Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:56

germie schreef:
Mar_jolijn schreef:
Lang getwijfeld of ik zou reageren. Maar toch wel:
Ik heb mijn grote paardenvriend nog dankzij een crowdfunding. Heb ik daar mijn trots en waardigheid voor aan de kant gezet? O Jazeker! Ben ik er trots op dat ik het heb gedaan? Allerminst. Blij? Absoluut!
We zijn met hem 3 klinieken in en uit geweest om erachter te komen wat hij had, uiteindelijk na overal foto's en echo's dmv een scintigrafie erachter gekomen dat hij zijn knie had gebroken. We waren toen meer dan 10.000 euro verder. Dat wás mijn spaarpotje voor hem. Toen zei de dierenarts: Oh maar dit komt goed hoor, met een dure behandeling en dagelijks aquatraining. Dat eerste konden we nog betalen, het tweede niet meer, maar revalideren aan de hand was levensgevaarlijk geworden na in totaal bijna een jaar boxrust (arme ziel) en het zette geen zoden aan de dijk. Dus toch besloten het te proberen, met héél duidelijk in de tekst dat ik niks verwachte en begreep hoe men hierin stond. Schuldbewust denk ik. Maar er kwam zoveel binnen dat we hem drie maanden hebben kunnen laten revalideren, twee op de kaoten van de CF en de laatste maand doordat we zelf weer wat geld hadden. Dus ja. Ik ben ook geen fan van CF....maar toch wel.

En dan ben ik wel nieuwsgierig. Is er 100% herstel bereikt? Dus ook echt topsport weer mogelijk? Of blijft het oppassen met rijden?
Want een breuk is voor zover ik weet bij een paard altijd einde sport, behalve een griffelbeen.


Helaas enkel voor licht recreatief werk, ik ben echter altijd eerlijk geweest over het doel en de prognose. Maar dat dit ezeltje er nu nog is, pijnvrij en gelukkig, heb ik wel te danken aan de CF.
Afbeelding

(Deze foto is live, want ik zit in de tuin )

Overigens over breuken gesproken paard van vriend van mij heeft ooit zijn nek gebroken, of nouja, hals en heeft nog prima mee kunnen draaien in de basissport en daarnaast lekker strand en dergelijke.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:17

plutolover schreef:
iemand die zelf al 10.000/15.000 euro aan Da kosten heb betaald en niet verder kan omdat spaarpotje op is zou ik eerder doneren. Dan iemand die gelijk maar een crowfunding opstart omdat die helemaal geen spaarpot heeft.


Toch is dat ergens wel raar; omdat een eigenaar geen spaarpot heeft, moet het dier dus maar lijden?

Ik zeg er direct bij: in beide gevallen zou ik hooguit doneren om de kosten van het inslapen te dekken. Ik vind dit gewoon geen realistische bedragen om uit te geven aan dierenartskosten.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 07:54

Cantodea11 schreef:
Ik heb net een bericht voorbij zien komen op social media waar iemand vraagt om geld omdat ze uitbehandeld is en ze graag leuke dingen nog wil doen met haar gezin maar dat vind ik zo niet kunnen sorry hoor maar ik vind daar het mijne van je kunt ook herinneringen maken met je gezin wat geen geld kost



Nou.
Mijn zus is overleden in 2018.
Ze had een laatste wens namelijk met het hele gezin naar de Efteling. Zodat ze haar 4 zoons plezier kon zien maken.

Toen kreeg ze van stichting doe een wens deze trip aangeboden en zou een taxi hun ophalen (super goed van doe een wens) alleen de taxi die kwam van een ander bedrijf en die stuurden een taxi voor 4 personen en ook nog eens waar mijn zus haar bed niet in kon. Dus konden ze uiteindelijk niet mee.

Wat is hier nou zo sneu aan? Dat ze de verwachting hadden weg te gaan. Dat de wens helemaal niet zo enorm duur was maar voor een gezin waarbij ook de vader door de situatie om voor mijn zus te zorgen zijn baan was kwijt geraakt het dus een te grote uitgave was. Zij zijn geen crowdfunding begonnen. Als familie hebben we geregeld dat dit alsnog mogelijk werd gemaakt. Dit zouden zij eigenlijk nooit aangenomen hebben maar nu waren de kinderen ook zo teleurgesteld dat het zo wel moest.

