Oplichting met stem klonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Oplichting met stem klonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 16:57

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... elligentie

Ik maak dit topic voor iedereen die deze manier van oplichting nog niet kent. Je wordt gebeld door een stemkloon van een bekende om je op een nare manier van je geld te ontdoen

Rtl nieuws plaatst er vandaag een interview over.
Ik walg van deze praktijk brrr alleen hoe kun je zoiets nog herkennen? De whatsapp en sms zijn me wel bekend hoe je dat checkt maar je zult maar zo n telefoontje krijgen pfffff

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Oplichting met stem klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:59

Uhm, als het een bekende is, weet je diens nummer toch? Op het moment dat een zogenaamde bekende met een onbekend nummer belt moeten er dus alarmbellen afgaan. Hoe moeilijk denk je dat het is?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 17:00

Heb je het hele artikel gelezen? Dan snap je vanzelf waar het misgaat. En zou je deze opmerking niet maken

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:01

Toch zullen er mensen zijn die er intrappen, die oplichters verzinnen elke keer weer iets anders.
Ook slim met zo'n paniekverhaal over dat iemand doodgereden is, dan hopen ze dat mensen niet meer goed na kunnen denken en geld gaan storten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 17:04

Ik kan best begrijpen dat je hierdoor de mist ingaat. Toch een instinctieve reactie. Je hoort iemand in paniek dingen zeggen dan iemand anders een "official". Wel knap gevonden maar dan nog jezelf hier tegen wapenen zal met zoveel emoties knap lastig zijn

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2460
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:05

Echt bizar. Moet dan toch wel een bekende geweest zijn oid?

Goof

Berichten: 28832
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:07

karuna schreef:
Ik kan best begrijpen dat je hierdoor de mist ingaat. Toch een instinctieve reactie.


No offence, maar als je instinctieve reactie is dat je geld gaat overmaken gaat er ook iets niet goed.
Nooit instinctief handelen, eerst rust en nadenken.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2460
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:10

Dat is wel makkelijk gezegd denk ik, want bij veel mensen is dat helaas wel de eerste reactie.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 17:11

Geen idee of facebook/anderszins iets gehackt met alle gegevens erbij?

Meteen geld overmaken zal ik ook niet zo snel doen maar ik weet bv hoe de Zwitserse politie je onder druk kan zetten je een onterechte boete te laten betalen ter plekke dan betaal je wel hoor. Dag erop na een klacht weer terug gekregen en achter af denk je ook hoe had ik anders kunnen reageren

Alleen veel mensen zullen vrees ik wel vrij snel betalen -O-

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:13

binnen onze familie hebben we een wachtwoord afgesproken.
mocht er ooit een appbericht of telefoontje binnenkomen met de vraag om geld over te maken, vraag je om het wachtwoord. wordt dit niet gegeven dan weet je genoeg...
Dit vooral ter geruststelling van de seniore ouders en schoonouders, maar het geeft iedereen wel een hoop gemoedsrust

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:16

Goof schreef:
karuna schreef:
Ik kan best begrijpen dat je hierdoor de mist ingaat. Toch een instinctieve reactie.


No offence, maar als je instinctieve reactie is dat je geld gaat overmaken gaat er ook iets niet goed.
Nooit instinctief handelen, eerst rust en nadenken.

Helaas zijn het vooral de wat ouderen die daar wel gevoelig voor zijn.
Ook als waren zij hun hele leven goed bij, zodra mensen wat ouder worden zijn ze gevoeliger voor (onverwachtse!) druk en wordt rustig nadenken een stuk moelijker.

