Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paars

Berichten: 5577
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:18

germie schreef:
Ik heb een behoorlijke overcapaciteit aan panelen. De reden is dat ik op advies voor een gezin heb laten installeren, terwijl ik alleenstaand ben. Heb dus 7 panelen die rond de 2000-2500 per jaar op kunnen wekken.
Ik lever dus bijna dagelijks nu meer terug dan ik verbruik (behalve in de winter, dan verbruik ik meer dan ik teruglever).
Ik voel me ergens wel genaaid ja.
als je over het jaar gemeten goed uitkomt is het toch OK…of mis ik iets? Vind 2000-2500 per jaar voor 1 pers niet extreem veel hoor?

germie

Berichten: 25959
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:27

paars schreef:
germie schreef:
Ik heb een behoorlijke overcapaciteit aan panelen. De reden is dat ik op advies voor een gezin heb laten installeren, terwijl ik alleenstaand ben. Heb dus 7 panelen die rond de 2000-2500 per jaar op kunnen wekken.
Ik lever dus bijna dagelijks nu meer terug dan ik verbruik (behalve in de winter, dan verbruik ik meer dan ik teruglever).
Ik voel me ergens wel genaaid ja.
als je over het jaar gemeten goed uitkomt is het toch OK…of mis ik iets? Vind 2000-2500 per jaar voor 1 pers niet extreem veel hoor?

Ik gebruik nog geen 1000. Dus heb echt een enorme overcapaciteit.

mvdende

Berichten: 5708
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:49

germie schreef:
paars schreef:
als je over het jaar gemeten goed uitkomt is het toch OK…of mis ik iets? Vind 2000-2500 per jaar voor 1 pers niet extreem veel hoor?

Ik gebruik nog geen 1000. Dus heb echt een enorme overcapaciteit.


Hoe verwarm je je huis en warm water?

Want Zolang de salderingsregeling nog blijft bestaan, kan je de overtollige stroom van de zomer, verbruiken in de winter.

Als je wil investeren kan je gelijk voor airco's gaan, maar een goedkopere manier is om met "gewone" elektrische kachels te gaan werken in combinatie met een boiler voor heet water voor douchen.

Even gekeken, een 80L boiler kost zn €250 en een goede elektrische kachel rond de €100. Dan kan je voor een relatief klein bedrag je overtollige elektriciteit op maken.

Dan verbruik je veel minder gas en/ of kan je misschien volledig van het gas af.

Of je levert 1500kwh per jaar extra terug en met een terugleververgoeding van rond de €0,05 krijg je daar nog z'n €75 per jaar voor.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:38

https://www.ad.nl/economie/iedere-kwh-z ... ~a3de4836/

Arme eneco klanten met een zonnepaneel. Ik zit daar niet en lever echt niet heel veel terug maar het zou mij een beste bak geld gaan kosten toch. Eigenlijk best erg, eneco krijgt dus geld voor niet door hun opgewekte stroom om dat vervolgens weer te verkopen met toffe winst voor ze -O-

Winged

Berichten: 33045
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

karuna schreef:
https://www.ad.nl/economie/iedere-kwh-z ... ~a3de4836/

Arme eneco klanten met een zonnepaneel. Ik zit daar niet en lever echt niet heel veel terug maar het zou mij een beste bak geld gaan kosten toch. Eigenlijk best erg, eneco krijgt dus geld voor niet door hun opgewekte stroom om dat vervolgens weer te verkopen met toffe winst voor ze -O-

Ja, ik heb nu nog een contract bij hen. Ik ga dus ook wel weer shoppen :+ Daaaaggg Eneco.

Nu lever ik eigenlijk niet meer terug dankzij mijn airco, maar ik zoek dus een leverancier waar ik bij kan wegstrepen aan het einde van de rit. Wie heeft de beste tip waar ik heen kan?

Lughnassadh

Berichten: 1807
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Vast contract bij hen tot en met mei 2026 en dan kijk ik wel weer verder. Voor nu, gelukkig, dus nog geen last van.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:44

En het is ook niet een klein bedragje ook schandalig.

