Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 17:08

Ik zag deze 'ellende' ook al aankomen. per 1 februari een 3-jarig vast contract afgesloten zonder allerlei heffingen etc... dus voorlopig niet geraakt.

@8nnemiek: vorig jaar 313 uren met negatieve prijs. dit jaar nu al ongeveer 24 uur. gemiddeld is de prijs wel paar cent lager dan vorig jaar en verwachting is meer negatieve uren én meer uren met prijs tussen 0 en 1 cent. het 'hard' uitzetten van omvormers is niet ideaal. apparatuur heeft daar best wel van te lijden. Beter zou zijn als het automatisch aangestuurd wordt en opwekking wordt geknepen tot 2/3/4%. (bij grotere zakelijke projecten werkt dat al prima en kan dat financieel ook gewoon uit).

Gezien wij netto terugleveren maakt de hoogte van de prijs in feite niet uit, alles wordt met elkaar verrekend, dus de komende 3 jaren zitten we nog prima. Eigenlijk ben ik dus zo'n 'netvervuiler' waardoor mensen zonder panelen duurder uit zijn, of mensen met een variabel of nieuw vast contract met een heffing komen te zitten. Ik heb ook geen (financiële) prikkel om mijn auto op een bepaald moment te laden, het komst mij namelijk altijd evenveel.

Dat maakt ook dat de salderingsregel ervoor zorgt dat het net nog meer belast wordt, nog meer congestie ontstaat en we nog eerder/meer problemen krijgen op ons net. Dus door de saldering in stand te houden worden de maatschappelijke kosten hoger.

Als de saldering afgeschaft wordt (hopelijk alsnog snel....) dan ga ik wel over naar een dynamisch contract, ga ik mijn warmtepomp slimmer aansturen, slimmer apparatuur inzetten en juist op de goedkopere momenten mijn auto opladen. Ik verwacht dat er dan ook redelijk snel een accu komt van 15-20 kWh.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 17:11

Hoe kan jij vorig jaar 313 minuren hebben gehad en nu al 24 :?

Ik heb er vorig jaar 6 gehad en dit jaar nog geen.
De zon heeft ook amper geschenen in januari en februari dus als er al minuren waren heeft dat geen effect voor zonnepanelen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 17:40

Je moet bij de negatieve prijs wel nog de energiebelasting optellen. Dat scheelt al gauw 15 cent.
Een paar cent in de min betekent dat je alsnog ruim tien cent betaalt (of verdient) voor elke kWh.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:41

8nnemiek schreef:
Je moet bij de negatieve prijs wel nog de energiebelasting optellen. Dat scheelt al gauw 15 cent.
Een paar cent in de min betekent dat je alsnog ruim tien cent betaalt (of verdient) voor elke kWh.


Maar ik heb maar 6 uur negatieve prijs gehad in heel 2023. Dat is al incl energiebelasting. Want mijn leverancier toont de inclusiefprijzen in de app.

Dus ik snap niet hoe weule 313 uren negatieve prijs heeft gehad in 2023.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:48

Nee daarom, ik denk dat dat de uren zijn van prijzen excl energiebelasting.
Afgelopen weekend waren er overdag ook een aantal uren in de min, maar dat zijn dan ook de beursprijzen zonder belasting. In de app zie je dan prijzen rond de 12 cent (in de plus dus), dat betaal je dan in totaal, en krijg je ook terug voor je zonne-energie.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:50

8nnemiek schreef:
c_alsemgeest schreef:
Wij zitten bij anwb energie, kunnen goed zien wanneer het tarief negatief wordt een dag voorruit en zetten dan gewoon de panelen uit. Het bedrijf wat ze geïnstalleerd heeft een tijd geleden waarschuwde ons al voor de regeling en heeft er een makkelijke schakelaar op gemonteerd om ze uit te zetten. Ons huis verbruikt veel stroom, ook een hybride wagen die we thuis opladen. Ook hebben we weinig over capaciteit in panelen gekozen. Voor nu gaat het prima zo met de combi hoe het geïnstalleerd is en onze leverancier waar we tevreden over zijn.

