Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:21

Kinke schreef:
we kregen vandaag de uitslag van Wageningen Universiteit, koe 1 natuurlijk geen verrassing, maar koe 2 hadden we mee laten onderzoeken omdat we het niet wisten, enige wat zichtbaar was, was iets dikke poten. Verder niet kreupel of stijf of andere symptomen. Die is dus toch besmet.

We hadden laatste weken ook bijzondere symptomen bij de koeien, aantal met kapotte spenen, moeilijker lopen, minder melk geven. Alleen stier met snotneus.

Maar volgens veearts geen blauwtong, maar gewoon een virusje :+ want ze eten gewoon goed.

Ik heb mijn twijfels nog steeds.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:41

Dagahra schreef:
Kinke schreef:
we kregen vandaag de uitslag van Wageningen Universiteit, koe 1 natuurlijk geen verrassing, maar koe 2 hadden we mee laten onderzoeken omdat we het niet wisten, enige wat zichtbaar was, was iets dikke poten. Verder niet kreupel of stijf of andere symptomen. Die is dus toch besmet.

We hadden laatste weken ook bijzondere symptomen bij de koeien, aantal met kapotte spenen, moeilijker lopen, minder melk geven. Alleen stier met snotneus.

Maar volgens veearts geen blauwtong, maar gewoon een virusje :+ want ze eten gewoon goed.

Ik heb mijn twijfels nog steeds.

Vooral die kapotte spenen blijkt wel een teken aan de wand.

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:29

Mijn vader heeft ook 2 koeien met blauwtong. Ze hebben alleen kapotte neuzen, hetzelfde als wat Juval liet zien. Verder zie je er ook niks aan.

Mijn vriend heeft vandaag een geit laten prikken op blauwtong. Aan de geit zie je bijna ook niks alleen een beetje een opgezetten bek. Volgens de dierenarts was dit wel normaal beeld voor een geit met blauwtong.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:46

Rizette schreef:
Dagahra schreef:

We hadden laatste weken ook bijzondere symptomen bij de koeien, aantal met kapotte spenen, moeilijker lopen, minder melk geven. Alleen stier met snotneus.

Maar volgens veearts geen blauwtong, maar gewoon een virusje :+ want ze eten gewoon goed.

Ik heb mijn twijfels nog steeds.

Vooral die kapotte spenen blijkt wel een teken aan de wand.

Ja, vind het zo sneu voor ze. Spuiten voor het melken een pijnstillende spray erop en elke keer flink invetten.

Er heerst ook al flink blauwtong hier. Dus 1+1, is bij mij 2.

Maar als dit de symptomen zijn, dan teken ik er voor!

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:05

Hoop dat het er bij blijft Dagahra. Sterkte ermee!

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:16

Rizette schreef:
Hoop dat het er bij blijft Dagahra. Sterkte ermee!

De meeste zijn alweer aan de betere hand, voor zover ze 'ziek' zijn geweest. Alleen de spenen genezen zo langzaam.

En dat hoop ik ook! Vorige ronde zijn ze wel flink ziek geweest. Zelfs 1 koe erdoor overleden.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:19

Dagahra schreef:
Rizette schreef:
Hoop dat het er bij blijft Dagahra. Sterkte ermee!

De meeste zijn alweer aan de betere hand, voor zover ze 'ziek' zijn geweest. Alleen de spenen genezen zo langzaam.

En dat hoop ik ook! Vorige ronde zijn ze wel flink ziek geweest. Zelfs 1 koe erdoor overleden.


Wat hier fantastisch werkt op de knietjes van de schapen is de wondspray van silverlinde! Dan heb je ook niet de ellende dat het vet blijft dus er rommel in blijft zitten. Een lam waar de knie tot op het bot open lag is met 9 dagen bijna dicht. Bizar spul

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 08:34

Ik heb nu een schaapje, 1,5 jaar oud, dat sinds gisteren tactisch is soms en dan bevriest......en daarna weer gewoon doet. Zo raar.
Zo dit een voorbode kunnen zijn van blauwtong?

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:16

Kennis van mij had een ram die ook deze verschijnselen had. Is ruim 14 dagen ziek geweest en is er weer.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:36

Wat is tactisch?

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:16


juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:25

Interessant wel Pien, ik zal het hier eens voorstellen.

Het ziet er naar uit dat we er wel een beetje doorheen zijn (ff afkloppen). Er staat nu nog 1 koe in het stro hok die behandeld wordt. Maar die is al een stuk minder benauwd, alleen het lopen gaat nog beroerd.
De te vroeg geboren kalfjes gaan allemaal goed, maar die hadden ook geen blauwtong natuurlijk.

