"Lekker belangrijk" in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:06


Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:09

Er heeft op bokt ook een keer een topic gelopen over parkeren op andermans oprit. Mag gewoon... Zolang je er geen hek voor zet of een ketting/touw voor hangt mag iemand zelfs zo z’n auto onder jouw carport parkeren.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:29

Het ligt wel iets genuanceerder. In principe heb je gelijk, maar:

Citaat:
Stel: je komt terug van een dag hard werken en alle parkeerplekken in de straat zijn bezet. Nadat je vier keer heen en weer bent gereden, ben je het zat. Je bent moe en wilt naar huis. In de straat zie je de lege parkeerplek van de buurman. Hij heeft een eigen oprit of een stukje privéterrein voor de deur, maar parkeert zijn auto daar nooit. Je besluit je eigen auto daar neer te zetten… Maar mag dit eigenlijk wel?

Privéterrein parkeren
Het is eigenlijk best raar, maar wanneer er niet aangegeven wordt dat het privéterrein is, mag dit gewoon. Als het parkeerterrein vanaf de openbare weg te bereiken is, is dit terrein voor de Wegenverkeerswet een ‘voor het openbaar verkeer openstaande weg’. Het maakt hierbij niet uit of het om privé-eigendom gaat. Wil je niet dat iemand op je privéterrein parkeert, dan moet je er dus voor zorgen dat een ander er niet op kan rijden door middel van een hek, paal of andere obstakel.

Auto weg laten slepen
Mocht er dus iemand op je privéterrein staan en je hebt niet aangegeven dat het om eigen grond gaat, dan mag zo’n auto blijven staan. De politie bellen of de auto weg laten slepen heeft ook niet veel zin, want de parkeerder is gewoon rechtsgeldig.



Uitzonderingen
Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen. Zoals vermeld mag iemand niet op je privéterrein parkeren wanneer dit terrein afgesloten kan worden van de openbare weg en er aangegeven wordt dat het om een privéplek gaat. Verder mag je niet parkeren voor iemands op- en afrit, aangezien je hierdoor verhindert dat iemand op de openbare weg kan komen. Je auto voor iemand anders z’n garage zetten mag dus niet, ook niet half op de stoep of vóór de op- en afrit. Mocht dit het geval zijn, dan kan de eigenaar van het terrein de auto weg laten slepen.

Sticker verboden te parkeren
Kleine kanttekeningen: het moet wel duidelijk zijn dat het gaat om iemands op- en afrit/garage. Gewone deuren komen dus niet in aanmerking, zelfs wanneer de bewoners er een sticker met verboden te parkeren op hebben aangebracht. Borden met teksten als ‘Inrit vrijlaten’ of ‘Uitrit vrijhouden’ hebben geen enkele juridische betekenis. Wil je er dus zeker van zijn dat niemand voor je oprit of garage parkeert en gaat het om privé-eigendom? Breng dan een belemmering aan om te voorkomen dat er geparkeerd wordt.




https://indebuurt.nl/delft/nieuws/verke ... ein~94175/

Dus ja, je mag op privéterrein parkeren zolang er niet is aangegeven dat het privéterrein is. Nee, je mag niet op iemand op- of afrit parkeren.

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:54


Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: "Lekker belangrijk" in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:02

Haha geweldig :')

foxy80

Berichten: 7888
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 23:30

thequeensmum schreef:
ChantalAM schreef:
Het is alweer wat jaren geleden maar een vrouw had de eendjes gevoerd in Geldrop. Toen ze het zakje weggooide in een prullenbak kreeg ze een boete omdat ze het thuis had moeten weggooien.
En in de tussentijd werd er in een gat ergens in de bossen jaren lang drugsafval gestort.....


