Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:46

ik had nog wat kritische vragen gesteld op FB over een homeopathisch middeltje wat DE oplossing zou zijn, maar heb geen antwoorden gekregen, behalve dat ik me in moest lezen in homeopathie en dat het niet werkt zoals ik denk????
hier staan alle koeien nu binnen, tot nu toe geen nieuwe gevallen (niet dat we weten tenminste). Ik kon bij de Blondies zo de koe en pink eruit pikken die blauwtong hadden, ze hebben toch wat kilo's verloren

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:51

Welk middel was dat ?

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:55

tja, dat werd niet gezegd. Ook op mijn vraag welke bestanddelen dan precies wat deden kwam geen antwoord

Dagahra

Berichten: 882
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:56

Hier zijn de kapotte spenen bij alle koeien, zo goed als over. Wel 1 koe die uieronsteking heeft/had aan 3 kwartieren. Zijn nu bezig met de laatste speen te behandelen en dan wordt ze ook drooggezet, moet in januari afkalveren.

Deze symptomen hebben we ook bij onze koeien. Eentje had ook paar weken terug zo'n bult, was met een week ook weer weg.
https://youtu.be/HXkGS9Yjm7k?si=4JPe_K2yrcMnCVML

Maar we zeiden hier al, als dit alles is. Mogen we van geluk spreken. Vorige keer waren ze zo ontzettend ziek, was echt zielig.

Alleen afwachten, hoe straks de kalveren eruit komen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:01

ja, dat vind ik ook spannend, benieuwd ook of ze nog drachtig zijn en als ze afkalven...wat is het effect op de kalveren

Dagahra

Berichten: 882
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:07

Kinke schreef:
ja, dat vind ik ook spannend, benieuwd ook of ze nog drachtig zijn en als ze afkalven...wat is het effect op de kalveren

Hier is het drachtig krijgen, ook een uitdaging de laatste 6 weken :+

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:10

Kinke schreef:
tja, dat werd niet gezegd. Ook op mijn vraag welke bestanddelen dan precies wat deden kwam geen antwoord



Heel raar. Wat ik denk dat het is is belladonna en apis sowieso. Vast nog wel meer maar welke verdunning weet ik niet. En er komt ook een Nosode aan van blauwtong heb ik gehoord. Daar ben ik wel benieuwd naar. Dat werkte bij SME fantastisch maar is niet meer te krijgen.

Ik werk liever met kruiden dan met homeo. Maar wat ik van homeo hoor bij blauwtong is het wel nuttig. Ik snap alleen nooit dat mensen niet gewoon antwoord kunnen geven op kritische vragen.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:32

Hier gaan mijn 2 van de 3 zieke geiten nu goed. 3de niet ziek geworden. Zijn weer eigenwijs en beuken er weer op los tegen elkaar.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 23:40

Nou dat zijn best goede berichten eigenlijk! Fijn dat de koeien ook de goede kant op gaan.

Wat betreft dat niet willen antwoorden op die kritische vragen op homeopathe, is omdat ze er geen echte onderbouwing voor hebben. Planten en kruiden hebben een aantoonbaar effect, die verdunningen en verwrijvingen zijn echter een ander verhaal.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:49

Ola! Hoe gaat het hier? Dolly heeft sinds de afgelopen dagen behoorlijk wolverlies bij haar kont, hebben die van jullie daar ook last van?

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:51

Hier sinds zondag waarschijnlijk onze 1e besmetting, tot grote verbazing van de dierenarts, hopelijk morgen de Def. Uitslag.

Schaapje eet nog wel wat en komt nog in de benen. Hopelijk komt ze erdoorheen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:50

Jeetje. Je zou toch denken dat die paar koude weken alle knutten hebben gekild .

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 16:53

Nimmy schreef:
Hier sinds zondag waarschijnlijk onze 1e besmetting, tot grote verbazing van de dierenarts, hopelijk morgen de Def. Uitslag.

Schaapje eet nog wel wat en komt nog in de benen. Hopelijk komt ze erdoorheen.


O nee, ppffff duim duim dat het niet zo is.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:16

hyppolyte schreef:
Ola! Hoe gaat het hier? Dolly heeft sinds de afgelopen dagen behoorlijk wolverlies bij haar kont, hebben die van jullie daar ook last van?


Wij hebben 1 die is volledig kaal geworden, meerdere ooien waar plukken uitvallen. Komt van de koorts
Zeggen ze

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:33

Klopt. Schapen kunnen door ziekte hun wol verliezen. Komt snel terug :j

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:36

hyppolyte schreef:
Ola! Hoe gaat het hier? Dolly heeft sinds de afgelopen dagen behoorlijk wolverlies bij haar kont, hebben die van jullie daar ook last van?


Hallo! Wij hebben inderdaad ook een paar schapen met wolverlies, dit zijn ook genezen BT schapen. Verder hebben we al een hele tijd gelukkig geen nieuwe gevallen en lijkt alles wat nog leeft gezond te zijn.

