Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4411
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:00

Letsdunit schreef:
Daarom heb ik het ook gemeld, als ik kijk naar mijn woonplaats weet ik zeker al heel veel stallen waar het is, er staan er maar 2 vermeld op de lijst.

Novem word juist voor gewaarschuwd niet te geven, diverse dierenarts sites waarschuwen er voor en adviseren paracetamol.

Niet helemaal juist. Corticosteroiden spuiten en tegen de pijn paracetamol verstrekkken. Maar voor de cortico´s ben je wel een dierenarts nodig. Het ligt er ook nog aan wat de verschijnselen zijn welke aanvullende behandeling nodig. Vreselijke ziekte, dierenartsen leren ook door autoptie te doen op schapen die overleden zijn aan blauwtong en daar lering uit te trekken. Wat voor het ene goed lijkt te zijn kan voor het andere slecht zijn dat is wel gebleken. Vaak kan de dierenarts je zelf wel leren spuiten zodat ze echt niet elke dag hoeven te komen dus dan is de financiele kant nog wel te overzien Sterkte met alles.

Kinke

Berichten: 20572
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:50

kregen net een appje dat een os naast onze wei blauwtong heeft. hij staat bij een huis op een klein stukje waar rondom hoge bomen staan. letterlijk nog geen 10 meter van waar onze koeien ook regelmatig grazen :=

Independence
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:24

Nummer 5 is hier vanmiddag ook overleden.
Vooralsnog lijken de overige schapen gezond, hopen dat dat zo blijft

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:31

Dubbelpost
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 21-10-23 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:32

Citaat:
Complottheorie staat gelijk aan bewust besmetten daar is in dit idee geen sprake van.

Kijk voor de gein eens in de comments onder de video.
Nogmaals, als ze al uit italie vandaan komen kunnen die beesten via auto's, vliegtuigen, vrachtwagens en normale goederentreinen op dagelijkse basis binnenkomen. Die treinen met vuilnis rijdt al sinds maart ofzo. Dit is gewoon ordinair vingertje wijzen en niemand schiet daar iets mee op. Focus op een vaccin en betere behandeling, het is er al en het zal zich blijven verspreiden.

Novem en andere nsaid's worden indd afgeraden doordat dat na sectie is gebleken dat nieren toxicatie lieten zien omdat ze vaak onvoldoende drinken. Cortico's kunnen wel gebruikt worden icm paracetamol.

Citaat:
Nummer 5 is hier vanmiddag ook overleden.
Vooralsnog lijken de overige schapen gezond, hopen dat dat zo blijft

bah, kloterig zo, hoop dat het de rest bespaard blijft :(:)


Dolly had vandaag een redelijk goede dag, ze heeft behoorlijk wat gedronken (en bijbehorende grote plas gedaan :'), hoe blij kun je zijn met de simepele dingen) en staat ook een beetje hoopvol aan gras te sabbelen. Heb een beetje gras fijn gemaaid voor haar, wie weet krijgt ze het weg. Ze wordt iig niet slomer, lijkt zelfs iets te verbeteren vandaag. Bloedingen waren minder heftig dan gisteren.

Heb een andere manier gevonden om haar medicatie toe te dienen, de katheterspuit is hard, dus dat werkte niet zo fijn, heb nu gewoon spuitzakken gebruikt, dat is iig zacht, ik kan het gat op maat knippen en het is een stuk handzamer dan die grote spuit. De appelmoes bevalt haar iig wel. Morgen kijken of ze wat pompoen wil eten.

janouk
Blogger

Berichten: 17916
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 22:34

Spuitzak lijkt me een goed bruikbaar idee,. Ik duim voor je en voor alle andere schapen. :knuffel:

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:39

Spuitzak is een goede tip, ga ik meteen even uit de la pakken.
Appelmoes las ik weer over dat het teveel suiker bevat.
Waar is vanmorgen dacht dat mijn schaap zou overlijden, is ze er nog en knapt ze zelfs weer wat op. Ze heeft net zelfs weer gretig hooi gegeten, wat was ik blij.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:56

Haha, teveel suiker boeit me even helemaal niks nu. Ze krijgt ook maar 200 gram binnen ofzo. Op dit moment gaat het om comfort, medicatie binnen krijgen en aan het eten houden. Dat was gisteren even een uitdaging.

Ik heb zo'n rol spuitzakken van de sligro, geschikt voor warm en koud en die moet je zelf openknippen, dus je kunt makkelijk vanaf huis meenemen zonder gedoe.

