Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 23:00

Mijn eerste setje zonnepanelen zijn in 3 jaar terugverdiend. Mijn tweede setje, basis huidig verbruik en indien klant bij van de bron is de terug verdientijd 14 jaren. Levensduur omvormer 10 jaren dus mijn tweede setje zonnepanelen is financieel, in voorbeeld van de bron, een domme investering.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 00:17

Dat geldt ook voor je energie aansluiting en je gas aansluiting.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:51

Ik wacht nog steeds op zonnepanelen, ze zouden na 2 jaar afgelopen vrijdag eindelijk geïnstalleerd worden, waaide het te hard. Dus weer uitstel. Die 2 jaar komt doordat een aannemer niet meer kwam opdagen (en eerst natuurlijk geen tijd had, want toen had iedereen het druk en moest je wel een jaar in het voren plannen). Dus nu is het voordeel van zonnepanelen wel weg ja. Daar baal ik best wel van, want op advies van iedereen toen komen er dus panelen voor het gebruik van een gezin op het dak, terwijl ik alleenstaand ben. Maar goed, we gaan het wel zien, straks een duurzaam huis. Met onnodig hoge kosten omdat het eerst gestimuleerd werd.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:59

Dat het salderen eraf zou gaan is al minimaal 2 jaar duidelijk. :?

Kun je misschien het extra aan stroom in andere zaken steken? Denk aan een warmtepomp, airco (bijverwarmen) een elektrische auto etc?

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:01

Zolang je de productie van de zonnepanelen in de zomer niet kan opslaan, of er een electrische auto mee kan opladen, is levering aan het net bij overproductie ( meer dan de saldering) straks een dure bezigheid. Wij hebben een maximaal huishoudelijk verbruik van 5kw per dag en wekken 18kw op in gunstige omstandigheden. Ik ga geen airco aanschaffen om in de zomer laten draaien vanwege het surplus.

Iedereen incl. de overheid heeft zich gigantisch vergist in de gevolgen, (de kosten) van de omschakeling naar andere energie dragers.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:09

Winged schreef:
Dat het salderen eraf zou gaan is al minimaal 2 jaar duidelijk. :?

Kun je misschien het extra aan stroom in andere zaken steken? Denk aan een warmtepomp, airco (bijverwarmen) een elektrische auto etc?

Er was steeds sprake van mogelijk verdwijnen van salderen. Niet dat het er definitief af zou gaan. Er werd tot ergens in juni gewoon gepromoot dat je aan zonnepanelen 'moest', ook door de overheid. Daarnaast, als je 2 jaar moet wachten omdat je het gewoon gepland en gefinancierd hebt, dan is het wel balen.

Een warmtepomp gaat niet hier, al het geld zit in de zonnepanelen (maar een warmtepomp kan ook niet in elk huis, de mijne niet) en een elektrische auto is ook onbetaalbaar met een veel te kleine actieradius en te weinig trekkracht (=geen duikauto). Bovendien woon ik in een tussenwoning, dus geen idee of een eigen laadpaal wel kan. Maar geen geld is toch wel het belangrijkste, mijn huidige auto, een schone diesel is nog lang niet versleten gelukkig.

Dus het is niet iets waar ik wat aan kan doen. Het plan was dus dat ik ze al 2 jaar geleden had en toen speelde wat nu speelt absoluut nog niet. Toen moest je aan de zonnepanelen zeg maar.
Maar je voelt je wel genaaid als eigenaar van zonnepanelen of als ze gepland zijn en je wacht op installatie. Hier komt voor 2500kw op het dak en ik gebruik nog geen 800 per jaar. Maar als het moet zal ik de aanschaf van een sauna en airco overwegen, al weet ik niet hoe ik dat dan financieel rond moet krijgen. Dan is wel het zgn. 'duurzame' weer geheel weg natuurlijk, maar ja, dat is wat men wil.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:13

Ik heb mijn panelen in zomer 2021 besteld, toen wees mijn verkoper mij al echt op de salderingsregeling en er niet meer op te gooien dan dat mijn verbruik zou zijn. Vreemd dat jij dat niet gehoord hebt gezien je in dezelfde periode gekocht hebt.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:23

Ik ben vooral heel benieuwd wat bijvoorbeeld een Greenchoice gaat doen qua salderen. Zij stimuleren het zelf opwekken van electriciteit enorm, naast allerlei acties om minder te gaan verbruiken.

