Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:37

Ik gooi sowieso niets op straat. Dus statiegeld of niet, ik ruim het op. Ik vind een blikje wat nog kan lekken, maar je niet direct weer in kunt leveren echt wel heel vervelend in een tas hoor. Je mag ze niet platstampen en dan weer inleveren. Blikjes zijn ook kwetsbaar voor deuken en butsen.
Glazen flesjes zijn ook niet handig om mee te nemen. Je kunt zeggen dan moet je ze niet onderweg kopen, ja, dat kan. Maar je verwacht dat als je statiegeld betaalt dat je het weer in kunt leveren. Ik laat het echter daar ook niet achter, en ik gooi het ook niet weg. Het netst is dus gewoon het statiegeld teruggeven, of direct vermelden dat je het niet meer terugkrijgt ter plekke. Dan had ik het ook niet gekocht daar.

Er wordt gedaan of als je je stoort aan dingen dat je het dan maar asociaal op straat gooit, maar ik doe dat in ieder geval niet, ook nooit gedaan dus.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:04

germie schreef:
josien_m_ schreef:
In de prullebak is ook prima, als het maar niet op de zwerf gaat. Want de afvalscheiding op het bedrijf zorg wel dat recyclebare spullen worden uitgesorteerd.

Maar daar verandert statiegeld niets aan. Ik gooi echt wel eens iets met statiegeld in een prullenbak omdat ik het niet meer mee wil nemen. Ik gooi het niet op straat.

Ik heb hier nog wel 100 blikjes met allerlei drankjes staan. Koop ik af en toe in een tray, is vaak goedkoper dan flessen. En je kunt ze gelukkig nog zonder statiegeld vinden zonder al te veel moeite. Dat maakt het allemaal net wat handiger. En nee, ik gooi het niet op straat.
Maar statiegeld helpt niet tegen het afval.


Het helpt tegen zwerfafval, niet tegen afval in het algemeen. (ingezameld kan er in ieder geval nog iets mee)

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:11

Ik ook niet hoor. En ik heb altijd een paar blikjes fris in mijn auto staan en het is 1 van de weinige luxe dingen die ik onderweg nog wel eens bij koop. Het vervelende is dat die idd echt wel lekken. Dus nu probeer ik die te vervangen voor flesjes. Maar 1 flesje is dan weer vaak te veel voor me. Maar die vieze plaktroep in de auto en in je boodschappentassen is gewoon vervelend.

De oplossingen van andere mensen om ze dan maar in plastic zakjes te stoppen of plastic tassen mee te nemen om ze daar in te stoppen of om ze te gaan wassen vind ik dan ook weer super on milieu vriendelijk.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:12

Vanmorgen bij de visvoer kreeg mijn man t horen dat hij niet een zelf meegenomen bakje mag gebruiken om kibbeling of lekkerbekjes op te halen.
De visboer kan op die manier geen hygiene garantie geven.

Op alle vis denk ik, niet alleen de gebakken vis. Maar mijn man ging gebakken vis halen voor de lunch, vandaar.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:19

germie schreef:
Maar je verwacht dat als je statiegeld betaalt dat je het weer in kunt leveren.

Dat kan toch ook? Alleen niet op dezelfde plek.
Maar ik denk dat je niet binnen een minuut een flesje leeg hebt dus loop je er sowieso mee.

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:52


herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:42

rien10 schreef:
Vanmorgen bij de visvoer kreeg mijn man t horen dat hij niet een zelf meegenomen bakje mag gebruiken om kibbeling of lekkerbekjes op te halen.
De visboer kan op die manier geen hygiene garantie geven.

Op alle vis denk ik, niet alleen de gebakken vis. Maar mijn man ging gebakken vis halen voor de lunch, vandaar.

De plekken waar wij vis halen doen ze daar dan weer helemaal niet moeilijk over. Zelfs Volendammers vinden het prima.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:49

FrNo schreef:
Op sommige plekken is er juist met afval op straat door het statiegeld op blikjes en flesjes.
(Doordat mensen de zakken kapot trekken en/of het eruit graaien en ander afval er langs laten liggen.)

