NOS stories: expose-groepen op Telegram

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Molfre

Berichten: 2640
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

NOS stories: expose-groepen op Telegram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 15:01

Korte samenvatting van de video:
op verschillende Telegram groepen (meer anoniem alternatief voor Whatsapp), worden suggestieve/naakt foto's, telefoonnummers, social media accounts en adressen van meisjes en vrouwen gedeeld. De leeftijd van de slachtoffers begint al bij 14 jaar, maar er is niet te achterhalen hoeveel minderjarigen er daadwerkelijk gepost worden, omdat er vaak gewoon gezegd wordt dat ze 18 zijn en dan is het acceptabel. De NOS heeft een onderzoek gedaan naar een aantal van deze groepen en hun content en heeft een anoniem interview gedaan met een slachtoffer en een exposer.

Ik heb dit stuk nu een goed half uur geleden bekeken en ik vind er wat van. Wat wordt ik kwaad van mannetjes als deze! Nou snap ik dat ik op bokt niet een discussie hoef te starten over of dit soort acties tolerabel zijn, dat is ook niet mijn doel met deze post.

Ik snap dat dit soort verhalen naar buiten moeten komen om mensen te waarschuwen en te informeren. Ook begrijp ik dat je zo iemand zijn anoniemiteit moet verzekeren, anders komt hij er niet over praten. Maar wat heb ik het er moeilijk mee dat iemand als deze "Bryan" beschermt kan worden door privacy wetgevingen en contracten, waar hij daar zelf schijbaar 0 boodschap aan heeft. Een deel van mij zou het op prijs stellen als een medewerker "per ongeluk" zijn gegevens op straat gooit -O-

Kinderp**no en wraakp**no zijn bij de wet verboden en het maakt levens kapot. Niet in dit stuk aangehaald, maar er zijn mensen die hierom suicidaal worden. Mensen die dit soort dingen doen en van dit soort dingen genieten zijn imho een (toekomstig) gevaar voor de maatschappij. Waar houdt zo iemand op? Dit gastje is 18 jaar oud en de drie grootste groepen bevatten respectievelijk meer dan 80.000, 40.000 en 30.000 leden :(

Is er niet iets dat door juridische kanalen gedaan kan worden om een app als Telegram voor dit soort dingen verantwoordelijk te houden? Vast niet, anders hoop ik toch dat er al iets aan gedaan was... -O-

Wat ik precies met deze post wil weet ik eigenlijk nog steeds niet. Vooral mijn frustratie en boosheid delen denk ik.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:33

Ik had er vanmorgen een artikel over gelezen, een persoon vertelt zijn verhaal op schrift en hij ziet geen enkel probleem in het neerzetten van dergelijke fotos en berichten. Ik werd er gewoon naar van %) en heel erg boos. Wat me betreft mag zo iemand lang opgesloten worden dan wel langdurig intern behandeld worden om zijn kijk op zijn gedrag te veranderen.

Het is dat een bron beschermd moet worden maar van mij mogen ze hem volledig met naam foto adres en telefoonnummer openbaar neerzetten. En dan eens kijken of hij het dan nog steeds zo leuk vindt -:(-

Citaat:
Voor Bryan is het simpel. Als man mag je weliswaar een vrouw om nudes vragen, maar "dan hoort zij nee te zeggen". En stuurt ze de foto's toch, "dan gooi je ze direct online".

Dat die meisjes dan worden gepest, dat het hun hele middelbareschooltijd kan verpesten, dat het hele dorp de naaktfoto's heeft gezien - eigen schuld, zegt Bryan.

Het voelde als een overwinning. Ik zag hoe ze door de hele school gepest werden.

Bryan (18), poster in expose-groepen
De redactie van NOS Stories heeft geverifieerd dat Bryan duizenden expose-berichten in chatkanalen heeft gestuurd. "Het begon in de eerste klas. Twee meisjes pestten me. Ik hoorde dat ze naaktfoto's hadden gestuurd naar een vriend van mij", vertelt hij. "Ik betaalde hem 15 euro om de foto's naar me door te sturen. Ik gooide ze direct online."

