Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:43

Het is wel zo, dat in zeer gunstige omstandigheden s,zomers de zonnepanelen afgeschakeld gaan worden bij 253 volt om overbelasting te voorkomen. Dat betekent dan ook, dat je dan geen enkel rendement hebt om je elektrische auto met de opbrengst je eigen zonnepanelen te willen laden. Kortom even over nadenken dus.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:12

nikkel schreef:
Het is wel zo, dat in zeer gunstige omstandigheden s,zomers de zonnepanelen afgeschakeld gaan worden bij 253 volt om overbelasting te voorkomen. Dat betekent dan ook, dat je dan geen enkel rendement hebt om je elektrische auto met de opbrengst je eigen zonnepanelen te willen laden. Kortom even over nadenken dus.

Als dat gebeurt, dien je een klacht in bij je netbeheerder en deze is, wettelijk, verplicht om het op te lossen.
Dus ja, het gebeurt maar het wordt ook opgelost.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 14:47

Ik dacht ik post het hier ook even, omdat hier veel mensen met zonnepanelen mee praatten :D.

Ik ben nu weer rond aan het kijken voor een nieuwe energieleverancier want wil niet bij vandebron blijven met die idiote zonnepaneel kosten die ze rekenen.. wat zijn nu fijne energieleveranciers voor mensen met veel zonnepanelen / nul-op-de-meter woning? (Dus mijn verbruik en teruglevering strepen elkaar vrijwel weg)

Als ik vergelijk krijg ik Eneco, greenchoice en Oxxio als goedkoopste. Iemand ervaring met deze partijen?

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:58

Bij Vattenfall krijg ik ondanks variabel nog steeds 16,8 cent per KWh na saldering.

Exitium

Berichten: 7155
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 15:27

Greenchoice gehad zonder zonnepanelen, nadeel is dat die je als je al jaren weg bent nog steeds blijven bellen om je terug te halen. Heb dat nummer inmiddels geblokkeerd in m'n telefoon. Zit zelf nu al een paar jaar bij Vattenfall

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:57

Nico12 schreef:
Bij Vattenfall krijg ik ondanks variabel nog steeds 16,8 cent per KWh na saldering.


En dat weet je heel zeker?

Terugleververgoeding wordt 7,6 eurocent per augustus 2023
Je ontvangt vanaf dat moment van ons een lager teruglevertarief voor de zonne-energie die je opwekt. Lever je meer stroom terug dan je van het net afneemt? dan betalen we je vanaf augustus 7,6 eurocent per kWh. De oude vergoeding was 16,8 eurocent per kWh.

Nieuws over zonnepanelen - Vattenfall

En:
Voor welke klanten geldt de verlaging van de terugleververgoeding?
De verlaging van 1 augustus 2023 geldt voor iedereen met een standaard variabel contract. Dus niet als je een vaste prijs hebt.

https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ ... vattenfall

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 13:24

insun schreef:
Nico12 schreef:
Bij Vattenfall krijg ik ondanks variabel nog steeds 16,8 cent per KWh na saldering.


En dat weet je heel zeker?

Terugleververgoeding wordt 7,6 eurocent per augustus 2023
Je ontvangt vanaf dat moment van ons een lager teruglevertarief voor de zonne-energie die je opwekt. Lever je meer stroom terug dan je van het net afneemt? dan betalen we je vanaf augustus 7,6 eurocent per kWh. De oude vergoeding was 16,8 eurocent per kWh.

Nieuws over zonnepanelen - Vattenfall

En:
Voor welke klanten geldt de verlaging van de terugleververgoeding?
De verlaging van 1 augustus 2023 geldt voor iedereen met een standaard variabel contract. Dus niet als je een vaste prijs hebt.

https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ ... vattenfall


100% zeker.
Variabel.