Wat ik wil zeggen is dat ik dit wel snap dat hier crowdfunding voor worden opgezet.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:08

Wat mooi dat jullie dit nog voor haar hebben kunnen doen.

Ik begrijp het ook helemaal, wat meer inlevingsvermogen ipv oordelen zou de wereld een stuk mooier maken. :-)

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:59

dalena schreef:
Ik snap een potje voor dieren heel goed. Maar als baas van een kitten verwacht je geen kosten van +5000euro. In 2 weken tijd zijn we nu al 2500 euro kwijt. Ben hartstikke blij met iedere euro, maar ik snap iedereen die niks wil geven :)


Ik heb 2 jaar geleden een katertje geadopteerd/gekocht voor 125 euro, 8 weken oud (stomme ik), niet gechipt, niet geënt. 3 weken later was ik nog eens 800 euro armer, had ik een gebroken hart en heb ik het ventje moeten laten gaan (megacolon, onherstelbare schade).

Dat verwacht je idd niet, als kersvers baasje. Ik heb mijzelf financieel echt heel veel pijn gedaan door elke behandeling aan te grijpen die er was, ik heb de gok genomen en heb daar financieel van moeten herstellen.
Ik heb er geen spijt van. Van de behandelingen, bedoel ik.
Wel dat ik zo achterlijk was om zo'n jong hummeltje in huis te nemen, ik had beter moeten weten, hij was gewoon te jong.. Het was zo'n lief kereltje, zo'n aanhankelijk ding, zo stapelgek van mij.. Ik ook van hem.. Het heeft niet mogen zijn.. Mijn portemonnee was een stuk armer, maar gedurende 3 weken had ik wel een héél rijk hart.

Ik had een klein centje opzij staan, voor de entingen, chip, later ook castratie (ik wilde niet al zo jong laten castreren). Maar das was geen 800 euro..

Ik heb toen een hele tijd gewacht voor ik weer aan een poezen-avontuur begon. En zo'n schrik opgelopen dat ik bewust voor een iets oudere kat ben gegaan, Sansi was al 4 maanden oud toen we haar ophaalden. 6 weken later ook nog haar zusje Arya gaan ophalen haha. Ik kreeg toen in mijn omgeving wel hier en daar te horen "maar dan is het schattige er toch al af?" Ja dat kan best, maar de "gevaarlijke periode" ook, mijn hart kon die gok echt niet nog eens aan hoor.. En ik vind hen nog steeds schattig haha, ook al zijn het 2 stevige, grote dames :D

Sindsdien is mijn spaarpot ook gegroeid. Ik hoop dat ze hem niet nodig gaan hebben haha - maar hij is wel beschikbaar. Gelukkig kregen we ook korting omdat we hen beide tegelijk hebben laten steriliseren :')

Rivendell

Berichten: 6822
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:27


Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:31

Rivendell schreef:
https://www.hartvannederland.nl/persoon ... ertje-gaja
Dit vind ik dus een geval van waarom? Eerste kind al crowdfunding en nu weer. Eerste kind had een ongeneeslijke ziekte.


Oh! Dat vind ik echt bizar, ik had begrepen dat Jim Bakkum de werving had gestart maar ze vragen zelf om geld...

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:40

Oh nee wat triest |(
Ik vind het doel juist wel heel erg mooi

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:37

Ja dat vind ik dus ook bizar.
Sowieso, waarom moet die as per se uitgestrooid worden in Portugal? En een tripje naar Portugal kost niet zoveel geld. Ik vind dat dus echt asociaal dat je mensen daar voor laat betalen.

Die eerste crowdfunding kan ik nog wel begrijpen om een medicijn te krijgen voor de 3jarige.. maar die 2e, echt niet. Ze maken zelf de keuze om wat 'extravagants' te doen met de as. Dan kun je dat zelf ook betalen.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 07:55

Rivendell schreef:
https://www.hartvannederland.nl/persoon ... ertje-gaja
Dit vind ik dus een geval van waarom? Eerste kind al crowdfunding en nu weer. Eerste kind had een ongeneeslijke ziekte.


