Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14780
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:33

Appelmoes in een glazen pot. Yoghurt in een een kartonnen pak.
Nogmaals: niet alleen mopperen, beetje creatief zijn, beetje om je heen kijken.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:35

Citaat:
Kartonnenbakjes waar "nat" eten in komt, zoals gesneden groentes/fruit, saus enz bevat altijd een laagje plastic en moet dus voor betaald worden.


De aardbeien die ik koop zitten in groene 'papier maché'.



... ik word na al die jaren nog mainstream.
Ik heb een carrière van een jaar of veertig in zo weinig mogelijk plastic verpakkingen en plastic afval produceren.

rien10
Berichten: 14780
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:37

Je bent je tijd ver vooruit, of je bent heel ouderwets. Ik zeg niet "vroeger was alles beter" maar als ik zie hoe weinig afval wij vroeger thuis hadden (gezin van zes). Dat paste in 2 van die metalen afvalbakken per week. (En de schillenboer kwam langs :D )

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:42

Janneke2 schreef:
Citaat:
Kartonnenbakjes waar "nat" eten in komt, zoals gesneden groentes/fruit, saus enz bevat altijd een laagje plastic en moet dus voor betaald worden.


De aardbeien die ik koop zitten in groene 'papier maché'.

Die zijn toch niet gesneden (die aardbeien)?
Ik haal ze zelf uit de tuin, in een plastic bakje :+ Anders hier verderop in karton. Dat "papiermaché" is wel plastic volgens mij. Althans vroeger wel. het smelt ook als het verbrand.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:58

rien10 schreef:
Je bent je tijd ver vooruit, of je bent heel ouderwets. Ik zeg niet "vroeger was alles beter" maar als ik zie hoe weinig afval wij vroeger thuis hadden (gezin van zes). Dat paste in 2 van die metalen afvalbakken per week. (En de schillenboer kwam langs :D )


Wij betalen per afvalzak dus ik weet precies hoeveel zakken in gebruik zijn. Met 3 personen (en 2 katten) zitten we op 35 liter restafval (inkl. plastic) per 2 weken. Dat probeer ik actief verder te reduceren tot 3 weken. De grootste bulk komt toch vaak uit nutteloze plastic fruit verpakkingen.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 14:04

Waar laat je dan je kattenbakgrind?

rien10
Berichten: 14780
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 14:08

In de GFT container?

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 14:09

rien10 schreef:
In de GFT container?

Mag hier niet. Grind moet in de restafval.
En houtkorrel enz gaan iig mijn katten niet op.
Dan heb ik er sowieso 1 die overal in huis gaat plassen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 14:10

Brainless schreef:
Waar laat je dan je kattenbakgrind?


Ook in de vuilniszak (in de kelder). Dat stop ik meestal in andere verpakking (lege chipszak bijv) of in een composteerbaar zakje.

Kattengrind mag niet bij het gft.

Snoei afval gaat uiteraard niet in de vuilniszak. Voor keuken snijafval heb ik zelf een compost bak. Gekookt afval hebben we eigenlijk nooit behalve als iets botten of graten heeft.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 14:16

Brainless schreef:
rien10 schreef:
In de GFT container?

Mag hier niet. Grind moet in de restafval.
En houtkorrel enz gaan iig mijn katten niet op.
Dan heb ik er sowieso 1 die overal in huis gaat plassen.


Mag hier ook niet idd. Net als hondenpoep, dat moet ook bij het restafval. Maar duivenhok met centimeters schijt mag wel in de groene :+

Maar ik hoef het restafval maar 1 keer in de maand of 6 weken aan de weg te zetten sinds plastic apart opgehaald wordt. Zoveel plastic krijg je dus binnen. Want vroeger moest de bak elke 2 weken aan de weg en zat dan echt vol. Toen waren we wel met 2 personen, maar als ik nu kijk hoeveel plastic ik weg gooi elke week terwijl ik maar heel weinig boodschappen heb per week :=