Ik zat al vast aan een 1 cent per dag hogere leveringstarief vanwege de zonnepanelen maar wel de komende twee jaar vast maar verder niks zolang ik onder de 1500 kwh teruglevering blijf. En dat lukt goed. Maar ik was er niet echt blij mee hoewel nette tarieven.

Maar ik ben een beetje bang dat je nu bijna overal wel aan betalen gaat toe komen met zonnepanelen, ellende is uitzetten is ook kostbaar. En dan zie je zonnepark na zonnepark en die komen overal mee weg -O-

manonutjuh

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:47

Heb je het hele artikel wel gelezen:

Citaat:
Eneco-klanten die meer stroom aan het net terugleveren dan zij op jaarbasis verbruiken, krijgen daarvoor 14,5 cent per kWh. Minus de 11,5 cent terugleverkosten levert die stroom dan nog maar 3 cent op. Dat was 5 cent.


Scheelt dus wel 2 cent.

DuoPenotti

Berichten: 29610
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:50

Gestoord land zijn we...
Drukken de groene stroom door de strot en ipv dat het een beetje voordeel oplevert kost het geld.

Gaan we toch lekker milieuonvriendelijk de airco als het zover is non stop laten draaien...
Lampen achter je kont uitdoen zoals mij is geleerd, nee hoor laat maar aan staan...ergens nog wat gloeilampen te koop?

Nederland wil helemaal niet groen, nederland wil graaien, is het niet linksom dan wel rechtsom.

Suzanne F.

Berichten: 49245
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

DuoPenotti schreef:
Gestoord land zijn we...
Drukken de groene stroom door de strot en ipv dat het een beetje voordeel oplevert kost het geld.

Gaan we toch lekker milieuonvriendelijk de airco als het zover is non stop laten draaien...
Lampen achter je kont uitdoen zoals mij is geleerd, nee hoor laat maar aan staan...ergens nog wat gloeilampen te koop?

Nederland wil helemaal niet groen, nederland wil graaien, is het niet linksom dan wel rechtsom.


Ja dit dus. Bizar dit, echt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:03

Ik heb daar ook moeite mee, spaarlampen, weinig water gebruiken, kachel uit als je er niet bent. En nu veel mensen gaan nu al meer stroom verbruiken om maar zo min mogelijk te hoeven terugleveren. En zetten de verwarming alvast aan een uur voor ze thuiskomen. Warmtepompen, aircos, electrische autos allemaal groot stroomverbruikers

DuoPenotti

Berichten: 29610
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:07

Dat vind ik ook Karuna
Altijd geleerd spaarzaam om te gaan met alles en nu moet je gaan verkwisten.
Wij zitten met alles onder gemiddelde van andere 2 persoons huishoudens, ondanks de 2 paarden.

Idioot, echt idioot...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

Hier ook flink onder het gemiddelde, met deels electrisch verwarmen beneden en in de zomer een beperkt aanstaan mobiele airco als ik het echt te warm krijg en een scootmobiel die continue aan de lader hangt.

Winged

Berichten: 33045
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

Ik zit dit jaar op 300m3 gas, volgens mij verbruik straks op +400kwh. als het meezit. Dus dat is niet veel.Maar ik vind het zo vals van de leveranciers. Misbruik van een machtspositie onder het motto 'het net is overbelast en doordat we moeten vernieuwen gaan de kosten omhoog'. Dit hadden ze simpelweg aan moeten zien komen.

purny

Berichten: 27501
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:32

Hier een nieuw contract sinds 20 februari en zit nu totaal op de 172 euro.
Hopelijk moet ik niet weer zoveel terugbetalen als bij de Essent.

Achterom
Berichten: 23037
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:57

Winged schreef:
Ik zit dit jaar op 300m3 gas, volgens mij verbruik straks op +400kwh. als het meezit. Dus dat is niet veel.Maar ik vind het zo vals van de leveranciers. Misbruik van een machtspositie onder het motto 'het net is overbelast en doordat we moeten vernieuwen gaan de kosten omhoog'. Dit hadden ze simpelweg aan moeten zien komen.

