Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 13:32


prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:35

Je kon er op wachten. Ik sprak een paar weken geleden een boswachter die hier al bang voor was, die vond Nederland ook veel te dicht bevolkt voor wolven.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:37

Dat doodschieten is wel mooi effectief. Moeten ze vaker doen.
Nu is het een volwassen man die er zo te lezen gelukkig nog aardig van af komt. Wacht maar tot het eerste kind gegrepen wordt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:38

Niet zeer verbazingwekkend.
De "experts" hebben vast geweldige verklaringen waarom het slachtoffer hier zelf om heeft gevraagd.

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:38

Vind wel verschil of een wolf uit het niets aanvalt of dat de boer met een hooivork gedreigd heeft naar de wolf.
Een hond zou dan ook bijten lijkt mij…

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:39

Goedzo, dat zat er aan te komen. Misschien gaan ze nu dan iets serieuzer om met alle meldingen van aanvallen op vee en gezelschapsdieren.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:40

We werden voor gek verklaard dat we jaren geleden al zeiden dat dit zou gebeuren.

Roodvos

Berichten: 6664
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:41


gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:41

Tja, de vraag was ook niet of maar wanneer het een keer fout zou gaan.
Binnenkort de hond als volgende slachtoffer..

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:43

Het is voor zover bekend de eerste keer dat de wolf een mens heeft verwond sinds het dier weer in Nederland is.

Zeldzaam
Bioloog Freek Vonk noemt het voorval in Wapse ’uiterst zeldzaam’. Hij benadrukt dat een wolf niet zomaar een aanval inzet op een mens. „We weten nog niet precies wat er is gebeurd, dus we moeten terughoudend zijn om te spreken over een ‘aanval’. Deze situatie is zeer uitzonderlijk omdat wolven van zichzelf enorm verlegen en teruggetrokken zijn”, aldus Vonk tegenover De Telegraaf.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6830641 ... r-in-wapse



'n hongerige wolf is gevaarlijk en zeker als men hem zijn maaltje af wil pakken, maar dat weet de bioloog nog niet.
Laatst bijgewerkt door mce op 09-07-23 13:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:46

Ik praat het absoluut niet goed oid, maar ik vind dit wel anders dan een kale aanval op een achteloze wandelaar.
Het beest was zoals ik begrijp vol in de jachtdrift er werd daarbij verjaagd door de boer.
Dat ze dan feller zijn en eerder in de aanval gaan lijkt me logisch.
Niet goed etc, maar ik als wandelaar maak me door dit bericht niet meer zorgen dan voorheen.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:46

Beste meneer Vonk moet eens onder die steen vandaan komen en de meldingen volgen van waarnemingen van de wolf. Dan kletst ie wel anders. Schuw, nou, mooi niet meer hier in Nederland..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:49

Het voorval "uiterst zeldzaam" te noemen is érg voorbarig, zeker voor iemand die zich wetenschapper noemt.
De trend in het wolvengedrag is dat ze steeds minder "verlegen en teruggetroken" worden. En dat is een logische ontwikkeling.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:49

Simbaa schreef:
Ik praat het absoluut niet goed oid, maar ik vind dit wel anders dan een kale aanval op een achteloze wandelaar.
Het beest was zoals ik begrijp vol in de jachtdrift er werd daarbij verjaagd door de boer.
Dat ze dan feller zijn en eerder in de aanval gaan lijkt me logisch.
Niet goed etc, maar ik als wandelaar maak me door dit bericht niet meer zorgen dan voorheen.


Totdat de wolf bij je hondje komt kijken en snuffelen en ineens in z'n nek hangt, jij je hond wilt beschermen en jij vervolgens in het ziekenhuis belandt...
Lekker bagatelliseren..

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:49

Interessant dat we behoudend moeten zijn met de term “aanval”. Tanden in een arm zetten met beschadigde pezen tot gevolg klinkt mij toch echt als een aanval / agressie omdat de wolf in het nauw gedreven werd. Schapenhouder heeft het volste recht om zijn schapen te verdedigen. Volgende keer zou het een kind kunnen zijn. Oh wat zijn ze schuw die wolven.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:50

Wat ik begreep is dat de wolf in een wolfwerende omgeving is gekomen en daar een schaap als prooi wilde hebben. De boer zag dat en wilde de wolf wegjagen, maar die kon niet vluchten door de wolfwerende hekken. En als je dan als wolf opgejaagd wordt met oa een hooivork kan je maar 1 ding doen en dat is verdedigen dmv bijten

Als het echt een aanval was van de wolf uit zouden de verwondingen niet alleen aan een hand zijn

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:52

gillian schreef:
Simbaa schreef:
Ik praat het absoluut niet goed oid, maar ik vind dit wel anders dan een kale aanval op een achteloze wandelaar.
Het beest was zoals ik begrijp vol in de jachtdrift er werd daarbij verjaagd door de boer.
Dat ze dan feller zijn en eerder in de aanval gaan lijkt me logisch.
Niet goed etc, maar ik als wandelaar maak me door dit bericht niet meer zorgen dan voorheen.


Totdat de wolf bij je hondje komt kijken en snuffelen en ineens in z'n nek hangt, jij je hond wilt beschermen en jij vervolgens in het ziekenhuis belandt...
Lekker bagatelliseren..


Ik bagatelliseer niets imo, ik zeg alleen hoe ik tegen deze aanval aankijk. Niets meer en niets minder.
En het bericht hierboven bevestigt dat voor mij.

sterregoud
Berichten: 1845
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:52

Simbaa schreef:
Ik praat het absoluut niet goed oid, maar ik vind dit wel anders dan een kale aanval op een achteloze wandelaar.
Het beest was zoals ik begrijp vol in de jachtdrift er werd daarbij verjaagd door de boer.
Dat ze dan feller zijn en eerder in de aanval gaan lijkt me logisch.
Niet goed etc, maar ik als wandelaar maak me door dit bericht niet meer zorgen dan voorheen.