Ik ken die verhalen van lagere vergoeding. Daarom heb ik mij er extra in verdiept. Maar ik weet 100% zeker dat ik 16,8 cent per KWh krijg voor wat ik teveel teruglever boven de saldering.
Daar heb ik 2 bewijzen voor, 1 op basis van de mail in de Vattenfall app. 2. Op basis van het energierapport September van Vattenfall.

pmarena

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 15:39

Ik zou wel benieuwd zijn hoe dat er volgende maand uitziet, even met een maand armslag...?

manonutjuh

Berichten: 3013
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:48

Zit je variabel, dus elke maand andere prijzen of heb je een modelcontract? Dan mogen ze maar 2x per jaar wijzigen

Ik zie idd ook nog die 16,8 cent op ons overzicht staan, met een modelcontract.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:09

manonutjuh schreef:
Zit je variabel, dus elke maand andere prijzen of heb je een modelcontract? Dan mogen ze maar 2x per jaar wijzigen

Ik zie idd ook nog die 16,8 cent op ons overzicht staan, met een modelcontract.


hoe kom je erbij dat dit maar 2x per jaar is?

Ceetje_bokt
Berichten: 5175
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:20

Exitium schreef:
Greenchoice gehad zonder zonnepanelen, nadeel is dat die je als je al jaren weg bent nog steeds blijven bellen om je terug te halen. Heb dat nummer inmiddels geblokkeerd in m'n telefoon. Zit zelf nu al een paar jaar bij Vattenfall

Ik zit nu bij Greenchoice, want die was het goedkoopst. Dat bellen ken ik van Energiedirect, denk dat ze het allemaal doen. Bij de laatste overstap heb ik Budgetenergie gewaarschuwd; op de vraag wat ze moesten doen om ons terug te krijgen, aangegeven dat ze vooral NIET steeds moeten gaan bellen… ben nooit gebeld! :D

Las net dat bijna alle maatschappijen klanten met zonnepanelen minder gunstige contracten aanbieden dan klanten zonder panelen. Dat Vandebron is het nieuws kwam, is wellicht omdat zij het open en bloot deden.

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:24

Ik had ook Greenchoice aan de telefoon.
Die wilde mij idd terug als klant.
Ik zei dat ik geen interesse had, omdat ik het komende jaar nog een contract had.
Vroeg die of ik een jaarcontract had.
Nee, een driejarig contract dat nu nog een jaar loopt.

Oh, dus u heeft nog écht lage tarieven!

Mijn antwoord: precies, daarom heb ik totaal geen interesse om nu over te stappen :') _O-

En daarna niet weer gebeld.
Dit was afgelopen juli, toen net het laatste jaar van mijn 3 jarig vaste contract was ingegaan.

manonutjuh

Berichten: 3013
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:18

robert45 schreef:
manonutjuh schreef:
Zit je variabel, dus elke maand andere prijzen of heb je een modelcontract? Dan mogen ze maar 2x per jaar wijzigen

Ik zie idd ook nog die 16,8 cent op ons overzicht staan, met een modelcontract.


hoe kom je erbij dat dit maar 2x per jaar is?



Omdat dit in de voorwaarden staat.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 14:27

Ceetje_bokt schreef:
Exitium schreef:
Greenchoice gehad zonder zonnepanelen, nadeel is dat die je als je al jaren weg bent nog steeds blijven bellen om je terug te halen. Heb dat nummer inmiddels geblokkeerd in m'n telefoon. Zit zelf nu al een paar jaar bij Vattenfall

Ik zit nu bij Greenchoice, want die was het goedkoopst. Dat bellen ken ik van Energiedirect, denk dat ze het allemaal doen. Bij de laatste overstap heb ik Budgetenergie gewaarschuwd; op de vraag wat ze moesten doen om ons terug te krijgen, aangegeven dat ze vooral NIET steeds moeten gaan bellen… ben nooit gebeld! :D

Las net dat bijna alle maatschappijen klanten met zonnepanelen minder gunstige contracten aanbieden dan klanten zonder panelen. Dat Vandebron is het nieuws kwam, is wellicht omdat zij het open en bloot deden.


Ik heb het bij GreenChoice nagevraagd: zij hebben in ieder geval geen gekke regels of extra kosten dus ik denk dat ik naar hun ga.
Prijzen waren 0,3314 daluren, 0,3811 normaal en 0,08 teruglevering. €7,79 vaste leveringskosten p/m.