Ik blijf erbij dat er beter wat gedaan had kunnen worden aan de verpakkingen ipv deze tax. Het zwerfvuil gaat niet ineens stoppen hierdoor. Asociale houd je toch.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 14:22

Bij ons is plastic niet apart en aangezien je per zak iets betaald (we hebben geen bakken) vind ik dat naast het milieu oogpunt best een goede stimulans.
Als we nog wat vaker bijv. losse abrikozen meenemen ipv in zo‘n vierkante bak dan denk ik dat 35l per 3 weken best haalbaar is voor 3 personen.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 14:35

Als je verpakkingsvrij winkelt schrik je je de pleuris hoe weinig je weg moet gooien. Hier gezin van 3 en container van 120 l... Krijg hem niet vol. Heb na 3 weken 1 zakje van 20 l vol.

rien10
Berichten: 14780
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:06

AH xl in Rotterdam Hillegersberg schijnt verpakkingsvrij te verkopen.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:33

Brainless schreef:
rien10 schreef:
Idee: Als iedereen Alle groenten en fruit in de supermarkt ontdoet van plastic en het plastic achterlaat op de groente afdeling; Moet je kijken wat een actie er dan na een maand ondernomen wordt. Supermarkten: jullie zadelen ons op met plastic. Hier; je krijgt het terug.

Je mag al prima het plastic eraf halen en daar achterlaten, zijn al genoeg mensen die dat doen.


En als ik dat dan doe, krijg ik dan geen verpakkingstoeslag? De supermarkten hier staan niet echt bekent als flexibel daarin hoor.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:34

Spenk schreef:
Maar dan blijf je bij waarom moet je verpakkingen kopen dan?



Ik ben lid van het stamboek van een bepaald ras.
Zij verpakken het maandblad in plastic.

Andere (verplichte) bladen van oa mn werkgever en mn zorgverzekering komen zonder plastic aan.

Waarom zou ik hier voor de plastickosten moeten opdraaien?
Ik wil er helemaal geen plastic omheen maar krijg het toch en andere bladen kunnen ook zonder.

Net als vroeger, folders werden in elkaar gestoken nu zitten er al jaren een plastic jasje omheen.

Waarom??
Niemand die daar om vroeg, het is decennia lang goed gegaan zonder plastic.


Gewoon even een paar voorbeelden van plastic waar de consument iets krijgt maar niet voor kiest.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:37

Je betaald geen plastickosten over een tijdschrift geen idee waar je dat vandaan haalt.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:46

Misschien moet je het woord voorbeeld even opzoeken in de dikke van Dale

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:46

De plastic om een komkommer enz betaal je ook niets voor.
Voor mij mag het weg blijven, ik koop ook altijd alles los en heb dansen herbruikbaar zakje bij mij of het gaat in papier

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:51

[quote="Onali"]Misschien moet je het woord voorbeeld even opzoeken in de dikke van Dale[/quote

Je geeft voorbeelden die 0,0 met de plastic taks te maken hebben?

Een beker yoghurt kun je moeilijk zonder beker komen brengen.

Maar je kan wel kiezen voor een wat grotere beker.

Groenten zie je steeds vaker zonder plastic.

De producten van de plastic taks zijn alternatieven voor zonder.

Dat jij het boekje van de club in plastic krijgt kan je ook zeggen joh hou dat boekje dan maar. Maar het heeft niks met de plastic taks van doen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 16:06

Niet in de kleinere eenpersoonsverpakkingen die verspilling tegen gaan. :n Als ik een grotere pot appelmoes koop krijg ik het niet op. De glazen potten krijg ik ook heel erg moeilijk open door mijn artrose vingers. Ook met hulpmiddelen gaat het erg moeizaam. Een folie van een eenpersoons portie trekken lukt altijd wel

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:10

Spenk schreef:
Je betaald geen plastickosten over een tijdschrift geen idee waar je dat vandaan haalt.


Het is niet omdat het niet apart op de rekening staat, dat je de verpakking niet meebetaalt; dit wordt allemaal verrekend in de prijs van het product. Verpakking is nooit gratis.

