Vermiste onderzeeër

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPabloBokt

Berichten: 9448
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:13

pmarena schreef:
Nou het lijkt me wel voor de hand liggen dat er zat mensen meegegaan zouden zijn als het goed betaalbaar was geweest. Dus vast ook wel Bokkers. Niet iedereen zal immers informatie in gaan winnen bij andere sub-bouwers en experts of zij het bouwsel wel betrouwbaar genoeg vinden. Want dat hoor je nu pas dat het geen kwestie was van of, maar wanneer het fout zou gaan :(:)


Mee eens, maar ik vind het een beetje een gekke manier om een standpunt kracht bij te zetten. Vind het in deze discussie niet zo relevant.

Maar ook dat is weer een mening :D

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:14

Is ook zo :)

Maar ik vermoed dat dat vanuit het oogpunt is dat het Germie haar beleving een beetje is dat er gezegd wordt dat het dom was van de inzittenden om mee te gaan?

xPabloBokt

Berichten: 9448
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:17

pmarena schreef:
Is ook zo :)

Maar ik vermoed dat dat vanuit het oogpunt is dat het Germie haar beleving een beetje is dat er gezegd wordt dat het dom was van de inzittenden om mee te gaan?


Ah ja, dat kan ik begrijpen.

Excuus als ik wat verhit overkom.
Ik ben normaal intens "conflict"vermijdend dus ik moet nog een beetje leren discussie voeren :')

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:27

No prob, ik ben nogal van het conflict en ik gebruik bokt om dat af te leren :')
Er is al genoeg gezeur in de wereld.. hoeft dat van mij niet ook nog eens bij..

Citaat:
Niet iedereen zal immers informatie in gaan winnen bij andere sub-bouwers en experts of zij het bouwsel wel betrouwbaar genoeg vinden.

Aan de andere kant, als ik het gemiddelde fail army filmpje bekijk, dan vinden genoeg mensen het superslim om van een dak af te springen, met auto's een berg op te rijden, off piste te skieen en ga zo maar door..
het is des mensch om domme dingen te doen denk.. ( 'dom' is mijn eigen persoonlijke kwalificatie, omdat ik het nut van 4km diep duiken niet zo zie, als je er verder niet veel verstand van hebt, doe het gewoon niet. Dus geen victim blaiming)

Daarnaast, als iemand echt iets doms doet (boven in een reuzenrad een hekje opendoen, omdat het kan, en dan naar beneden valt) is dat dan dom van die persoon, of dom van de reuzenradbouwer.. (niet echt vergelijkbaar, maar ik dacht daar ineens aan)

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:30

Allebei zou ik zeggen :=

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:10

victim blaming? Nou ik vind Stockton Rush geen victim om heel eerlijk te zijn. Die is dader, niet slachtoffer.

En na alle mooie praatjes + leugens van Rush naar zijn klanten toe, kunnen die weinig verweten worden; die zijn ter goeder trouw ingestapt, niet wetende dat ze een hoop bullshit voorgeschoteld hebben gekregen. Zeker geldt dat voor de vader met zoon.

Dus tja; in mijn ogen is er helemaal niks aan victim blaming gedaan in het topic. Op youtube valt dat eigenlijk ook wel mee, dat victim blaming( althans; de video's die ik bekeken heb, maar heb dan ook wel alleen fiilmpjes van experts uit dat vakgebied bekeken en niet van youtubers. Kan natuurlijk goed zijn dat bij filmpjes van youtubers mensen wel degelijk los zijn gegaan in de comments). Schijnt op oa twitter in elk geval wel een hoop 'eat the rich' posts en victim blaming te zijn geweest en op tiktok, maar zit daar allebei niet op.

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:48

Hij is wel slachtoffer, maar vooral slachtoffer van zijn eigen arrogantie om te denken dat hij wel even een onderzeeër kon bouwen en naar 4km diepte kon afdalen. Hij heeft 4 mensen meegenomen de dood in..
Vind het wel heel triest, ook voor (de familie van) Rush, hij heeft dit natuurlijk nooit zo gewild en was overtuigd van de veiligheid, als ie er aan zou hebben getwijfeld was ie er zelf niet in gaan zitten.