Als je als wandelaar een hondje bij je hebt, dat je wilt beschermen, hangen ze ook in je arm of erger. Is al gebeurd in Italië.

Durquia

Berichten: 197
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:53

Volgens mij was dit hetzelfde gebied als waar de ruiter werd gevolgd door een wolf.

Ze kunnen wel zeggen dat die man het zelf uitgelokt heeft maar wat zou je zelf doen in zo’n situatie als de wolf toch binnen je wolfwerende afrastering gekomen is..
Je kan je beesten niet genoeg beschermen als er teveel wolven komen.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:53

Simbaa schreef:
Ik praat het absoluut niet goed oid, maar ik vind dit wel anders dan een kale aanval op een achteloze wandelaar.
Het beest was zoals ik begrijp vol in de jachtdrift er werd daarbij verjaagd door de boer.
Dat ze dan feller zijn en eerder in de aanval gaan lijkt me logisch.
Niet goed etc, maar ik als wandelaar maak me door dit bericht niet meer zorgen dan voorheen.

Als je met een hond wandeld zit je met een zelfde soort situatie. En ja inderdaad een flink stuk van wat aan mensen aangevallen werd stond tussen zijn vee/hond/etc. en een wolf. Maar reden dat wolf naar vee switched is al tekort aan wild en dan zijn mensen en dichtbij en meer binnen bereik dan het vee wat nog semi-permanent op stal kan. Mensen en dan zeker de kwetsbare mensen als vrouwen en kinderen komen dan ook op de prooilijst te staan. Enkel honger is daarvoor nodig, geen mensenagressie of rabies.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:54

Esther_r20 schreef:
Wat ik begreep is dat de wolf in een wolfwerende omgeving is gekomen en daar een schaap als prooi wilde hebben. De boer zag dat en wilde de wolf wegjagen, maar die kon niet vluchten door de wolfwerende hekken. En als je dan als wolf opgejaagd wordt met oa een hooivork kan je maar 1 ding doen en dat is verdedigen dmv bijten

Als het echt een aanval was van de wolf uit zouden de verwondingen niet alleen aan een hand zijn

Wonderlijke verklaring; hoe kwam de wolf dan in de eerste plaats in die "wolfwerende omgeving ( :') )"?

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:54

future_vet schreef:
Vind wel verschil of een wolf uit het niets aanvalt of dat de boer met een hooivork gedreigd heeft naar de wolf.
Een hond zou dan ook bijten lijkt mij…


Uit het niets komt later nog wel een keer.

En ja een hond zou ook bijten als je hem met een hooivork prikt. We hebben hier in de buurt een tijdlang een dolende mechelaar gehad die ook wel van schapenvlees hield. Toen die uiteindelijk ook een herder beet die z'n kudde probeerde te verdedigen onderging hem hetzelfde lot als deze wolf.

Maar het is toch van de zotte dat je nog niet eens je eigen kudde mag verdedigen tegen roofdieren.

Vroeg of laat loopt het weer goed fout met wolven en zullen ze weer verdreven/geruimd moeten worden.
Tot grote spijt van wolvenknuffelaars die roodkapje niet goed gelezen hebben.

Misschien, heel misschien komt het niet zo ver als de wolf bang genoeg is voor de mens. En dat impliceert dus een jachtbeleid.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 09-07-23 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:55

Kuggur schreef:
Esther_r20 schreef:
Wat ik begreep is dat de wolf in een wolfwerende omgeving is gekomen en daar een schaap als prooi wilde hebben. De boer zag dat en wilde de wolf wegjagen, maar die kon niet vluchten door de wolfwerende hekken. En als je dan als wolf opgejaagd wordt met oa een hooivork kan je maar 1 ding doen en dat is verdedigen dmv bijten

Als het echt een aanval was van de wolf uit zouden de verwondingen niet alleen aan een hand zijn

Wonderlijke verklaring; hoe kwam de wolf dan in de eerste plaats in die "wolfwerende omgeving ( :') )"?


Die was blijkbaar toch niet zo wolfwerend als gedacht/gehoopt

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:57

Wolf was in de schapenweide gekomen, ondanks de wolfwerende omheining. Kan me voorstellen als je ziet dat je dieren worden aangevallen, je probeert ze te beschermen. Wat als ze jouw paard bijten en proberen te doden?
Iig heeft de wolf toen de boer aangevallen. https://nos.nl/regio/drenthe/artikel/41 ... te-trillen

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:58

Esther_r20 schreef:
Wat ik begreep is dat de wolf in een wolfwerende omgeving is gekomen en daar een schaap als prooi wilde hebben. De boer zag dat en wilde de wolf wegjagen, maar die kon niet vluchten door de wolfwerende hekken. En als je dan als wolf opgejaagd wordt met oa een hooivork kan je maar 1 ding doen en dat is verdedigen dmv bijten

Als het echt een aanval was van de wolf uit zouden de verwondingen niet alleen aan een hand zijn

Het beest zat wel binnen een wolfwerende afrastering en heeft 2 schapen en een geit gedood. Logisch dat die man in de aanval ging om zijn dieren te verdedigen zou ik ook doen. En ja die wolf verdedigd zichzelf ook, de man had de vork beter moeten richten. Het is triest, maar ik hoop wel dat dit nu wel aanleiding is dat er meer tegen de wolf opgetreden mag worden