Wat ik me dan afvraag: wat mag er wél in die prullenbak? Alles kan je toch meenemen naar huis?
Wat een sukkels


Zo vond een bibliotheek medewerker het nodig om mij even de les te spellen. Picture this: ze hebben daar inzamelton voor kurk. Brave burger die ik ben, parkeer voor bib, loop tot aan de balie, mieter mijn handje kurk in de ton (die heel veel mensen als vuilnisbak gebruiken, maar ik dus niet). Terug aan de auto besluit ik op te ruimen voor de carwash: de 5 kleine 25 cl colaflesjes die op de achterbank ratelen en nog wat zooi verzamel ik in een lege broodzak. Ik loop naar aan afvalbak op het parkeerterrein en merk dat de zak niet in de opening past, dus gooi de flesjes er 1 voor 1 in. Bij het laatste flesjes staat opeens een tierend bibliothecaresse achter me, dat ik aan het sluikstorten ben en dat ze me ook al afval in die kurkton had zien gooien! Ik heb haar toegesnauwd dat ze vooral de politie moest bellen. Dat ruimt een mens mooi op...

foxy80

Berichten: 7888
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 23:36

Dorine92 schreef:
Babootje schreef:
Soms kom je berichten tegen die zowel vermakelijk als treurig zijn. Bijvoorbeeld deze:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1952768 ... in-swalmen

Dat je denkt Kan-nie-waar zijn :D (naar het gelijknamige en vermakelijk en tegelijkertijd treurige programma).
Komen jullie ook wel eens Kan-nie-waar-zijn's tegen in de maatschappij. Overijverige ambtenaren of blunderende bedrijven? Lijkt me leuk om ze hier te lezen.

Dit-kan-niet-waar-zijn dingen gebeuren naar mijn idee aan de lopende band in dit land. Mensen die vals beschuldigd / oneerlijk behandeld / gedupeerd worden.
En blunderende bedrijven... tja ik zag gister nog weer iets heel bijzonders. Was bij een kledingwinkel in de Kalverstraat. Een meisje had iets afgerekend. Dat moet je tegenwoordig allemaal zelf doen, maar tot mijn grote lol wilde 90% van de klanten gewoon bij de kassa afrekenen, een groot deel ook nog cash - heerlijk - maar dat terzijde..
Er was dus 1 meisje die het wel bij de zelfscan had gedaan, maar vervolgens zag ze pas na het afrekenen dat het kledingstuk kapot was. Maargoed, je mag natuurlijk gewoon ruilen. Met bonnetje. Alleen er was geen bonnetje uit het apparaat gekomen. Dus na heel lang in de rij wachten was zij aan de beurt (ik stond achter haar en had gezien dat ze net haar product had afgerekend en dat er geen bonnetje was gekomen). Dus degene achter de kassa zegt (in het Engels, want ja, wie spreekt er tegenwoordig nog Nederlands in dit land) ja nee zonder bonnetje kan ik het niet ruilen.
Ja zegt het meisje, maar er kwam geen bonnetje uit het apparaat.
Ja zegt degene achter de kassa, dat zou wel moeten.
Ja maar het is niet gebeurd
Ja helaas dan kan ik het niet ruilen, want zonder bon ruilen kan niet
Ja maar ik heb geen bon gekregen
Ja maar dat had wel gemoeten
Ja maar het is niet zo
Ja sorry maar zonder bon kan het niet geruild worden
Ja maar ik heb geen bon gekregen!!!!
Ja nou normaal komt er altijd een bon
Ja maar nu dus niet
Ja maar normaal altijd wel dus ja
Ja en nu?
Nou zonder bon mag het niet geruild worden zoals ik al zei

Het ging maar door. Wat een idiote situatie was dat. Hun machine is stuk en dat is dan het probleem van de klant....


Ik heb zo eens achter mensen gestaan die niet akkoord gingen met tegoedbon en handje contantje terug geld wilden. De medewerkers waren dan ook nog eens zo slim om niet op te splitsen maar met 3 hun betoog vol te houden voor een lange rij wachtenden. Ik heb uiteindelijk gezegd dat ik die fiets bon van godbetert 5 euro wel cash zou overkopen (ging hem toch gelijk weer uitgeven). Iedereen blij, maar hoe treurig was dat zeg.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: "Lekker belangrijk" in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:42

