Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:55

Ja, maar als je meteen een statiegeld beker zou krijgen zonder erom te vragen heb je ook weer zat mensen die dat vervelend vinden. Dus dat ze de goedkoopste optie als standaard hebben vind ik heel logisch.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:59

MyWishMax schreef:
Ja, maar als je meteen een statiegeld beker zou krijgen zonder erom te vragen heb je ook weer zat mensen die dat vervelend vinden. Dus dat ze de goedkoopste optie als standaard hebben vind ik heel logisch.

Ik zou het logisch vinden als ze het vragen. Het is immers ook:
-2 milkshakes alsjeblieft, aardbei en tropical fruit
-Welk formaat wilt u?
-Eh, medium
-Meenemen of hier opeten?
-hier opeten

-Dan kan de volgende vraag uit het standaardrijtje toch zijn:
-Statiegeldbeker of plastictoeslag?

Direct voor een ander beslissen vind ik echt notdone.

Telpeva

Berichten: 14724
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:13

germie schreef:
Telpeva schreef:
Wat kost het gebruik van zo'n statiegeld beker eigenlijk dan als je er 2 euro voor terug krijgt als je hem inlevert?

1 euro per beker.

Maar we moesten er dus om vragen, anders werd het een wegwerpbeker waar we voor moesten betalen en dan was het geld weg.

Thanks voor je antwoord!

Ik vind dat best duur ook eigenlijk, bij een winkelkarretje kost het doorgaans 50 cent of een euro maar een winkelkar is ook iets meer waard (en duurder om te vervangen) als een massaal geproduceerd plastic bekertje met 1, of max 2 kleuren erop bedrukt.

Maar aan de andere kant... Als het geld is wat je ook weer terug krijgt dan boeit het natuurlijk niet maar toch vind ik het wat krom en niet echt in verhouding.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:28

Het is zo hypocriet als wat! Ik vraag nu standaard als ik iets koop het bonnetje erbij, staat er eenpersoonstoeslag op, breng ik het weer terug. Daar werk ik niet aan mee. Blijkbaar doet mijn standaard supermarkt (AH) er (nog) niet aan, want producten waar je het op zou verwachten zit het niet.

Bij de Mac is het wel degelijk per filiaal verschillend. Twee filialen in 1 stad hanteren andere regels. Beide bij de paal besteld, beide hier op eten en beide zelfde bestelling. De ene paal had het over toeslag of statiegeld, de andere paal had het nergens over. Bij de ene koos ik voor statiegeld, de ander kreeg ik een beker zonder deksel. :+ Ze weten zeker niet dat er ook plastic aan de binnenkant van de beker zit?

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:40

Statiegeld vind ik prima, mits ik het direct bij het verkooppunt in kan leveren. Niet dat ik het ook nog eens mee naar huis moet slepen omdat ze dan opeens het niet kunnen innemen.

Ik had wel een deksel van karton (met plastic?) op de statiegeldbeker. En natuurlijk zo'n goor kartonnen rietje (in de auto heb ik nog plastic rietjes, ideaal).

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:42

Het maakt mij wel weer bewuster in mijn keuze of ik wel of niet mee doe aan die plastic toeslag. Het zit voornamelijk toch in de to go dingen.
Naar de mac ga ik zo weinig mogelijk. Ik vind de prijs te duur in het feit dat je vrijwel koud eten krijgt.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:29

Bij de Mac kan je gewoon zelf kiezen of je statiegeld of wegwerp (met toeslag) wilt. Iig als je zelf je bestelling plaatst op zo'n bestellingsportaal. Bij de producten waar het mogelijk is en van toepassing is, heb je die twee keuzes. Dus bij de Flurry's en meeste drinken.

Gelukkig is mijn vaste supermarkt inmiddels wat verder, als je met de zelfscan je producten scant, geeft hij nu ook gelijk de plastic toeslag aan. Dat was in het begin nog niet, dan stond je opeens met een verrassing van zoveel cent duurder bij de kassa.