Eneco en Oxxio zijn nog opties, die zijn €5,99 aan vaste leveringskosten maar iets duurder qua kWh-tarieven: -0,4 en 0,3949 resp. en geen verschil tussen normaal en daltarief (wel beide 0,09 teruglevering). Maar bij GreenChoice heb ik ook de optie om een 2 of 3 jarig contract aan te gaan dus daar neig ik wel naar gezien de regelingen rondom zonnepanelen die de kop op lijken te steken.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 19-10-23 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:28

Wij moeten deze maand een nieuw contract afsluiten. Hebben zonnepanelen, maar leveren op jaarbasis niet terug aan het net. door o.a. inductiekookplaat en convector kachel. D.W.Z door de salderingsregeling hebben wij een netto 0 verbruik.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:17

manonutjuh schreef:
Omdat dit in de voorwaarden staat.


Afgelopen jaar zijn de meeste maatschappijen allemaal per maand of kwartaal gewijzigd in hun tarieven.

Als ze het een maand van te voren aankondigingen dan is dat prima.

Vroeger/onder normale omstandigheden gebeurd dit idd 2x per jaar.

Roodvos

Berichten: 6682
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:15

@TS, heb je al naar dynamisch gekeken?
Of wil je dat niet?

Exitium

Berichten: 7155
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:27

Dat is met zonnepanelen een ding, tenzij je structureel meer stroomverbruik hebt dan je zonnepanelen opleveren. Als met een dynamisch contract de prijzen negatief worden, vaak midden op de dag als je zonnepanelen het meest opwekken, betaal je om je opgewekte stroom terug te leveren. Het kan goed uitpakken, maar het is een risico.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:32

De reden van, van de bron, is niet vreemd. Maar door deze maatregel en een overheid die niet duidelijk is over de terug lever vergoeding zijn de gevolgen die installateurs nu al ondervinden vervelend. Werk loopt terug en ook in de warmtepomp wereld vindt men het spannend. Er wordt beweerd dat in België bij Daikin er al 600 man uitgaat.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:39

Nico12 schreef:
De reden van, van de bron, is niet vreemd. Maar door deze maatregel en een overheid die niet duidelijk is over de terug lever vergoeding zijn de gevolgen die installateurs nu al ondervinden vervelend. Werk loopt terug en ook in de warmtepomp wereld vindt men het spannend. Er wordt beweerd dat in België bij Daikin er al 600 man uitgaat.

Tja, het begint hier en daar door te dringen dat je de energietransitie niet regelt met wat zonnepanelen, een windmolentje en een warmtepomp.

Het volledige systeem zal op z'n kop moeten en iets dat al 100+ jaren op een bepaalde manier is opgebouwd, bouw je niet in vijf jaar om.

Dat is waarom het net nu in al z'n voegen begint te kraken en wringen.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:19

ikke schreef:
Nico12 schreef:
De reden van, van de bron, is niet vreemd. Maar door deze maatregel en een overheid die niet duidelijk is over de terug lever vergoeding zijn de gevolgen die installateurs nu al ondervinden vervelend. Werk loopt terug en ook in de warmtepomp wereld vindt men het spannend. Er wordt beweerd dat in België bij Daikin er al 600 man uitgaat.

Tja, het begint hier en daar door te dringen dat je de energietransitie niet regelt met wat zonnepanelen, een windmolentje en een warmtepomp.

Het volledige systeem zal op z'n kop moeten en iets dat al 100+ jaren op een bepaalde manier is opgebouwd, bouw je niet in vijf jaar om.

Dat is waarom het net nu in al z'n voegen begint te kraken en wringen.


Windmolens, zonnepanelen (heb ze ook) zijn overbodig. Omdat de thoriumcentrale op zich laat wachten zullen er toch alsnog uraniumcentrales moeten komen ondanks afval probleem. Maar de energie transitie zou vlot gaan als we in NL 10 jaar geleden al waren begonnen een paar kleine centrales elk jaar bouwen. En uranium voor centrales maken we in Nederland al 50 jaren.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:32

Nico12 schreef:
ikke schreef:
Tja, het begint hier en daar door te dringen dat je de energietransitie niet regelt met wat zonnepanelen, een windmolentje en een warmtepomp.

Het volledige systeem zal op z'n kop moeten en iets dat al 100+ jaren op een bepaalde manier is opgebouwd, bouw je niet in vijf jaar om.

Dat is waarom het net nu in al z'n voegen begint te kraken en wringen.