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/d ... vervuiling

Dat is waarschijnlijk een tijdelijk probleem. Toen op kleine plastic flesjes statiegeld kwam was dat ook het geval. Komt vanzelf goed. Ik heb ooit op een dag een stapel van minstens 50 bierblikjes - leeg en vol en daar tussen in - vanaf enkelen 10-tal vierkante meters en vervolgens de gemeentereiniging op de hoogte gesteld. Ik verwacht zoiets niet meer aan te treffen sinds er statiegeld op zit. Wel dat het wordt achtergelaten maar niet dat ik dat op een hoop moet gooien om afgevoerd te moeten worden.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:58

herr_balou schreef:
rien10 schreef:
Vanmorgen bij de visvoer kreeg mijn man t horen dat hij niet een zelf meegenomen bakje mag gebruiken om kibbeling of lekkerbekjes op te halen.
De visboer kan op die manier geen hygiene garantie geven.

Op alle vis denk ik, niet alleen de gebakken vis. Maar mijn man ging gebakken vis halen voor de lunch, vandaar.

De plekken waar wij vis halen doen ze daar dan weer helemaal niet moeilijk over. Zelfs Volendammers vinden het prima.


Onze visboer heeft denk ik überhaupt nog niet gehoord van de plastic toeslag. Die stond niet op de bon en de prijzen waren nog gewoon hetzelfde.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 21:59

Ik heb vanmiddag voor het eerst kennis gemaakt met de toeslag en de logica is me echt onduidelijk. Op het schap stond 50 ct toeslag maar al verrekend in de prijs. Op de bon stond 10 cent en al verrekend in de prijs op een bak maaltijd salade voor 2 personen zonder bestek. Een twee persoons portie sushi idem. Ookweer zonder bestek trouwens, bij de ene snoeptomaatjes was er geen toeslag bij de andere weer wel. Beiden in dezelfde plastic/karton verpakking, beiden evenveel gram maar de een nog met steeltje de andere zonder die met steeltje hadden geen toeslag die zonder wel. Een bak aardappelsalade (ook de kleineren) hadden weer geen toeslag.

Geen logica en er lijkt een volstrekte willekeur. Tweepersoons porties zouden niet berekend worden, maar dus wel die halve liter yoghurt hierboven ook kennelijk. Ende tomaatjes met steel niet die zonder wel. Beiden zo te eten zou je zeggen. :? Gewoon stom

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:05

Da's wel heel krom ja Karuna.
Die halve liter yogurt snap ik ook niet zo goed. Dan is 1 liter al helemaal veel goedkoper. Zo ga je voedselverspilling wel in de hand werken :=

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:08

Waar haal je vandaan dat de toeslag geldt voor alleen producten met bestek erbij. Staat dat ergens?

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:04

verootjoo schreef:
[

Onze visboer heeft denk ik überhaupt nog niet gehoord van de plastic toeslag. Die stond niet op de bon en de prijzen waren nog gewoon hetzelfde.

De visboer waar ik naartoe ga weigert het te berekenen. Dus je betaalt niets extra.

Overigens heeft de coop de toeslag van 5 cent weer verlaagd naar 1 cent. Een goede zet. Maar nog altijd 1 cent te veel.
Vooral de alleenstaanden worden zo gepakt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 11:08

Ik zie nog steeds geen logica erin. :n waar de ene winkel wel toeslag rekent voor bv een halve liter yoghurt doet de andere winkel dat niet. De winkel waar ik eerst een een verpakking kleine tomaatjes moest betalen 5 cent was dat nu er al weer af. En geeft de groenteboer gewoon plastic zakken mee zonder daar iets voor te rekenen.

Ik blijf het een vage niet correcte oplossing vinden die niet minder afval geeft in de natuur maar soms wel meer kost voor de consument en sommige winkels wel meer geld oplevert. Al ben ik blij dat eigenlijk nergens de adviestarieven gerekend worden die de overheid voor ogen had :j

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:10

Nou dat laatste is zeker een opluchting.

McDonalds heeft statiegeldbekers, maar je moet er wel om vragen, standaard krijg je dus die toeslag, Eh nee, statiegeldbeker en ik lever hem met 5 minuten weer in. Het was duidelijk dat ze dat niet zo leuk vonden, maar ja, ik ga geen 25 cent betalen voor een beker. Nu moet de chocolade milkshake daar weer terug. Ik trakteer me 2 keer per jaar op een milkshake en nu werd het de tropical fruit (ook niet verkeerd overigens). Maar dat is een ander onderwerp.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:10

Ja precies, de logica is ver te zoeken.

