Klaar met nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:59

veneri schreef:
Tegengeluiden en andere ideeen zijn prima, maar daar zijn andere topics voor.


Denk dat je beter Facebook kan vragen als je hoopt dat er echt geen tegengeluiden en andere ideeën komen. :D

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:01

Echwel schreef:
Iets van buurmans gras en groener
.

gevolg van veel stront en water erover...

@TS:
Nederland is niet meer het vrije land van vroeger. --> Je bedoelt het Nederland waar je meneer Pastoor kwam melden dat het tijd werd voor (nog meer) kinderen, waar je de dokter en de burgemeester met meneer aanspraak, waar de vrouw de piepers stond te schillen en de man longkanker van de stoffige mijnen opliep?
Normen en waarden veranderen, --> Verbeter de wereld, begin bij jezelf
de maatschappij veranderd, --> de kennis der Nederlandse taal ook, helaas
Toekomstperspectief veranderd, --> we gaan allemaal een keer dood, dat was vroeger, dat is nu
Woningmark --> Gewoon net als vroeger, inwonen bij een hospita, of de eerste jaren van je huwelijk bij je (schoon-)ouders inwonen
Gedwongen vluchtelingenopvang in een overvol land --> en jij wil emigreren? Hopelijk denken ze daar niet dat jij ook weer zo'n gelukszoeker bent in een overvol land
Nederlandse cultuur --> en dat is?
Klimaatgedram --> egoisme bedoel je? of struisvogelpolitiek?
Plastic verpakking toeslag --> verhuis naar een land waar je geld toe krijgt als je plastic vanaf een vuilnisbelt haalt en aandraagt.
Rekeningrijden --> het voordeel van het kunnen hebben van een auto, of 2, of meer
Toeslagenaffaire --> waar mensen werken worden (heeeeeeel grove) fouten gemaakt. Had niet mogen gebeuren dit
Groningen --> Daar moet inderdaad snel een goede oplossing voor komen
Opgelegd LHBTQ aan kleine kinderen notabene --> kinderen leren dat je niet mag liegen, maar zelf leugens vertellen over een vieze oude man met schimmel tussen de benen of een paashaas of een tandenfee mag wel?
Geen vrijheid van meningsuiting meer --> benieuwd wanneer Bart / de beheerders deze berichten weghalen
Boeren die straks onteigend gaan worden --> gebeurt al aan de lopende band
Gezeur over digitaal geld --> doe je er niet aan mee
Uitsluiten van partijen in de 2e kamer --> welke?
Weg democratie --> ik heb het nieuws gemist, zijn we overgenomen door Noord Korea of China?

Ik zou zeggen, hou het nieuws in de gaten. Ze willen nog eens naar Mars,

KSHancox schreef:
veneri schreef:
Tegengeluiden en andere ideeen zijn prima, maar daar zijn andere topics voor.


Denk dat je beter Facebook kan vragen als je hoopt dat er echt geen tegengeluiden en andere ideeën komen. :D

Huh? Hebben we hier nou te maken met het monddood maken van tegenstanders? Er moest toch vrijheid van meningsuiting zijn?
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 28-06-23 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:02

Ik vind het vooral bizar hoe weinig we in Nederland lijken te beseffen hoe dankbaar we mogen zijn. Ik ben voor mijn studie in zuid-amerika wezen studeren/wonen voor een half jaar, en dan leer je wel heel anders naar de wereld kijken.

Fatsoenlijk en betaalbaar onderwijs? Onmogelijk tenzij je ouders bij de rijksten van het land horen.
85 jarige die op straat snoepjes van 5 cent verkopen om maar iets van geld te hebben? Kennen we hier niet. Opa/oma hebben een aow en kúnnen ten minsten achter de geraniums zitten.
Geen fatsoenlijk dak boven je hoofd, lopend en schoon water, elektriciteit... dat hebben velen niet.
Als vrouw veilig na de stad alleen over straat gaan? Kan niet.
Enige vorm van democratie en een integer/niet corrupt system? Ondenkbaar..