Is het 2e kind ook aan sma overleden? Of gewoon door puur pech? Ik weet niet hoe en of sma detecteerbaar is voor de geboorte, maar beide ouders zijn drager, anders krijg je het niet. Ik vind het dan sowieso dom dat je überhaupt aan een 2e kind durft te denken. Als het detecteerbaar is en dat je dan de zwangerschap kunt beeindigen ok, maar als je het of moedwillig doorzet, of niet weet of het goed gaat komen, waarom begin je dan aan kinderen? Bij paarden probeert men dingen als pssm er uit te fokken en dat kan feitelijk vrij gemakkelijk, mits niemand meer fokt met een dier wat het gen draagt.
Crowdfunding bij een eigen keuze die niet zo slim is vind ik absurd. Dan moet je ook de consequenties zelf dragen.
Als het kindje gewoon door pech overleden is kan ik me voorstellen dat je het gaat doen als je het zelf niet kunt betalen. Maar as uitstrooien in Portugal zijn feitelijk de kosten van een korte vakantie. Dat lijkt mij de kop niet te kosten (minder dan wat een kind opvoeden kost), dus dat zou je al weer zelf moeten kunnen dragen, anders had je weer niet aan kinderen moeten beginnen als het overal en nergens handje ophouden is.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:01

Iedereen moet dat zelf weten, of ze m opstarten of niet en of ze doneren of niet.

3 maand terug kreeg mijn paard iets binnen ( hoe wat waar geen idee) waarop hij een allergische reactie kreeg, het werd een op 1 stapeling van pech op pech en uiteindelijk kwam er een nota van 2500. Extra ellendig is dat de week ervoor mijn relatie stuk liep en ik dus een huis moest en inrichting etc etc.
Gelukkig had ik was gespaard maar als er nu weer wat zou gebeuren zou ik t echt heel erg Spaans benauwd krijgen.
Sommige dingen zijn niet te voorspellen.

Unicornetto
Berichten: 2386
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:01

In eerste instantie vond ik het maar niks als mensen een crowdfunding opzetten voor hun dier.

Nu we zelf enorme pech hebben ga ik het bijna begrijpen. Hier paard geopereerd, zou weer goed moeten zijn. Dat was ongeveer €2000,-. Helaas toch complicaties en paard weer onder het mes met alles wat erbij komt kijken. Enorm zuur en je zou er bijna een crowdfunding voor opzetten omdat het ook zo oneerlijk voelt.

Maar wanneer alles zo opstapelt begrijp ik wel dat mensen een poging doen om het allemaal iets te verlichten.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:05

Operaties en dierenartskosten kunnen ook enorm snel en hoog oplopen.

Ik begrijp het ook goed, hoe zuur is het als je een dier moet laten inslapen terwijl het nog voldoende kansen heeft maar de financieen niet toereikend zijn...

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:16

germie schreef:
Is het 2e kind ook aan sma overleden? Of gewoon door puur pech? Ik weet niet hoe en of sma detecteerbaar is voor de geboorte, maar beide ouders zijn drager, anders krijg je het niet. Ik vind het dan sowieso dom dat je überhaupt aan een 2e kind durft te denken.


Het 2e kind is inmiddels 2 jaar en leeft, gezond en wel.

Het 3e jongetje is overleden, niet aan SMA (dat zou raar zijn, 12 uur na z'n geboorte) maar zuurstoftekort bij z'n geboorte en daarom geen hersenactiviteit.

Mochten 2 ouders nou weten dat ze samen kans hebben op een ziek kindje, dan zijn er opties. Ik begrijp dat je dat niet weet als kinderen niet zijn weggelegd voor je, Germie, maar om dan meteen te roepen hoe dom het is, komt nogal dom over.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:42

Men roept hetzelfde als het gaat om pssm bij paarden er uit te fokken. Dus daar kun je dan ook rustig mee fokken?
Als je bij kinderen dingen kunt testen, dan laat je dat toch doen? Dat heeft niets met dom zijn te maken, maar wil je en jezelf en je kinderen opleggen met genetische afwijkingen waar je echt wel last van hebt? Wij hebben de mogelijkheid om het tegen te gaan.
Als je het niet kunt testen, dan moet je wel een goede risicoafweging maken in mijn ogen. En besluit je het wel te doen, dan moet je eigenlijk de kosten ook dragen. Want je kiest er zelf voor.

