Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 15:07

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/08/vo ... RCtb9M18Bc

Ik kreeg van een vriendin dit artikel doorgestuurd en naast dit bericht zie je steeds meer nieuws artikelen over de hoge kosten van dierenartsen.
Daarnaast zijn er steeds minder dierenartsen die spoed dienst draaien, zoals naar voren komt in dit artikel hebben ze in Amsterdam besloten om dit allemaal aan de evidensia over te dragen.

Wat zijn jullie gedachten over dit artikel en de verandering in algemene zin

Merken jullie zelf ook problemen zoals afhankelijk zijn van een dierenarts keten ipv een onafhankelijke? Of ontzettend ver moeten rijden voor spoed

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:11

Mijn dierenarts is zelfstandig, maar ik vind dit wel een zorgelijke ontwikkeling. Iedere dierenarts wil uiteraard een rendabele praktijk draaien, maar hierdoor gaat het niet meer om het vak maar puur om de centen.

Om het over de schimmige fiscale constructies nog maar niet te hebben.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:22

De praktijk waar ik met mijn honden en katten kom is vrij recent overgenomen. Tja, ik snap het wel, eigenaar is ondertussen 65, het is een grote praktijk, daar vindt hij geen particuliere opvolger voor met een paar miljoen op zak...
Ik heb nog niets gemerkt van stijgende kosten, en de verhalen in het artikel, van niet willen inslapen en klanten op kosten jagen heb ik ook niets gemerkt.

En ik weet van mezelf dat ik voldoende nuchter ben om dit soort dingen ook niet te laten gebeuren.
Kat proberen te 'redden' terwijl het dier aan barrels is gereden door een auto en niet willen inslapen? Geef mijn kat hier, dan ga ik wel naar een ander. En desnoods doe ik het zelf.

Paardenpraktijk is (nog) in particuliere handen. Andere paardenpraktijk hier in de buurt (waar ik toch al niet kwam) is ook van een keten, daar zou ik dus ook niet heen gaan zolang er nog andere keuzes zijn.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:32

Ik ben bang dat het over een aantal jaar veel gaat lijken op de humane medische zorg. Jammer. Ik had begin deze maand al een mail gehad dat alles duurder gaat worden, consult, medicatie, handelingen. Alle praktijken hier in de buurt zijn aangesloten bij Evidensia.

Ik overweeg mijn volgende hond te verzekeren.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:36

Ik vind het bijzondere ontwikkelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:40

Ik vind het ook zorgelijk. Merk nu al dat de prijzen flink aan het stijgen zijn. Ik kreeg vanmorgen toevallig de rekening van de dierenarts in de bus. 2x gebitsbehandeling en 2x enting €600 :\
Ik snap echt dat mensen het niet meer kunnen betalen en keuzes moeten maken. Zeker als de kosten nog meer gaan stijgen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:45

Dat is private equity. Die proberen dat trucje overal. Kinderopvang, zorg, dierenartsen, wat maar kan.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:48

Tarico schreef:
Ik vind het ook zorgelijk. Merk nu al dat de prijzen flink aan het stijgen zijn. Ik kreeg vanmorgen toevallig de rekening van de dierenarts in de bus. 2x gebitsbehandeling en 2x enting €600 :
Ik snap echt dat mensen het niet meer kunnen betalen en keuzes moeten maken. Zeker als de kosten nog meer gaan stijgen.

Ja daar schrok ik ook van. Heb 2 paarden en 2 mini’s. Ent tegen westnijl in het voorjaar, tetanus/influenza in het najaar, plus 4 keer gebitsbehandelingen. Dat is gewoon niet grappig meer en dan heb je het enkel over preventieve zorg.

Mijn bejaarde hond kost het laatste jaar zo’n €200,- aan medicatie per maand.

Ik kan het gelukkig allemaal betalen maar zie het geld wel van mijn rekening vliegen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:57

Ja ik vind het wel zorgelijk. Het is hier al een paar jaar aan de gang. Toen we hier in 2008 ofzo naartoe verhuisden, een praktijk uitgezocht waar je altijd met spoed terecht kon. In 2020 was er ineens spoed, met een poesje met nierproblemen, was daar een week eerder nog geweest en het was een er op of er onder kwestie.

Ineens lag ze midden in de nacht in de woonkamer naar adem te happen.... nog een geluk dat ik beneden kwam en haar zag. Direct de praktijk gebeld om haar uit haar lijden te verlossen :(:) Maar ik kreeg een bandje dat ze zelf geen spoed deden maar je wel terecht kan bij die-en-die praktijk een uur verderop -O- Alsof je een uur met een wanhopig naar adem snakkend dier in de auto wilt gaan zitten...! Het was nog verschrikkelijk rotweer ook, met wind en hoosbuien dat het water in een stroom over de weg gaat en je ruitenwissers het amper bij kunnen houden en je niet op pad gaat normaal gesproken.

