Brand Keilewerf

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Brand Keilewerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 19:53

Mijn hart huilt. Gisteren is de Keilewerf in Rotterdam in brand gegaan, waar 40 ondernemers en makers hun werkplek hadden. Al deze arme makers en creatieven zijn in één klap alles kwijt. Omdat het pand op de slooplijst stond mochten de mensen zich niet verzekeren.


Afbeelding


Een kleine greep uit het nieuws:

"Ik was in tranen en aan het schreeuwen. Ik ben nergens voor verzekerd", zegt meubelmaker Alexander Schoneveld bij Rijnmond. "Omdat dit pand op de slooplijst van de gemeente stond, konden we ons niet verzekeren. Ik ben nu heel erg failliet."

Rosen Jacobson had nog hoop. De brand woedde namelijk eerst alleen in het rechterdeel van het pand. "Maar in een paar minuten was de brand al overgeslagen naar de rest van het gebouw. Geen idee hoe de brand ontstaan is, maar het was echt in een paar minuten gebeurd." Het valt even stil. "Ik ben net m'n bedrijf verloren. Alles is weg."


Bij Buurman wordt tweedehands hout bewerkt. "We hadden, want ja, nu moet ik in de verleden tijd praten, allerlei materialen van onder andere Boijmans Van Beuningen en andere musea in de stad, Ikea en Stadshout. We hebben een team van vijftien man, maar die hebben nu allemaal geen werk meer. Wij werken met onze handen en kunnen niet thuis werken."




Ik voel me heel machteloos nu. Ik ben zelf ook maker en creatief en kan me niet voorstellen dat alles opeens weg is. Er is een crowdfunding opgezet die gelukkig goed loopt, maar dan nog. Van sommige mensen stond hun hele leven aan werk er. Alles wat ze hadden gemaakt.

Ik weet niet of het plaatsen van de link naar de crowdfunding hier is toegestaan, maar wie wil doneren kan 'm in ieder geval makkelijk online vinden.

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Brand Keilewerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:03

Ja, was een heftige brand, wij kregen op het werkt een nl alert voor de rook. Dan ga je zoeken wat er in brand staat, en dan vind je allerlei mooie duurzame initiatieven die in dit pand ontwikkeld werden en waar alles nu in klap weg is, hartverscheurend.

Crowdfunding loopt gelukkig goed zie ik op rijnmond.nl !