Dat voelde goed, zegt hij. "Het voelde als een overwinning voor mijzelf. Ik zag hoe ze door de hele school gepest werden." Hij zegt sindsdien circa zeventig meiden exposed te hebben, al is dat onmogelijk te verifiëren. Met zijn slachtoffers bouwt hij een vertrouwensband op, bijvoorbeeld via Snapchat, waarna hij ze om naaktfoto's vraagt. "En dan expose ik ze. Die vernedering die je dan ziet, dat vind ik mooi om te zien."

Soms kan het voor slachtoffers bovendien gevaarlijk zijn om stappen te ondernemen. "Als ik iemand expose, houd ik de helft apart", zegt Bryan. "Als ze naar de politie gaan, dan post ik de andere helft."

Toch is Bryan al wel opgepakt en veroordeeld voor het chanteren van een meisje met naaktfoto's. "Dat deed ik met mijn normale telefoon, niet met mijn backuptelefoon", zegt Bryan. Daardoor was het terug te voeren naar hem. "Toen kreeg ik een maand cel en een jaar voorwaardelijk. Dat vond ik niet zo erg. Het was maar een maandje."

Is hij niet bang dat hij opnieuw wordt gepakt voor het exposen van meisjes, en een jaar achter de tralies belandt? "Neuh."


https://nos.nl/artikel/2488918-bryan-18 ... nd-ik-mooi
Laatst bijgewerkt door karuna op 02-09-23 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt

Berichten: 9448
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:35

karuna schreef:
Ik had er vanmorgen een artikel over gelezen, een persoon vertelt zijn verhaal op schrift en hij ziet geen enkel probleem in het neerzetten van dergelijke fotos en berichten. Ik werd er gewoon naar van %) en heel erg boos. Wat me betreft mag zo iemand lang opgesloten worden dan wel langdurig intern behandeld worden om zijn kijk op zijn gedrag te veranderen.

Citaat:
Voor Bryan is het simpel. Als man mag je weliswaar een vrouw om nudes vragen, maar "dan hoort zij nee te zeggen". En stuurt ze de foto's toch, "dan gooi je ze direct online".

Dat die meisjes dan worden gepest, dat het hun hele middelbareschooltijd kan verpesten, dat het hele dorp de naaktfoto's heeft gezien - eigen schuld, zegt Bryan.

Het voelde als een overwinning. Ik zag hoe ze door de hele school gepest werden.

Bryan (18), poster in expose-groepen
De redactie van NOS Stories heeft geverifieerd dat Bryan duizenden expose-berichten in chatkanalen heeft gestuurd. "Het begon in de eerste klas. Twee meisjes pestten me. Ik hoorde dat ze naaktfoto's hadden gestuurd naar een vriend van mij", vertelt hij. "Ik betaalde hem 15 euro om de foto's naar me door te sturen. Ik gooide ze direct online."

Dat voelde goed, zegt hij. "Het voelde als een overwinning voor mijzelf. Ik zag hoe ze door de hele school gepest werden." Hij zegt sindsdien circa zeventig meiden exposed te hebben, al is dat onmogelijk te verifiëren. Met zijn slachtoffers bouwt hij een vertrouwensband op, bijvoorbeeld via Snapchat, waarna hij ze om naaktfoto's vraagt. "En dan expose ik ze. Die vernedering die je dan ziet, dat vind ik mooi om te zien."

Soms kan het voor slachtoffers bovendien gevaarlijk zijn om stappen te ondernemen. "Als ik iemand expose, houd ik de helft apart", zegt Bryan. "Als ze naar de politie gaan, dan post ik de andere helft."

Toch is Bryan al wel opgepakt en veroordeeld voor het chanteren van een meisje met naaktfoto's. "Dat deed ik met mijn normale telefoon, niet met mijn backuptelefoon", zegt Bryan. Daardoor was het terug te voeren naar hem. "Toen kreeg ik een maand cel en een jaar voorwaardelijk. Dat vond ik niet zo erg. Het was maar een maandje."

Is hij niet bang dat hij opnieuw wordt gepakt voor het exposen van meisjes, en een jaar achter de tralies belandt? "Neuh."