Dat zijn wel echt de betere berichten! Fijn dat ze alweer hooi eet *\o/*

Even wat anders nog, weet niet of het echt verschil maakt, maar ik heb haar vanaf de 2e dag i.o.m. DA een antihistaminica injectie gegeven én ze krijgt een pilletje van mijn astma medicatie (is specifiek ontstekingsremmer voor neus/longen). Ik heb iig tot nu toe nog niets gemerkt aan haar ademhaling oid, dus wie weet is dat iets om in het achterhoofd te houden. Gaat om montelukast (merknaam singulair).
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 21-10-23 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:07

hyppolyte schreef:
Haha, teveel suiker boeit me even helemaal niks nu. Ze krijgt ook maar 200 gram binnen ofzo. Op dit moment gaat het om comfort, medicatie binnen krijgen en aan het eten houden. Dat was gisteren even een uitdaging.

Ik heb zo'n rol spuitzakken van de sligro, geschikt voor warm en koud en die moet je zelf openknippen, dus je kunt makkelijk vanaf huis meenemen zonder gedoe.

Dat zijn wel echt de betere berichten! Fijn dat ze alweer hooi eet *\o/*


Geeft ook niks! Alleen secundaire bacteriële infecties strak in de gaten houden. Ze hebben bv binnen no time long ontsteking of weer koorts :) dit is goed bedoeld

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:09

Ja ok, dat is indd nog een ding, maar zoveel krijgt ze er niet van binnen, dus dat risico acht ik vrij klein.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:11

Wij gister paar dames uit de wei gehaald die niet meer zelf konden staan en dus uitschudden. Lagen vanavond heerlijk aan de selfservice bar <3 ging even handje hooi voor ze halen en dat ging er ook goed in, dus dit even zo gebouwd haha. Nu hopen dat ze weer op krachten komen
Afbeelding


Hier nu 15 zieken. Sommige vliegen erdoor, anderen doodziek. Heel apart

Wij spuiten bewust geen corticos omdat het imuunsysteem platgelegd word. In sommige gevallen kan dat nuttig zijn maar omdat deze variant al op de natural killer cellen gaat zitten besloten om dit niet te doen. Wel strak erop wat betreft koorts en dus ook nog niet nodig geweest

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:12

hyppolyte schreef:
Ja ok, dat is indd nog een ding, maar zoveel krijgt ze er niet van binnen, dus dat risico acht ik vrij klein.


Daarom lekker doen, alles wat erin gaat is weer een kleine winst. Maar als je dit niet wist kon het weer een beetje helpen :)

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:18

Waar ik wel echt mee zit, ik vraag me serieus af wat daar vanbinnen gebeurt. Die beesten zijn keiharde bikkels dus pijn laten zien doen ze alleen als het echt niet anders kan, plus ze staan op de pijnstilling, dus er wordt ook nog eens e.e.a. gedempt. Ben benieuwd of je in het bloedbeeld kunt herleiden hoe erg het er vanbinnen aan toe is.

Citaat:
Hier nu 15 zieken. Sommige vliegen erdoor, anderen doodziek. Heel apart

Wat voor verschillen merk je tussen de heftig en mild zieken?

Rizette
Berichten: 4411
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:39

Hyppolite ik heb niets van doen met de commentaren onder de video ik reageer op de video en op jou. Wat huist er voor jou aan gevaar in als het onderzocht wordt of er veel knutten met blauwtong mee komen met die trein. Heb jij toch geen last van? En als het onderzoek al negatief is dan is het snel uit de wereld. Jouw reactie doet me denken aan de RIVM die niets wilde horen van het onderzoek van een student met zijn leraard mbt de stikstofdeposito. Die wisten al lang hoe het zat met de neerslag in de natuurgebieden dmv hun onderzoeken maar hen werd het spreekrecht ontnomen . Nu is het alsnog aan het licht gekomen dat er niets van klopt die neerslag op natuurgebieden. Maak je mensen monddood dan komt de waarheid alsnog wel aan het licht. Onderzoek je het en speel je open kaart blijf je geloofwaardiger.