We hadden een dekram gekocht in oktober, die ook ziek geworden is en een ramlam aangehouden als reserve, maar die werd ook ziek. Beide zijn ze beter geworden en sinds 2 weken heb ik het idee dat de hormonen weer werken *\o/*
Omdat we niet zeker wisten of ze weer zouden functioneren hebben we toch nog een andere dekram gekocht die niet besmet is geweest.

Hebben jullie de ram bij de schapen gedaan?

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 01:25

Ik wilde haar eigenlijk dit jaar laten dekken, maar dat ga ik na deze grap echt niet doen, eerst maar zien dat ze echt weer helemaal fit is. Hoop dat die uitval nog een klein beetje beperkt blijft tot de billen, want ze staat bij mij dag en nacht buiten, wel een klein schuilstalletje, maar met een kaal schaap wordt dat wel een uitdaging. Ik zag wel alweer wol groeien op de huid gelukkig, maar ze heeft echt sinds een paar dagen echt een heel stuk kaal ineens, en die nieuwe wol groeit niet zo mega hard natuurlijk.

Sterkte nimmy! Die had ik nu ook niet meer verwacht, het is toch echt wel een tijd goed koud geweest, zelfs hier.

Fijn dat de rest er goed doorheen lijkt te zijn iig!

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:43

Ik heb 2 jaar geleden 1 gehad en die is volledig kaal geworden. Was dragend en helaas geaborteerd 2 weken voor de uitgerekende datum. Voor haar was het uiteraard wel het beste, haar lichaam kon het toen niet aan. We deden in het begin een veulendekentje aan en dat hielp erg goed.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:55

Ik heb even gekeken: 3 februari begon de wol los te laten. Tegen 26 februari was ze half kaal, maar op de kale plekken kwam er al nieuwe wol.
4 maart was het dit:

Afbeelding

16 maart was de nieuwe wol duidelijk zichtbaar terwijl de oude er nog deels was



Afbeelding

Tegen 22 maart was bijna alles weg maar had ze toch al een halve centimeter wol overal

Afbeelding

En 16 april was ze ‘kaal’



Afbeelding

Dus start tot einde was toch een goede 2,5 maand en eer alles er af was had ze toch wel al een nieuw laagje. Ik zou er zo veel mogelijk van af blijven en hopen dat het even traag verloopt. Stal goed instrooien en dan moet het wel lukken!

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:00

Hier is een koe ook heel veel haar verloren, hele plakken lagen in de stal. Het groeit gelukkig snel weer aan. Er is nog een koe niet helemaal beter, die loopt nog kreupel en heeft een heel dikke plek in de nek (misschien door de antibiotica injecties). Veearts komt daar van de week nog een keer voor.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:26

Hier loopt een ram in het koppel, dus de patiënt kan drachtig zijn. Eigenlijk ging t vorige week redelijk, maar laatste dagen gaat t minder, komt moeilijk overeind en eet ook weer minder.

Hopelijk groeit wol/haar vlot weer aan, valt mee met de kou dit jaar, maar enige bescherming tegen al die nattigheid is wel wenselijk.

@juval, al duidelijkheid wat die dikke plek op de hals is?

Hier nog geen uitslag van de test, blijven nog even in spanning zitten en tot die tijd met pijnstillers en bietenpulp met appelmoes maar proberen er het beste van te maken.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:17

ik weet niet of ze nog achterlopen met die testen, maar bij ons duurde het 2 weken voor we de uitslag hadden

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:24


nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 20:09

karuna schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... agt-advies

Jakkes ook een hond besmet kennelijk. Alleen ik vraag meaf waarom het dier is ingeslapen uiteindelijk |(

Storm in een glas water. Dat laatste stukje met weghouden van nageboorte en biest moet sws ook al vanwege o.a. Neospora. :+

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 20:11

Nimmy schreef:
Hier loopt een ram in het koppel, dus de patiënt kan drachtig zijn. Eigenlijk ging t vorige week redelijk, maar laatste dagen gaat t minder, komt moeilijk overeind en eet ook weer minder.

Hopelijk groeit wol/haar vlot weer aan, valt mee met de kou dit jaar, maar enige bescherming tegen al die nattigheid is wel wenselijk.

@juval, al duidelijkheid wat die dikke plek op de hals is?

Hier nog geen uitslag van de test, blijven nog even in spanning zitten en tot die tijd met pijnstillers en bietenpulp met appelmoes maar proberen er het beste van te maken.


de bult was een abces.. de veearts heeft die vanmorgen doorgeprikt... het is vreselijk smerig, maar wel heel satisfying om dat te zien leeglopen. Was ongeveer een emmer vol prut... (eet smakelijk :Y) )
Koe knapte er wel van op gelukkig. Ik hoop dat het nu beter gaat en ze ook weer meer melk gaat geven.