Van de Bron heeft ook zo’n ‘groene visie’
[quote=] We willen de energiemarkt eerlijker, innovatiever en duurzamer maken.[/quote]
Dat spreekt deze actie toch een beetje tegen?

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:34

germie schreef:
Winged schreef:
Dat het salderen eraf zou gaan is al minimaal 2 jaar duidelijk. :?

Kun je misschien het extra aan stroom in andere zaken steken? Denk aan een warmtepomp, airco (bijverwarmen) een elektrische auto etc?

Er was steeds sprake van mogelijk verdwijnen van salderen. Niet dat het er definitief af zou gaan. Er werd tot ergens in juni gewoon gepromoot dat je aan zonnepanelen 'moest', ook door de overheid. Daarnaast, als je 2 jaar moet wachten omdat je het gewoon gepland en gefinancierd hebt, dan is het wel balen.

Een warmtepomp gaat niet hier, al het geld zit in de zonnepanelen (maar een warmtepomp kan ook niet in elk huis, de mijne niet) en een elektrische auto is ook onbetaalbaar met een veel te kleine actieradius en te weinig trekkracht (=geen duikauto). Bovendien woon ik in een tussenwoning, dus geen idee of een eigen laadpaal wel kan. Maar geen geld is toch wel het belangrijkste, mijn huidige auto, een schone diesel is nog lang niet versleten gelukkig.

Dus het is niet iets waar ik wat aan kan doen. Het plan was dus dat ik ze al 2 jaar geleden had en toen speelde wat nu speelt absoluut nog niet. Toen moest je aan de zonnepanelen zeg maar.
Maar je voelt je wel genaaid als eigenaar van zonnepanelen of als ze gepland zijn en je wacht op installatie. Hier komt voor 2500kw op het dak en ik gebruik nog geen 800 per jaar. Maar als het moet zal ik de aanschaf van een sauna en airco overwegen, al weet ik niet hoe ik dat dan financieel rond moet krijgen. Dan is wel het zgn. 'duurzame' weer geheel weg natuurlijk, maar ja, dat is wat men wil.

Er is in 2020 al een wetsvoorstel naar de kamer gegaan om per 2023 de salderingsregeling af te bouwen, zodat die per 2031 zou stoppen. Inmiddels is het afbouwen verplaatst naar 2025, maar de discussie over afschaffing van de salderingsregeling is niet nieuw.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:37

Winged schreef:
Ik heb mijn panelen in zomer 2021 besteld, toen wees mijn verkoper mij al echt op de salderingsregeling en er niet meer op te gooien dan dat mijn verbruik zou zijn. Vreemd dat jij dat niet gehoord hebt gezien je in dezelfde periode gekocht hebt.

Je moet het wel wíllen horen he?

Het is inderdaad al jaren bekend, salderen is gewoon geen duurzame oplossing.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:57

Vattenfall heeft mij medegedeeld dat de vergoeding zonnepanelen, na saldering, voor een modelcontract ook vanaf 1 januari 2024 wel 16,8 cent per KWh blijft ( conform 2023 ). Geen boete wegens teveel terug levering. Tevens de mededeling van Vattenfall dat mijn voorschotbedrag vervallen is en ze over 1 jaar gaan afrekenen. Over 2023 kreeg ik nog wat terug en ook geen voorschot, dus feitelijk geld toe gekregen. Dit is gebaseerd op verbruik 3600 KWh, teruglevering 5500 KWh en gas verbruik, door douche 120 m3. Het echte verbruik is uiteraard veel hoger dan de genoemde 3600 KWh omdat er ook direct verbruik is van de zonnepanelen. De zonnepanelen leverden in 2023: 6800 KWh. Dus feitelijk is er in 2023: 6800 - 5500 = 1300 + 3600 verbruik volgens meter = 4900 KWh totaal verbruik.
Zonnepanelen zijn op dit moment goedkoop, teveel voorraden, markt enigzins ingestort, mijn werkgever heeft daarom arbeidsovereenkomst opgezegd, jammer dat de toekomstvisie onzeker is voor nieuwe klanten.