Tuurlijk, scandinavische landen hebben het imo nog beter voor elkaar. Maar daaromheen zijn er maar weinig plekken zoveel beter.. Naar mijn mening moeten we vooral even wat meer beseffen wat we wél hebben. Het feit dat we kunnen zeuren over niet de aller eerste menselijke behoeftes (veilig thuis, schoon water, beschikbaarheid van eten en geld) betekend al dat we in een luxe positie zitten..
Laatst bijgewerkt door Deni11 op 28-06-23 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:05

Sorry, toch een tegengeluid... Ik zie mezelf juist nergens anders wonen. Ben altijd blij om in Nederland te zijn, hoe heerlijk de vakantie ergens ook was. Het is nergens perfect... Maar er zijn altijd mensen die zich prettiger voelen in een ander klimaat of in een andere cultuur. Blijf dan zeker niet ongelukkig wonen op een plek, simpelweg omdat je er bent geboren.

Ik vind het zo kortzichtig en simpel om ergens tegenaan te schoppen, zonder na te denken over een oplossing of bij te dragen aan een oplossing. Meestal zijn er zoveel aspecten, voorwaarden en consequenties om rekening mee te houden, dat het aanpakken van een probleem ontzettend complex is. Was de oplossing wél eenvoudig, toepasbaar en even effectief in alle lagen van de bevolking, betaalbaar, uitvoerbaar en ook nog verantwoord voor het klimaat, dan denk ik dat onze beleidmakers daar al met liefde mee aan de slag waren gegaan. Het is heus niet allemaal bedacht om ons te pesten.
En dan bedoel ik niet dat je altijd maar alles moet accepteren. Natuurlijk zijn er misstanden die aan de kaak gesteld moeten worden. Die zullen overal ter wereld voorkomen. Natuurlijk mag je balen van bepaald beleid. Toch zullen er andere regels en wetten zijn die voor jou gunstig uitpakken en voor een ander totaal niet. Ik ben in elk geval blij dat ik niet in de politiek zit.

Je geeft aan dat je hier een goed leven hebt en een erg leuke baan. De vergelijking met Noord-Korea vind ik overtrokken, maar ik realiseer me dat het voor jou wel zo kan voelen. Als het angstig of beklemmend gaat voelen, kan er mentaal dan iets niet lekker zitten op dit moment? Ik zou bijna denken dat het goed is om met iemand te gaan praten als het leven in ons kikkerlandje voelt als dat in een totalitaire dictatuur, voor zo ver wij ons daar een voorstelling van kunnen maken...

Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:06

Toevallig had ik het er met een vriendin over van de week, maar dan op een andere manier, namelijk dat ik juist heel blij ben dat mijn wieg hier stond en mijn huis hier woont, in een ander land of in een andere tijdperk had mijn leven er heel anders uit gezien, goede kans dat ik al dood was geweest. I'm stil here, killing it!

Als je gaat nadenken over andere landen, kijk dan ook naar hoe het in die landen is geregeld met de zorg, de oude dag, wat je daar zou kunnen verwachten als je van het een op andere moment om wat voor reden dan ook zou verongelukken, of arbeidsongeschikt zou worden. Hoe zijn de vangnetten.

Roodvos

Berichten: 6682
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:06

Ga gezellig naar Noord-Korea!
veneri schreef:
Normen en waarden veranderen => niet in Noord-Korea
de maatschappij veranderd => niet in Noord-Korea
Toekomstperspectief veranderd => niet in Noord-Korea
Woningmarkt => niet in Noord-Korea
Gedwongen vluchtelingenopvang in een overvol land => niet in Noord-Korea
Nederlandse cultuur => Noord-Koreaanse cultuur: allemaal hetzelfde kapsel en hetzelfde pakje +:)+
Klimaatgedram => niet in Noord-Korea
Plastic verpakking toeslag => niet in Noord-Korea
Rekeningrijden => niet in Noord-Korea
Toeslagenaffaire => niet in Noord-Korea (daar zijn er sowieso geen toeslagen +:)+ )
Groningen => niet in Noord-Korea
Opgelegd LHBTQ aan kleine kinderen notabene => niet in Noord-Korea
Geen vrijheid van meningsuiting meer => dat hadden ze al niet in Noord-Korea, dus je raakt het ook niet kwijt +:)+
Boeren die straks onteigend gaan worden => niet in Noord-Korea
Gezeur over digitaal geld => niet in Noord-Korea
Uitsluiten van partijen in de 2e kamer => niet in Noord-Korea, aangezien ze daar sowieso al geen 1e en 2e kamer hebben +:)+
Weg democratie => niet in Noord-Korea dat hadden ze al niet in Noord-Korea, dus je raakt het ook niet kwijt +:)+

En Corona hebben ze ook geen last van gehad +:)+

Supervixen

Berichten: 12876
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:07

Rocamor jouw post is goud.

