Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 09:46

https://www.nu.nl/economie/6269915/kass ... html#nujij

De plastic toeslag komt er toch bijna aan. -O- Weer een reden om prijzen te verhogen. Wat ik aan het hele verhaal zo vreemd vind is dat wij als consument moeten betalen. Een producent het plastic aanbrengt maar de extra kosten die er komen mogen supermarkten en andere verkopers in eigen zak steken als tussenpersoon.

Waar het precies wel en niet op komt is mij niet duidelijk. Meteen te eten porties. :? Is dat dan ook hartig broodbeleg wat hoe dan ook altijd in plastic verkocht wordt. Is dat ook het flesje drinken met statiegeld waar dan ook nog een plastic toeslag overheen komt? Is dat die biologische komkommer die je niet zonder plastic condoom kunt kopen? Of de champignons in een bakje,

Of alleen de ijsjes of reepjes en kant en klaar maaltijden? Of alles ook de ongekookte pasta in zijn zakje? Er is zoveel onduidelijk nog?

Het frietbakje bij de snackbar? De bakjes van de chinees? Ze zouden alternatieven moeten aanbieden maar om nu in de supermarkt voor het afrekenen het plastic te verwijderen en over te hevelen naar een meegenomen bakje zal ook niet gewaardeerd worden denk ik :n

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:52


Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:56

Wat denk je van het betalen voor afval? Je betaald op die manier ook nog eens dubbel voor het plastic wat je gebruikt.

Op zich zou ik daar nog niet eens problemen mee hebben als er inderdaad een andere optie zou zijn!
Dus meer mogelijkheden wat betreft eigen verpakkingen kunnen gebruiken.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:57

Bij ons bij de snackbar hebben ze al kartonnen bakjes. Werkt prima. Verder ga ik naar de groentenboer omdat ze daar spullen los verkopen. En ik kan daar een papier zakje pakken of gebruik 1 van mn'n groentennetjes. Verder zie ik de druiven ed in van die plastic bakken. Die kunnen toch makkelijk in een papieren zakje.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 09:58

Ik snap het zo langzaam aan ook niet meer, enige dat ik weet is dat hetduurder en duurder wordt om alleen de simpele basis dingen te hebben, wonen, energie, eten, verzekeren, transport en kleding.

Maar de "plastictax) is me zo onduidelijk waar wel op en waar niet. Hoe kun je dan als consument nog controleren of de toeslag terecht is of dat je gewoon belazerd wordt door een verkoper die het gaat berekenen terwijl het daar niet op van toepassing is.

De omschrijving is vaag op een persoons porties die direct te consumeren zijn. :?

Wat ik persoonlijk erg naar vind van het sterk toegenomen papier verbruik dat weggegooid wordt is dat daar bomen voor sneuvelen :knuffel: en het papier maak proces nou ook niet een van de schoonste procedures is met veel afvalwater, hitte, energie verbruik en uitstoot.

Waar je sommige plastic verpakkingen nog uitstekend kunt hergebruiken is papier na een keer echt toe aan weggooien
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-06-23 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:59

Ik kan niet wachten om weer een frietje uit een ouderwetse puntzak te eten :9

Hoe minder plastic hoe beter.
En dat andere landen niks of minder aan hun afval doen wil toch niet zeggen dat wij dan ook maar door moeten blijven vervuilen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:01

Vind het ook echt een waardeloos ding. Je hebt helemaal geen mogelijkheid om er onderuit te kunnen want de verkoper bepaald nog steeds of ze een alternatieve verpakking toestaan en ze bepalen ook nog de hoogte van de toeslag zelf. Dus dat is gewoon verpakte extra winst.

De wet had moeten verplichten om plastic te verwijderen van producten waar geen extra plastic om hoeft te zitten of waar ook papier om heen kan. Het is belachelijk dat een krop sla in een plastic zak zit. Bij een salade kan het ook prima in papier. Niet verwijderen is een boete voor het bedrijf, niet voor de consument die niet kan bepalen hoe iets verpakt zit wat ie koopt.

