Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26506
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:03

Wij overwogen zonnepanelen aan te schaffen maar om deze hele discussie niet gedaan. Zelfde geldt voor elektrisch rijden. Wij hebben heel veel winst behaald met het goed isoleren van onze woning en wat oude apparaten (vooral de koelkast bleek een energievreter) vervangen door nieuwe.
Ook het brandgevaar houdt ons tegen.
Ik geloof gewoon niet in het hele elektrisch rijden, als je ziet hoeveel problemen dat in de stad al geeft bij de aanleg en het gebruik van de benodigde laadinfra. Vanuit milieuoogpunt is het ook heel discutabel allemaal en gaan de ontwikkelingen van rijden op waterstof ook heel hard. Wij wachten nog maar even af. :D

nikkel
Berichten: 2555
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:28

Hoewel enorm veel verlies bij omzetting naar waterstof en weer terug, zie ik in waterstof meer dan electrisch op dit moment.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41911
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:37

Babootje schreef:
Wij overwogen zonnepanelen aan te schaffen maar om deze hele discussie niet gedaan. Zelfde geldt voor elektrisch rijden. Wij hebben heel veel winst behaald met het goed isoleren van onze woning en wat oude apparaten (vooral de koelkast bleek een energievreter) vervangen door nieuwe.
Ook het brandgevaar houdt ons tegen.
Ik geloof gewoon niet in het hele elektrisch rijden, als je ziet hoeveel problemen dat in de stad al geeft bij de aanleg en het gebruik van de benodigde laadinfra. Vanuit milieuoogpunt is het ook heel discutabel allemaal en gaan de ontwikkelingen van rijden op waterstof ook heel hard. Wij wachten nog maar even af. :D

Wij hebben ook gekozen voor isoleren. Dat gaat in september gebeuren, de gevels en de vloer (dak is al gedaan). Daarna zijn de kozijnen en ramen aan de beurt. Triple glas.

Zonnepanelen komen er uiteindelijk wel, maar pas als laatste op de verduurzaamlijst :).

Anoniem

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:42

Wij zijn de complete verduurzaming doorlopen;

Bodemisolatie, dakisolatie, ramen en deuren én zonnepanelen.

En een houtkachel, dat dan weer wel... in principe niet heel duurzaam/milieubewust maar we gebruiken de CV op gas dus niet of nauwelijks meer.

We koken en douchen nog wel op gas. Ik overweeg om nu toch sneller helemaal van het gas af te gaan, helemaal omdat we dan dat ook van de zonnepanelen kunnen gaan doen.

Nico12
Berichten: 817
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:33

Verontrustend en frustrerend. Heb het berekend voor mij. Opbrengst zonnepanelen 6500 KWh per jaar. Direct verbruik van de zonnepanelen 1500 KWh per jaar. Overig verbruik 2500 KWh. Dus totaal verbruik 4000 KWh. Terug levering 5000 KWh per jaar. Vergoeding teveel teruglevering 7 cent per KWh.
Met zonnepanelen zit ik in hoogste tarief en kost bij van de Bron 46 euro per maand. Voordeel MET zonnepanelen bij van de Bron 300 euro per jaar. Die 46 euro per maand is er al vanaf. De terug verdientijd van de zonnepanelen als ik zou overstappen naar van de Bron gaat van 5 ( huidig variabel ) naar 22 jaren. Feitelijk kun je de investering bij van de Bron niet terug verdienen immers een omvormer gaat geen 22 jaar mee.
Gelukkig zit ik niet bij van de Bron. Ik ontvang voor teveel terug levering 16,8 cent per KWh tot december.

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:46

Ik vind het treurigheid ten top, en daarnaast zie ik wel een heffing maar niet het toewerken naar een oplossing.

(En de eenvoudigste is dat de stroom wordt omgezet in warmte - want ondertussen betaal ik bv een vermogen aan stadsverwarming, want dat gaat op de gasprijs, niet op de stroomprijs.)

ikke

Berichten: 37669
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:24

nikkel schreef:
De ACM had zelf de knuppel in het hoenderhok gegooid, door te stellen in iets andere bewoordingen dan ik typ, het is onredelijk dat de mensen zonder zonnepanelen moeten opdraaien voor de extra kosten veroorzaakt door mensen met zonnepanelen. Nu krijgen de energieleveranciers gewoon een reden om nog meer binnen te harken, onder het mom van wij moeten extra kosten maken.