Gatverdamme, wat een misogynistische sociopaat.. snap dat je daar naar van wordt. Ik namelijk ook :r
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 02-09-23 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:36

Wat voor iemand? :? Die termen moet ik opzoeken

xPabloBokt

Berichten: 9448
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: NOS stories: expose-groepen op Telegram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:38

Misogynisten zijn vrouwenhaters en sociopaten hebben een gebrek aan respect voor de schending van rechten van anderen. Kunnen geen empathie tonen, hebben weinig tot geen moraal en geen respect voor sociale normen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:40

Ah ja dan past de term wel.
Maar al veroordeeld. En dan och het is maar een maandje. Jaar voorwaardelijk dat hij duidelijk schendt -:(- en dan 18 wat moet het worden met zo iemand eenmaal volwassen?

JudithGigi

Berichten: 4217
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:40

Gadverdamme ik krijg echt rillingen van dat verhaal..

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:45

Als oma met een kleindochter van 10 ( en eentje van 7 ) houd ik echt mijn hart vast.
Wat ik oa heel gek vind: meisjes uit de eerste klas, dan zijn ze 12 jaar ofzo?) die naaktfoto’s naar een vriendje sturen? Hoe komen die kinderen erbij om dat te doen?
Zo triest dat daar misbruik van gemaakt wordt.
En wat kan je als ouders? Waarschuwen en erbovenop zitten?

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: NOS stories: expose-groepen op Telegram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:53

Oh gadver, ik ga er nog even een term bij gooien, maar ik krijg van dat verhaal van die Bryan echt 'incel' vibes. Dat zijn mannen die onvrijwillig celibatair (involuntarily celibate) zijn, oftewel, die seksueel enorm gefrustreerd zijn doordat ze geen aandacht krijgen van vrouwen en dit uit zich meestal in een intense haat en afkeer voor vrouwen. Is natuurlijk een invulling, maar als ik zo zijn achtergrond lees van gepest worden door twee meisjes en hier wraak opnemen, zou het me niet verbazen.

Ik vrees helaas dat dit meer gebeurt en ook al flink wat jaren, is het niet via telegram, dan is het wel via duisterdere kanalen op het internet.

@thequeensmum, jongeren, of dus eigenlijk tieners, zijn steeds vroeger seksueel actief. Iedereen heeft helaas op die leeftijd al een mobiel en selfie's worden enorm veel gemaakt, de stap naar een spannende naaktfoto is dan zo gemaakt. Juist bij onzekere pubers kan ik het me volledig voorstellen hoe je als jong meisje (en jongen) mooi gevonden wilt worden, bezig bent met je lichaam en sociale media en nog niet de consequenties van zo'n actie kunt overzien. Als je verliefd bent op die leeftijd, dan is je crush de meest geweldige personen op de wereld, je zet dan nog geen vraagtekens bij de toekomst en iemands intenties. En ik denk dat foto's ook makkelijk doorgestuurd worden naar vrienden vanuit een naïviteit en stoer willen doen.
Ik denk dat het als ouder geen zin heeft om ergens bovenop te zitten, druk erop zetten en achterdochtig zijn, werkt averechts. Ik denk wel dat het heel erg belangrijk is om open gesprekken te voeren over seksualiteit en sociale media en een veilig klimaat te creëren waarbij kinderen het gevoel hebben dat ze met alles terecht kunnen bij (groot)ouders en andere familieleden.

Kaplaars

Berichten: 1549
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:59

thequeensmum schreef:
Als oma met een kleindochter van 10 ( en eentje van 7 ) houd ik echt mijn hart vast.
Wat ik oa heel gek vind: meisjes uit de eerste klas, dan zijn ze 12 jaar ofzo?) die naaktfoto’s naar een vriendje sturen? Hoe komen die kinderen erbij om dat te doen?
Zo triest dat daar misbruik van gemaakt wordt.
En wat kan je als ouders? Waarschuwen en erbovenop zitten?


Het begint meestal niet met een volledige naakt foto. Eerst wordt er gevraagd om uitdagende foto’s en dat gaat steeds een stapje verder. Soms door chantage, “als jij mij nu geen naaktfoto stuurt, stuur ik de andere door naar je vrienden”.
Vergeet niet dat er veel kwetsbare kinderen zijn en dat kinderen de gevolgen van hun daden nog niet kunnen inschatten.
Dus soms is het heel onschuldig foto’s versturen binnen een relatie, tussen vriend en vriendin. Tot het uit gaat, of er iemand anders op de telefoon kijkt en foto’s toch doorstuurt oid.