Als iets per ongeluk ontstaat vind ik het wel wat anders natuurlijk. Maar je moet ook als ouders het risico in mijn ogen niet opzoeken en doe je dat wel, dan dien je het zelf te dragen.

Overigens kan niet iedereen kinderen krijgen, ook al willen ze dat wel. Dus dan is het zeggen dat iets niet weggelegd is voor je wel heel hard. Je weet vaak van mensen de reden van kinderloos of kindervrij zijn niet.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:53

Iets meer dan 3 weken geleden heb ik 3 kittens van 5,5 week en hun moeder weggehaald van een plek waar het écht niet gezond of veilig was.
Ze waren geen van allen geënt, ontwormd of ontvlooid, dus linea recta naar de dierenarts. Eerste kosten. Prima, geen problemen mee. Kittens ontwikkelen goed, gezond en lekker actief! Moeder is een schatje! <3 Inmiddels zijn ze bijna 9 weken en zitten ze op boven gemiddeld gewicht.

Toen trof ik vorige week één van de kittens (de kleinste) mank op een achterpootje. Meteen naar de DA en mogelijk gebroken, maar hoeft niet. Na 3 dagen vond ik het echt niet goed genoeg en heb ik foto's laten maken en hij blijkt een gebroken groeischijf te hebben... Kosten van de operatie kunnen wel 1.500 euro zijn. Dat verwacht je niet voor een kitten van nog geen kilo. Dus ja, ik ga een crowd funding starten. Ik hoef echt niet het volledige bedrag te krijgen, maar een beetje hulp is echt wel heel welkom. En ben je het er niet mee eens, prima, dan geef je niets.

(We zijn overigens nu naarstig op zoek naar een orthopeed die deze operatie op korte termijn kan uitvoeren, maar het kitten maakt het goed en is gelukkig lekker actief).

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:57

germie schreef:
Men roept hetzelfde als het gaat om pssm bij paarden er uit te fokken. Dus daar kun je dan ook rustig mee fokken?
Als je bij kinderen dingen kunt testen, dan laat je dat toch doen? Dat heeft niets met dom zijn te maken, maar wil je en jezelf en je kinderen opleggen met genetische afwijkingen waar je echt wel last van hebt? Wij hebben de mogelijkheid om het tegen te gaan.
Als je het niet kunt testen, dan moet je wel een goede risicoafweging maken in mijn ogen. En besluit je het wel te doen, dan moet je eigenlijk de kosten ook dragen. Want je kiest er zelf voor.

Als iets per ongeluk ontstaat vind ik het wel wat anders natuurlijk. Maar je moet ook als ouders het risico in mijn ogen niet opzoeken en doe je dat wel, dan dien je het zelf te dragen.

Overigens kan niet iedereen kinderen krijgen, ook al willen ze dat wel. Dus dan is het zeggen dat iets niet weggelegd is voor je wel heel hard. Je weet vaak van mensen de reden van kinderloos of kindervrij zijn niet.


Er zijn oplossingen voor een mogelijke zwangerschap om te zorgen dat iets genetisch niet vererft.

Je zegt zelf dat kinderen niet zijn weggelegd voor je omdat je er te jong voor bent. Ik ga alleen maar uit van wat je zelf op bokt zet.

Ik wil overigens nog eens benadrukken dat dit kindje niet is overleden aan SMA, maar een zuurstoftekort, iets wat kan gebeuren bij iedere bevalling.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:09

Ja en daarom vroeg ik het ook. Want dan is er geen sprake van eigen schuld. En is het gewoon triest. Ook met een afwijking is het triest, maar dan had het bij sma wel voorkomen kunnen worden in mijn ogen.