De energiemaatschappijen hebben daar kosten aan? Welke kosten?
De verrekening geschied volautomatisch, door data die ze van de netwerkbedrijven krijgen!

De netwerkbedrijven hebben de kosten om het net aan te passen en uit te breiden.

Paardjes83
Berichten: 211
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:40

ikke schreef:
nikkel schreef:
De ACM had zelf de knuppel in het hoenderhok gegooid, door te stellen in iets andere bewoordingen dan ik typ, het is onredelijk dat de mensen zonder zonnepanelen moeten opdraaien voor de extra kosten veroorzaakt door mensen met zonnepanelen. Nu krijgen de energieleveranciers gewoon een reden om nog meer binnen te harken, onder het mom van wij moeten extra kosten maken.

De energiemaatschappijen hebben daar kosten aan? Welke kosten?
De verrekening geschied volautomatisch, door data die ze van de netwerkbedrijven krijgen!

De netwerkbedrijven hebben de kosten om het net aan te passen en uit te breiden.


Doorbelasting van de kosten dus daar is zeker niks geks aan. Je krijgt geen factuur van je netwerkbeheerder dus die belast de kosten door.
Maar dat heeft nul te maken met wat van de Bron nu doet. Die saboteert gewoon de salderingsregeling. Maas in de wet en het kabinet is demissionair. Prima timing voor een proefballon.

Van de bron is sowieso een smerige partij. Kennissen kregen de eerste termijn bij het nieuwe contract dubbel afgeschreven als borg. Gevolg te weinig saldo op de rekening. Weg welkomstkorting.
Echt de enige in Nederland die zo werkt.

ikke

Berichten: 37669
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:44

Paardjes83 schreef:
ikke schreef:
De energiemaatschappijen hebben daar kosten aan? Welke kosten?
De verrekening geschied volautomatisch, door data die ze van de netwerkbedrijven krijgen!

De netwerkbedrijven hebben de kosten om het net aan te passen en uit te breiden.


Doorbelasting van de kosten dus daar is zeker niks geks aan. Je krijgt geen factuur van je netwerkbeheerder dus die belast de kosten door.
Maar dat heeft nul te maken met wat van de Bron nu doet. Die saboteert gewoon de salderingsregeling. Maas in de wet en het kabinet is demissionair. Prima timing voor een proefballon.

Van de bron is sowieso een smerige partij. Kennissen kregen de eerste termijn bij het nieuwe contract dubbel afgeschreven als borg. Gevolg te weinig saldo op de rekening. Weg welkomstkorting.
Echt de enige in Nederland die zo werkt.

De kosten van de netwerkbedrijven is je vast recht. Daarvan betalen de netwerkbedrijven hun werk (tezamen met enkele andere bronnen die niet klant gerelateerd zijn).
Daar heeft van de Bron helemaal niets mee te maken!

nikkel
Berichten: 2555
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:56

Ik schrijf niet voor niets, onder het mom. Wat Vandebron doet, is niets anders dan gelden binnenharken voor de aandeelhouders. Deze moeten tenslotte te vriend worden gehouden.

OleJon
Berichten: 2516
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:23

Zonnepanelen zijn ook na de salderingsregeling zeker nog aantrekkelijk, júist in combinatie met thuisaccu (en/of dynamisch contract).

Ik zou niet weten waarom 'ze' niet willen dat je onafhankelijk wordt. Hoe meer onafhankelijk je bent, hoe minder druk op het net, dus dat is juist gunstig. En het is helemaal niet vreemd dat er winst gemaakt moet worden door een energieleverancier en netbeheerder, want die hebben zelf natuurlijk ook kosten. Kosten opdrijven zorgt er júist voor dat mensen meer onafhankelijk gaan worden van energiemaatschappijen, júist door zonnepanelen en thuisaccu's te kopen.