Rizette
Berichten: 4411
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:41

Horseloverl schreef:
Wij gister paar dames uit de wei gehaald die niet meer zelf konden staan en dus uitschudden. Lagen vanavond heerlijk aan de selfservice bar <3 ging even handje hooi voor ze halen en dat ging er ook goed in, dus dit even zo gebouwd haha. Nu hopen dat ze weer op krachten komen
[ [url=m/cOcfGm.png]Afbeelding[/url] ]


Hier nu 15 zieken. Sommige vliegen erdoor, anderen doodziek. Heel apart

Wij spuiten bewust geen corticos omdat het imuunsysteem platgelegd word. In sommige gevallen kan dat nuttig zijn maar omdat deze variant al op de natural killer cellen gaat zitten besloten om dit niet te doen. Wel strak erop wat betreft koorts en dus ook nog niet nodig geweest

Uitschudden, je bedoelt van de regen? Idd dat is ook nog een ding die cortico's en immuunsysteem.. Maar jij hebt dus wel herstellende schapen en nog geen dode?

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:45

Rizette schreef:
Horseloverl schreef:
Wij gister paar dames uit de wei gehaald die niet meer zelf konden staan en dus uitschudden. Lagen vanavond heerlijk aan de selfservice bar <3 ging even handje hooi voor ze halen en dat ging er ook goed in, dus dit even zo gebouwd haha. Nu hopen dat ze weer op krachten komen
[ [url=m/cOcfGm.png]Afbeelding[/url] ]


Hier nu 15 zieken. Sommige vliegen erdoor, anderen doodziek. Heel apart

Wij spuiten bewust geen corticos omdat het imuunsysteem platgelegd word. In sommige gevallen kan dat nuttig zijn maar omdat deze variant al op de natural killer cellen gaat zitten besloten om dit niet te doen. Wel strak erop wat betreft koorts en dus ook nog niet nodig geweest

Uitschudden, je bedoelt van de regen? Idd dat is ook nog een ding die cortico's en immuunsysteem.. Maar jij hebt dus wel herstellende schapen en nog geen dode?


Jaa dat inderdaad. Zeker wel doden. 12/100. Rond de 15 hersteld, 2 met gevolgschade met twijfel of dat goed gaat maar zijn wel weer volledig zelfstandig dus die krijgen tijd. En nee we laten ze geen pijn lijden maar ze mogen door op hun tempo. Als dat over een maand niet gaat laten we ze inslapen. en nu dus nog 20 zieken waarvan 3 doodziek. Die 12 was ook niks aan te houden. Paar van te hoge koorts die op geen enkele manier te remmen was, paar van geen koorts, paar lagen gewoon dood in de wei zonder symptomen, 1 ingeslapen door ontschoening
Edit: en 2 die gestikt zijn in eigen longvocht. Waren al dood voordat we de da konden bellen
Laatst bijgewerkt door Horseloverl op 21-10-23 23:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:52

hyppolyte schreef:
Waar ik wel echt mee zit, ik vraag me serieus af wat daar vanbinnen gebeurt. Die beesten zijn keiharde bikkels dus pijn laten zien doen ze alleen als het echt niet anders kan, plus ze staan op de pijnstilling, dus er wordt ook nog eens e.e.a. gedempt. Ben benieuwd of je in het bloedbeeld kunt herleiden hoe erg het er vanbinnen aan toe is.

Citaat:
Hier nu 15 zieken. Sommige vliegen erdoor, anderen doodziek. Heel apart

Wat voor verschillen merk je tussen de heftig en mild zieken?


Ooien geënt met type 8 bijna niet ziek, 2/3 dagen en dan zijn ze erdoor. Dames van 4+ zegmaar. 1 zit nu op 13 dagen en kan niet meer lopen sinds gisteren. Net voor het eerst weer op de voeten kunnen krijgen dus mini feestje. Mild zieken eten en drinken door en zijn niet te pakken. Die redden zichzelf zonder enkele spuit, drinken wel uit kruidenemmers. Heftig zieken liggen rond dag 4/5 plat en is lastig om daar drinken in te krijgen maar vind altijd wel iets dat past. Vanaf dag 7 krijg ik ze meestal weer aan het eten maar dat moeten ze dan echt weer leren. Dat het weer kan zegmaar en dat het geen pijn doet. Pijn in de voeten is nu extreem maar ook daarmee vinden we wat om te helpen. 1 met extreem zere bek dacht nadat alle zwelling eraf was dat ze nog niet kon eten. Die pap aangeboden en dat ging erin. Dag erop, vandaag, eet ze weer zelfstandig gras.
En 1 Vd week met oedeem aan de kop waar je u tegen zegt en die eet en drinkt ook weer zelfstandig