Er is bij mij gisteren door de Gemeente met een bosmaaier het onkruid geslepen.
Heb bij mij de boel bij elkaar geveegd en opgeruimd. Gaan werken. Kom ik thuis, heeft mijn charmante buurvrouw de rommel die er voor haar tuindeur lag maar bij mij gedumpt.
Want dat mens naast mij heeft al haar rommel naar mijn deur geveegd..............
Dr vent was wat wijzer, heeft zijn ogen en hersens de kost gegeven en de boel opgeruimd.
Soms -:(-

pateeke
Berichten: 2224
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:26

Onlangs las ik een artikel dat een kind van 8 vier jaar geleden met haar ouders naar mcdonalds was gegaan en chickenfingers besteld had bij de drive in. Een van die chicken fingers was tussen de achterbank gevallen en het meisjes “moest er minutenlang op zitten” omdat ze die chicken fingers niet tussen de zittingen uit kregen. Daardoor had het meisje zich verbrand, zonder restletsels. McDonalds werd veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van $800 000 want er had geen waarschuwing gestaan op de verpakking dat het erg heet kon zijn. (Was wel in VS)

Paar jaar geleden ging ik snel iets halen in de supermarkt, met mijn blindengeleidehond bij me. Kassamedewerker: u mag hier niet binnen met uw hond, u moet hem buiten vastbinden. Ik: jawel, het is een blindengeleidehond, ze mag dus wel mee binnen. Kassamedewerker: nee u moet hem buiten vastbinden. Ik nee want het is een blindengeleidehond. Kassamedewerker: u moet uw hond buiten vastbinden of op uw arm dragen ….

Ooit ook gelezen dat iemand een boete kreeg omdat ze hondenpoep van haar hond opgeraapt en daarna weggegooid had in een vuilnisbak op straat. Ze had dat idd thuis moeten wegdoen…

foxy80

Berichten: 7888
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:32

pateeke schreef:
Onlangs las ik een artikel dat een kind van 8 vier jaar geleden met haar ouders naar mcdonalds was gegaan en chickenfingers besteld had bij de drive in. Een van die chicken fingers was tussen de achterbank gevallen en het meisjes “moest er minutenlang op zitten” omdat ze die chicken fingers niet tussen de zittingen uit kregen. Daardoor had het meisje zich verbrand, zonder restletsels. McDonalds werd veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van $800 000 want er had geen waarschuwing gestaan op de verpakking dat het erg heet kon zijn. (Was wel in VS)


Ik denk niet dat dat het volledige verhaal is. Zo is MacDo ook in de states veroordeeld voor brandwonden bij iemand die hete koffie op haar schoot had gemorst bij de drive in. Op zich zou je denken dat MacDo niet verantwoordelijk is dat jij die beker niet goed hanteert, en dat je weet dat koffie die je net aangereikt krijgt verdomd heet is, maar het bleek dat MacDo reeds 200 (!) klachten had gekregen en nog steeds koppig de koffie uit de machine liet lopen aan gruwelijke hete temperatuur (dacht 70° C). De rechter oordeelde toen dat MacDo aan het voorzichtigheidsprincipe had verzaakt en heeft hen toen effectief veroordeeld tot het betalen van een giga schadevergoeding aan die ene dame. Dus niet gevalletje: lompe klant waar bedrijf voor mag opdraaien.

ista
Berichten: 1137
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: "Lekker belangrijk" in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:46

Ook in Amerika. Vrouw klaagt producent van Mac'n'Cheese aan. Op de verpakking staat 3,5 minuut verwarmen, maar het was in werkelijkheid wat langer. Vrouw vindt dit misleiding en eist 5 miljoen dollar.

https://www.nu.nl/buitenland/6239704/am ... aroni.html

Geen idee of er al uitspraak is gedaan.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: "Lekker belangrijk" in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:01

Nee echt? :')

pateeke
Berichten: 2224
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:36

foxy80 schreef:
pateeke schreef:
Onlangs las ik een artikel dat een kind van 8 vier jaar geleden met haar ouders naar mcdonalds was gegaan en chickenfingers besteld had bij de drive in. Een van die chicken fingers was tussen de achterbank gevallen en het meisjes “moest er minutenlang op zitten” omdat ze die chicken fingers niet tussen de zittingen uit kregen. Daardoor had het meisje zich verbrand, zonder restletsels. McDonalds werd veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van $800 000 want er had geen waarschuwing gestaan op de verpakking dat het erg heet kon zijn. (Was wel in VS)