En die elektrische auto's blijven ook gewoon voordeliger, zelfs met de volle wegenbelasting. En er is juist minder brandgevaar bij een EV, dus dan zouden ze brandstofauto's en hybrides duurder moeten maken in de verzekering volgens jouw redenatie.

Bedrijven en overheden zijn natuurlijk niet bezig met het leven voor ons zo voordelig mogelijk te maken, dat zal ook niemand beweren. Ze willen simpelweg hun kosten dekken. Hebben ze veel kosten aan het stroomnet, dan is het logisch dat die kosten uit die hoek moeten komen, en hebben ze veel kosten aan het wegennet, dan zullen ze daar ook het grootste deel van het geld uit moeten halen, bijvoorbeeld via de wegenbelasting. Dat kan geen verrassing zijn :Y)

Het stomme is dat ze véél te laat begonnen zijn met de energietransitie terwijl ze tien jaar geleden al heel goed wisten wat er aan zat te komen. Het is bizar dat ze het uitbreiden van het stroomnet zó ver vooruit hebben weten te schuiven.[/quote]


"Ze" willen niet dat je onafhankelijk bent, omdat ze anders geen geld verdienen. Lijkt mij logisch

En betreft de elektrische auto lijkt er ook niet op dat je voordeliger uit bent
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... 0NajLwnYuY

Jouw persoonlijke situatie kun je niet projecteren op anderen

8nnemiek

Berichten: 43503
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:09

Dat artikel gaat over nieuwe auto's en de afschrijving binnen 4 jaar. De gemiddelde Nederlander koopt geen nieuwe auto die hij/zij dan binnen 4 jaar alweer verkoopt. Geen elektrische, en geen benzine/diesel.
Als je tweedehands auto's vergelijkt en redelijk wat kilometers maakt dan ben je al snel goedkoper uit, en als je dan ook nog eens thuis kan laden al helemaal.
Koop je een nieuwe auto die je vervolgens gewoon lange tijd blijft rijden, dan haal je die hogere aanschafkosten er ook prima uit.
Maar een nieuwe auto kopen is sowieso geld weggooien.. := Leuk voor bedrijven, en mensen die het geld op de rug hebben groeien, maar zodra je de bocht om bent is het ding al flink minder waard.

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:12

Voor rijke mensen werkt dit allemaal prima. Voor mensen met wat minder geld en mogelijkheden... heb je bv de ruimte opgezocht om een paar zonnepanelen te installeren in de hoop om wat te besparen om je energierekening wat lager te krijgen... jammer dan.

Paardjes83
Berichten: 211
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:41

Doorbelasting van de kosten dus daar is zeker niks geks aan. Je krijgt geen factuur van je netwerkbeheerder dus die belast de kosten door.
Maar dat heeft nul te maken met wat van de Bron nu doet. Die saboteert gewoon de salderingsregeling. Maas in de wet en het kabinet is demissionair. Prima timing voor een proefballon.

Van de bron is sowieso een smerige partij. Kennissen kregen de eerste termijn bij het nieuwe contract dubbel afgeschreven als borg. Gevolg te weinig saldo op de rekening. Weg welkomstkorting.
Echt de enige in Nederland die zo werkt.[/quote]
De kosten van de netwerkbedrijven is je vast recht. Daarvan betalen de netwerkbedrijven hun werk (tezamen met enkele andere bronnen die niet klant gerelateerd zijn).
Daar heeft van de Bron helemaal niets mee te maken![/quote]

