Vermiste onderzeeër

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:09

Denk je werkelijk dat als ze geen reddingsoperatie hebben dat ze gewoon in de haven liggen? Think again.

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:11

Tazzey schreef:
Daar is van alles mis mee Germie! Door dat soort ondoordachte acties kunnen er weer reddingsacties worden opgetuigd die kostbaar zijn en potentieel gevaar voor de reddingswerkers.
Deze man dacht de wijsheid in pacht te hebben en heeft daarmee zichzelf en vele anderen in gevaar gebracht. Dat heeft niets met avontuur te maken maar met het gemis aan intelligentie. Hij is gewaarschuwd geweest door verschillende experts maar hij dacht het allemaal beter te weten.
Dus ja, je bent aan het recht praten wat niet recht te praten is.


Niet mee eens. Je draaft door, Germie geeft in mijn ogen een genuanceerde reactie, dat zouden er meer moeten doen.

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:13

Tazzey schreef:
Denk je werkelijk dat als ze geen reddingsoperatie hebben dat ze gewoon in de haven liggen? Think again.


Gedaan, en ja schepen en vliegtuigen en helicopters zijn gewoon niet de hele dag in de lucht of op het water.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:21

Tazzey schreef:
Maar Cer, die mensen hebben kennis van zaken en luisteren naar wetenschappelijk onderzoek. Deze man vergelijken met onderzoekers vind ik een grove belediging.

Nou ik denk dat de eerste mensen die vliegtuigen uitvonden, ook maar dingen moesten proberen?
En de eerste auto's enzo..

Ik snap wat je bedoelt, maar ik snap Germie ook. Deze man had een soort van droom, om grensverleggend bezig te zijn. Dat hebben wel meer mensen, en gelukkig maar.
Ik zeg niet dat het goed is, maar ik snap het wel. Zonder risico heb je niet altijd vooruitgang.

Wetenschappers moeten ook eerst dingen onderzoeken voordat ze er iets van kunnen vinden, denk ik?

xPabloBokt

Berichten: 9479
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:24

Ja, ik ben het daar zeker mee eens maar ik vind dat persoonlijk niet relevant voor de huidige situatie omdat hij iedere vorm van onderzoek afgewimpeld heeft als "overdreven veilig" en "gezeur", deskundigen heeft ontslagen en heeft gelogen over de betrokkenheid van o.a. NASA.

Het had gewoon niet gehoeven, want er was meer dan genoeg source material om een veilige onderzeeër te maken. Zoals ik al eerder heb benoemd in dit topic zijn er al meermaals mensen op het diepste punt van de oceaan geweest (Challenger Deep, zo'n 10,5km diepte). Dus de techniek is voorhanden en bestaat gewoon. Dan is het toch gewoon niet meer nodig om zo'n enorm risico te nemen?

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:25

Geld, geld, geld. Meer niet. Het draait allemaal om geld.

@Ibbel, je vergelijking gaat niet op. Als je al wilt vergelijken in de paardenwereld, moet je niet weglaten dat je een contract van 5 kantjes moet ondertekenen waarin staat dat je een enorm risco neemt dat je met de dood kunt bekopen.
Ze wisten dat namelijk. Het is niet zo dat ze dachten dat het het goed zou gaan, maar ze waren bereid een risco te nemen. Dat is dus een paard kopen waarvan je weet dat het kan ontploffen.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:46

CharleyT schreef:
Tazzey schreef:
Denk je werkelijk dat als ze geen reddingsoperatie hebben dat ze gewoon in de haven liggen? Think again.


Gedaan, en ja schepen en vliegtuigen en helicopters zijn gewoon niet de hele dag in de lucht of op het water.


Ik zal het wat nuanceren, dat is blijkbaar nodig. Denk je dat deze mensen duimen zitten te draaien tot er een melding binnen komt? Die hebben andere werkzaamheden. Ook meldingen van mensen die in problemen raken buiten eigen schuld kunnen door dit soort acties negatieve gevolgen ondervinden.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:02

CharleyT schreef:
Tazzey schreef:
Denk je werkelijk dat als ze geen reddingsoperatie hebben dat ze gewoon in de haven liggen? Think again.