Dat zagen ze vast wel, maar commerciële partijen he? Investeren of uitkeren aan de aandeelhouders?
Drie keer raden wat het dan wordt. Doorgeslagen marktwerking, dan krijg je dit soort ongein.

Sansevieria
Berichten: 4208
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:51

DuoPenotti schreef:
Dat vind ik ook Karuna
Altijd geleerd spaarzaam om te gaan met alles en nu moet je gaan verkwisten.
Wij zitten met alles onder gemiddelde van andere 2 persoons huishoudens, ondanks de 2 paarden.

Idioot, echt idioot...

Is ook te gek voor woorden.

Ik heb gelukkig nog een vast contract, dus nu niet aan de orde, dat zie ik dan wel weer.

Maar als de energiezuinige versie ervoor gaat zorgen dat ik veel duurder uit ben...tja...ben geen dief van mijn eigen beurs.
Of de panelen maar uitzetten.

mvdende

Berichten: 5708
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:00

Hier gelukkig precies optijd een vast contract van 3 jaar afgesloten per 11 maart (afgesloten de dag dat het kabinet bekend maakte de salderingsregeling in stand te houden) nog zonder enige vorm van terugleverkosten.

Maar wat eneco nu doet is echt van de zotte!! 11 cent per kwh! Dan ben je dus mèt zonnepanelen méér kwijt dan zonder zonnepanelen en een dynamisch contract... je wordt gewoon genaaid als je zonnepanelen hebt.

Sansevieria
Berichten: 4208
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

Blij dat mijn zonnepanelen zich al terugverdiend hadden.
Moest ik ze nu nog een keer aanschaffen? Nee, met dit soort ontwikkelingen niet meer.

Suzanne F.

Berichten: 49245
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:26

Ik heb geen zonnepanelen maar neem ze inderdaad ook niet meer.

Roodvos

Berichten: 6673
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:57

Ik vind het de wereld op zijn kop.
De mensen zonder panelen hebben niet hoeven investeren en hebben geen kosten aan onderhoud etc van de panelen.
Maar ze willen (we moeten) wel allemaal aan de groene stroom.

Zolang niet iedereen daarin zelfvoorzienend is (of kan zijn) is er overcapaciteit nodig op de daken waar wel panelen liggen.

Logisch zou zijn de mensen zonder panelen een kleine bijdrage te vragen ter compensatie van de investering van "de buren".

Maar ik weet wel waar de echte pijn zit.
Als er veel stroom wordt opgewekt zijn de prijzen laag.
De leverancier moet (bijvoorbeeld) 20ct per kWh betalen aan de saldering maar kan het maar voor 10ct verkopen op de markt.
En dat gaat ten koste van de winst. En omdat het bedrijfsleven zijn met een winstoogmerk vindt de aandeelhouder dat niet leuk.

Het gaat idd helemaal niet om vergroenen en energietransitie.
En de netcapaciteit is een mooie smoes.

8nnemiek

Berichten: 43404
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:09

DuoPenotti schreef:
Gestoord land zijn we...
Drukken de groene stroom door de strot en ipv dat het een beetje voordeel oplevert kost het geld.

Gaan we toch lekker milieuonvriendelijk de airco als het zover is non stop laten draaien...
Lampen achter je kont uitdoen zoals mij is geleerd, nee hoor laat maar aan staan...ergens nog wat gloeilampen te koop?

Nederland wil helemaal niet groen, nederland wil graaien, is het niet linksom dan wel rechtsom.

Dit is natuurlijk onzin. Energieleveranciers zijn niet van de staat, die kunnen zelf kun tarieven bepalen. En concurrentie is ook juist goed, een bedrijf als Eneco gaat dan uiteindelijk gewoon failliet.

Dat mensen nu volop stroom zouden gaan gebruiken is ook niet waar, want je krijgt dus zelfs bij eneco nog steeds een paar cent voor je teveel teruggeleverde stroom uitbetaald.

Maar ik ben vooral blij dat wij sinds deze maand een dynamisch contract hebben. Geen gedoe meer met boetes en andere onzin.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41618
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:15

Roodvos schreef:
Ik vind het de wereld op zijn kop.
De mensen zonder panelen hebben niet hoeven investeren en hebben geen kosten aan onderhoud etc van de panelen.
Maar ze willen (we moeten) wel allemaal aan de groene stroom.