Vastrecht heet het allang niet meer dat zijn de leveringskosten die op je energierekening staan. Die stijgende kosten uiten zich in hogere leveringskosten wat jij dus weer op je bordje krijgt middels je energierekening. De netwerkbeheerder brengt die stijging bij de energieleverancier in rekening doorbelasting dus. Maar laat ook verder maar

secricible

Berichten: 25723
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:07

Nico12 schreef:
Verontrustend en frustrerend. Heb het berekend voor mij. Opbrengst zonnepanelen 6500 KWh per jaar. Direct verbruik van de zonnepanelen 1500 KWh per jaar. Overig verbruik 2500 KWh. Dus totaal verbruik 4000 KWh. Terug levering 5000 KWh per jaar. Vergoeding teveel teruglevering 7 cent per KWh.
Met zonnepanelen zit ik in hoogste tarief en kost bij van de Bron 46 euro per maand. Voordeel MET zonnepanelen bij van de Bron 300 euro per jaar. Die 46 euro per maand is er al vanaf. De terug verdientijd van de zonnepanelen als ik zou overstappen naar van de Bron gaat van 5 ( huidig variabel ) naar 22 jaren. Feitelijk kun je de investering bij van de Bron niet terug verdienen immers een omvormer gaat geen 22 jaar mee.
Gelukkig zit ik niet bij van de Bron. Ik ontvang voor teveel terug levering 16,8 cent per KWh tot december.


Ik heb 25jaar garantie op mijn micro omvormers:)

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:05

DuoPenotti schreef:
Dat het kan, zou kunnen annemiek, maar paar jaar terug bij de hagelstorm hier ging alles op de hoop bij het asbest...
En ze gaan 25 jaar mee.... Althans dat was hier de berekening. Daarna leveren ze veel te weinig meer op.

En elektrische auto, toevallig vorig week nog naar gekeken, voor ons nog onbetaalbaar.


Voor ons ook, dus hebben we een Opel rocks-e gekocht. Geweldig. Google maar even. 8500 euries, helemaal nieuw, 45 kmph en bereik 75km en je kunt opladen via een gewoon stopcontact en eventueel op een laadpaal met verloopstekker

Afbeelding

Die gebruiken we voor alle lokale ritten. En daarnaast hebben we nog een vw bus voor de trailer. Want een elektrische trailer trek auto is helemaal onbetaalbaar.

Ik lach me helemaal slap met de huidige benzineprijs, ik rij vrijwel gratis rond dankzij de zonnepanelen. Met een smart stopcontact van de Action laadt ie in principe alleen tussen 10-18h op als ze zonnepanelen ook leveren.

DuoPenotti

Berichten: 30277
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:26

Fijn dat jij daar blij mee bent.
Maar dat vind ik hier buitenaf niet erg handig. Supermarkt ligt zo al op 10 minuten.

Plus familie is nu al half uur rijden (over wegen waar die niet mag komen) wil niet weten hoe lang dat dan duurt.

Mijn diesel is weer door de keur.
Ja is duur aan belasting. Maar schrijft ook niets meer af. Heeft me nog nooit in de steek gelaten. Dus tuf er nog weer even met door.

ikke

Berichten: 37669
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:41

DuoPenotti schreef:
Fijn dat jij daar blij mee bent.
Maar dat vind ik hier buitenaf niet erg handig. Supermarkt ligt zo al op 10 minuten.

Plus familie is nu al half uur rijden (over wegen waar die niet mag komen) wil niet weten hoe lang dat dan duurt.

Mijn diesel is weer door de keur.
Ja is duur aan belasting. Maar schrijft ook niets meer af. Heeft me nog nooit in de steek gelaten. Dus tuf er nog weer even met door.

Idem. Voor de directe omgeving heb ik een fiets en voor m'n werk is ie totaal ongeschikt; te weinig bereik en te traag.

Daarnaast, een auto die wel geschikt is (elektrisch) begint bij zo'n 10k en hoe lang de accu het dan nog mee gaat, wordt erg vaag over gedaan. Ga je dan zoeken naar de kosten van een vervangende accu, kom je op prijzen uit waar je een leuk autootje van kunt kopen, dus nee, elektrisch is hier voorlopig geen alternatief. Ik heb de eisen bij gesteld; we gaan voor 600k op de teller........

Loretta
Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:05

Arabesk schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat het kan, zou kunnen annemiek, maar paar jaar terug bij de hagelstorm hier ging alles op de hoop bij het asbest...
En ze gaan 25 jaar mee.... Althans dat was hier de berekening. Daarna leveren ze veel te weinig meer op.