Gedaan, en ja schepen en vliegtuigen en helicopters zijn gewoon niet de hele dag in de lucht of op het water.
Nee maar 't is ook weer niet zo dat de Alicante vanuit Frankrijk elke dag naar Newfoundland vaart, of wel?
En dus is er een hoop geld uitgegeven, want materieel wat anders niet ingezet zou worden is nu wel ingezet, mensenlevens geriskeerd die anders niet geriskeerd waren, en dat is gewoon simpelweg niet oké.
CharleyT schreef:
KSHancox schreef:
Als het verhaal van David Lochridge klopt dan heeft het niks met geloven te maken, maar puur met eigenwijze stommiteit en arrogantie.


Als iemand heilig overtuigd is van zijn talenten(op welk gebied dan ook), er dus in gelooft dan ziet die persoon dat niet als eigenwijze stommiteit en arrogantie.
Zo'n kwalificatie komt van anderen, al dan niet terecht.

Ik denk niet dat mensen die eigenwijze stommiteiten uithalen door arrogantie dat zelf zo zien in het algemeen. Dus dat lijkt me niet bijzonder veel uitmaken.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:11

CharleyT schreef:
KSHancox schreef:
Als iemand heilig overtuigd is van zijn talenten(op welk gebied dan ook), er dus in gelooft dan ziet die persoon dat niet als eigenwijze stommiteit en arrogantie.
Zo'n kwalificatie komt van anderen, al dan niet terecht.

Ik denk niet dat mensen die eigenwijze stommiteiten uithalen door arrogantie dat zelf zo zien in het algemeen. Dus dat lijkt me niet bijzonder veel uitmaken.


Even voor mijn duidelijkheid.. hier staat toch gewoon 2x hetzelfde? :)

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:13

Cer schreef:
Ik zie het een beetje als onderzoekers.. Als het uitvinden van vliegtuigen.. dat ging in het begin ook niet goed. Ik denk dat dat een beetje bedoelt wordt met avontuur en ontdekking...


Alleen is dit niet het begin, er wordt al decennia lang met dit soort kleine subjes gedoken en er is blijkbaar al prima bekend wat wel en wat niet werkt. Als anderen in de branche aangeven "dit materiaal is niet geschikt voor diepzeeduiken" en "jij" denkt het beter te weten en bouwt er toch een subje mee.

Omdat je wilt bewijzen dat het wèl kan...? Wees er dan iig duidelijk over tegen iedereen die er geld of letterlijk zijn leven in stopt. Zeg er dan bij dat hij gemaakt is van een materiaal waarvan anderen in die tak van sport denken dat het niet sterk genoeg is en het vroeg of laat gaat imploderen, maar dat jij denkt dat je het beter weet.

Alleen als hij dàt letterlijk heeft gezegd dan zijn mensen echt bewust van het risico aan boord gestapt :j

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:14

@ Cer:
Avalanche schreef:
CharleyT schreef:
Als iemand heilig overtuigd is van zijn talenten(op welk gebied dan ook), er dus in gelooft dan ziet die persoon dat niet als eigenwijze stommiteit en arrogantie.
Zo'n kwalificatie komt van anderen, al dan niet terecht.

Ik denk niet dat mensen die eigenwijze stommiteiten uithalen door arrogantie dat zelf zo zien in het algemeen. Dus dat lijkt me niet bijzonder veel uitmaken.

Dat was mijn quote en volgens mij maakt CharleyT het punt dat omdat iemand het zelf niet zo ziet dat het dan anders is.
Ik ben dat niet met hem eens, omdat iets niet minder stom is als mensen dat zelf niet zien.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:26

pmarena schreef:
Alleen is dit niet het begin, er wordt al decennia lang met dit soort kleine subjes gedoken en er is blijkbaar al prima bekend wat wel en wat niet werkt. Als anderen in de branche aangeven "dit materiaal is niet geschikt voor diepzeeduiken" en "jij" denkt het beter te weten en bouwt er toch een subje mee.