Zolang niet iedereen daarin zelfvoorzienend is (of kan zijn) is er overcapaciteit nodig op de daken waar wel panelen liggen.

Logisch zou zijn de mensen zonder panelen een kleine bijdrage te vragen ter compensatie van de investering van "de buren".

Maar ik weet wel waar de echte pijn zit.
Als er veel stroom wordt opgewekt zijn de prijzen laag.
De leverancier moet (bijvoorbeeld) 20ct per kWh betalen aan de saldering maar kan het maar voor 10ct verkopen op de markt.
En dat gaat ten koste van de winst. En omdat het bedrijfsleven zijn met een winstoogmerk vindt de aandeelhouder dat niet leuk.

Het gaat idd helemaal niet om vergroenen en energietransitie.
En de netcapaciteit is een mooie smoes.

Waarom moet ik meebetalen aan de investering van de buren? Zij willen zonnepanelen en ik kan er niks aan doen dat energiemaatschappijen winst willen maken :=.

Wij wilden ook zonnepanelen. Maar als ik zie hoe de zonnepaneelvelden uit de grond worden gestampt, en er imo nog wat onduidelijkheden zijn over of het zich uit gaat betalen, wachten we gewoon nog even.

Wel zijn we bezig met een slimme thuisbatterij. Als die er staat ergens volgend jaar, dan gaan we naar panelen kijken. Ik wil best investeren, maar wil me niet de kaas van het brood laten eten.

mvdende

Berichten: 5708
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:45

8nnemiek schreef:
DuoPenotti schreef:
Gestoord land zijn we...
Drukken de groene stroom door de strot en ipv dat het een beetje voordeel oplevert kost het geld.

Gaan we toch lekker milieuonvriendelijk de airco als het zover is non stop laten draaien...
Lampen achter je kont uitdoen zoals mij is geleerd, nee hoor laat maar aan staan...ergens nog wat gloeilampen te koop?

Nederland wil helemaal niet groen, nederland wil graaien, is het niet linksom dan wel rechtsom.

Dit is natuurlijk onzin. Energieleveranciers zijn niet van de staat, die kunnen zelf kun tarieven bepalen. En concurrentie is ook juist goed, een bedrijf als Eneco gaat dan uiteindelijk gewoon failliet.

Dat mensen nu volop stroom zouden gaan gebruiken is ook niet waar, want je krijgt dus zelfs bij eneco nog steeds een paar cent voor je teveel teruggeleverde stroom uitbetaald.

Maar ik ben vooral blij dat wij sinds deze maand een dynamisch contract hebben. Geen gedoe meer met boetes en andere onzin.


En daar wringt nu juist de schoen! Want huishoudens die wél panelen hebben, maar géén overproductie, dus méér verbruik dan oplevering, betalen straks wel €0,11 per teruggeleverde kWh, maar krijgen die €0,03 niet

Want je betaald die €0,11 over ELKE teruggeleverde kWh, dus óók die kwh die je in de zomer teruggeleverde en in de winter weg streept dmv de salderingsregeling.

Terugleveren gaat gewoon véél geld kosten.

8nnemiek

Berichten: 43404
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:03

Als je meer verbruikt dan dat je opwekt dan wordt je stroom gewoon gesaldeerd. Dus stel je hebt een vast contract voor 30ct/kwh, dan krijg jij normaal via saldering ook 30ct/kwh voor je teruggeleverde stroom. Alleen wordt dat bij Eneco dus ineens 30 - 11 = 19ct/kwh.

Teruglevering brengt onder de streep nog steeds genoeg geld op, maar wel minder bij Eneco.

Gewoon een betere energieleverancier zoeken dus, en vooral niet bang zijn om zonnepanelen aan te schaffen want je hebt ze nog steeds snel terug verdiend. Ze kosten geen drol meer, salderen is flink verlengd en alles wat je direct verbruikt heb je sowieso al direct terugverdiend.