Aardbeving Marokko

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Aardbeving Marokko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 23:01

Tot nu toe zag ik nog geen topic hierover en het is wel een enorm grote ramp daar in Marokko die nu gaande is sinds gisteren:

https://nos.nl/artikel/2489804-aardbevi ... akt-ravage

Het is in een gebied waar normaal gesproken niet zulke zware aardbevingen voorkomen. De bevolking wist dan ook totaal niet wat te doen. Geen idee wat ik zou doen, gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt.
Marrakech is ook getroffen, daar zijn altijd veel toeristen.

Palmera

Berichten: 9462
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Aardbeving Marokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 23:31

De aardbeving was hier op La Palma zelfs goed te voelen!

Ik denk, als je een gebied hebt waar aardbevingen niet gebruikelijk zijn dat je dan veel meer schade hebt. Huizen zijn er niet op gebouwd, mensen weten niet wat te doen, etc, etc.

Ik heb 6 op de schaal van Rigter gevoeld, ooit. Een rotklap, en ik stond uiteraard net op een ladder, goddank wel een vaste aan een dak.
Die daar was nog een tandje erger

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Aardbeving Marokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 23:34

Ik ben eerder dit jaar nog in Marrakech en bij het Atlasgebergte geweest, zo raar... heel heftig. Ik hoop dat de hulpverlening snel op gang komt.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 23:49

Wij zijn momenteel op reis in Marokko en het was flink schrikken. Mijn man is opgegroeid in de Himalaya en heeft oa die van 2011 en 2016 meegemaakt. Hij wist meteen wat er aan de hand was en heeft iedereen binnen een halve minuut het hostel uitgekregen. ‘Gelukkig’ hebben we vorige week een auto ongeluk gehad waardoor we nu bij de kust (Agadir) zitten en niet in Marrakesh of Ouarzazate, wat onze oorspronkelijke planning was. Vlak na de aardbeving liep er een giftige schorpioen dus buiten slapen was tricky. We zijn met z’n allen bij de voordeur gaan liggen, dat voelde veiliger. Nauwelijks geslapen maar vandaag wel gewoon gesurfd en gewoon door, want de enige voorbereiding die je kunt doen is een tas met belangrijke spullen bij de hand hebben en wegblijven bij gevaarlijke gebouwen en straten (waar Marrakesh er vol van staat! Het is een doolhof van straatjes tussen hoge gebouwen). Gelukkig zitten we vrij hoog, want bij een eventuele verschuiving van platen onder de oceaan hebben we hier weer kans op overstroming. Hier gaat het leven gewoon weer door, maar bij het zien van de beelden uit de Atlas dorpen heb ik het wel heel moeilijk. We zijn in een groot deel van deze dorpjes geweest en dan te bedenken wat die mensen nu doormaken… De wegen zijn denken wij zo moeilijk begaanbaar door alle rotswanden naast de bergwegen die deels zijn ingestort of vanwaar puin naar beneden is gevallen. We horen hier alle updates wat eerder dan dat ze op nieuwswebsites verschijnen, en krijgen verhalen van familie en vrienden van de mensen hier te horen. Veel telefoontjes ook, maar verder zijn er hier ook veel dingen nog onbekend en onzeker.

Wij denken er verder niet te veel over na want dan voelt elke hartslag als het begin van een nieuwe aardbeving. Ze waarschuwen hier lokaal wel sterk voor naschokken maar dit kan ook na dagen of weken nog plaatsvinden. Wij vliegen in principe woensdagavond terug vanaf Marrakesh en moeten dinsdag de auto inleveren daar, maar proberen dit een dag op te schuiven. We willen nu, met blijvende kans op naschokken, liever niet in gebouwen slapen die door de eerste beving al beschadigd zijn geraakt.

Met onze achtergrond zouden we mogelijk kunnen helpen in de logistiek van de reddingsacties, maar we zijn hier niet bekend met de taal en weten niet hoe en wat en waar we moeten beginnen. We houden onze oren en ogen goed open en als we kunnen helpen dan doen we dat.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Aardbeving Marokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 00:03

Een vriendin van mij zit nu in een resort in Marrakech. Ze zijn erg geschrokken maar hebben geen letsel.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 00:06

Vrienden van ons zaten in een hotel in Marrakech. Het hotel heeft het gehouden. ze heeft foto's en filmpjes gestuurd vd omgeving in puin, echt heftig

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Aardbeving Marokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 00:31

Ik werd vanochtend wakker door de pusch meldingen, echt zo erg!

Vorige week een vakantie geboekt een rondreis door het gebied wat zwaar getroffen is, voor over 1,5 maand.
Zou het mooi vinden als die aangepast door kan gaan. Dan geen activiteiten die er normaal zouden zijn, maar hulp bieden bij wat we kunnen. Al ben ik bang dat je al snel eerder in de weg loopt.

Palmera

Berichten: 9462
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 03:56

kosseh schreef:
Ik werd vanochtend wakker door de pusch meldingen, echt zo erg!

Vorige week een vakantie geboekt een rondreis door het gebied wat zwaar getroffen is, voor over 1,5 maand.
Zou het mooi vinden als die aangepast door kan gaan. Dan geen activiteiten die er normaal zouden zijn, maar hulp bieden bij wat we kunnen. Al ben ik bang dat je al snel eerder in de weg loopt.