Heb jij de panelen al eens echt uit moeten zetten? Ik las ergens dat het vorig jaar op een hand te tellen was, de momenten waarop de prijzen zó ver de min in gingen dat je gaat betalen om terug te leveren?


Gister nog, en vorig jaar in de zomer een aantal maal. En de kosten lopen echt snel op als je het niet doet.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:57

Maar gisteren zaten de prijzen incl belasting niet in de min. Wat is het voordeel voor jou dan om ze uit te zetten? Of lever je in een jaar meer terug dan dat je opgebruikt?
Met de salderingsregeling kreeg je gisteren toch nog zo’n 12 cent per kWh uitbetaald, toch?

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 19:17

c_alsemgeest schreef:
Gister nog, en vorig jaar in de zomer een aantal maal. En de kosten lopen echt snel op als je het niet doet.


Hoe dan? Gister waren de prijzen niet in de min en leveren je zonnepanelen bij lange na nog niet veel op.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 19:49

verootjoo schreef:
c_alsemgeest schreef:
Gister nog, en vorig jaar in de zomer een aantal maal. En de kosten lopen echt snel op als je het niet doet.


Hoe dan? Gister waren de prijzen niet in de min en leveren je zonnepanelen bij lange na nog niet veel op.


"Hoe dan?" Omdat dat gewoon zo was :+
Misschien heb jij een andere leverancier of type contract waardoor het anders is? Of niet variabel?
Gister toch echt heel duidelijk negatief hier:


Afbeelding

Wij hebben +40 panelen... dus dan gaat het wel hard als het negatief is, ook als in de winter de zon schijnt. Dus ze hebben tussen 10 en 3 uit gestaan.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:01

Voor zo weinig negatief zet ik ze idd niet uit. Als je veel opwekt gister, ik ga even uit van 50W over de hele dag, dan kosten die paar uur negatief je nog geen euro.
Of wekken jullie zoveel meer op?

Maar wij hadden ook geen negatief.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 11-03-24 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:07

c_alsemgeest schreef:
"Hoe dan?" Omdat dat gewoon zo was :+
Misschien heb jij een andere leverancier of type contract waardoor het anders is? Of niet variabel?
Gister toch echt heel duidelijk negatief hier:


[ [url=m/IbHPC4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben +40 panelen... dus dan gaat het wel hard als het negatief is, ook als in de winter de zon schijnt. Dus ze hebben tussen 10 en 3 uit gestaan.

Dit zijn toch echt de prijzen excl energiebelasting :+

Heeft ANWB geen all-in tabellen in de app ofzo?

Hier het verschil tussen incl en excl belasting:

Afbeelding

Afbeelding

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:35

Incl btw, staat er iig in het vakje bij. :P

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:44

Maar de belasting is 13ct per kWh, dan kan je toch nooit op die prijzen uitkomen :?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:52

Nee dat klopt, Wij iig hebben geen vaste prijzen, we hebben uur tarief ivm het type contract ik ben even de naam kwijt :') maar anwb was toen iig de enige die dit had toen der tijd.
Het enige wat ik weet is dat ik niks betaal zo lang ik het uit zet :+

[Edit] nou ja niet niks natuurlijk, maar zo weinig mogelijk voor ons huis wat vrijwel volledig van het gas af is.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:59

Dynamisch contract bedoel je. Dat hebben wij ook.

Maar jouw prijzen kloppen niet en je redenatie van het uitzetten ook niet :o daarnaast is het slecht voor je apparatuur.

De dynamische prijzen van alle aanbieders verschillen niet zoveel.
Welke leverancier heb je?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:03

Heb ik al neer gezet, anwb.
En het uitzetten en de omzetter daarvoor daarvoor is door het bedrijf zelf aangegeven die de panelen geplaatst heeft. Aangezien we tig jaar garantie er op hebben zal het wel niet heel slecht zijn gok ik?