Ik denk niet dat dat het volledige verhaal is. Zo is MacDo ook in de states veroordeeld voor brandwonden bij iemand die hete koffie op haar schoot had gemorst bij de drive in. Op zich zou je denken dat MacDo niet verantwoordelijk is dat jij die beker niet goed hanteert, en dat je weet dat koffie die je net aangereikt krijgt verdomd heet is, maar het bleek dat MacDo reeds 200 (!) klachten had gekregen en nog steeds koppig de koffie uit de machine liet lopen aan gruwelijke hete temperatuur (dacht 70° C). De rechter oordeelde toen dat MacDo aan het voorzichtigheidsprincipe had verzaakt en heeft hen toen effectief veroordeeld tot het betalen van een giga schadevergoeding aan die ene dame. Dus niet gevalletje: lompe klant waar bedrijf voor mag opdraaien.

De discussie was hoe heet die chicken fingers gefrituurd waren: 70 of 95 graden. Aan beide kan je je verbranden natuurlijk.
Het is altijd maar de vraag hoe accuraat en volledig info uit de media is. Blijf het desondanks wel bijzonder vinden dat zulke dingen ook in buitenlandse media gemeld worden. Lijkt me dat er wel "grotere problemen" zijn in de wereld dan iemand die zich brand aan chicken fingers en hoe heet die gefrituurd werden...

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: "Lekker belangrijk" in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:01

Dat over thuis dingen weg moeten gooien snap ik echt even niet. Een prullenbak ís toch om dingen in weg te gooien? Wat mag je wél weggooien dan?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37274
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:25

Geen idee.

Ik weet dat er in het verleden wel meer bizarre boetes over uitgeschreven zijn. Iemand die een boterverpakking weggooid die was gevonden en er een bon voor krijgt.

https://forumindex.nl/media-archief/boe ... 22234.html

Dit was de reden van een andere terechte boete volgens een andere rechter.
Citaat:
Veroordeling
In de vuilnisbak mag alleen zwerfvuil, zo is de uitleg. Verdachte begrijpt niets van de boete. "Ik vind het buitenproportioneel voor iemand die zich zo netjes gedraagt." Hij had ook geen idee dat niet alles in de openbare vuilnisbakken mag worden gegooid. "Wie weet dat wel? Het staat er niet op."


Een andere gemeente zegt er dit over

Citaat:
De prullenbakken zijn puur bedoeld voor 'het achterlaten van huishoudelijke afvalstoffen van zeer beperkte omvang of gewicht', zo staat in de Afvalstoffenverordening van de gemeente Hengelo. En nog belangrijker: in de prullenbakken mag alleen afval dat op straat ontstaat. Eet je een chocoladereep of een broodje frikandel en blijft er een wikkel of een zakje over, dan mogen die wel in de prullenbak. Het moet, zo stelt de gemeente, gaan om afval dat buiten een perceel ontstaat.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: "Lekker belangrijk" in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:36

Maar... Hondenpoep ontstaat toch ook op straat... -O-

DuoPenotti

Berichten: 29729
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "Lekker belangrijk" in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:38

Hondenpoep moet weer in de daarvoor speciale bak.

Maar idd wat een gezeur. Blij dat mensen het niet op straat gooien maar opruimen krijgen ze nog een boete. Echt bizar.

Als je je wekelijkse huisvuil aan het dumpen bent in een openbare bak begrijp ik het. Dit toch niet.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:41

Moeten ze wel speciale hondenpoepbakken plaatsen. :+
Hier in de directe omgeving zijn ze er iig niet dus ik gooi ze onderweg gewoon in de openbare prullenbak en als ik die niet tegen kom thuis in de grijze container. :)

DuoPenotti

Berichten: 29729
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "Lekker belangrijk" in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:43

Me snap ik. Maar dat zal het antwoord wel zijn op de vraag waar moet de hondenpoep in.
Niet of het ook mogelijk is.