Als je kunt gaan: gewoon doen! En geef lekker geld uit daar. Als er iets nodig is na zo'n ramp is het dat de economie niet helemaal instort.

En ook de dorpen net wat buiten het ranmpgebied zullen het voelen als er geen toerist meer komt.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Aardbeving Marokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 07:11

Zo heftig.

Ik snap alleen niet als ze zeggen dat rond Marrakesh /Agadir geen grote aardbevingen voorkomen.

In 1960 vielen 15.000 doden in Agadir bij een grote aardbeving.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aardbeving_Agadir_1960
Bij een bezoek aan Agadir 20 jaar later, greep het mij zo aan toen de gids vertelde dat veel doden niet geborgen konden worden en plat gebuldozerd zijn om de stad opnieuw op te bouwen.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:27

Hier staat over 4 weken een rondreis gepland. Ik ben benieuwd of deze nog doorgaat aangezien we de highlights gaan bekijken met onder andere Marrakech en Ouarzazate. Of dat deze is aangepast.

In 2006 was er ook een aardbeving geweest volgens mij.

Verschrikkelijk voor al die mensen, er zijn al over de 2000 doden... je familielid zou maar onder het puin liggen of je huisdier

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Aardbeving Marokko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 10:30

O wow Palmera dat is schrikken met de ramp op La Palma nog goed in gedachten.

Love2sk8 ik kan mij wel voorstellen dat je nu blij bent in Agadir omdat dit relatief veiliger is als in Marrakech met alle oude gebouwen en smalle straatjes in gedachten… Hopelijk kunnen jullie nog iets van hulp bieden lokaal.

Alpha gelukkig zijn je vrienden veilig, heftig hoor.

Janouk poeh dat is wel een pittig verhaal zeg.

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 10:37

Het is echt vreselijk inderdaad. Een van onze beste vrienden heeft veel familie in die omgeving wonen dus we krijgen veel berichten door nu van hoe de situatie er is, de impact van alles etc.

Z'n ouders wonen normaliter in Belgie (zn opa en oma en veel andere ooms en tantes, nichten en neven wonen wel vast daar in die directe omgeving) maar hebben dit jaar daar ook een huis gebouwd en waren toevallig momenteel ook daar, vlak buiten Marrakech. Hun huis staat nog wel, maar wel schade en ze weten nog niet hoe erg allemaal, dus die hebben de afgelopen nachten op straat geslapen omdat iedereen doodsbang is om terug de huizen in te gaan die Wel nog overeind staan, omdat constant nog steeds huizen blijven instorten ook. Veel mensen die ze kennen zijn overleden. Onze vriend is op vakantie momenteel en werd door z'n ouders 's nachts uit bed gebeld toen het gebeurde en hij kon de chaos en paniek in de achtergrond horen nog omdat het net was gebeurd nog. Echt vreselijk allemaal.

Het merendeel van de huizen daar in die omgeving is er idd ook niet op gebouwd, en zijn idd echt niet stevig - ook de vaak nieuwe huizen niet omdat er niet standaard gekozen word om versteviging te gebruiken tijdens het bouwen, dat is niet gebruikelijk daar en voor velen ook te duur. Er is nooit voorlichting geweest vanuit de overheid na die andere aardbeving in het noorden jaren terug om ook mensen in deze omgeving voor te bereiden - daar hebben ze toen alleen regionaal iets mee gedaan, niet nationaal - heb ik van onze vriend begrepen. Echt zeer treurig. Natuurlijk waren er sowieso al heel veel oude gebouwen, huizen e.d. dus daar was misschien sowieso niet veel meer mee te doen om te verstevigen, maar het is toch wel jammer dat de mensen daar inderdaad niet beter voorgelicht zijn door de jaren heen en zich er beter op zouden hebben kunnen voorbereiden.

Ik kan het me haast niet indenken hoe heftig het is, de angst... Ik heb als jong meisje hier in het zuiden van NL een beving meegemaakt die uiteraard niks voorstelt bij wat daar is gebeurd nu in Marokko maar wel al voelbaar was met trillende huizen e.d. - wij wonen ook vlak bij een breuk - en ik vond dat echt doodeng toen, het is me altijd bij gebleven. Ik kan me niet voorstellen hoe het is als je in zo'n ramp terecht komt zoals daar nu, op zo'n grote schaal en al die doden ook... echt vreselijk gewoon, vind het zo erg :(

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:20

Ineke2 schreef:
O wow Palmera dat is schrikken met de ramp op La Palma nog goed in gedachten.

Love2sk8 ik kan mij wel voorstellen dat je nu blij bent in Agadir omdat dit relatief veiliger is als in Marrakech met alle oude gebouwen en smalle straatjes in gedachten… Hopelijk kunnen jullie nog iets van hulp bieden lokaal.

Alpha gelukkig zijn je vrienden veilig, heftig hoor.

Janouk poeh dat is wel een pittig verhaal zeg.

Ja gelukkig zijn mijn vrienden ook veilig, dank je.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Aardbeving Marokko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 12:07

Per ongeluk over bericht heen gelezen Pillow. Gelukkig dat je vriendin ook veilig is.