Ik zou er nooit in zijn gaan zitten (ooit op gran canaria in zo'n ding gezeten op 10 meter diepte, doodeng, doe ik nooit meer := ), maar ik geloof wel wat Germie zegt. Als dit betaalbaarder was geweest, zouden heel veel mensen mee willen.

Texnex
Berichten: 157
Geregistreerd: 24-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:56

xxCYNNxx schreef:
victim blaming? Nou ik vind Stockton Rush geen victim om heel eerlijk te zijn. Die is dader, niet slachtoffer.

En na alle mooie praatjes + leugens van Rush naar zijn klanten toe, kunnen die weinig verweten worden; die zijn ter goeder trouw ingestapt, niet wetende dat ze een hoop bullshit voorgeschoteld hebben gekregen. Zeker geldt dat voor de vader met zoon.

Dus tja; in mijn ogen is er helemaal niks aan victim blaming gedaan in het topic. Op youtube valt dat eigenlijk ook wel mee, dat victim blaming( althans; de video's die ik bekeken heb, maar heb dan ook wel alleen fiilmpjes van experts uit dat vakgebied bekeken en niet van youtubers. Kan natuurlijk goed zijn dat bij filmpjes van youtubers mensen wel degelijk los zijn gegaan in de comments). Schijnt op oa twitter in elk geval wel een hoop 'eat the rich' posts en victim blaming te zijn geweest en op tiktok, maar zit daar allebei niet op.


Ik zie op Tiktok en Facebook etc veel memes etc voorbij komen met bijpassend commentaar. Ik vind dat heel bizar, 5 mensen dood en mensen vinden dat dan grappig en "eigen schuld." Je zou dat maar zien als de vrouw/zoon/vriend van etc. Die mensen hebben niets meer gedaan dan $250k betaald en in een submersible gestapt. Nou, eigen schuld hoor. Hoe durven ze. :+

Ik heb het obviously niet over Rush. Ik heb het over de passagiers. Dat Rush bewust enorme fouten heeft gemaakt en insane risisco's heeft genomen is inmiddels wel duidelijk.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:01

Nou ja, net alsof men nu ineens medelijden heeft met alle mensen die ze niet kennen... Dan blijf je aan de gang..
Oorlog, ongelukken, moordpartijen.. ja meestal wel medelijden.. ongelukken door hoog risico activiteiten, wat minder medelijden (als ik het over mezelf heb).
"je zou het maar zien als vrouw zoon vriend".. ja, it happens..

Citaat:
ie mensen hebben niets meer gedaan dan $250k betaald en in een submersible gestapt. Nou, eigen schuld hoor. Hoe durven ze.

Ze mogen dat prima, maar mensen vinden er wat van. En wat mensen ervan vinden, varieert..

Texnex
Berichten: 157
Geregistreerd: 24-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:11

Cer schreef:
Nou ja, net alsof men nu ineens medelijden heeft met alle mensen die ze niet kennen... Dan blijf je aan de gang..
Oorlog, ongelukken, moordpartijen.. ja meestal wel medelijden.. ongelukken door hoog risico activiteiten, wat minder medelijden (als ik het over mezelf heb).
"je zou het maar zien als vrouw zoon vriend".. ja, it happens..

Citaat:
ie mensen hebben niets meer gedaan dan $250k betaald en in een submersible gestapt. Nou, eigen schuld hoor. Hoe durven ze.

Ze mogen dat prima, maar mensen vinden er wat van. En wat mensen ervan vinden, varieert..


Ik vind dat er tussen "medelijden hebben" en memes maken etc best wel wat ruimte zit eigenlijk. Je hoeft niet om iemand te gaan zitten janken maar met zn alle grapjes maken om 5 mensen die zijn overleden vind ik bizar.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:15

Ja soms wel, soms niet.. het gebeurt..