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:14

ANWB toont niet alle kosten in de grafiek. Vandaar dat je laag en negatief uitkomt. Ook jouw prijs is echter positief.

Je moet er nog kosten bij optellen. De prijs is incl BTW, maar er moet nog energiebelasting, inkoopvergoeding enzo bij.

Afbeelding

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:23

Aaah tnx ik ga het even goed in de gaten houden dan, dan hoeft hij inderdaad niet zo vaak uit.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:28

En als je geen overcapaciteit hebt hoeft het ook niet want je saldeert gewoon nog :o
Het gaat hoogstens om een paar duppies die je extra betaalt als je teruglevert als de prijs negatief is. Je komt echt niet boven de euro of max 2 uit per jaar. Al die moeite van het bijhouden en uitzetten zou ik niet doen voor die paar centen.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:32

Ja we hebben wel wat overcapaciteit, ligt er vooral wat er gebruikt wordt. We hebben een aantal mega energie vreters staan, zoals ons type verwarming maar bv ook een volledige race simulator e.d. en wat auto's aan de laders, maar overdag als we aan het werk zijn, staan die niet aan natuurlijk.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:35

verootjoo schreef:
Hoe kan jij vorig jaar 313 minuren hebben gehad en nu al 24 :?

Ik heb er vorig jaar 6 gehad en dit jaar nog geen.
De zon heeft ook amper geschenen in januari en februari dus als er al minuren waren heeft dat geen effect voor zonnepanelen.


Landelijk waren er vorig jaar 313 min-uren op de EPEX en dit jaar al 24. ik heb ze niet gehad hoor, heb gewoon vast contract...

en als je netto behoorlijk teruglevert kun je ze alsnog beter uitzetten. want de energiebelasting wordt wel op jaarbasis gesaldeerd. Dus in dat geval beetje je netto teruglevering op jaarbasis inschatten en dan bij negatieve prijs uitzetten.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:43

weule schreef:
verootjoo schreef:
Hoe kan jij vorig jaar 313 minuren hebben gehad en nu al 24 :?

Ik heb er vorig jaar 6 gehad en dit jaar nog geen.
De zon heeft ook amper geschenen in januari en februari dus als er al minuren waren heeft dat geen effect voor zonnepanelen.


Landelijk waren er vorig jaar 313 min-uren op de EPEX en dit jaar al 24. ik heb ze niet gehad hoor, heb gewoon vast contract...

en als je netto behoorlijk teruglevert kun je ze alsnog beter uitzetten. want de energiebelasting wordt wel op jaarbasis gesaldeerd. Dus in dat geval beetje je netto teruglevering op jaarbasis inschatten en dan bij negatieve prijs uitzetten.


Epex is de kale prijs. De prijs met alles erop en eraan is (bij mij) maar 6 uur in 2023 negatief geweest.

Het is niet waar wat je zegt.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:35

Volgens mij zeggen we precies hetzelfde….

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:52

Ik heb een behoorlijke overcapaciteit aan panelen. De reden is dat ik op advies voor een gezin heb laten installeren, terwijl ik alleenstaand ben. Heb dus 7 panelen die rond de 2000-2500 per jaar op kunnen wekken.
Ik lever dus bijna dagelijks nu meer terug dan ik verbruik (behalve in de winter, dan verbruik ik meer dan ik teruglever).
Ik voel me ergens wel genaaid ja. Dit was allemaal niet zo beloofd en als ik dan kijk dat men tussen Akumal en Tulum Airport in 1 jaar tijd het gehele elektriciteitsnetwerk inclusief verdeelstations en palen heeft kunnen vernieuwen, dan gaat dat in Nederland gewoon veel te traag.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:14

Je kan ‘s winters op stroom verwarmen om de overcapaciteit op te gebruiken. Zo heb ik dat ook de laatste jaren gedaan.