Zebrastreep

Berichten: 9784
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:47

pateeke schreef:
Onlangs las ik een artikel dat een kind van 8 vier jaar geleden met haar ouders naar mcdonalds was gegaan en chickenfingers besteld had bij de drive in. Een van die chicken fingers was tussen de achterbank gevallen en het meisjes “moest er minutenlang op zitten” omdat ze die chicken fingers niet tussen de zittingen uit kregen. Daardoor had het meisje zich verbrand, zonder restletsels. McDonalds werd veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van $800 000 want er had geen waarschuwing gestaan op de verpakking dat het erg heet kon zijn. (Was wel in VS)

Paar jaar geleden ging ik snel iets halen in de supermarkt, met mijn blindengeleidehond bij me. Kassamedewerker: u mag hier niet binnen met uw hond, u moet hem buiten vastbinden. Ik: jawel, het is een blindengeleidehond, ze mag dus wel mee binnen. Kassamedewerker: nee u moet hem buiten vastbinden. Ik nee want het is een blindengeleidehond. Kassamedewerker: u moet uw hond buiten vastbinden of op uw arm dragen ….

Ooit ook gelezen dat iemand een boete kreeg omdat ze hondenpoep van haar hond opgeraapt en daarna weggegooid had in een vuilnisbak op straat. Ze had dat idd thuis moeten wegdoen…



Als ik in Amerika had gewoond had ik dik kunnen cashen met mijn brandwonden veroorzaakt op mijn werk :') ook eigen schuld maar goed blijkbaar in Amerika kan je aan elke verwonding tonen verdienen.

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:48

Ons bedrijf haalt op straat gedumpte matrassen op. Maar als diezelfde matrassen even een uurtje voor de container liggen totdat de medewerkers de tijd hebben om ze netjes in de container te leggen en er komt een controleur van de milieudienst langs, dan krijgen we een boete 8)7 . Is al twee keer voorgekomen, je zou ze bijna op straat laten liggen :\

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37274
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:00

:oo Wacht even begrijp ik dat goed. Jullie werk bestaat onder andere uit het verwijderen van gedumpte matrassen. Maar als jullie die verzameld hebben zodat ze daarna farsoenlijk afgevoerd kunnen worden krijgen jullie een boete? :? 8)7 Wat is daar de reden achter? En protesteren heeft geen zin?

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:06

[quote="karuna"]Geen idee.

Ik weet dat er in het verleden wel meer bizarre boetes over uitgeschreven zijn. Iemand die een boterverpakking weggooid die was gevonden en er een bon voor krijgt.

https://forumindex.nl/media-archief/boe ... 22234.html

[quote]

Dit ligt toch iets anders. In deze gemeente moet restafval in ‘blauwe zakken’ . Deze kosten 12,50 per 10 stuks. Ik woon naast een park met veel prullenbakken en zie meer dan regelmatig (vooral oudere) mensen hun afval in deze bakken proppen. Zag vaak een man met plastic tassen vol met blikjes en flesjes, hij fietste dan van bak naar bak tot hij alles kwijt was.
De betreffende man met het boterkuipje, ik kende hem wel en laat ik het netjes zeggen: ik twijfelde aan zijn verhaal

ElfBeau_067

Berichten: 1998
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:39

ista schreef:
Ook in Amerika. Vrouw klaagt producent van Mac'n'Cheese aan. Op de verpakking staat 3,5 minuut verwarmen, maar het was in werkelijkheid wat langer. Vrouw vindt dit misleiding en eist 5 miljoen dollar.

https://www.nu.nl/buitenland/6239704/am ... aroni.html

Geen idee of er al uitspraak is gedaan.


Dat is echt belachelijk!

pateeke schreef:
Onlangs las ik een artikel dat een kind van 8 vier jaar geleden met haar ouders naar mcdonalds was gegaan en chickenfingers besteld had bij de drive in. Een van die chicken fingers was tussen de achterbank gevallen en het meisjes “moest er minutenlang op zitten” omdat ze die chicken fingers niet tussen de zittingen uit kregen. Daardoor had het meisje zich verbrand, zonder restletsels. McDonalds werd veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van $800 000 want er had geen waarschuwing gestaan op de verpakking dat het erg heet kon zijn. (Was wel in VS)


Ik vraag me af hoe ze daar überhaupt warme chicken fingers kunnen krijgen. Als je ze hier besteld zijn ze lauw :')

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: "Lekker belangrijk" in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:35