Omdat je wilt bewijzen dat het wèl kan...? Wees er dan iig duidelijk over tegen iedereen die er geld of letterlijk zijn leven in stopt. Zeg er dan bij dat hij gemaakt is van een materiaal waarvan anderen in die tak van sport denken dat het niet sterk genoeg is en het vroeg of laat gaat imploderen, maar dat jij denkt dat je het beter weet.

Alleen als hij dàt letterlijk heeft gezegd dan zijn mensen echt bewust van het risico aan boord gestapt :j

ja eens hoor :j
Op persoonlijk vlak, ik kan er gewoon met mn verstand niet bij dat iemand instapt.. maar dat is puur gevoelsmatig.. Het waren ook geen domme mensen..

@Avalanche : ah helder.. Ik lees het als jullie hetzelfde zeggen :j

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:11

@ Avalanche Natuurlijk is het niet minder stom, in tegendeel. Juist door hun arrogantie enz. zullen zulke types nooit inzien, ondanks serieuze adviezen van deskundigen, dat ze verkeerd/gevaarlijk bezig zijn.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:17

CharleyT schreef:
@ Avalanche Natuurlijk is het niet minder stom, in tegendeel. Juist door hun arrogantie enz. zullen zulke types nooit inzien, ondanks serieuze adviezen van deskundigen, dat ze verkeerd/gevaarlijk bezig zijn.

Dan zijn we het aardig eens daarover. :j

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:22

Avalanche schreef:
CharleyT schreef:
@ Avalanche Natuurlijk is het niet minder stom, in tegendeel. Juist door hun arrogantie enz. zullen zulke types nooit inzien, ondanks serieuze adviezen van deskundigen, dat ze verkeerd/gevaarlijk bezig zijn.

Dan zijn we het aardig eens daarover. :j


;) Zeker weten hoor!

Texnex
Berichten: 157
Geregistreerd: 24-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 00:53

CharleyT schreef:
Tazzey schreef:
Daar is van alles mis mee Germie! Door dat soort ondoordachte acties kunnen er weer reddingsacties worden opgetuigd die kostbaar zijn en potentieel gevaar voor de reddingswerkers.
Deze man dacht de wijsheid in pacht te hebben en heeft daarmee zichzelf en vele anderen in gevaar gebracht. Dat heeft niets met avontuur te maken maar met het gemis aan intelligentie. Hij is gewaarschuwd geweest door verschillende experts maar hij dacht het allemaal beter te weten.
Dus ja, je bent aan het recht praten wat niet recht te praten is.


Zal heus wel weer het nodige gekost hebben, maar vergeet niet dat defensie onderdelen die mee doen eigenlijk gewoon hun werk doen. Zij krijgen hun salaris gewoon, of ze aan het redden zijn of in de haven liggen.


Dit is sowieso ook een hele waardevolle exercise geweest voor defensie. Heeft veel geld gekost, maar de ervaring die ze hebben opgedaan is priceless.

Overigens vind ik het bizar dat mensen hier zowat aan het victim shamen zijn. Joe, als ik ga bungee jumpen oid dan sign ik ook waivers. Als de CEO van said bungee jumping company dan ook nog eens naast me mee gaat springen, dan heb ik er wel vertrouwen in dat het goed zit. Ik krijg hier echt "eat the rich" vibes van.

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:01

En zo'n reddingsoperatie, ja, dat kost geld, maar als je op straat valt komt er ook een ambulance, en dat kost ook geld. Ook als het je eigen schuld is.