irmaz

Berichten: 4776
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:48

Nico12 schreef:
Vattenfall heeft mij medegedeeld dat de vergoeding zonnepanelen, na saldering, voor een modelcontract ook vanaf 1 januari 2024 wel 16,8 cent per KWh blijft ( conform 2023 ). Geen boete wegens teveel terug levering. Tevens de mededeling van Vattenfall dat mijn voorschotbedrag vervallen is en ze over 1 jaar gaan afrekenen. Over 2023 kreeg ik nog wat terug en ook geen voorschot, dus feitelijk geld toe gekregen. Dit is gebaseerd op verbruik 3600 KWh, teruglevering 5500 KWh en gas verbruik, door douche 120 m3. Het echte verbruik is uiteraard veel hoger dan de genoemde 3600 KWh omdat er ook direct verbruik is van de zonnepanelen. De zonnepanelen leverden in 2023: 6800 KWh. Dus feitelijk is er in 2023: 6800 - 5500 = 1300 + 3600 verbruik volgens meter = 4900 KWh totaal verbruik.
Zonnepanelen zijn op dit moment goedkoop, teveel voorraden, markt enigzins ingestort, mijn werkgever heeft daarom arbeidsovereenkomst opgezegd, jammer dat de toekomstvisie onzeker is voor nieuwe klanten.

Dan heb je geluk, ik heb net gekeken wat je krijgt voor extra geleverde stroom na saldering en dat is voor nieuwe klanten 4,5 cent/kWh.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 17:21

irmaz schreef:
Nico12 schreef:
Vattenfall heeft mij medegedeeld dat de vergoeding zonnepanelen, na saldering, voor een modelcontract ook vanaf 1 januari 2024 wel 16,8 cent per KWh blijft ( conform 2023 ). Geen boete wegens teveel terug levering. Tevens de mededeling van Vattenfall dat mijn voorschotbedrag vervallen is en ze over 1 jaar gaan afrekenen. Over 2023 kreeg ik nog wat terug en ook geen voorschot, dus feitelijk geld toe gekregen. Dit is gebaseerd op verbruik 3600 KWh, teruglevering 5500 KWh en gas verbruik, door douche 120 m3. Het echte verbruik is uiteraard veel hoger dan de genoemde 3600 KWh omdat er ook direct verbruik is van de zonnepanelen. De zonnepanelen leverden in 2023: 6800 KWh. Dus feitelijk is er in 2023: 6800 - 5500 = 1300 + 3600 verbruik volgens meter = 4900 KWh totaal verbruik.
Zonnepanelen zijn op dit moment goedkoop, teveel voorraden, markt enigzins ingestort, mijn werkgever heeft daarom arbeidsovereenkomst opgezegd, jammer dat de toekomstvisie onzeker is voor nieuwe klanten.

Dan heb je geluk, ik heb net gekeken wat je krijgt voor extra geleverde stroom na saldering en dat is voor nieuwe klanten 4,5 cent/kWh.


Inderdaad een verschil nieuwe klanten 4,5 cent vast contract en 7,6 cent modelcontract. Het voordeel van vaste klant is dus 1900 x 9,2 cent is € 174,80

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:01

Nico12 schreef:
Zonnepanelen zijn op dit moment goedkoop, teveel voorraden, markt enigzins ingestort, mijn werkgever heeft daarom arbeidsovereenkomst opgezegd, jammer dat de toekomstvisie onzeker is voor nieuwe klanten.

-O- Ben je ontslagen? Dat is waardeloos zeg!

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:04

Ik krijg bij budgetenergie maar 0.10 terug bij salderen. Dus ik ben blij dat ik er niet té veel heb liggen (heb nu nog een domme meter dat is heeel fijn, maar straks een slimme).