Deni11 precies dat, ik ben in Mozambique geweest waar het merendeel van de mensen moet rondkomen van minder dan 1 euro per dag. Waar kinderen bij je auto bedelen als je voor het stoplicht staat. Waar mensen met lichamelijke problemen rondlopen waarmee we hier al lang in een goed ziekenhuis geholpen zouden zijn. Waar corrupte politiemannen je aanhouden op hun vrije dag om geld te verdienen om te kunnen zuipen. Waar je neergestoken wordt op straat om je mobiele telefoon. Waar het afval in bergen op straat ligt. Enz enz.
Dan besef je wel hoe goed we het hier hebben.
Vandaar mijn opmerking om eens in een arm land te verblijven.

noordje

Berichten: 2225
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:09

Nou, Scandinavië (in mijn geval : Noorwegen) valt tegen hoor.
Maar het is in elk land wel wat. Ik wordt gelukkig van de ruimte en natuur die je hier hebt, dan neem je de rest op de koop toe :o

Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:09

Roodvos schreef:
Ga gezellig naar Noord-Korea!
veneri schreef:
Normen en waarden veranderen => niet in Noord-Korea
de maatschappij veranderd => niet in Noord-Korea
Toekomstperspectief veranderd => niet in Noord-Korea
Woningmarkt => niet in Noord-Korea
Gedwongen vluchtelingenopvang in een overvol land => niet in Noord-Korea
Nederlandse cultuur => Noord-Koreaanse cultuur: allemaal hetzelfde kapsel en hetzelfde pakje +:)+
Klimaatgedram => niet in Noord-Korea
Plastic verpakking toeslag => niet in Noord-Korea
Rekeningrijden => niet in Noord-Korea
Toeslagenaffaire => niet in Noord-Korea (daar zijn er sowieso geen toeslagen +:)+ )
Groningen => niet in Noord-Korea
Opgelegd LHBTQ aan kleine kinderen notabene => niet in Noord-Korea
Geen vrijheid van meningsuiting meer => dat hadden ze al niet in Noord-Korea, dus je raakt het ook niet kwijt +:)+
Boeren die straks onteigend gaan worden => niet in Noord-Korea
Gezeur over digitaal geld => niet in Noord-Korea
Uitsluiten van partijen in de 2e kamer => niet in Noord-Korea, aangezien ze daar sowieso al geen 1e en 2e kamer hebben +:)+
Weg democratie => niet in Noord-Korea dat hadden ze al niet in Noord-Korea, dus je raakt het ook niet kwijt +:)+

En Corona hebben ze ook geen last van gehad +:)+

Ennnn daar ging mijn koffie _O-

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:12

Wat vervelend dat je je zo onprettig voelt op dit moment. Het is ook moeilijk om alle negatieve berichtgeving die je dagelijks bereikt een plek te geven. Wat mij helpt is om te relativeren door mezelf te richten op feiten.

Je noemt bijvoorbeeld Noord Korea en je angst dat Nederland daarop zal gaan lijken. Als je je verdiept in Noord Korea en zo bijvoorbeeld leert dat de huidige leider een derde generatie dictator is (eerst opa die zichzelf tot goddelijk liet verklaren, toen vader en nu hemzelf), mensen worden doodgeschoten als ze het land proberen te verlaten en er sinds begin jaren negentig al zo’n drie miljoen burgers gestorven zijn van de honger, dan weet je dat je niet meer bang hoeft te zijn dat Nederland ook die kant op gaat. Al heeft Rutte zeker zijn fouten, ik zie hem zichzelf nog niet uitroepen tot een soort god die aanbeden moet worden en een dynastie stichten :=

Als je met de punten die je noemt hetzelfde doet en op zoek gaat naar feitelijke informatie uit betrouwbare (openbare, wetenschappelijke, geschiedkundige,etc ) bronnen buiten social media dan denk ik dat je jezelf een heel stuk gerust zal kunnen stellen.

Sterkte, ik hoop dat je binnenkort wat minder onprettig voelt.