En wat er van binnen gebeurd? Naar mijn mening: schaap moet dood links of rechtsom. Het is extreem heftig en raar ziektebeeld. Geen pijl op te trekken en echt maatwerk per schaap om ze erdoor te krijgen. Hebben hier al gehad dat maaginhoud opgehoest werd en eruit kwam als groene klodders, longontsteking, oedemen, bloedingen, stikken in eigen vocht, koortsen etc. Jonge dieren wel minder heftig dan 2+

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:00

Die van mij liep vanmorgen de stal uit het weitje in en ging gras eten, kleine gelukt momentjes. Loopt niet kreupel gelukkig.

janouk
Blogger

Berichten: 17916
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 11:44

Letsdunit schreef:
Die van mij liep vanmorgen de stal uit het weitje in en ging gras eten, kleine gelukt momentjes. Loopt niet kreupel gelukkig.



Pfff dat is goed nieuws

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:59

Rizette schreef:
Hyppolite ik heb niets van doen met de commentaren onder de video ik reageer op de video en op jou. Wat huist er voor jou aan gevaar in als het onderzocht wordt of er veel knutten met blauwtong mee komen met die trein. Heb jij toch geen last van? En als het onderzoek al negatief is dan is het snel uit de wereld. Jouw reactie doet me denken aan de RIVM die niets wilde horen van het onderzoek van een student met zijn leraard mbt de stikstofdeposito. Die wisten al lang hoe het zat met de neerslag in de natuurgebieden dmv hun onderzoeken maar hen werd het spreekrecht ontnomen . Nu is het alsnog aan het licht gekomen dat er niets van klopt die neerslag op natuurgebieden. Maak je mensen monddood dan komt de waarheid alsnog wel aan het licht. Onderzoek je het en speel je open kaart blijf je geloofwaardiger.

Prima als iemand het uiteindelijk gaat onderzoeken, maar de prioriteit zou moeten liggen bij behandeling en een vaccin op dit moment. Zieltjes winnen en politiek gewin hoort daar op dit moment niet bij i.m.o. en dat heeft niks van doen met monddood willen maken.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 14:03

Rizette schreef:
Hyppolite ik heb niets van doen met de commentaren onder de video ik reageer op de video en op jou. Wat huist er voor jou aan gevaar in als het onderzocht wordt of er veel knutten met blauwtong mee komen met die trein. Heb jij toch geen last van? En als het onderzoek al negatief is dan is het snel uit de wereld. Jouw reactie doet me denken aan de RIVM die niets wilde horen van het onderzoek van een student met zijn leraard mbt de stikstofdeposito. Die wisten al lang hoe het zat met de neerslag in de natuurgebieden dmv hun onderzoeken maar hen werd het spreekrecht ontnomen . Nu is het alsnog aan het licht gekomen dat er niets van klopt die neerslag op natuurgebieden. Maak je mensen monddood dan komt de waarheid alsnog wel aan het licht. Onderzoek je het en speel je open kaart blijf je geloofwaardiger.

Bedoel je Santing?

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:22

Citaat:
Ooien geënt met type 8 bijna niet ziek, 2/3 dagen en dan zijn ze erdoor. Dames van 4+ zegmaar. 1 zit nu op 13 dagen en kan niet meer lopen sinds gisteren. Net voor het eerst weer op de voeten kunnen krijgen dus mini feestje. Mild zieken eten en drinken door en zijn niet te pakken. Die redden zichzelf zonder enkele spuit, drinken wel uit kruidenemmers. Heftig zieken liggen rond dag 4/5 plat en is lastig om daar drinken in te krijgen maar vind altijd wel iets dat past. Vanaf dag 7 krijg ik ze meestal weer aan het eten maar dat moeten ze dan echt weer leren. Dat het weer kan zegmaar en dat het geen pijn doet. Pijn in de voeten is nu extreem maar ook daarmee vinden we wat om te helpen. 1 met extreem zere bek dacht nadat alle zwelling eraf was dat ze nog niet kon eten. Die pap aangeboden en dat ging erin. Dag erop, vandaag, eet ze weer zelfstandig gras.
En 1 Vd week met oedeem aan de kop waar je u tegen zegt en die eet en drinkt ook weer zelfstandig

Dat zijn behoorlijk verschillende uitingsvormen bij de zieke beesten, lastig peil op te trekken zo. Tot nu toe lijkt het bij die van mij vrij aardig te gaan, zwelling en temp begint iets af te nemen, net ging ze op eigen initiatief weer wat eten (ook met dat pijnlijke bekkie) en drinken doet ze ook weer gelukkig. Ze heeft eigenlijk alleen van vrijdag op zaterdag vrijwel niks gegeten of gedronken. Die medicijnspuit blijft ze zich hevig tegen verzetten, maar dat zit er gelukkig zo in.