Vroeger gebeurde er ook dingen (vooral bij ouderen) om ze direct geld afhandig te maken en dat deden ze dan ook.
BV: ergens geparkeerd staan en als een ouder persoon aan komt rijden en inparkeert bv een klap op de auto geven en daarna aangeven dat ze schade hebben gereden, als ze dan gelijk (wat) contant betalen halen ze er geen politie bij en gaat hun verzekeringspremie ook niet omhoog.
En ja, het gebeurde best vaak dat degen dan maar gelijk betaalde en de daders reden gelijk weg en daarna kwam pas het idee dat ze zijn opgelicht.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:17

ankep schreef:
Dit vooral ter geruststelling van de seniore ouders en schoonouders, maar het geeft iedereen wel een hoop gemoedsrust

Het aparte is.. dat vergeten ze echt. Een oudere kennis van mij heeft toch haar pincode aan de telefoon afgegeven ondanks dat er 100x is gezegd: nooit telefonisch doorgeven hoor! En toch gedaan.

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:19

Ik denk dat mensen hier best makkelijk in kunnen trappen, ze kunnen namelijk ook zeggen dat hun eigen telefoon stuk was gegaan, ze bellen met een telefoon van werk etc. Als je iemand echt herkent aan de stem lijkt me dat je dat wel zou kunnen geloven. Mijn ouders weten alleen dat ik nooit uit het niets om geld zou vragen, maar bij een noodsituatie en ze zouden mij horen, zou ik ook niet weten wat ze zouden doen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 23-05-23 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2460
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Oplichting met stem klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:22

Ja dit met een kloon van je stem is natuurlijk weer echt hele andere koek... Denk dat heel veel mensen zelf niet zo goed zouden weten hoe ze daarop zouden reageren tenzij het echt gebeurd is. Ik kan makkelijk zeggen, daar trap ik niet in. Maar als ik ooit in die situatie zou zitten weet ik eigenlijk niet zo goed hoe ik dan zou handelen. :=

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:39

moonsparkle schreef:
Ik denk dat mensen hier best makkelijk in kunnen trappen, ze kunnen namelijk ook zeggen dat hun eigen telefoon stuk was gegaan, ze bellen met een telefoon van werk etc. Als je iemand echt herkent aan de stem lijkt me dat je dat wel zou kunnen geloven. Mijn ouders weten alleen dat ik nooit uit het niets om geld zou vragen, maar bij een noodsituatie en ze zouden mij horen, zou ik ook niet weten wat ze zouden doen.


Dit inderdaad :j
Als je een geliefde echt in complete paniek aan de telefoon hebt dan is het héél moeilijk om helder te blijven denken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 17:58

Dat denk ik dus ook. Tekst is anders dan iemand horen die je kent die volledig overstuur is. Dat maakt dat ik er zo boos over ben -:(- spelen op de emotie van compleet onschuldige mensen. Ze achterlaten met gevoel van wanhoop, paniek, verdriet alleen om snel geld binnen te harken. Compleet gewetensloos _-:(

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:05

Helaas worden ze steeds gehaaider. En met tijden van AI moet je op je hoede zijn.
En ik vind het hele AI een linke zaak

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:13

Maar er zit nog wel wat tussen zoiets geloven en gelijk een hele begrafenis regelen, toch?

Ik bedoel, je kind overstuur aan de telefoon snap ik dat dat wat met je doet, anderzijds: hoe match je het juiste kind met de juiste persoon?

Mijn reactie als iemand overstuur is is overigens, schat ik kom naar je toe.

En dit:

Citaat:
Daarna vertelde hij dat mijn zoon een motorongeluk zou hebben gehad waarbij een jonge moeder was overleden. De familie van die persoon zou geen aangifte doen, als mijn zoon de uitvaartkosten zou betalen. Zou hij dat niet doen, zou hij zeker drie maanden worden opgepakt in afwachting van het onderzoek."

Natuurlijk vond Marion dit gek klinken: hoezo geen aangifte? Wat was er nou gebeurd? Maar Marion was zo geschokt door het telefoontje, haar hartslag was torenhoog en ze wist niet wat ze meemaakte.