Maar je gaat nu van
Citaat:
Dat jullie deze acties goed willen praten vind ik al vrij bijzonder maar dat jullie mensen die de feiten benoemen beschuldigen van victim blaming vind ik schofterig. Maar ik kan niet zeggen dat ik er erg verbaasd over ben, sommige personen ben ik alleen in negatieve zin tegengekomen hier op Bokt.

naar tiktok, facebook en memes...
Mensen in dit topic kan je nog aanspreken of vragen waarom.. maar het wereldwijdeweb opvoeden is heel ingewikkeld denk?

Texnex
Berichten: 157
Geregistreerd: 24-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:17

Sorry, ik snap niet wat die quote er mee te maken heeft :o

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:24

Nou ja maakt ook niet uit.. ik snapte jou ook niet helemaal :o dus dan houden we het daarbij :D

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:47

Volgens mij maken niet veel mensen er grapjes over op bokt, of lees ik daar overheen? Ik doe dat in ieder geval niet en zal dat ook niet doen. Ook niet als het gaat om andere ongelukken.
Net als je nooit moet spotten met mensen, dat krijg je ooit weer op je bordje terug.

Op tiktok e.d. zijn wel geintjes verschenen. Ik zag ergens een filmpje over een videogame, nu was de Titan het onderwerp en dan zonk die en was het 'game over'. Tja, zelf zou ik zoiets nooit maken.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:13

Cer schreef:
Avalanche schreef:
En dus is er een hoop geld uitgegeven, want materieel wat anders niet ingezet zou worden is nu wel ingezet, mensenlevens geriskeerd die anders niet geriskeerd waren, en dat is gewoon simpelweg niet oké.

ik heb nu nog wat meer nieuws en video's gezien.. hoe zijn er mensenlevens geriskeerd met de redddingsactie? want dat ben ik niet echt tegengekomen.
Ze hebben toch alleen met boten en vliegtuigen gezocht? (wat op zich veilige methodes zijn, dacht ik?)

Mensenlevens worden altijd geriskeerd bij een reddingsactie. Die boten en vliegtuigen gaan niet onbemensd op pad.
Tazzey schreef:
Victim shaming?! Deze man heeft talloze adviezen van experts in de wind geslagen. Hij heeft gelogen over samenwerking met gerenommeerde instanties om zijn bedrog te verbloemen met als gevolg dat er nu vijf personen inclusief hijzelf zijn omgekomen. Hij heeft bewust dat risico genomen. Dat heeft niets met innovatie of avontuur te maken.

Dat jullie deze acties goed willen praten vind ik al vrij bijzonder maar dat jullie mensen die de feiten benoemen beschuldigen van victim blaming vind ik schofterig. Maar ik kan niet zeggen dat ik er erg verbaasd over ben, sommige personen ben ik alleen in negatieve zin tegengekomen hier op Bokt.

Die CEO is geen victim. De jongen van 19 wel, maar ik denk dat iedereen hier die nuance wel ziet :)

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:14

Avalanche schreef:
Mensenlevens worden altijd geriskeerd bij een reddingsactie. Die boten en vliegtuigen gaan niet onbemensd op pad.

dat vind ik persoonlijk wat ver gezocht :)
(ik wou iets zeggen met spijkers en laag water.. maar.. nou ja..)

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:52

Ja vind je? Er zijn best wel doden gevallen bij reddingsacties op zee namelijk.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:58

Avalanche schreef:
Ja vind je? Er zijn best wel doden gevallen bij reddingsacties op zee namelijk.

bij deze toch niet?
In storm enzo kan ik het me voorstellen.. of bij de Bermudadriehoek..
maar op zich is varen niet zo'n enorm ding toch?

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:20

Nee, maar dit is natuurlijk wel redelijk extreem.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:23

We hebben het nu ook over deze toch? En ze hebben zelf niet een onderzeeer ingezet dacht ik?
Ik zit even te denken hoe deze reddings-actie mensenlevens in gevaar heeft gebracht (behalve de actie
zelf)

Ik heb ook begrepen dat ze eigenlijk vrij snel al wisten dat de sub geimplodeerd was. Ze hadden de implosie waargenomen. Maar of dat geverifieerd nieuws is weet ik niet.

Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:44

Cer schreef:
We hebben het nu ook over deze toch? En ze hebben zelf niet een onderzeeer ingezet dacht ik?
Ik zit even te denken hoe deze reddings-actie mensenlevens in gevaar heeft gebracht (behalve de actie
zelf)

Ik heb ook begrepen dat ze eigenlijk vrij snel al wisten dat de sub geimplodeerd was. Ze hadden de implosie waargenomen. Maar of dat geverifieerd nieuws is weet ik niet.


Het geluid ervan was wel waargenomen, maar zonder meer bewijs konden ze er niet 100% zeker van zijn.
Als dat gelijk al duidelijk was geweest, dan was ook verder niemand meer gaan zoeken, dat had weinig zin gehad

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:50

Niobe schreef:
Het geluid ervan was wel waargenomen, maar zonder meer bewijs konden ze er niet 100% zeker van zijn.
Als dat gelijk al duidelijk was geweest, dan was ook verder niemand meer gaan zoeken, dat had weinig zin gehad

Ja ik hoorde daar ook de theorie over dat ze het niet konden opgeven omdat men daar ook weer iets van zou vinden (iets met hoop en niet zeker weten enzo) inderdaad

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:33

Ik denk dat het toch ook wel een waardevollere "oefening" is dan zomaar wat op touw zetten voor trainingsdoeleinden. Als je niet 100% zeker bent.... het is toch wel interessant om op zoek te gaan naar drijvend materiaal ofzo.

Dat het voor iemand als James Cameron eigenlijk al heel snel duidelijk was adhv de bekende gegevens, omdat hij in die scene zit, dat geldt niet voor iedereen natuurlijk. En ook hij gaf aan dat hij (tegen beter weten in) hoopte op een wonder.

Al met al had het fijn geweest als ze eerder gewoon vanaf het punt van het verbreken van het contact, recht naar beneden hadden kunnen gaan met iets duikerigs. Om die brokstukken te vinden. Ik weet eigenlijk niet waarom het niet sneller gelukt is om daar iets naartoe te sturen van een camera ofzo. Wellicht was er niet sneller ter plekke geschikte apparatuur beschikbaar....?

Ik merk overigens ook dat ik het moeilijk vind om me die bizarre druk daar voor te stellen op die diepte.
Je beseft in theorie dat dingen dan dus zeg maar ingedeukt worden doordat er zoveel (gewicht van) water bovenop ligt.

Maar aan de andere kant, als je beelden bekijkt zoals van dat wrak van de Titanic.... dan drijft er ook vanalles rond. Er staan ramen open. Allerlei kastjes en dingetjes zijn nog heel. Borden staan nog in een kast. Er hangt zelfs nog een soort lamp aan een snoertje op de plek van de Grand Staircase. Hoe kan dat dan allemaal intact zijn nog, dat is toch ook allemaal niet gebouwd op zo'n enorme druk :?

Ondanks dat ik de theorie snap, vind ik het moeilijk te bevatten weet je wel, hoe dat dan precies werkt met die druk.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:43

pmarena schreef:
Maar aan de andere kant, als je beelden bekijkt zoals van dat wrak van de Titanic.... dan drijft er ook vanalles rond. Er staan ramen open. Allerlei kastjes en dingetjes zijn nog heel. Borden staan nog in een kast. Er hangt zelfs nog een soort lamp aan een snoertje op de plek van de Grand Staircase. Hoe kan dat dan allemaal intact zijn nog, dat is toch ook allemaal niet gebouwd op zo'n enorme druk

Titanic zonk en tijdens het zinken vulde de binnenkant ook op met water. Binnen en buiten bleef de druk dus hetzelfde. Het probleem is niet zozeer de druk zelf, maar het drukverschil :)

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:44

Ja dat zal het wel zijn inderdaad. Maar toch, er ligt een vracht water bovenop waar je U tegen zegt.
Dat effect vind ik me best lastig voor te stellen.