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:11

paars schreef:
Nico12 schreef:
Zonnepanelen zijn op dit moment goedkoop, teveel voorraden, markt enigzins ingestort, mijn werkgever heeft daarom arbeidsovereenkomst opgezegd, jammer dat de toekomstvisie onzeker is voor nieuwe klanten.

-O- Ben je ontslagen? Dat is waardeloos zeg!

Was nul uren contract omdat ik gepensioneerd ben. Heb er geen (financieel) probleem mee.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 12:42

Nu gaat Eneco ook kosten doorberekenen. Budget energie blijkbaar ook maar daar heb ik nog geen bericht over gekregen…ik heb nog een vast contract tot aug, dat zal het zijn. Maar eens even goed kijken wat ik dan ga doen en of ik moet verhuizen van energieleverancier.
Afbeelding

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 13:04

Ik heb het heel bewust nu voor 3 jaar vast gezet := dan hoef ik het voor de komende drie jaar iig nog niet te betalen

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:12

Kan dat nog ergens met zonnepanelen?

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:19

paars schreef:
Nu gaat Eneco ook kosten doorberekenen. Budget energie blijkbaar ook maar daar heb ik nog geen bericht over gekregen…ik heb nog een vast contract tot aug, dat zal het zijn. Maar eens even goed kijken wat ik dan ga doen en of ik moet verhuizen van energieleverancier.
[ [url=m/xtZ4j8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wij zaten bij budget energie. Moesten 55 euro per maand teruglever kosten betalen. Zijn dus overgestapt naar Eneco :+ volgend jaar maar weer overstappen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:28

Wij zaten/zitten bij Essent, maar die rekenen blijkbaar gewoon een hogere prijs per kWh voor mensen met zonnepanelen las ik ergens? In ieder geval stappen we per 1-4 over naar Tibber. Daar heb je dat gedoe niet met terugleverkosten en andere oneerlijke praktijken.

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:29

Gelukkig hier ook nog 2 jaar vast maar ik voel me ondertussen zo genaaid (op meerder vlakken)! Ik vind het ondertussen wel prima en heb steeds minder zin om ergens in te investeren. Hier moet er gewoon hard voor gewerkt en gespaard worden. Mag je dan als consument ook gewoon eens voordeel ergens van hebben in plaats van alleen maar de kast te spekken van aandeelhouders.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:46

Wij zitten bij anwb energie, kunnen goed zien wanneer het tarief negatief wordt een dag voorruit en zetten dan gewoon de panelen uit. Het bedrijf wat ze geïnstalleerd heeft een tijd geleden waarschuwde ons al voor de regeling en heeft er een makkelijke schakelaar op gemonteerd om ze uit te zetten. Ons huis verbruikt veel stroom, ook een hybride wagen die we thuis opladen. Ook hebben we weinig over capaciteit in panelen gekozen. Voor nu gaat het prima zo met de combi hoe het geïnstalleerd is en onze leverancier waar we tevreden over zijn.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 14:00

Hier de dag dat bekend gemaakt werd dat de salderingsregeling blijft bestaan, een 3 jarig contact afgesloten bij Innova energie. Nog zonder terugleverkosten. Die rekenen ze nu wél bij nieuwe contracten, maar ik was ze even te snel af *\o/*

Voorlopig zit ik dus nog safe als het goed is.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 14:01

c_alsemgeest schreef:
Wij zitten bij anwb energie, kunnen goed zien wanneer het tarief negatief wordt een dag voorruit en zetten dan gewoon de panelen uit. Het bedrijf wat ze geïnstalleerd heeft een tijd geleden waarschuwde ons al voor de regeling en heeft er een makkelijke schakelaar op gemonteerd om ze uit te zetten. Ons huis verbruikt veel stroom, ook een hybride wagen die we thuis opladen. Ook hebben we weinig over capaciteit in panelen gekozen. Voor nu gaat het prima zo met de combi hoe het geïnstalleerd is en onze leverancier waar we tevreden over zijn.

Heb jij de panelen al eens echt uit moeten zetten? Ik las ergens dat het vorig jaar op een hand te tellen was, de momenten waarop de prijzen zó ver de min in gingen dat je gaat betalen om terug te leveren?