Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 07:44

Je kunt je beker direct weer inleveren als die leeg is en dan krijg je de euro terug.
Ik haal onderweg af en toe een beker koffie, via de drive.
Dan bewaar ik die beker dus in mijn bekerhouder in mijn auto, tot ik er een volgende keer weer ben en lever m dan in.
Ik kom onderweg eigenlijk alleen bij de Mac voor koffie, dus ik heb dan maximaal 1 beker in de auto staan.
En ik had me al bedacht dat die beker ook prima kan functioneren op kantoor als koffiebeker (als ik daar zit, da's gemiddeld minder dan 1x per week, ik heb een buitendienstfunctie). Ik neem op kantoordagen vaak een beker van thuis mee, maar dat vergeet ik ook wel eens en ik vind die wegwerpbekertjes al jaren zo zinloos...

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 07:49

Dan vind ik het prima, maar ik weet al dat er kiosken zijn waar je dus wel statiegeld op blikjes of flesjes moet betalen, maar het niet terug kunt krijgen, want ze hebben geen kleingeld. Daar heb ik dan wel echt moeite mee.

xPabloBokt

Berichten: 9451
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:06

germie schreef:
Dan vind ik het prima, maar ik weet al dat er kiosken zijn waar je dus wel statiegeld op blikjes of flesjes moet betalen, maar het niet terug kunt krijgen, want ze hebben geen kleingeld. Daar heb ik dan wel echt moeite mee.


Die kun je toch gewoon bij de supermarkt inleveren?

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:12

Regelmatig (soms meerdere keren per dag) vond ik in de berm in buitengebied dopjes en stukjes van kapot gereden plastic buisjes waarin joints worden verkocht. Gisteren vond ik een platgereden kartonnetje waarin vrijwel zeker een joint heeft gezeten. Wat mij betreft is die toeslag daarmee al geslaagd.

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:54

xPabloBokt schreef:
germie schreef:
Dan vind ik het prima, maar ik weet al dat er kiosken zijn waar je dus wel statiegeld op blikjes of flesjes moet betalen, maar het niet terug kunt krijgen, want ze hebben geen kleingeld. Daar heb ik dan wel echt moeite mee.


Die kun je toch gewoon bij de supermarkt inleveren?

Nee, want als ik aan de wandel ben moet ik het dus mee gaan nemen in een rugzak waar al meer in zit. Dan is direct inleveren veel handiger. Dus wel verkopen, wel toeslag vragen, maar niet een inleverpunt zijn. Dat is best irritant dan.

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:20

Dat ene flesje... kom op zeg....

Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:23

Daarin is dan toch niks veranderd vergeleken met hoe het vroeger was.

Je kan ook zelf wat van huis meenemen toch? Een eigen herbruikbaar flesje water, een thermoflesje, wat je wilt. Als je dan toch moeilijk wilt doen over die paar cent statiegeld die je mis loopt als je het niet direct kan inleveren, kijk dan ook naar hoe veel geld je elke keer extra kwijt bent door bij een kiosk te kopen ipv zelf iets van huis mee te nemen.

xPabloBokt

Berichten: 9451
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:27

purny schreef:
Dat ene flesje... kom op zeg....


Nou inderdaad. Dat weegt toch niks als het leeg is.

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:30

Het feit dat je nu dus na gaat denken om het flesje wel mee te nemen om te recyclen is natuurlijk al een grote winst. Normaal zou het flesje gewoon de prullenbak in gegaan zijn bij al het andere afval. Zo zijn er ook mensen die het dus zomaar gewoon op straat achter lieten en nu wel de moeite nemen om het mee te nemen omdat er geld op zit. Mocht er nu wat in de natuur belanden zijn er meer mensen die helpen opruimen omdat het ook nog eens loont. Ik zie daar echt wel een grote stap vooruit in.

Natuurlijk zou het fijn en makkelijk zijn als je een flesje/blikje gelijk bij het verkooppunt weer kunt inleveren alleen zijn we hier nog niet zo ver. Komt vast nog wel. Als je een vol flesje/blikje kunt meenemen lukt een lege ook nog wel. Zo niet is er vast een prullenbak in de buurt of iemand die deze wel mee wil nemen.

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:32

Of iets handig is of onhandig, daar gaat het toch niet om? Het is aan iedereen om voor zichzelf een passende oplossing te vinden. En er is altijd een alternatief: iets niet kopen. Ik vind het veel te makkelijk maar naar de producent te wijzen. Zij maken iets wat wij kopen. Kopen we het niet dan maken zij het ook niet. Het gaat echt om eigen verantwoordelijkheid. Anders maak je jezelf ook wel erg machteloos. Verder ben ik het eens met de opmerking over recyclen, dat is maar voor een deel mogelijk en kost ook echt veel aan energie. Daarmee is meer papier of karton gebruiken niet helpend. Dat schijnt eigenlijk nog meer klimaatbelastend te zijn...

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:34

Ik liep van t weekend nog in de supermarkt en de rij bij de automaat was echt bizar lang..
maar inderdaad, dat had normaalgesproken allemaal dus in de prullenbak gegaan..

Op werk waren er ook wat mensen die de rijen vervelend vonden.. Een iemand had zelfs iets van 96 blikjes die ze weg moesten brengen en daar dus superlang voor moesten wachten.. Ik was alleen maar verbaast dat iemand zoveel blikjes kon hebben :+
"mijn kinderen drinken nu eenmaal uit blikjes, dat is makelijker".. eh okee prima :j

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:36

germie schreef:
xPabloBokt schreef:

Die kun je toch gewoon bij de supermarkt inleveren?