Iedereen doet wel eens iets ondoordachts. Is iedereen daarmee meteen dom? Als ik bokt zo lees wel. Deze man ging wel heel ver, maar het is net als er al gezegd wordt, er wordt wel erg aan victim shaming gedaan. En deze CEO is ook net zo goed slachtoffer, samen met de betalende mensen.
En het was al een aantal keren goed gegaan. Dus als hij op dat punt gestopt was, wie had er dan gelijk gehad?
Hij was in ieder geval enorm enthousiast en wilde dat al dan niet commercieel met anderen delen. Dat het dus te vroeg was en dat hij het anders had moeten aanpakken is duidelijk. Achteraf praten is overigens altijd gemakkelijk.

Maar ik weet zeker, als dit tripje 250 euro gekost zou hebben en de verkoper had een mooi praatje gehad dat het al 3 keer eerder gelukt was en dat het heel bijzonder was enz dat er meerdere bokkers meegegaan waren.
Vergeet niet dat zij wel als eerste 8k opnames gemaakt hebben van dat wrak. En dat is wel weer uniek. Daar was toen wel respect voor.

Het is gewoon een samenspel geweest tussen flink wat enthousiasme, wat eigenwijsheid, geloven in jezelf en commercie. Helaas in dit geval met verkeerde afloop.
Daarmee praat ik niets goed. De ceo had beter moeten nadenken, maar ik stamp ook niemand de grond in. Er is misschien te veel oog voor geld geweest waardoor je niet alleen jezelf maar ook anderen in gevaar bracht, maar daar zijn op andere fronten ook wel voorbeelden van, bungeekoorden die net wat langer mee moesten gaan, attracties die wel een servicebeurtje konden overslaan, enz.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:12

Victim shaming?! Deze man heeft talloze adviezen van experts in de wind geslagen. Hij heeft gelogen over samenwerking met gerenommeerde instanties om zijn bedrog te verbloemen met als gevolg dat er nu vijf personen inclusief hijzelf zijn omgekomen. Hij heeft bewust dat risico genomen. Dat heeft niets met innovatie of avontuur te maken.

Dat jullie deze acties goed willen praten vind ik al vrij bijzonder maar dat jullie mensen die de feiten benoemen beschuldigen van victim blaming vind ik schofterig. Maar ik kan niet zeggen dat ik er erg verbaasd over ben, sommige personen ben ik alleen in negatieve zin tegengekomen hier op Bokt.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:21

germie schreef:
Het is gewoon een samenspel geweest tussen flink wat enthousiasme, wat eigenwijsheid, geloven in jezelf en commercie. Helaas in dit geval met verkeerde afloop.


Je vergeet domheid en arrogantie.

De CEO is in dit geval niet alleen slachtoffer van zijn eigen grootheidswaanzin, maar hij is ook de dader.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:31

Avalanche schreef:
En dus is er een hoop geld uitgegeven, want materieel wat anders niet ingezet zou worden is nu wel ingezet, mensenlevens geriskeerd die anders niet geriskeerd waren, en dat is gewoon simpelweg niet oké.

ik heb nu nog wat meer nieuws en video's gezien.. hoe zijn er mensenlevens geriskeerd met de redddingsactie? want dat ben ik niet echt tegengekomen.
Ze hebben toch alleen met boten en vliegtuigen gezocht? (wat op zich veilige methodes zijn, dacht ik?)

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:43

KSHancox schreef:
germie schreef:
Het is gewoon een samenspel geweest tussen flink wat enthousiasme, wat eigenwijsheid, geloven in jezelf en commercie. Helaas in dit geval met verkeerde afloop.


Je vergeet domheid en arrogantie.

De CEO is in dit geval niet alleen slachtoffer van zijn eigen grootheidswaanzin, maar hij is ook de dader.

En dat ontken ik ook niet. Net als iemand die gedronken heeft en met vrienden in de auto tegen een boom rijdt.
Maar het verschil is dat het algemeen bekend is dat met drank op achter het stuur gevaarlijk is. Die algemene bekendheid was hier dus mogelijk niet bekend bij de klanten na mooie praatjes en veel minder onderzoek.

xPabloBokt

Berichten: 9479
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:58

germie schreef:
En zo'n reddingsoperatie, ja, dat kost geld, maar als je op straat valt komt er ook een ambulance, en dat kost ook geld. Ook als het je eigen schuld is.