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:01

En lees ik het nu goed, de bedrijven mogen zelf de hoogte van de toeslag bepalen en het geld zelf houden?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 10:03

Puntzak friet voor mij de ergste uitvinding ooit %) met mayonaise zit de hele klodder bovenop en de onderste frietjes zijn mayonaise loos of zit je hand vol met mayo om ze te pakken te krijgen. -O-

En het toegenomen papierverbruik vind ik kwa natuur (productie bossen gaan er voor om) en veel van dat papier is voorzien van een binnencoating van meestal polymeer om niet meteen te verpieteren in aanraking met vocht

Wintu :j ja dat is het hele fijne van de regeling 8)7 de supermarkten mochten onderling er ook geen afspraken over maken zodat er een uniforme regeling is want dat vond de afm kartelvorming. :n Dus elke supermarkt kan nu zijn eigen regels gaan toepassen. Waardoor je echt helemaal overgeleverd bent aan de verkoper kwa kosten
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-06-23 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:04

8nnemiek schreef:
Ik kan niet wachten om weer een frietje uit een ouderwetse puntzak te eten :9

Hoe minder plastic hoe beter.
En dat andere landen niks of minder aan hun afval doen wil toch niet zeggen dat wij dan ook maar door moeten blijven vervuilen.


Een puntzak van papier, waarom is dat beter?

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:05

Met plastic tasjes is dit toch al lang? Wij hebben vorige week, omdat het eigen eten mislukt was :D, sinds jaren weer eens wat bij de lokale snackbar gehaald en dat zat in een mooie kartonnen verpakking. Helemaal prima, hoe minder plastic hoe beter.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:05

Wintu schreef:
Een puntzak van papier, waarom is dat beter?

Sentiment <3
Heerlijke herinneringen aan de puntzakken van vroeger!
En tegen het knoeien heb je extra lange vorkjes. Was toevallig gisteren op het nieuws. De meeste ondervraagden kozen voor de puntzak in plaats van het bakje.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:10

Ik snap ook niet zo goed dat ze plastic niet gewoon zoveel mogelijk verbieden.
het breekt niet af, het vervuilt als een MF-er, stop ermee waar mogelijk

Duurder maken van plastic lost echt de plastic soup niet op, als het gewoon geproduceerd mag worden, De berg wordt dan toch niet minder :?

Als er genoeg papier geproduceert kan worden op een milieuvriendelijke manier, dan zou ik daar voor zijn (maar ik weet niet hoeveel bomen dat kost), of bamboe (maar daar is iets met water geloof ik, dat vereist veel water?)

Dat ik met mn handen in de mayo zit te graaien interesseert me echt niks..

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:13

Echt belachelijk dit weer! Nederland moet altijd het braafste jongetje van de klas zijn.

2 maanden geleden in Turkije: overal plastic tasjes, overal plastic rietjes en wegwerp bestek enz.

Ik ben niet tegen een statiegeld systeem, zoals bijvoorbeeld de KFC hanteert, maar gewoon geen andere optie hebben dan extra betalen gaat me echt te ver! Een maaltijdsalade kost nu al z'n €6. Dat gaat dus straks minimaal €6,5 worden. Hoe de hell ga je dan nog voor €40 een gehele week kunnen eten? Bijna alle voedingsmiddelen zitten in plastic: voorverpakte groenten (omdat alle groenten los kopen resulteert in 90% wat uiteindelijk niet opgegeten wordt en de groencontainer in gaat) kaas, vleesbeleg, vlees, melk, yoghurt (want ook kartonnen verpakkingen met plastic laagje aan de binnenkant valt onder de plastictax) gewoon weg Bijna ALLES!

Dat gaat euro's per week extra kosten aan alleen maar plastictax.... waar je gewoon helemaal NIETS aan kan doen als consument!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:14

Wintu schreef:
8nnemiek schreef:
Ik kan niet wachten om weer een frietje uit een ouderwetse puntzak te eten :9

Hoe minder plastic hoe beter.
En dat andere landen niks of minder aan hun afval doen wil toch niet zeggen dat wij dan ook maar door moeten blijven vervuilen.