Het viel mij enorm rauw op mijn dak dat ik niet wist dat ze op deze manier waren gaan werken, dat had ik wel even te horen willen krijgen.... toen in allerijl andere praktijk in de buurt gebeld, om te vragen of zij het beestje alsjeblieft wilden helpen. Maarja daar was ik geen klant natuurlijk dus dat was eigenlijk niet de bedoeling.

Gelukkig kon ik daar toch terecht, en meteen daar klant geworden natuurlijk.
Echter 1 of 2 jaar later kregen we van hen bericht dat ze ook zouden gaan stoppen met spoeddiensten.... en ook dat je dan maar richting Rotterdam ofzo moet gaan rijden met een dier dat dringend hulp nodig heeft -O-

Gelukkig toch nog een andere dierenarts gevonden die nog wel spoeddiensten draaien. Maar niet echt dichtbij helaas. Super naar als je een echte spoed kwestie hebt -O-

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:03

Ik heb het artikel gelezen en ben echt geschrokken wbt het verhaal van Teuntje.
Ik ben bijna 9 jaar werkzaam geweest bij de dierenambulance in alkmaar en ken dit van deze praktijk helemaal niet. Nu ben ik er wel al even weg.

Mijn huidige DA zit er ook bij zie ik. Dat verklaart wel waarom ik laatst een mail kreeg met prijswijzigingen. Maar ik geloof niet dat zij zo zullen handelen als de 2 voorbeelden in het artikel.

Dit is natuurlijk ook een mooie aangelegenheid voor verzekeringsmaatschappijen of dat die 2 grote praktijken straks zelf verzekeringen aanbieden.
Ik denk dat we in de nabije toekomst meer diereneed gaan zien.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:06

Jessix schreef:
Ik ben bang dat het over een aantal jaar veel gaat lijken op de humane medische zorg. Jammer. Ik had begin deze maand al een mail gehad dat alles duurder gaat worden, consult, medicatie, handelingen. Alle praktijken hier in de buurt zijn aangesloten bij Evidensia.

Ik overweeg mijn volgende hond te verzekeren.


Verzekeren zal ook wel duurder gaan worden, denk ik.
Die zullen wel in verhouding willen blijven met uitkeren en inkomsten.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 09-09-23 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:07

Echt heel zorgelijke ontwikkeling!

Domi_94

Berichten: 2048
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:15

Shadow0 schreef:
Dat is private equity. Die proberen dat trucje overal. Kinderopvang, zorg, dierenartsen, wat maar kan.


Jup, ik werk in een hele andere branche, maar ook hier zijn veel private equity investeerders in actief. Private equity heeft voor- en nadelen. De investeerders kiezen voor dit type branches omdat de mens dan wel het bedrijfsleven de vorm van dienstverlening toch nodig heeft en het rendement gunstig is.

Ik vind de ontwikkeling ook zorgelijk, maar er valt op dit moment weinig aan te doen. Ik denk wel dat dit ertoe gaat leiden dat mensen bepaalde zorg niet meer voor hun (huis)dier kunnen betalen of gaan "shoppen" voor alternatieven.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:27

Ik raad iedereen waarvan de praktijk recentelijk is overgenomen aan om met de kleine huisdieren over te stappen naar een praktijk die niet is aangesloten bij Evidensia, en die ook de avond/nacht/weekend diensten niet hebben overgedragen aan Evidensia.

Pure geldklopperij wat er dan in de nacht gebeurd. Je kunt dan niet op de locatie van je dierenarts terecht, maar moet dan naar een kliniek van Evidensia.

We hadden kortgeleden een teef met open baarmoeder ontsteking, welke in principe prima met AB behandeld had kunnen worden tot de volgende ochtend, om dan regulier geopereerd te worden.

Kon volgens de Evidensia dokter allemaal niet, eigenlijk zonder goede uitleg waarom niet, maar oprecht erg veel druk.

Ok: akkoord voor directe opname, s avonds rond 12 uur. Nee, we hoefden/mochten niet wachten, we zouden wel gebeld worden.

Uiteindelijk blijkt de hond de volgende (maandag) ochtend om 7 uur pas geopereerd te zijn.
Kosten: 2000 euro
Normale kosten voor spoed baarmoeder verwijdering ivm baarmoeder ontsteking ( in het weekend);
ci 500 euro..( vriendin had letterlijk een maand eerder hetzelfde probleem met haar hond/alleen was deze er wat slechter aan toe. Zelfde ras, ongeveer zelfde gewicht, en ja... ook op de zondagavond)

En dan gaat het me nog niet eens perse om het geld. Wel om het verhaal dat er niet , met alvast start AB, tot de volgende dag 8 uur gewacht kon worden, dat zou onverantwoord zijn.. Om vervolgens doodleuk de hond pas om 7 uur sochtends te gaan opereren.