En elektrische auto, toevallig vorig week nog naar gekeken, voor ons nog onbetaalbaar.


Voor ons ook, dus hebben we een Opel rocks-e gekocht. Geweldig. Google maar even. 8500 euries, helemaal nieuw, 45 kmph en bereik 75km en je kunt opladen via een gewoon stopcontact en eventueel op een laadpaal met verloopstekker

[ [url=m/dxk7Dc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die gebruiken we voor alle lokale ritten. En daarnaast hebben we nog een vw bus voor de trailer. Want een elektrische trailer trek auto is helemaal onbetaalbaar.

Ik lach me helemaal slap met de huidige benzineprijs, ik rij vrijwel gratis rond dankzij de zonnepanelen. Met een smart stopcontact van de Action laadt ie in principe alleen tussen 10-18h op als ze zonnepanelen ook leveren.


Zulke kleine autootjes kunnen best nog weleens toekomst hebben.
In de begindagen fan de auto waren er ook kleine goedkope wagentjes voor de gewone man. De 2CV was en is nog steeds een icoon uit de auto geschiedenis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41911
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:29

Loretta schreef:
Arabesk schreef:


Voor ons ook, dus hebben we een Opel rocks-e gekocht. Geweldig. Google maar even. 8500 euries, helemaal nieuw, 45 kmph en bereik 75km en je kunt opladen via een gewoon stopcontact en eventueel op een laadpaal met verloopstekker

[ [url=m/dxk7Dc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die gebruiken we voor alle lokale ritten. En daarnaast hebben we nog een vw bus voor de trailer. Want een elektrische trailer trek auto is helemaal onbetaalbaar.

Ik lach me helemaal slap met de huidige benzineprijs, ik rij vrijwel gratis rond dankzij de zonnepanelen. Met een smart stopcontact van de Action laadt ie in principe alleen tussen 10-18h op als ze zonnepanelen ook leveren.


Zulke kleine autootjes kunnen best nog weleens toekomst hebben.
In de begindagen fan de auto waren er ook kleine goedkope wagentjes voor de gewone man. De 2CV was en is nog steeds een icoon uit de auto geschiedenis.

Ja en die mag gewoon op de snelweg. Deze niet.

Kleine auto'tjes ben ik helemaal voor, maar je moet er wel de snelweg mee op kunnen :D. Gelukkig zijn die er steeds meer. Nu nog betaalbaar, haha.

8nnemiek

Berichten: 43503
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:41

Je kan een brommobiel toch niet vergelijken met een gewone personenauto mensen? Het is logisch dat een brommobiel niet geschikt is voor veel mensen, en dat een personenauto niet geschikt/praktisch is voor veel andere mensen.

Als we ooit geld teveel hebben komt er hier een Aptera :D

Mars

Berichten: 33305
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:43

8nnemiek schreef:
Als we ooit geld teveel hebben komt er hier een Aptera :D


Die moest ik even googlen wat een geestig ding!
Lijkt wel een ruimteschip :P

8nnemiek

Berichten: 43503
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:54

Ik vind em echt briljant _/-\o_ Super efficiënt, flinke range, zonnepanelen erop en behoorlijk betaalbaar. Ik ben echt heel benieuwd of ze het redden om eind dit jaar de eerste auto's van de band te laten rollen.

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:12

Arabesk schreef:
Voor ons ook, dus hebben we een Opel rocks-e gekocht. Geweldig. Google maar even. 8500 euries, helemaal nieuw, 45 kmph en bereik 75km en je kunt opladen via een gewoon stopcontact en eventueel op een laadpaal met verloopstekker


Ik zou best een tussenmaatje willen, die tot 80 kan en niet op snelwegen maar wel provinciale wegen. 45 vind ik echt net te weinig, op veel plekken hier gewoon echt link.

DuoPenotti

Berichten: 30277
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:29

Dat het niet op snelwegen zou mogen dat zou ik ook geen ramp vinden.
Maar hij mag ook niet op veel 80 km wegen waar ik wel veel gebruik van maak.

En erger me zelf altijd aan die 45 dingen buiten de kom :o