Een puntzak van papier, waarom is dat beter?

Milieu?

En je hebt ze met een apart bakje voor de saus. Win win!

Ik ben voor zoveel mogelijk tax en gedoe rondom plastic!

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:15

Gisteren wat bij de macdonalds gehaald.
En toen werd er op de macflurry bekers al toeslag berekend..

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:16

8nnemiek schreef:
Wintu schreef:
Een puntzak van papier, waarom is dat beter?

Sentiment <3
Heerlijke herinneringen aan de puntzakken van vroeger!
En tegen het knoeien heb je extra lange vorkjes. Was toevallig gisteren op het nieuws. De meeste ondervraagden kozen voor de puntzak in plaats van het bakje.



Onze snackbar heeft al lang kartonnen bakjes, en die zijn helemaal prima.

Waar ik me vooral aan stoor zijn de plastic verpakte groentes, zoals komkommer en paprika. Dát is pas zonde/onzin!

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:16

Cchanny schreef:
Gisteren wat bij de macdonalds gehaald.
En toen werd er op de macflurry bekers al toeslag berekend..


Oh echt? Was het veel?

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:16

MarlindeRooz schreef:
Ik ben voor zoveel mogelijk tax en gedoe rondom plastic!


Alleen als ik de keuze ook echt krijg om het te vermijden. Nu betaal ik extra voor iets wat ik helemaal niet wil hebben.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:17

karuna schreef:
Waar je sommige plastic verpakkingen nog uitstekend kunt hergebruiken is papier na een keer echt toe aan weggooien

Het is gewoon een probleem. De hele plastic soep.
Ik ga als ik een patatje haal echt niet met mijn vieze bakje over straat lopen om het af te wassen thuis.
Overigens eet ik vrijwel nooit een frietje van de snackbar.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:19

MarlindeRooz schreef:
Ik ben voor zoveel mogelijk tax en gedoe rondom plastic!

Ik niet. Je betaalt je al scheel aan diverse belastingen zoals verpakkingsbelasting.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:19

Naar wat ik begrepen heb, gaat het alléén om 'ready to eat' verpakkingen. Dus de McD en de snackbar, de voorverpakte sandwiches, de eenpersoonstoetjes, de zakjes met snacktomaatjes en worteltjes, maar níet de gesneden groente, de vleeswaren en de halve liters vruchtenyoghurt in plasticpotten (hoewel dat ook in karton kan) etc. die voor het gewone eten thuis bedoeld zijn.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 28-06-23 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:20

Een maaltijdsalade voor 6€? Voor 1P?
Voor 6€ maak ik een maaltijdsalade voor 10P.

Waarom moet alles voorverpakt zijn?
Ik hoop dat dit een aanzet is naar meer verpakkingsvrije winkels :j
Gewoon met je eigen netje naar de groentenboer om je groenten en fruit te halen.

Wel gek dat het gelijk bij de consument gelegd wordt en niet gewoon plastic verpakkingen in de ban gedaan worden. Wegwerp plastic is in de meeste gevallen gewoon niet nodig.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:20

Dispar_Vulgo schreef:
Cchanny schreef:
Gisteren wat bij de macdonalds gehaald.
En toen werd er op de macflurry bekers al toeslag berekend..


Oh echt? Was het veel?

0,25 cent per beker.

Ik vraag mij af of je het dan terug krijgt als je ze weer inlevert.
Omdat ik niet voor de keuze stond om zelf iets mee te nemen. :')

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:21

verootjoo schreef:
Een maaltijdsalade voor 6€? Voor 1P?
Voor 6€ maak ik een maaltijdsalade voor 10P.

Waarom moet alles voorverpakt zijn?
Ik hoop dat dit een aanzet is naar meer verpakkingsvrije winkels :j
Gewoon met je eigen netje naar de groentenboer om je groenten en fruit te halen.

Wel gek dat het gelijk bij de consument gelegd wordt en niet gewoon plastic verpakkingen in de ban gedaan worden. Wegwerp plastic is in de meeste gevallen gewoon niet nodig.

Dat ben ik wel gewend van de roverheid.