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 11:35

Sanet schreef:
Wat is tactisch?
atactisch

Dat zij af en toe wankelt bij het lopen/ draaien

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:04

interessant dat homeopatische onderzoek, zal hier ook eens een balletje opgooien.
Hier bij 1 koe een verslechtering, is nu volgens mij meer dan 2 weken geleden dat ze pijnlijke poten kreeg. Hebben haar gewoon in de wei laten lopen, ze bleef gewoon goed eten en meedoen met de kudde. Donderdag viel me op dat ze meer ligt dan de anderen en gisteren toch maar een pijnstiller gespoten want ze heeft duidelijk pijn nu. Zo raar dat het dan opeens weer oplaait :(

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:42

pien_2010 schreef:
Misschien is er interesse in dit topic om aan dit homeopathische onderzoek mee te werken
https://www.boerderij.nl/aantal-bedrijv ... ehandeling

Lijkt me moeilijk als je ook gewoon de reguliere behandeling door wilt zetten. Wat werkt dan? Voor mij lijkt het alleen van toepassing als je niet regulier wilt behandelen maar dan zit je meteen al klem met pijnstilling.

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:45

Nee hoor. Ook dat kun je meenemen in het onderzoek en kijken hoeveel schapen meer of minder er doorheen zijn gekomen.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:51

pien_2010 schreef:
Nee hoor. Ook dat kun je meenemen in het onderzoek en kijken hoeveel schapen meer of minder er doorheen zijn gekomen.

Hoe dan? Hoe wil je selecteren welk medicijn precies wat heeft gedaan als je regulier behandelt en homeopatisch erbij geeft? Dan zul je ook een controlegroep moeten hebben die regulier behandelt wordt en niet homeopatisch. Onder dezelfde omstandigheden, hetzelfde ras , leeftijd, overige omstandigheden.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:18

Rizette schreef:
pien_2010 schreef:
Nee hoor. Ook dat kun je meenemen in het onderzoek en kijken hoeveel schapen meer of minder er doorheen zijn gekomen.

Hoe dan? Hoe wil je selecteren welk medicijn precies wat heeft gedaan als je regulier behandelt en homeopatisch erbij geeft? Dan zul je ook een controlegroep moeten hebben die regulier behandelt wordt en niet homeopatisch. Onder dezelfde omstandigheden, hetzelfde ras , leeftijd, overige omstandigheden.

Misschien even de link van Pien volgen en lezen wat er staat?
De homeopathische middelen worden als ondersteuning naast de reguliere behandeling gegeven. Je kan daarmee onderzoeken of de ondersteuning biedt om de dieren sneller beter te krijgen met minder restschade.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:24

Herr Balou
Ik snap de goede bedoelingen wel maar dat mag niet voor onderzoek doorgaan op die wijze. Maar wel mooi dat het aangeboden wordt, niet geschoten is altijd mis.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:58

Rizette schreef:
Herr Balou
Ik snap de goede bedoelingen wel maar dat mag niet voor onderzoek doorgaan op die wijze. Maar wel mooi dat het aangeboden wordt, niet geschoten is altijd mis.

Waarom zou je niet het verschil kunnen onderzoeken tussen reguliere behandeling en reguliere + homeopatische behandeling?

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:47

herr_balou schreef:
Rizette schreef:
Herr Balou
Ik snap de goede bedoelingen wel maar dat mag niet voor onderzoek doorgaan op die wijze. Maar wel mooi dat het aangeboden wordt, niet geschoten is altijd mis.

Waarom zou je niet het verschil kunnen onderzoeken tussen reguliere behandeling en reguliere + homeopatische behandeling?

Dat kun je wel onderzoeken maar als je serieus wilt onderzoeken en een gerespecteerde uitslag wilt krijgen, moet er ook sprake zijn van een controlergroep en van de overige eisen die ik al genoemd heb.

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 22:44

Rizette schreef:
pien_2010 schreef:
Nee hoor. Ook dat kun je meenemen in het onderzoek en kijken hoeveel schapen meer of minder er doorheen zijn gekomen.

Hoe dan? Hoe wil je selecteren welk medicijn precies wat heeft gedaan als je regulier behandelt en homeopatisch erbij geeft? Dan zul je ook een controlegroep moeten hebben die regulier behandelt wordt en niet homeopatisch. Onder dezelfde omstandigheden, hetzelfde ras , leeftijd, overige omstandigheden.


Ze kunnen dan vergelijken met 3 groepen:
1 mensen die alleen regulier doen;
2. Mensen die alleen homeopathie doen
3 die beiden doen.

Als blijkt dat die beiden doen een beter resultaat bv heeft als enkel regulier of enkel homeopathie,dan weet je dat de combi het beste werkt.
Het is dan gewoon tellen per groep hoeveel dieren het redden in elke groep.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 01:48

Als men graag wil laten zien of het werkt of niet werkt dan zal het onderzoek daar niet voor voldoen.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:27

Hoe gaat het hier met de beestjes? Dolly staat weer bij haar vriendinnen en lijkt nog steeds goed te gaan.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:35

we hebben nog 1 koe aan de antibiotica. De koe die hier het eerst ziekte verschijnselen had is weer beter en gezond, alleen begint die nu al zijn haar kwijt te raken. Heel vreemd gezicht al die kale plekken. Ik zal eens een foto maken.