Citaat:
En wat er van binnen gebeurd? Naar mijn mening: schaap moet dood links of rechtsom. Het is extreem heftig en raar ziektebeeld. Geen pijl op te trekken en echt maatwerk per schaap om ze erdoor te krijgen. Hebben hier al gehad dat maaginhoud opgehoest werd en eruit kwam als groene klodders, longontsteking, oedemen, bloedingen, stikken in eigen vocht, koortsen etc. Jonge dieren wel minder heftig dan 2+

Ik bedoelde meer dat ik gewoon eigenlijk graag zou willen onderzoeken wat er in dat lijf allemaal gebeurt, zelfs als ze redelijk ok lijken te zijn. Dus hoeveel gaat er stuk, op welk niveau etc, vraag me af of dat dus terug te zien is in het bloedbeeld oid of dat je alleen een algemeen beeld ziet van ontstekingen en niet echt de gradatie ervan.

quote="Letsdunit"]Die van mij liep vanmorgen de stal uit het weitje in en ging gras eten, kleine gelukt momentjes. Loopt niet kreupel gelukkig.[/quote]
*\o/* hoe blij kun je dan zijn he :')

Rizette
Berichten: 4411
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:24

hyppolyte schreef:
Rizette schreef:
Hyppolite ik heb niets van doen met de commentaren onder de video ik reageer op de video en op jou. Wat huist er voor jou aan gevaar in als het onderzocht wordt of er veel knutten met blauwtong mee komen met die trein. Heb jij toch geen last van? En als het onderzoek al negatief is dan is het snel uit de wereld. Jouw reactie doet me denken aan de RIVM die niets wilde horen van het onderzoek van een student met zijn leraard mbt de stikstofdeposito. Die wisten al lang hoe het zat met de neerslag in de natuurgebieden dmv hun onderzoeken maar hen werd het spreekrecht ontnomen . Nu is het alsnog aan het licht gekomen dat er niets van klopt die neerslag op natuurgebieden. Maak je mensen monddood dan komt de waarheid alsnog wel aan het licht. Onderzoek je het en speel je open kaart blijf je geloofwaardiger.

Prima als iemand het uiteindelijk gaat onderzoeken, maar de prioriteit zou moeten liggen bij behandeling en een vaccin op dit moment. Zieltjes winnen en politiek gewin hoort daar op dit moment niet bij i.m.o. en dat heeft niks van doen met monddood willen maken.

Allemaal volgens jouw opinie, waarom mag er geen ruimte zijn voor onderzoek? Alleen op jouw moment als jij het nodig vindt? Alle boeren hebben de hoogste prioriteit bij een vaccin. Helaas krijg je daar geen vaart in dat is al duidelijk. Het 1 heeft niets met het ander van doen.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:25

Nou weer zo’n raar verhaal. Ooi heeft 2 dagen niet kunnen lopen. Leek volledig verlamd in de voorvoetjes op de kootjes. Maar binnen gehaald eergisteren ivm regen. Ik net proberen water te geven maar kreeg de niet omhoog en ze liet zich vallen met dr kop weggedraaid. Mn pa gebeld om ff te helpen, ooi weegt 80 kilo zo’n beetje dus was wel nodig. Krijgen we hm met z’n tweeën omhoog. Blijft staan en gaat eten. 5 min later valt ze om, gooit zelf dr kont eronder en kijkt mij aan van “zou je niet eens ff helpen” dus ik dr voorkant eronder gezet. Begint ze gewoon rondjes te lopen door het hok. Heel bizar weer. Lijkt gewoon net alsof je sommige even de push moet geven dat ze het weer kunnen. Met eten, met drinken en dus blijkbaar ook met staan. Nu weer helemaal vol Pampus maar dit stukje hebben we weer :)

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:33

Had die van mij ook vandaag, ene moment dacht ik die gaat dood, ik wou de stal even uitmesten, moest haar echt verleggen om het vieze stro weg te halen. Loop ik weg met de kruiwagen, kom ik terug staat ze op, loopt naar het hek van de wei en gaat echt staan kijken van doe de poort even open. Ze is de hele dag in een aparte wei buiten geweest, lopen zelfs rennen geen probleem. Als je niet beter weet is er niks meer aan te zien. Nu ligt ze weer lekker in haar stalletje.