En ja, wie weet begin ik later wel aan kinderen, nu nog te jong. Ik heb eerst nog andere dingen in het leven te doen. En ben wel tante, dus kinderen zat om mee om te gaan :D

Ik vind het lastig met een kitten en dan opereren. Komt zo'n diertje er weer goed uit? Of is inslapen eerlijker? Want in de natuur redt zo'n dier het ook niet.
Je bent bij crowdfunding altijd vrij om te geven of niet. Ik heb dus wel eens gegeven voor een rolstoelbus voor een kind, of voor een sporter om naar een wk te kunnen, maar niet voor dieren. Dat komt ook omdat je er dan geen affiniteit mee hebt, je kent het dier niet, de sporter of sport wel, en bij de rolstoelbus vind ik dat een gemeente het moet financieren zodat je als ouders niet duurder uit bent dan bij een gewone auto.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:35

germie schreef:
Ik vind het lastig met een kitten en dan opereren. Komt zo'n diertje er weer goed uit? Of is inslapen eerlijker? Want in de natuur redt zo'n dier het ook niet.

Hij kan prima genezen als het goed gezet kan worden. En in het uiterste geval kan het pootje geamputeerd worden. Waarom meteen inslapen? Ik snap dat echt niet dat er meteen geroepen wordt "Inslapen!". Hij lijdt niet als hij goed geopereerd kan worden, of als zijn pootje geamputeerd is. Hij kan dan gewoon een hele oude, verder gezonde kater worden.

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:36

Agossie schreef:
Iets meer dan 3 weken geleden heb ik 3 kittens van 5,5 week en hun moeder weggehaald van een plek waar het écht niet gezond of veilig was.
Ze waren geen van allen geënt, ontwormd of ontvlooid, dus linea recta naar de dierenarts. Eerste kosten. Prima, geen problemen mee. Kittens ontwikkelen goed, gezond en lekker actief! Moeder is een schatje! <3 Inmiddels zijn ze bijna 9 weken en zitten ze op boven gemiddeld gewicht.

Toen trof ik vorige week één van de kittens (de kleinste) mank op een achterpootje. Meteen naar de DA en mogelijk gebroken, maar hoeft niet. Na 3 dagen vond ik het echt niet goed genoeg en heb ik foto's laten maken en hij blijkt een gebroken groeischijf te hebben... Kosten van de operatie kunnen wel 1.500 euro zijn. Dat verwacht je niet voor een kitten van nog geen kilo. Dus ja, ik ga een crowd funding starten. Ik hoef echt niet het volledige bedrag te krijgen, maar een beetje hulp is echt wel heel welkom. En ben je het er niet mee eens, prima, dan geef je niets.

(We zijn overigens nu naarstig op zoek naar een orthopeed die deze operatie op korte termijn kan uitvoeren, maar het kitten maakt het goed en is gelukkig lekker actief).


Och wat sneu. Hopelijk krijg je het bedrag bijelkaar! Ik kan op dit moment niks missen maar kan de link wel voor je delen.

Ik heb gisteren weer een factuur gekregen van ruim 2000euro. We zitten met alle kosten dus nu zeker op 5000 euro. Maar de bloeduitslagen waren goed dus dan weten we weer waar we het voor doen!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:42

Agossie schreef:
Iets meer dan 3 weken geleden heb ik 3 kittens van 5,5 week en hun moeder weggehaald van een plek waar het écht niet gezond of veilig was.
Ze waren geen van allen geënt, ontwormd of ontvlooid, dus linea recta naar de dierenarts. Eerste kosten. Prima, geen problemen mee. Kittens ontwikkelen goed, gezond en lekker actief! Moeder is een schatje! <3 Inmiddels zijn ze bijna 9 weken en zitten ze op boven gemiddeld gewicht.

Toen trof ik vorige week één van de kittens (de kleinste) mank op een achterpootje. Meteen naar de DA en mogelijk gebroken, maar hoeft niet. Na 3 dagen vond ik het echt niet goed genoeg en heb ik foto's laten maken en hij blijkt een gebroken groeischijf te hebben... Kosten van de operatie kunnen wel 1.500 euro zijn. Dat verwacht je niet voor een kitten van nog geen kilo. Dus ja, ik ga een crowd funding starten. Ik hoef echt niet het volledige bedrag te krijgen, maar een beetje hulp is echt wel heel welkom. En ben je het er niet mee eens, prima, dan geef je niets.

(We zijn overigens nu naarstig op zoek naar een orthopeed die deze operatie op korte termijn kan uitvoeren, maar het kitten maakt het goed en is gelukkig lekker actief).


