servicegericht te zijn.Mkango schreef:De enige reden waarom het een Nederlands probleem is, is omdat restaurants er moeilijk over doen. In het buitenland is kraanwater bestellen veel normaler, zoals ik al eerder zei: hier vragen ze je 9/10 keer of je kraan- of mineraalwater wilt, en dat deden ze al voordat de eerste Nederlander had bedacht om kraanwater te vragen in een restaurant. Idem met overgebleven eten meenemen; dat is in het buitenland al jaren niet meer dan normaal (ook met het oog op voedselverspilling), Nederlanders vonden het tot een paar jaar terug een probleem (en sommigen vinden dat nog steeds).
Inderdaad ook mijn ervaring In het buitenland krijg je zo een karaf kraanwater of het wordt zelf zonder vragen op tafel gezet. Komt ook een stuk gastvrijer over
996981 schreef:Volgens mij is dit een typisch Nederlands “probleem”. Imo moet je niet uit eten gaan als je niet wil betalen voor je drinken…. Ik vind kraanwater bestellen echt onwijs knieperig
Suzanne F. schreef:Er is een paar jaar geleden een campagne geweest om kraanwater gratis te maken in de horeca. Zelfs de waterbedrijven deden daar aan mee. Er zijn ook op diverse plekken in steden tappunten te vinden waar je gratis kraanwater kan tappen. Ik vind zelf eigenlijk ook dat je gewoon om kraanwater moet kunnen vragen in een restaurant. En het zou ze sieren om, als ze er geld voor vroegen, dit te doneren aan een goed doel met water, of in ieder geval een deel te doneren. Maar eigenlijk vind ik het heel normaal om een karaf kraanwater niet te rekenen in een restaurant.
Mkango schreef:Flubberboot schreef:Wat verandert het serveren van kraanwater in plaats van mineraalwater aan je werkdruk?Sommige mensen beseffen niet onder hoeveel druk het horeca personeel soms staat en hoeveel gezeik ze van sommige gasten krijgen. En er zijn echt wel plekken waar het personeel gewoon belabberd is, 100%, maar veel plekken moeten ze met weinig personeel ervoor zorgen dat iedere gast het 100% naar wens heeft. Ene gast scheld je uit omdat je iets doet en de andere scheld je weer uit omdat je doet wat die ander wilde hebben dat je doet. En er zijn zoooo veel mensen die zo min mogelijk geld uit willen geven en dus moeilijk doen omdat je spa blauw geeft ipv kraanwater.
Mias schreef:Tenzij je een groep van 50 man hebt die allen enkel kraan water willen drinken.
Flubberboot schreef:Als de baas nee zegt, moeten wij dat aan de gasten verkopen.
Citaat:Mensen moeten gewoon het beleid van het restaurant accepteren. Ben je het er niet mee eens? Dan ga je een volgende keer toch ergens anders eten? Klant is koning maar nee is nee.
Suzanne F. schreef:Mias schreef:Tenzij je een groep van 50 man hebt die allen enkel kraan water willen drinken.
Wat is de kans dat je een groep van 50 mensen hebt die alleen maar kraanwater willen drinken?
En sowieso verdien je prima aan die groep mensen als ze ook eten bij je. Dan kunnen er best een paar karaffen kraanwater vanaf. Je pakt een karaf en houdt hem onder de kraan, klaar. Je hebt er geen opslag aan, je hoeft het niet uit te serveren, alleen even op tafel neer te zetten. Ik denk dat het je meer oplevert dan het je kost. Klantvriendelijkheid en ontzorgen en goede recensies leveren je veel meer op dan laten betalen voor kraanwater.