'Je luistert naar zo'n agent'
"Ik probeerde met mijn mobiele telefoon mijn dochter te bellen. De 'agent' hoorde dat en vertelde dat ik absoluut niemand mocht bellen. Het zou het onderzoek in gevaar brengen.


gebeurt nooit. Aangifte over een ongeluk is niet echt een ding in Nederland, en iemand oppakken én 3 maanden vastzetten in afwachting van een onderzoek mag simpelweg niet. En op het moment dat je niemand mag bellen en de telefoon niet mag neerleggen zouden al je alarmen moeten afgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:18

karuna schreef:
Heb je het hele artikel gelezen? Dan snap je vanzelf waar het misgaat. En zou je deze opmerking niet maken
Dan nog, het is een vreemde gang van zaken. “Als je nu betaalt wordt er geen aangifte gedaan,” is gewoon corruptie, zo werken dingen niet in Nederland. :')

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:19

Dat deel van het verhaal vind ik ook vrij ongeloofwaardig, maar ik doelde niet persé op enkel deze casus. Het kan me wel voorstellen dat mensen er in trappen als ze een bekende om geld horen vragen met een goede reden.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:20

Mkango schreef:
karuna schreef:
Heb je het hele artikel gelezen? Dan snap je vanzelf waar het misgaat. En zou je deze opmerking niet maken
Dan nog, het is een vreemde gang van zaken. “Als je nu betaalt wordt er geen aangifte gedaan,” is gewoon corruptie, zo werken dingen niet in Nederland. :')

Precies dat, dan gaan er toch alarmbellen af, lijkt me.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 18:29

In normale omstandigheden ja, maar reageer je ook zo als je iemand die je lief is zo volledig overstuur hoort en daarna een agent uit een ander land hoort waar mogelijk andere wetten en regels gelden?

Ik denk dat de meeste mensen toch in eerste instantie instinctief reageren. Je moet wel een keiharde zijn als je daar niet op reageert

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:47

Maar, dit moet toch ook gewoon random zijn? In de trant van die 'hoi mam, met mij, mijn telefoon is kapot' appjes?

Geen oplichter gaat toch eerst kijken van: "uhm, dat lijkt me een rijk oud wijffie die te pakken is, even onderzoeken of die een zoon of dochter heeft én of ze uberhaupt geld heeft.
Yep, beide; OK, dan ga ik daar dan een telefoonnummer van zien te vinden.
Dat kind ga ik opbellen, stem opnemen, daarna stemkloon maken en het ouwe wijffie bellen?

Dit zal toch net zo goed op een random manier met 'generieke' stemmen automatisch nummers bellen zijn? Geen oplichter gaat toch eerst een profiel van z'n potentiele slachtoffer maken? Hoeveel werk moet zo iemand dan niet verzetten voor het een keer raak is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:48

karuna schreef:
In normale omstandigheden ja, maar reageer je ook zo als je iemand die je lief is zo volledig overstuur hoort en daarna een agent uit een ander land hoort waar mogelijk andere wetten en regels gelden?

Ik denk dat de meeste mensen toch in eerste instantie instinctief reageren. Je moet wel een keiharde zijn als je daar niet op reageert
Ja, want "nu ter plekke betalen, dan doen we geen aangifte" is altijd corruptie. :') Tenzij m'n bekende ergens in de Congo op voetreis is, zou ik daar dus geen aandacht aan schenken.

Heeft niks met keihard zijn te maken, maar met je verstand gebruiken. Maar goed, blijkbaar is een werkend stel hersenen hebben en niet direct panikeren tegenwoordig dusdanig zeldzaam dat dat meteen onder "keihard" geschaard wordt. :')

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:51

karuna schreef:
In normale omstandigheden ja, maar reageer je ook zo als je iemand die je lief is zo volledig overstuur hoort en daarna een agent uit een ander land hoort waar mogelijk andere wetten en regels gelden?

Ik denk dat de meeste mensen toch in eerste instantie instinctief reageren. Je moet wel een keiharde zijn als je daar niet op reageert

Die kans is wel groot ja. Ik heb namelijk geen kinderen :+