Nee, want als ik aan de wandel ben moet ik het dus mee gaan nemen in een rugzak waar al meer in zit. Dan is direct inleveren veel handiger. Dus wel verkopen, wel toeslag vragen, maar niet een inleverpunt zijn. Dat is best irritant dan.

Maar als je al een rugzak mee heb. Waarom neem je dan niet iets mee vanuit thuis?
Goedkoper en beter voor het millieu.

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:37

In de prullebak is ook prima, als het maar niet op de zwerf gaat. Want de afvalscheiding op het bedrijf zorg wel dat recyclebare spullen worden uitgesorteerd.

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:37

Cer schreef:
Ik liep van t weekend nog in de supermarkt en de rij bij de automaat was echt bizar lang..
maar inderdaad, dat had normaalgesproken allemaal dus in de prullenbak gegaan..

Op werk waren er ook wat mensen die de rijen vervelend vonden.. Een iemand had zelfs iets van 96 blikjes die ze weg moesten brengen en daar dus superlang voor moesten wachten.. Ik was alleen maar verbaast dat iemand zoveel blikjes kon hebben :+
"mijn kinderen drinken nu eenmaal uit blikjes, dat is makelijker".. eh okee prima :j

Ik ben heel blij met de PicNic die alle flesjes en blikjes aannemen. Ook van andere bedrijven/supermarkten.

Sorteren en tellen en dan inleveren. *\o/*

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:39

josien_m_ schreef:
In de prullebak is ook prima, als het maar niet op de zwerf gaat. Want de afvalscheiding op het bedrijf zorg wel dat recyclebare spullen worden uitgesorteerd.

Nou ja uiteindelijk zou het toch ook fijn zijn als de afvalberg wat kleiner wordt, denk ik?

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:09

Die afvalberg wordt alleen kleiner door minder te verbruiken... Recyclen kost behalve energie nog veel meer aan grondstoffen...

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:10

josien_m_ schreef:
Die afvalberg wordt alleen kleiner door minder te verbruiken... Recyclen kost behalve energie nog veel meer aan grondstoffen...

ja, dat is precies wat ik met mijn bericht bedoelde :j

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:16

Cer schreef:
Ik liep van t weekend nog in de supermarkt en de rij bij de automaat was echt bizar lang..
maar inderdaad, dat had normaalgesproken allemaal dus in de prullenbak gegaan..

Op werk waren er ook wat mensen die de rijen vervelend vonden.. Een iemand had zelfs iets van 96 blikjes die ze weg moesten brengen en daar dus superlang voor moesten wachten.. Ik was alleen maar verbaast dat iemand zoveel blikjes kon hebben :+
"mijn kinderen drinken nu eenmaal uit blikjes, dat is makelijker".. eh okee prima :j

Mijn man drinkt alcoholvrij bier en dat zit alleen maar in blikjes (of in flesjes, maar de smaak die hij het graagst drinkt, zit uitsluitend in blikjes).

Wij hebben een eigen blikjespers en gooiden de blikjes keurig bij het PMD weg, nu zijn we noodgedwongen dus blikjes aan het bewaren.
Maar ja, zo kom je dus wel aan een flinke stapel blikjes.
Er komt ergens dit jaar oplosbaar alcoholvrij-bierpoeder op de markt, als dat een beetje te drinken is, wil hij daar wel op over.

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:23

josien_m_ schreef:
Die afvalberg wordt alleen kleiner door minder te verbruiken... Recyclen kost behalve energie nog veel meer aan grondstoffen...

Maar zolang er op grote schaal geproduceerd wordt zal de afvalberg hetzelfde blijven.
Er zijn van 2 kanten lessen te leren.
Van de producent, die minder moet produceren.
En van de consument, deze moet minder kopen.

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:33

josien_m_ schreef:
In de prullebak is ook prima, als het maar niet op de zwerf gaat. Want de afvalscheiding op het bedrijf zorg wel dat recyclebare spullen worden uitgesorteerd.

Maar daar verandert statiegeld niets aan. Ik gooi echt wel eens iets met statiegeld in een prullenbak omdat ik het niet meer mee wil nemen. Ik gooi het niet op straat.

Ik heb hier nog wel 100 blikjes met allerlei drankjes staan. Koop ik af en toe in een tray, is vaak goedkoper dan flessen. En je kunt ze gelukkig nog zonder statiegeld vinden zonder al te veel moeite. Dat maakt het allemaal net wat handiger. En nee, ik gooi het niet op straat.
Maar statiegeld helpt niet tegen het afval.

Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:41

Alle flesjes en blikjes kun je tegenwoordig overal inleveren, zolang er maar statiegeld op zit.

Ik wandel zelf ook enorm veel en heb eigenlijk altijd een herbruikbare fles bij me. Goedkoper en milieuvriendelijker. En dat kost weinig extra gewicht hoor.

Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:44


germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:59

Ik heb ook zelf wel drinken bij me, maar soms wil je toch net wat anders.

Of de plastictoeslag werkt weet men helemaal niet. Statiegeld is natuurlijk ook wat anders.

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:08

germie schreef:
Ik heb ook zelf wel drinken bij me, maar soms wil je toch net wat anders.

Of de plastictoeslag werkt weet men helemaal niet. Statiegeld is natuurlijk ook wat anders.

Dan varieer je met het drinken. Of dan houd je een plekje vrij in je tas.
Ik vind dat je echt moeilijk doet over een leeg flesje drinken.
Straks moet je op de kili ook met lege flessen zeulen

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33833
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:08

germie schreef:
Ik heb ook zelf wel drinken bij me, maar soms wil je toch net wat anders.

Of de plastictoeslag werkt weet men helemaal niet. Statiegeld is natuurlijk ook wat anders.

Je zegt letterlijk:

Citaat:
Maar statiegeld helpt niet tegen het afval.


:+ :+