Ik wordt hier kotsmisselijk van, ook omdat het zo waar is. Ik werk op een middelbare school en probeer de leerlingen echt mee te geven om voorzichtig te zijn. Probeer ze de gevaren uit te leggen en ze de gevolgen uit te leggen voor de personen die exposed worden.

@Suliko, het is onderzocht en jongeren beginnen juist steeds later aan seks. Ik zal proberen mijn bron te vinden (ik dacht Rutgers).

Edit: bron gevonden https://rutgers.nl/onderzoeken/seks-onder-je-25e/
Laatst bijgewerkt door Kaplaars op 02-09-23 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellow

Berichten: 6481
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:00

Wil Bryan zichzelf dan ook even exposen?

Wat walgelijk zeg. Alleen de gedachtegang al. Beloofd niet veel goeds voor de toekomst.

Vroeger zelf ook gepest geweest en ook echt wel wat aan over gehouden. Maar nooit en te nimmer dat ik "kwaad met kwaad" zou willen vergelden. Nu ik ouder ben vind ik het vooral bijzonder dat sommige zich dan blijkbaar beter voelen door een ander in de grond te boren. Sneu dat je dat nodig lijkt te hebben om jezelf beter te voelen.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:02

Misschien ben ik vreselijk ouderwets, maar waarom stuur je naaktbeelden op naar iemand, of waarom laat je naaktbeelden van jezelf maken.? Tenslotte geef je heel intieme beelden vrij, die voor elk doeleind gebruikt kunnen worden. Het kan zijn dat het generatie verschil meespeelt, maar ik begrijp dit niet.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 02-09-23 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Berichten: 5173
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:03

Onbegrijpelijk. -O- Onbegrijpelijk dat zo'n jongen er op die manier over denkt. Onbegrijpelijk dat er zo weinig aan gedaan kan worden binnen een wettelijk kader. Onbegrijpelijk dat meisjes zulke foto's van zichzelf sturen. Dat ze niet weten hoe groot het risico op misbruik is. En onbegrijpelijk dat tegen dat al jarenlang bekende fenomeen zo weinig preventief wordt gewerkt.
Elke school zou maatschappijleer moeten bieden - aan elke leerling. En dit is het soort thema dat in die lessen aan bod zouden moeten komen.

Kaplaars

Berichten: 1549
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:09

Omdat het spannend is! Omdat je vriendje erom vraagt. Omdat je denkt dat het tussen jullie blijft.
Omdat je je sexualiteit aan het onderzoeken bent. Omdat je je verveelt. Omdat je dan bewondering krijgt die je mist van je ouders of vrienden.
Omdat het kán.

Ik vind het juist begrijpelijk dat meiden (en vergeet de jongens niet) zulke foto’s van zichzelf sturen. Een onwijs groot deel van hun leven speelt zich af op hun telefoon en op internet. Alles wordt gedeeld, waarom dit niet?
Als niemand je uitlegt hoe je daar mee om moet gaan, is het als puber erg lastig om zelf de gevolgen in te zien, om zelf te leren of je dat soort foto’s van je vriendin wel of niet met je vrienden deelt.

Zebrastreep

Berichten: 9783
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:19

Ik kan er maar 1 ding over zeggen

#bryaniszieilig

Die kan niet omgaan met zijn pestverleden wat overigens ook niet goed te praten is maar als je er zo door over de zeik bent ga je toch hulp zoeken in plaats van op deze manier je trauma te verwerken?

Die komt wel ( not)

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:19

Kaplaars, goed om te weten en dat is fijn, maar het zegt niet persé steeds later. Het is een jaar opgeschoven, eerder (2012) waren de helft van alle jongeren tussen 12-25 met hun 17e al seksueel actief, nu is dat 18 jaar. Dus nog steeds heel veel jongeren die op een jonge leeftijd in aanraking komen met seksuele handelingen. Wel iets minder jong gelukkig. Niets tegen ontdekken of seksualiteit voor je 18e, maar tussen je 12e en 16e (en later eigenlijk ook nog) kan je echt nog niet goed grenzen aangeven en consequenties overzien.
Er mag echt nog veel meer aandacht naar seksuele voorlichting gaan op het onderwijs en dit onderwerp meer open breken. En docenten zouden hier ook meer bij gesteund moeten worden, om dit op goede en pedagogische wijze toe te passen.
Verder helemaal met je eens, ik begrijp het helaas ook volledig hoe dit kan gebeuren.