Wel goed voor de lijn. Ik haalde nog regelmatig toetjes, en dan de kleine cubjes (waar er 1001 van zijn overigens) omdat een groot pak ik gewoon niet op krijg. Maar omdat daar dus nu ook toeslag op zit, koop ik het niet meer. Ik neem nu waterijsjes. Die overigens per stuk in plastic zijn verpakt :+ Dus qua lijn misschien goed, qua plastig niet echt }:0

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:49

Tancreda4 schreef:
Bij de Mac kan je gewoon zelf kiezen of je statiegeld of wegwerp (met toeslag) wilt. Iig als je zelf je bestelling plaatst op zo'n bestellingsportaal. Bij de producten waar het mogelijk is en van toepassing is, heb je die twee keuzes. Dus bij de Flurry's en meeste drinken.

Gelukkig is mijn vaste supermarkt inmiddels wat verder, als je met de zelfscan je producten scant, geeft hij nu ook gelijk de plastic toeslag aan. Dat was in het begin nog niet, dan stond je opeens met een verrassing van zoveel cent duurder bij de kassa.

Wel goed voor de lijn. Ik haalde nog regelmatig toetjes, en dan de kleine cubjes (waar er 1001 van zijn overigens) omdat een groot pak ik gewoon niet op krijg. Maar omdat daar dus nu ook toeslag op zit, koop ik het niet meer. Ik neem nu waterijsjes. Die overigens per stuk in plastic zijn verpakt :+ Dus qua lijn misschien goed, qua plastig niet echt }:0


Tip van flip: haal bij de kringwinkel zo een set vormpjes, maak je je eigen waterijsjes. Geen afval en nog pak goedkoper!

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:54

Tancreda4 schreef:
Bij de Mac kan je gewoon zelf kiezen of je statiegeld of wegwerp (met toeslag) wilt. Iig als je zelf je bestelling plaatst op zo'n bestellingsportaal. Bij de producten waar het mogelijk is en van toepassing is, heb je die twee keuzes. Dus bij de Flurry's en meeste drinken.

Gelukkig is mijn vaste supermarkt inmiddels wat verder, als je met de zelfscan je producten scant, geeft hij nu ook gelijk de plastic toeslag aan. Dat was in het begin nog niet, dan stond je opeens met een verrassing van zoveel cent duurder bij de kassa.

Wel goed voor de lijn. Ik haalde nog regelmatig toetjes, en dan de kleine cubjes (waar er 1001 van zijn overigens) omdat een groot pak ik gewoon niet op krijg. Maar omdat daar dus nu ook toeslag op zit, koop ik het niet meer. Ik neem nu waterijsjes. Die overigens per stuk in plastic zijn verpakt :+ Dus qua lijn misschien goed, qua plastig niet echt }:0



Niet bij elke Mac dus. Zie mijn eerdere reactie.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:35

Klopt, ik ben ook al in een McDonalds geweest waar je alleen bij meenemen de keus moest maken tussen wegwerp of statiegeldbeker.
En ik ging in het restaurant zitten voor mijn kop koffie, toen werd er niets gevraagd en kreeg ik de cappuccino aan tafel geserveerd in een gratis wegwerpbeker. Heb nadrukkelijk op mijn bon gekeken, maar het was echt alleen het bedrag voor de cappuccino, niet voor de beker.

Vond ik ook al bijzonder.

In de drive geef ik aan dat ik een statiegeldbeker wil en er ook 1 terug heb.
Bij de ene krijg ik dan eerst contant een euro terug en moet vervolgens het bedrag voor de koffie + 1 euro betalen.
Bij een andere waar ik van de week was, hoefde ik niets extra te betalen, daar werd het direct verrekend.

En vervolgens heb ik de betreffende beker in de auto nog hergebruikt toen ik onverwacht op kantoor ging werken.
Beker mee naar binnen en even goed omgespoeld en thee in gedaan, ipv op werk een wegwerpbeker op kantoor te pakken.
En vandaag met eigen meegenomen thee uit thermosfles.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:47

Kan je naar de Mac je eigen beker meenemen?

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:58

purny schreef:
En ik vind de nieuwe deksels helemaal niet zo fijn als de oude


Dat dus ook, nadat ik mijn beker in mijn cupholder zette in mijn auto kwam ik erlangs met mijn jas. Oftewel halve beker koffie over de bekleding…

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:02

rien10 schreef:
Kan je naar de Mac je eigen beker meenemen?