Ik zou best wel eens willen weten hoeveel je betaalt voor elke verpakking, wat kost de plastic pot met deksel van de Nutella? En mini-zakjes snoep van Haribo om uit te delen? De apart verpakte maandverbandjes met kleefstripje? De zakjes kant-en-klare Royco soepjes? En de knijpfles van Heinz?

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:16

karuna schreef:
Niet in de kleinere eenpersoonsverpakkingen die verspilling tegen gaan. :n Als ik een grotere pot appelmoes koop krijg ik het niet op. De glazen potten krijg ik ook heel erg moeilijk open door mijn artrose vingers. Ook met hulpmiddelen gaat het erg moeizaam. Een folie van een eenpersoons portie trekken lukt altijd wel


Daar zijn hulpmiddelen voor die zelfs mensen met de ergste reuma kunnen hanteren. Dus dat is soms misschien ook een kwestie van willen/gemak.

Je kan prima de helft van de pot (of een derde) in een (plastic :+ 0 bakje invriezen, zit je ook niet met houdbaarheidsdata. Zo heb ik dat jaren gedaan, voordat ik ging samenwonen.

Dito voor grotere verpakkingen groente ed, invriezen scheelt echt veel en bespaart naast alle plastic ook nog geld. Want grotere porties zijn goedkoper, dus win win voor een 1 persoons huishouden.

Vind het ook wel een kwestie van willen hoor voor sommige mensen (niet specifiek iemand benoemend), maar omdenken is voor sommige mensen best lastig.
Al vind ik het meer dan belachelijk dat wij (de consument) belast worden maar dat het hoger in de boom (producent ed) niet terug te zien is dat die tax wat doet.

Vandaar ook mijn statement eerder: het zou upstream aangepakt moeten worden.

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:20

Ik heb net zo'n klein bakje frambozen gekocht. Zat ook Plastic tax op.
Zou dat dan op de grote bak ook zitten?

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:25

karuna schreef:
Niet in de kleinere eenpersoonsverpakkingen die verspilling tegen gaan. :n Als ik een grotere pot appelmoes koop krijg ik het niet op. De glazen potten krijg ik ook heel erg moeilijk open door mijn artrose vingers. Ook met hulpmiddelen gaat het erg moeizaam. Een folie van een eenpersoons portie trekken lukt altijd wel

mar die kun je kopen in treetjes van 4 voor 4 personen en daar geld het niet op.

Telpeva

Berichten: 14812
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:33

MarliesV schreef:
karuna schreef:
Niet in de kleinere eenpersoonsverpakkingen die verspilling tegen gaan. :n Als ik een grotere pot appelmoes koop krijg ik het niet op. De glazen potten krijg ik ook heel erg moeilijk open door mijn artrose vingers. Ook met hulpmiddelen gaat het erg moeizaam. Een folie van een eenpersoons portie trekken lukt altijd wel


Daar zijn hulpmiddelen voor die zelfs mensen met de ergste reuma kunnen hanteren. Dus dat is soms misschien ook een kwestie van willen/gemak.

Je kan prima de helft van de pot (of een derde) in een (plastic :+ 0 bakje invriezen, zit je ook niet met houdbaarheidsdata. Zo heb ik dat jaren gedaan, voordat ik ging samenwonen.

Dito voor grotere verpakkingen groente ed, invriezen scheelt echt veel en bespaart naast alle plastic ook nog geld. Want grotere porties zijn goedkoper, dus win win voor een 1 persoons huishouden.

Vind het ook wel een kwestie van willen hoor voor sommige mensen (niet specifiek iemand benoemend), maar omdenken is voor sommige mensen best lastig.
Al vind ik het meer dan belachelijk dat wij (de consument) belast worden maar dat het hoger in de boom (producent ed) niet terug te zien is dat die tax wat doet.

Vandaar ook mijn statement eerder: het zou upstream aangepakt moeten worden.

Heb je suggesties? Want ik ontwijk potten ook waar ik kan, het is namelijk nooit een garantie dat ik een pot open krijg. Die hele polsbeweging kan ik niet meer maken