Bij de MacDonald's krijg je de beker zonder toeslag als je in het restaurant zelf besteld :')
Dus, niet door de McDrive maar in het restaurant zelf bestellen, aangeven dat je het daar opeet en dan krijg je de beker zonder de toeslag. Loophole _O-

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:13

Ik was laatst voor mijn toetjes 1 cent extra kwijt per plastic bakje.
Nu kostte de toetjes 1,99 per stuk en ik betaalde contant dus werd het afgerond naar 2 euro.
Dit was trouwens de eerste keer dat de taks op de bon stond
Laatst bijgewerkt door purny op 02-08-23 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 11:21

Marjo schreef:
Ja precies, de logica is ver te zoeken.

Bij de MacDonald's krijg je de beker zonder toeslag als je in het restaurant zelf besteld :')
Dus, niet door de McDrive maar in het restaurant zelf bestellen, aangeven dat je het daar opeet en dan krijg je de beker zonder de toeslag. Loophole _O-

Nee gek genoeg niet. Als je zegt mee te nemen maar meteen terugkomt (opeten in de camper) geven ze zonder enig overleg een toeslag beker ipv een statiegeld beker. Je moet echt heel bewust vragen naar een statiegeld beker. Anders krijg je de toeslag om de oren, net als de 5 cent toeslag voor het bakje saus -O-

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:25

Marjo schreef:
Ja precies, de logica is ver te zoeken.

Bij de MacDonald's krijg je de beker zonder toeslag als je in het restaurant zelf besteld :')
Dus, niet door de McDrive maar in het restaurant zelf bestellen, aangeven dat je het daar opeet en dan krijg je de beker zonder de toeslag. Loophole _O-

Nou, niet bij Assen Zuid. Want daar moesten we het gewoon betalen en daarna weer inleveren en kregen we 2 euros terug.
Dus het verschilt dan ook nog per vestiging. En er moest om gevraagd worden. Niet bestelt bij een zuil, maar gewoon aan de balie, en direct werd die 25 cent aangeslagen. Nee, statiegeldbeker.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-08-23 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:26

Ik heb nog steeds nergens toeslag betaald. Dus of ik koop niks waar die toeslag opzit of mijn winkels/marktkramen waar ik vis koop doen er niet aan mee.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:31

Wat kost het gebruik van zo'n statiegeld beker eigenlijk dan als je er 2 euro voor terug krijgt als je hem inlevert?

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:42

karuna schreef:
Marjo schreef:
Ja precies, de logica is ver te zoeken.

Bij de MacDonald's krijg je de beker zonder toeslag als je in het restaurant zelf besteld :')
Dus, niet door de McDrive maar in het restaurant zelf bestellen, aangeven dat je het daar opeet en dan krijg je de beker zonder de toeslag. Loophole _O-

Nee gek genoeg niet. Als je zegt mee te nemen maar meteen terugkomt (opeten in de camper) geven ze zonder enig overleg een toeslag beker ipv een statiegeld beker. Je moet echt heel bewust vragen naar een statiegeld beker. Anders krijg je de toeslag om de oren, net als de 5 cent toeslag voor het bakje saus -O-


Nee hoor dat is niet waar.
Ik heb al een paar keer bij de Mac besteld (verschillende vestigingen), telkens bij de betaalpaal. Aangeven dat je het daar opeet en je krijgt zonder toeslag de beker :)

Gaat dus NIET om de statiegeldbeker maar om de wegwerpbeker :)

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:51

Ook lekker krom, je betaalt nu dus extra voor een toeslagbeker bij de starbucks. Deze zijn dan ook van ander materiaal (met plastic binnenkant natuurlijk). Maar omdat er nu niet meer zo'n kapje op zit past de slagroom er niet meer in. Dus dan krijg je er een gratis beker met deksel bij voor de slagroom. Onder het mom minder wegwerpplastic :')

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:54

Telpeva schreef:
Wat kost het gebruik van zo'n statiegeld beker eigenlijk dan als je er 2 euro voor terug krijgt als je hem inlevert?

1 euro per beker.

Maar we moesten er dus om vragen, anders werd het een wegwerpbeker waar we voor moesten betalen en dan was het geld weg.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:55

KikiCelinevs schreef:
Ook lekker krom, je betaalt nu dus extra voor een toeslagbeker bij de starbucks. Deze zijn dan ook van ander materiaal (met plastic binnenkant natuurlijk). Maar omdat er nu niet meer zo'n kapje op zit past de slagroom er niet meer in. Dus dan krijg je er een gratis beker met deksel bij voor de slagroom. Onder het mom minder wegwerpplastic :')

En ik vind de nieuwe deksels helemaal niet zo fijn als de oude