Windmolens, zonnepanelen (heb ze ook) zijn overbodig. Omdat de thoriumcentrale op zich laat wachten zullen er toch alsnog uraniumcentrales moeten komen ondanks afval probleem. Maar de energie transitie zou vlot gaan als we in NL 10 jaar geleden al waren begonnen een paar kleine centrales elk jaar bouwen. En uranium voor centrales maken we in Nederland al 50 jaren.

Ook kerncentrales lossen het niet op.
Maakt niet zoveel uit of die PV-panelen nu wel of niet zinvol zijn; de aanpassing van het totale net in NL gaat nog minimaal 20 jaar duren als alles mee zit en mee zitten doet het voorlopig in ieder geval nog niet.....

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 22:40

Exitium schreef:
Dat is met zonnepanelen een ding, tenzij je structureel meer stroomverbruik hebt dan je zonnepanelen opleveren. Als met een dynamisch contract de prijzen negatief worden, vaak midden op de dag als je zonnepanelen het meest opwekken, betaal je om je opgewekte stroom terug te leveren. Het kan goed uitpakken, maar het is een risico.


Dit ja. Overdag bijvoorbeeld nemen we amper stroom af idd.


Nico12 schreef:
De reden van, van de bron, is niet vreemd. Maar door deze maatregel en een overheid die niet duidelijk is over de terug lever vergoeding zijn de gevolgen die installateurs nu al ondervinden vervelend. Werk loopt terug en ook in de warmtepomp wereld vindt men het spannend. Er wordt beweerd dat in België bij Daikin er al 600 man uitgaat.

Ik snap de reden an sich wel maar het is een probleem wat door de overheid / netbeheerders is gecreeerd, niet iets waarvan de schuld bij burgers ligt. Burgers dus ervoor belasten vind ik onzin. Zeker als je juist zonnepanelen hebt vanwege duurzaamheid en er komen ineens onredelijk veel kosten bij.

Roodvos

Berichten: 6682
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:44

Exitium schreef:
Dat is met zonnepanelen een ding, tenzij je structureel meer stroomverbruik hebt dan je zonnepanelen opleveren. Als met een dynamisch contract de prijzen negatief worden, vaak midden op de dag als je zonnepanelen het meest opwekken, betaal je om je opgewekte stroom terug te leveren. Het kan goed uitpakken, maar het is een risico.

Dat wordt echt schromelijk overdreven. Dat is afgelopen voorjaar 1x gebeurt gedurende 1 of 2 uur.
Mijn contract liep 1 juli af en ik kreeg een aanbod van Engie voor €0,40 en €0,45 p. kWh. (dal/normaal). Ik ben overgestapt op dynamisch eind juli en heb tot dusver gemiddeld €0,31 betaald/gesaldeerd .
Regelmatig dat ik de wasmachine of vaatwasser aan heb voor maar 17-22ct p. kWh.

Oktober is nu de eerste maand dat ik moet betalen ipv dat ik geld terug krijg.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:58

IMANDRA schreef:
Nico12 schreef:
De reden van, van de bron, is niet vreemd. Maar door deze maatregel en een overheid die niet duidelijk is over de terug lever vergoeding zijn de gevolgen die installateurs nu al ondervinden vervelend. Werk loopt terug en ook in de warmtepomp wereld vindt men het spannend. Er wordt beweerd dat in België bij Daikin er al 600 man uitgaat.

Ik snap de reden an sich wel maar het is een probleem wat door de overheid / netbeheerders is gecreeerd, niet iets waarvan de schuld bij burgers ligt. Burgers dus ervoor belasten vind ik onzin. Zeker als je juist zonnepanelen hebt vanwege duurzaamheid en er komen ineens onredelijk veel kosten bij.

Correctie: de oorzaak ligt uitsluitend bij de overheid die met wetgeving de netbeheerders zodanig aan banden legt dat ze niet mogen investeren in het net tenzij er een probleem is.

Ook dat inzicht is bij de overheid pas zeer recent gekomen en krijgen de netbeheerders mondjesmaat ruimte om meer te doen.

Maar zelfs als de overheid beter mee zou werken (dat komt wel) dan zijn er nog altijd hordes beroepsbezwaarmakers en not-in-my-backyard-Hollanders die de netbeheerders tegen werken en zo processen vertragen.