Nikkel, ik vind zelf dat er wel een groot verschil zit tussen naaktfoto's maken en sturen binnen een vaste relatie (tussen volwassenen) of naaktfoto's sturen als onzekere minderjarige naar een vreemde die je nooit gezien hebt via iets als snapchat. Dit laatste is waar de meeste naaktfoto's van geronseld worden voor bovenstaande praktijken en hier komt een hoop chantage en manipulatie bij kijken.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:27

nikkel schreef:
Misschien ben ik vreselijk ouderwets, maar waarom stuur je naaktbeelden op naar iemand, of waarom laat je naaktbeelden van jezelf maken.? Tenslotte geef je heel intieme beelden vrij, die voor elk doeleind gebruikt kunnen worden. Het kan zijn dat het generatie verschil meespeelt, maar ik begrijp dit niet.

Dat weet je niet altijd. Soms worden ze langzaam zo die kant in geduwd, steeds een stapje verder. In het geval van een meisje uit mijn familie is de jongen gaan chanteren: als je dat niet doet, dan doe ik mezelf wat aan. En dat risico heeft ze niet aangedurfd, aangezien deze jongen al meerdere pogingen had gedaan. Hij heeft het doorgestuurd naar een meisje dat hij kende en zij heeft het filmpje op school in de aula verspreid (gelukkig via AirDrop, waar nog wel wat beperkingen aan zitten dus niet naar heel veel mensen).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:32

Gewoon :r van mij allemaal met foto naam toenaam en alle andere gegevens even openbaar maken, of de ouderwetsche schandpaal em gooien met rotte eieren en andere rotte stinkende dingen.

Diegenen die dat doen kunnen niet zelf bedenken dat hen dit ook niet wil gebeuren?

#mobiele telefoons en "sociale" media maken ons echt socialer ja :x

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: NOS stories: expose-groepen op Telegram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:50

Wat een verschrikkelijk figuur. De onmacht die die meiden moeten voelen, afschuwelijk :\

Het ‘waarom stuur je foto’s’ is al uitgelegd, maar zo’n vraag stellen is een glijdende schaal naar ‘had je dat dus maar niet moeten doen’. Terwijl er hier echt maar één verschrikkelijk fout zit en dat is die Bryan. Wát een engerd.

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:56

Berdien schreef:
Wat een verschrikkelijk figuur. De onmacht die die meiden moeten voelen, afschuwelijk :

Het ‘waarom stuur je foto’s’ is al uitgelegd, maar zo’n vraag stellen is een glijdende schaal naar ‘had je dat dus maar niet moeten doen’. Terwijl er hier echt maar één verschrikkelijk fout zit en dat is die Bryan. Wát een engerd.

Bovendien als mensen blijkbaar kicken op het vernederen van een ander, zullen ze bij een gebrek aan foto's echt wel iets anders verzinnen om dan te gebruiken voor zulke doeleinden.

Molfre

Berichten: 2640
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: NOS stories: expose-groepen op Telegram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 18:34

Ik ben blij dat ik niet alleen ben met mn boosheid en schock.

De vraag "waarom zou je dat doen" vind ik heel gevaarlijk. Stel die vraag aan een puber en wat ze horen is "papa/mama/opa/oma vind noemt me dom" met als gevolg dat ze defensief worden en je nog maar moeilijk vertrouwen met dit soort dingen. Terwijl dat vertrouwen juist zo belangrijk is. Ook vind ik de stap naar "dan had je dat maar niet moeten doen", klein.

Elke generatie komt nou eenmaal met z'n eigen ontwikkelingen en het is gewoon schandalig dat er vanuit de politiek niet meer aandacht wordt besteed aan het aanpakken van dit soort issues. Dat ik een foto deel, geeft jou niet het recht hem door te sturen met als reden mij te vernederen.