Aan de andere kant, en nu ben ik misschien heel hard: wat is er op tegen dit diertje in te laten slapen? Daar gaat het zelf geen last van hebben, het blijft een hele berg leed bespaard icl pijnlijke operaties etc. Het is niet alsof we een tekort hebben aan katten op de wereld... Dus afgezien van dat jij er al aan gehecht bent, wat maakt dat opereren de betere optie is dan inslapen?

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:13

Of gewoon direct pootje amputeren.

En zet de andere 2 A.U.B. in de verzekering, want kans dat het iets erfelijke is en dan heb je straks 3 kittens in de lappenmand. Nu die andere 2 nog niets mankeren kan je ze nog verzekeren.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:33

Ik vind het gewoon vreselijk geschooi. Ik doneer dan ook echt nooit wat daarvoor. Niemand die mij 5€ toeschoof toen mijn paard een been gebroken had en de rekeningen in de 3000€ liepen.
Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht erom te vragen ook.

Een aantal jaren terug is hier een manege in vlammen op gegaan en elke paarden overleden, hier heb ik toen wel een bijdrage gedaan voor wederopbouw. Maar dit was niet georganiseerd door de gedupeerden zelf.
En dat vind ik ook wel een iets andere situatie.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:35

Agossie schreef:
Iets meer dan 3 weken geleden heb ik 3 kittens van 5,5 week en hun moeder weggehaald van een plek waar het écht niet gezond of veilig was.
Ze waren geen van allen geënt, ontwormd of ontvlooid, dus linea recta naar de dierenarts. Eerste kosten. Prima, geen problemen mee. Kittens ontwikkelen goed, gezond en lekker actief! Moeder is een schatje! <3 Inmiddels zijn ze bijna 9 weken en zitten ze op boven gemiddeld gewicht.

Toen trof ik vorige week één van de kittens (de kleinste) mank op een achterpootje. Meteen naar de DA en mogelijk gebroken, maar hoeft niet. Na 3 dagen vond ik het echt niet goed genoeg en heb ik foto's laten maken en hij blijkt een gebroken groeischijf te hebben... Kosten van de operatie kunnen wel 1.500 euro zijn. Dat verwacht je niet voor een kitten van nog geen kilo. Dus ja, ik ga een crowd funding starten. Ik hoef echt niet het volledige bedrag te krijgen, maar een beetje hulp is echt wel heel welkom. En ben je het er niet mee eens, prima, dan geef je niets.

(We zijn overigens nu naarstig op zoek naar een orthopeed die deze operatie op korte termijn kan uitvoeren, maar het kitten maakt het goed en is gelukkig lekker actief).

Tja, dan ben ik waarschijnlijk een harde. Ik zou het diertje laten inslapen.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:58

Ik doneer nooit aan een crowdfunding, en zal het zelf ook niet snel opzetten (of gewoon niet)
Maar dat komt omdat ik misschien gewoon wat harder ben daarin, al ben ik zeker van mening dat iedereen lekker moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, of het nu een CF opzetten is of het doneren.

Toch snap ik nooit zo goed wat er mis is met het nemen van een verzekering.
Zeker bij kleine huisdieren kost het echt niet de wereld elke maand,
En dan roepen, er wordt nooit wat uitgekeerd, die snap ik ook niet want ik heb bij diverse maatschappijen dieren (honden en paarden) verzekerd en verzekerd gehad en nooit gedoe gehad. en de behandelingen die ik declareerde waren zeer divers.
En je kunt roepen, ik maak wel een potje, maar het zijn vaak de mensen die een CF opzetten die in de put zitten financieel door allerlei redenen. Dan denk ik, dit had opgevangen kunnen worden door een verzekering, en het resterende bedrag had je dan vast zelf wel kunnen betalen.

Sowieso bij behandelingen van dieren waarbij slagingspercentage nogal dubieus is, vind ik dat men een realistisch besluit moet maken en niet kosten wat het kost het dier moet redden.

Ik heb bijvoorbeeld wel gedoneerd voor het monument van die glasplaten die gesloopt zijn.
En giro 555 krijgt ook altijd wel wat als deze open staat voor een ramp.

Maar dan nogmaals, als een ander wel wil doneren, be my guest, dat moet je lekker zelf weten toch?