Iedereen doet wel eens iets ondoordachts. Is iedereen daarmee meteen dom? Als ik bokt zo lees wel. Deze man ging wel heel ver, maar het is net als er al gezegd wordt, er wordt wel erg aan victim shaming gedaan. En deze CEO is ook net zo goed slachtoffer, samen met de betalende mensen.
En het was al een aantal keren goed gegaan. Dus als hij op dat punt gestopt was, wie had er dan gelijk gehad?
Hij was in ieder geval enorm enthousiast en wilde dat al dan niet commercieel met anderen delen. Dat het dus te vroeg was en dat hij het anders had moeten aanpakken is duidelijk. Achteraf praten is overigens altijd gemakkelijk.

Maar ik weet zeker, als dit tripje 250 euro gekost zou hebben en de verkoper had een mooi praatje gehad dat het al 3 keer eerder gelukt was en dat het heel bijzonder was enz dat er meerdere bokkers meegegaan waren.
Vergeet niet dat zij wel als eerste 8k opnames gemaakt hebben van dat wrak. En dat is wel weer uniek. Daar was toen wel respect voor.

Het is gewoon een samenspel geweest tussen flink wat enthousiasme, wat eigenwijsheid, geloven in jezelf en commercie. Helaas in dit geval met verkeerde afloop.
Daarmee praat ik niets goed. De ceo had beter moeten nadenken, maar ik stamp ook niemand de grond in. Er is misschien te veel oog voor geld geweest waardoor je niet alleen jezelf maar ook anderen in gevaar bracht, maar daar zijn op andere fronten ook wel voorbeelden van, bungeekoorden die net wat langer mee moesten gaan, attracties die wel een servicebeurtje konden overslaan, enz.


Ik zit echt met mijn mond open, victim shaming? Waar zie jij dat ik die andere vier mensen veroordeel voor het nemen van een risico?

Die man is niet meer dan "slachtoffer" van zichzelf en zijn eigen egoïsme en daar heb ik absoluut geen medelijden mee, wel met de mensen die hij heeft meegesleept in zijn blinde acties.

Maar volgens mij gaan wij dit nooit hetzelfde zien, dus ik ga stoppen met proberen dit meningsverschil te nivelleren.

En wat een rare claim dat er meerdere Bokkers meegegaan zouden zijn. Vraag me af waar je dat dan weer op baseert.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:01

xPabloBokt schreef:
Ik zit echt met mijn mond open, victim shaming? Waar zie jij dat ik die andere vier mensen veroordeel voor het nemen van een risico?

Ik lees even terug, maar ik kan niet zo snel vinden waar Germie dat over jou zegt?

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:03

Nou het lijkt me wel voor de hand liggen dat er zat mensen meegegaan zouden zijn als het goed betaalbaar was geweest. Dus vast ook wel Bokkers. Niet iedereen zal immers informatie in gaan winnen bij andere sub-bouwers en experts of zij het bouwsel wel betrouwbaar genoeg vinden. Want dat hoor je nu pas dat het geen kwestie was van of, maar wanneer het fout zou gaan :(:)

xPabloBokt

Berichten: 9479
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:07

Cer schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik zit echt met mijn mond open, victim shaming? Waar zie jij dat ik die andere vier mensen veroordeel voor het nemen van een risico?

Ik lees even terug, maar ik kan niet zo snel vinden waar Germie dat over jou zegt?


Sorry, ik snap dat het een beetje overkomt alsof ik dat bedoel.
Ik doelde er meer op dat ik die vier andere mensen wel slachtoffer vind, maar die CEO niet.
Losstaand van wat Germie gezegd heeft.
Beetje ongelukkig verwoord, had het anders moeten schrijven. Was niet de bedoeling om woorden in de mond te leggen.