Ik hoop zo hard dat dit mannetje ontmaskert wordt, laat hem paar een paar jaar zitten. Kon nog een lange rit worden gezien hij beelden van minderjarigen gedeeld heeft :r

Ik vraag me af wat er in zo iemand om gaat en wat er is mis gegaan in de opvoeding, dat dit soort dingen de logische reactie zijn op je vernederd/gepest/genegeerd/boos voelen.

EmmaVZ

Berichten: 2707
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: NOS stories: expose-groepen op Telegram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:52

De vraag "waarom zou je dat doen" kun je tegelijkertijd ook net zo goed stellen aan die Brian. Wat bezielt iemand om andere mensen te willen vernederen? En waarom krijgt hij maar een maand cel? En geen verplichte gedragscursus/therapie oid?

Ik vind het vooral schokkend dat er zóveel mensen in die groepen zitten, 85.000? Hoeveel mannen/jongens die ik tegenkom, hebben zulke ideeën, zelfs als ze niet in zulk soort groepen zitten? Het maakt me soms een beetje wanhopig, huiverig, dat je nooit precies weet wat voor rare denkbeelden de mannen in je leven wel niet over vrouwen hebben.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:07

Ergens ben ik blij dat ik nu niet jong ben in deze tijd. Hoewel ik dat ook graag had willen zijn, langer leven, dit soort dingen maakt dat ik blij ben dat ik niet echt meer omga met deze leeftijd.

De waarom zou je hierop kicken als anderen in de sjit zitten, is iets wat ik gewoon nooit zal begrijpen. In welke situatie dan ook. Waarom zou je mensen de grond in willen trappen, willen pijn doen (fysiek of geestelijk) willen oplichten beroven of in welke vorm dan ook willen kwetsen. Om jezelf beter te voelen? Omdat je zelf nul eigenwaarde hebt en zo je verheven voelt boven anderen? :?

En zijn het alleen mannen? Hierboven ergens wordt een verhaal gedeeld waar een meisje de boel online heeft gezet

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:36

nikkel schreef:
Misschien ben ik vreselijk ouderwets, maar waarom stuur je naaktbeelden op naar iemand, of waarom laat je naaktbeelden van jezelf maken.? Tenslotte geef je heel intieme beelden vrij, die voor elk doeleind gebruikt kunnen worden. Het kan zijn dat het generatie verschil meespeelt, maar ik begrijp dit niet.


Omdat het daarom niet gaat. Die foto's worden in vertrouwen naar iemand gestuurd en het gaat dus om misbruik van vertrouwen. In een veilige en vertrouwde omgeving moet je zulke foto's kunnen delen als je je daar goed bij voelt. En daar wordt misbruik van gemaakt door eerst in die omgeving binnen te dringen en daarna er misbruik van te maken.

deksel

Berichten: 3790
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:49

Karl66 schreef:
nikkel schreef:
Misschien ben ik vreselijk ouderwets, maar waarom stuur je naaktbeelden op naar iemand, of waarom laat je naaktbeelden van jezelf maken.? Tenslotte geef je heel intieme beelden vrij, die voor elk doeleind gebruikt kunnen worden. Het kan zijn dat het generatie verschil meespeelt, maar ik begrijp dit niet.


Omdat het daarom niet gaat. Die foto's worden in vertrouwen naar iemand gestuurd en het gaat dus om misbruik van vertrouwen. In een veilige en vertrouwde omgeving moet je zulke foto's kunnen delen als je je daar goed bij voelt. En daar wordt misbruik van gemaakt door eerst in die omgeving binnen te dringen en daarna er misbruik van te maken.

Precies. Ik denk dat het aannemelijk is dat vrij weinig personen in de leeftijd van 12-18 jaar naaktfoto’s sturen om ze te laten uitlekken. Zoiets doe je naar mensen die je in vertrouwen hebt.
Mensen die opzettelijk naaktfoto’s verspreiden, zoals Bryan, zijn degene die fout zijn.

Ik werd ook écht naar van het artikel van de NOS, die Karuna hier deelde. Ik vind het normaal gesproken goed dat er meerdere kanten van een verhaal gedeeld worden, maar ik snap eerlijk gezegd niet dat Bryan zo stoer zijn verhaal mag doen zonder consequenties terwijl hij eigenlijk gewoon kinderporno verspreidt. Echt belachelijk. :r