Dreamboy

Berichten: 2461
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:14

4 jaar geleden geemigreerd naar Duitsland. Nog nooit een seconde spijt gehad. Overigens niet om de redenen die ts noemt maar ik begrijp haar wel. Regelmatig zeggen wij tegen elkaar dat we blij zijn dat we weg uit Nederland zijn. En nee, hier is het ook niet allemaal rozengeur en maneschijn maar ik heb wel het idee dat mensen hier nog wat meer respect voor elkaar hebben. In ieder geval waar wij wonen.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 28-06-23 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaby
Berichten: 3397
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:16

Naar welk land wil je emigreren dan? En voldoe je aan hun emigratieregels?
Ik vind het vrij makkelijk om te klagen dat je het hier zo zwaar hebt, dan heb je vast al een land op het oog waar alles een stuk beter is!

DuoPenotti

Berichten: 29810
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:17

Nado schreef:
Wat vervelend dat je je zo onprettig voelt op dit moment. Het is ook moeilijk om alle negatieve berichtgeving die je dagelijks bereikt een plek te geven. Wat mij helpt is om te relativeren door mezelf te richten op feiten.

Je noemt bijvoorbeeld Noord Korea en je angst dat Nederland daarop zal gaan lijken. Als je je verdiept in Noord Korea en zo bijvoorbeeld leert dat de huidige leider een derde generatie dictator is (eerst opa die zichzelf tot goddelijk liet verklaren, toen vader en nu hemzelf), mensen worden doodgeschoten als ze het land proberen te verlaten en er sinds begin jaren negentig al zo’n drie miljoen burgers gestorven zijn van de honger, dan weet je dat je niet meer bang hoeft te zijn dat Nederland ook die kant op gaat. Al heeft Rutte zeker zijn fouten, ik zie hem zichzelf nog niet uitroepen tot een soort god die aanbeden moet worden en een dynastie stichten :=

Als je met de punten die je noemt hetzelfde doet en op zoek gaat naar feitelijke informatie uit betrouwbare (openbare, wetenschappelijke, geschiedkundige,etc ) bronnen buiten social media dan denk ik dat je jezelf een heel stuk gerust zal kunnen stellen.

Sterkte, ik hoop dat je binnenkort wat minder onprettig voelt.


Wat fijn dat iemand volwassen kan antwoorden in dit topic ipv haar belachelijk maken. Zo stoer...
+:)+

Niet alles volgen op sm is zeker een goede tip :j

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:18

Wat zitten hier een hoop kinderachtige reacties tussen zeg.

TS geeft HAAR gevoel aan, mag je niet leuk vinden en mag je het mee oneens zijn. Maar om te reageren als een stel kleuters? Man, man, man..

Landen opnoemen waar niemand wil wonen door wat voor omstandigheden ook..
Er zijn zat mensen die weg willen uit Nederland, ik gun ze een leuk land waar ze wel naar hun zin leven.
Zo simpel kan het ook.

Alsof je dagelijks God op je blote knieën moet danken dat je hier geboren bent en hier nooit meer weg mag.. :wow:

Eulogy
Berichten: 5743
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:23

Natuurlijk mag je weg, maar ik denk wel dat veel mensen die dit zeggen geen idee hebben hoe het in andere landen daadwerkelijk is. Zeker met de redenen die TS noemt.
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 28-06-23 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:24

Nado geeft inderdaad een supernette reactie, respect daarvoor.

Ik snap de kinderachtige reacties ook wel hoor. Er zijn meer dan genoeg mensen op de wereld die jaloers zijn op alles wat we hier hebben. Als je het feitelijk bekijkt, hebben we het gewoon echt heel goed. Het spreekwoord over groener gras bij de buren is er niet voor niets, soms is het lastig om te zien wat je allemaal wel hebt als je er middenin zit (met nog een heleboel mopperaars ook, want wees eerlijk: Hollanders kunnen wel echt zeiken hoor).

Je hoeft je hier niet snel zorgen te maken over verhongeren, schoon water, een dak boven je hoofd, gezondheidszorg, scholing et cetera. Kan het beter? Natuurlijk. Waren sommige dingen vroeger beter? Vast wel, maar echt niet alles. Is Nederland poedersuiker? Mwah, valt best mee. :)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30245
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:24

Nee hoor, dat hoeft niet. Maar met de redenen die TS geeft, loop je overal tegen dezelfde punten aan.
Dat je God dagelijks op je blote knietjes moet danken dat je hier geboren bent denk ik eigenlijk wel, maar dat houdt inderdaad niet in dat je hier nooit meer weg mag.