Pure geldklopperij

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:36

Mijn DA zit daar ook bij. Zou stuk prijsstijging verklaren tussen 2020 en 2021 toen prijs voor standaard jaarlijkse wormen/tandjes/vaccinatie van bijna 200 naar net geen 300 euro ging. Nu geen grote dieren meer, en de konijnen zijn gelukkig gezond, maar betekend wel even goed rondkijken als die iets nodig hebben.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:38

Ik heb zeer recent moeten leuren midden in de nacht met een doodzieke cavia. Evidentia was voorheen Hugo en daar kon je prima terecht met een cavia. Bij Evidentia zeggen ze gewoon dat je maar naar Utrecht moet rijden. De eerste keer werd doodleuk gezegd dat ze geen knaagdierenarts hadden en de dienstdoende arts er geen zin in had. En de tweede keer gaf ik aan dat ik met zo’n doodziek dier geen uur in de auto ga zitten. Toen kon er met veel moeite een afspraak gemaakt worden, zes uur later pas. We zijn uiteindelijk naar het dierenziekenhuis in Amsterdam gereden en daar is hij uiteindelijk ingeslapen. De kosten waren bijna €250, maar dat weet je bij spoed.
De kosten boeien me niet, als je een dier hebt dan weet je dat daar vroeger of later kosten bij komen kijken maar het feit dat ze geen zin hebben in bepaalde diersoorten vind ik vreselijk.

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:41

Ik zie het hier bij Anicura, echt drama. Wij gaan zelf naar een andere dierenarts, maar ook daar merk je wel dat het duurder wordt.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:44

Helaas zijn er steeds minder dierenartspraktijken te vinden die nog zelfstandig zijn…

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:47

Ik ben erg blij dat zowel mijn DA voor de paarden als meerdere praktijken waar ik kom(al naar gelang de kwaal) bij de hond/kat, eigen praktijken zijn. Met een goede arts, betaalbare zorg, klantvriendelijk en een goede spoeddienst binnen 15 km. Ik denk toch een voordeel van in Drenthe wonen.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:49

Ik ben overigens wel heel erg blij met onze eigen dierenarts. Een kleine en gezellige praktijk waar ze veel kennis hebben maar ook liefde voor je dier. Ik hoop dat zij nog lang door zal gaan.

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:53

Maar zoals dat verhaal over Teuntje, aan mij hadden ze een slechte eigenaar hoor. Ik had de politie erbij gehaald. Als mijn kat na een aanrijding zo gewond is gaat er toch echt een spuitje in. Dat ze daar minder aan verdienen heb ik geen boodschap aan.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:53

Ik zit bij een dierenarts die eerst bij een praktijk zat met meerdere dierenartsen.
En zo'n 3 jaar terug is hij eruit gestapt en een eigen praktijk begonnen, ondertussen heeft hij nu zelf 1 andere dierenarts in dienst.
Ik ben er ontzettend blij mee, in heb een hondje met een aandoening dus moet vaker naar de dierenarts.
Hij zegt ook, één van de redenen van een eigen praktijk was dat hij zijn patiëntjes wil kennen ook gedurende de behandelingen.
Ik hoop van harte dat het altijd mogelijk zal blijven dat dierenarts dit dit willen zelf een particuliere praktijk kunnen beginnen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:08

Domi_94 schreef:
Jup, ik werk in een hele andere branche, maar ook hier zijn veel private equity investeerders in actief. Private equity heeft voor- en nadelen.


Ja, voordelen voor degenen die het kapitaal opstrijken, nadelen voor de rest.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:09

Pure geldklopperij en de winst gaat naar de aandeelhouders, via “ legale” constructies wordt er via via via veel geld geleend en nauwelijks belasting betaald!!
En de minister doet er geen flikker mee, ja een onderzoekje waarvan de uitslag volgend jaar ergens komt. Er moet gewoon een verbod op dit soort kartelvormingen komen, ook bij de kinderopvang speelt het.

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:21

Gelukkig hier in de regio nog niet zo aan de orde, mogelijk omdat de bevolkingsdichtheid lager ligt en er relatief veel boeren in dit gebied zitten.

Ditzelfde probleem speelt bij huisartspraktijken, dat vind ik misschien nog wel zorgelijker dan een dure dierenartsrekening :=