Nee, ivm hygiene maatregelen mag dat dus niet. Dus voor je drinken, ijs en de sausjes betaal je dus plastic tax. In principe moeten de statiegeld bekers in de Mc donalds afgewassen worden door het personeel, maar ik vraag mij af of deze ook niet gewoon worden weggegooid.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:36

fohadie schreef:
Bij de Mac is het wel degelijk per filiaal verschillend. Twee filialen in 1 stad hanteren andere regels. Beide bij de paal besteld, beide hier op eten en beide zelfde bestelling. De ene paal had het over toeslag of statiegeld, de andere paal had het nergens over. Bij de ene koos ik voor statiegeld, de ander kreeg ik een beker zonder deksel. :+ Ze weten zeker niet dat er ook plastic aan de binnenkant van de beker zit?

Huh? Bij welke twee macs in Haarlem kan je door de drive-in dan?

Ik ken alleen die in de Grote Houtstraat en die ander in het winkelcentrum Schalkwijk.
Als ik daar met de auto naar binnen rij (drive-through), kom ik in het nieuws :D

Of bedoel je met 'aan-de-paal' dat je het binnen op zo'n oversized smartphone besteld?

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:51

Bij de paal bestellen en "hier opeten" selecteren is bestellen aan de bestelcomputer in het restaurant, niet de paal van de McDrive.
Bij de drive is het nl standaard meenemen, niet "hier opeten" ook al eet je het op de parkeerplaats op.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 20:22

rien10 schreef:
Kan je naar de Mac je eigen beker meenemen?


Ja, maar je zal dan eerst een statiegeld beker moeten nemen en krijgen. Overgieten. En direct weer inleveren. Ik weet niet of ze dat leuk vinden, maar ach.

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:20

KikiCelinevs schreef:
rien10 schreef:
Kan je naar de Mac je eigen beker meenemen?


Nee, ivm hygiene maatregelen mag dat dus niet. Dus voor je drinken, ijs en de sausjes betaal je dus plastic tax. In principe moeten de statiegeld bekers in de Mc donalds afgewassen worden door het personeel, maar ik vraag mij af of deze ook niet gewoon worden weggegooid.

Ik vind dit dus zo'n bullshit, Bij de Starbucks kun je al jaren je eigen beker meenemen. Waarom je dat bij de Mac niet kunt is mij dus een raadsel. Als het over drinken gaat.

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:54

Helemaal met je eens, ik denk dat ze gewoon nergens aansprakelijk voor willen worden gehouden als iets mis zou gaan. Afbeelding

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:17

Nielojram schreef:
fohadie schreef:
Bij de Mac is het wel degelijk per filiaal verschillend. Twee filialen in 1 stad hanteren andere regels. Beide bij de paal besteld, beide hier op eten en beide zelfde bestelling. De ene paal had het over toeslag of statiegeld, de andere paal had het nergens over. Bij de ene koos ik voor statiegeld, de ander kreeg ik een beker zonder deksel. :+ Ze weten zeker niet dat er ook plastic aan de binnenkant van de beker zit?

Huh? Bij welke twee macs in Haarlem kan je door de drive-in dan?

Ik ken alleen die in de Grote Houtstraat en die ander in het winkelcentrum Schalkwijk.
Als ik daar met de auto naar binnen rij (drive-through), kom ik in het nieuws :D

Of bedoel je met 'aan-de-paal' dat je het binnen op zo'n oversized smartphone besteld?


Ik bedoel idd het laatste, ik had niet door dat jij het over drive trough had. :+

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:36


Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:33

Dat zou gewoon groot nieuws moeten zijn, vind ik.. hopelijk wordt t opgepakt door grote nieuwsoutlets.. (maar dat zal wel niet :+ )

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 13:56


fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:04

Er komen zeker weer verkiezingen aan? :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 15:06

Zoiets lijkt wel ja. Maar ach als daardoor de ellende er weer vanaf gaat mij best

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:37

Het is ook een belachelijke toeslag. Maar ik vraag me af of deze er echt weer afgaat. Geloof er niks van.