Ik denk dat TS, waar ze ook naartoe zou gaan, haar mindset meeneemt en dan niet gelukkiger wordt. Ik gun haar dat geluk, maar dan kan je ook in Nederland vinden als je het echte probleem, de mindset, aanpakt.

Niobe

Berichten: 7991
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:28

Is TS wel echt serieus dan? Dit zijn toch van die onderwerpen die geheid negatieve reacties oproepen, ik vind het echt zo’n trolvraag

veneri
Berichten: 880
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 17:28

De meeste reacties hier zijn idd nogal kinderachtig, en geven ook de welbekende polarisatie en links en rechts gedachtegangen aan.
Veroorzaakt door de puinhoop, weer veroorzaakt door onze overheid.

Dat mensen mijn standpunten niet zien of willen zien dat is prima,.maar dit tooic is voor gelijkgestemden.

En nee, we hebben het niet slecht in NL. Nog niet....
Laatst bijgewerkt door veneri op 28-06-23 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:29

Nah, als je echt denkt dat jij ongeveer hetzelfde meemaakt als mensen in Noord Korea hoeven je gevoelens niet zo serieus genomen te worden hoor.

Ga lekker gelukzoeken en klagen over vluchtelingen :evaw:

Eef_Bam

Berichten: 4115
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:30

Ik ben vooral heel benieuwd waar je, TS, dan naar toe wil emigreren?
In Nederland is het zeker niet perfect, maar ken zelf geen land waar ik liever zou wonen. We hebben het hier stiekem best goed namelijk.

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:32

KSHancox schreef:
Nado geeft inderdaad een supernette reactie, respect daarvoor.

Ik snap de kinderachtige reacties ook wel hoor. Er zijn meer dan genoeg mensen op de wereld die jaloers zijn op alles wat we hier hebben. Als je het feitelijk bekijkt, hebben we het gewoon echt heel goed. Het spreekwoord over groener gras bij de buren is er niet voor niets, soms is het lastig om te zien wat je allemaal wel hebt als je er middenin zit (met nog een heleboel mopperaars ook, want wees eerlijk: Hollanders kunnen wel echt zeiken hoor).

Je hoeft je hier niet snel zorgen te maken over verhongeren, schoon water, een dak boven je hoofd, gezondheidszorg, scholing et cetera. Kan het beter? Natuurlijk. Waren sommige dingen vroeger beter? Vast wel, maar echt niet alles. Is Nederland poedersuiker? Mwah, valt best mee. :)


Natuurlijk kunnen Nederlanders zeiken, maar als iemand liever in Finland, Zweden, IJsland or whatever wil gaan wonen is dat prima toch?
Dat zijn ook geen derdewereldlanden oid dus er zijn genoeg andere opties dan Nederland.


Soms vind ik het gewoon jammer dat iemand geen "afwijkende" mening mag hebben. We hoeven toch niet allemaal hetzelfde te zijn en te denken?

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:38

Wil je zeggen dat je de openingspost zo lekker rationeel vindt?

Ik hou niemand tegen die weg wil hoor. Enige wat ik zeg is dat er echt niet heel veel plekken zijn waar het extreem veel beter is. Wel veel plekken waar het extreem veel slechter is.

veneri
Berichten: 880
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 17:38

Het lijkt hier wel censuur!
Wat ik zeg, denk en voel mag niet. Want de overheid heeft de bevolking ingeprent dat het hier zo goed is.
WAS! Het WAS. Hier goed. Het is nog ok,.maar wordt steeds minder.
Er zijn veel mensen die dit voelen en ervaren. Die reacties zou ik hier graag zien
Mensen die het niet met mij eens zijn, prima, maar skip dit topic.
Probeer mij niet op andere gedachtes te brengen.
Dat is nou weer een voorbeeld van "geen vrijheid van meningsuiting" meer hebben.

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:39

veneri schreef:
Mensen die het niet met mij eens zijn, prima, maar skip dit topic.


Ik wil niet doen alsof ik groen ben, maar je hebt het punt van dit subforum niet helemaal begrepen. Het is bedoeld voor discussies. Het is geen Facebookgroep voor hobbykoks die denken dat het kabinet persoonlijk je leefstijl komt cancellen uit haat.