Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirjam79

Berichten: 1743
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:47

Och jongens wat een leed... Hier "gelukkig" alleen maar wat kipjes buiten lopen, maar wat leef ik met jullie mee. Heel erg veel sterkte allemaal :(:) :(:) :(:)

juval

Berichten: 13275
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:23

Beriepi :(:) wat vreselijk balen zeg :(

Rizette schreef:
Staan jouw koeien binnen Juval? Hier zijn we nog zo aan het dubben of we de schapen binnen moeten zetten. Maar dat wordt dan een stal met weinig licht en als ze daar het hele winter in zouden moeten. Is ook te open in een soort van kapschuur met een open zijkant.Er wordt gezegd dat er binnen veel minder besmettingen zijn maar goed dat is natuurlijk een interpretatie.


we hebben ze sinds vorige week donderdag weer binnengehaald voor de winter. We hebben kleigrond dus dat lopen ze anders helemaal stuk, en het gras is ook niet zo voedzaam meer. Daarom staan ze in de winter binnen. Ik hoop dat het snel koud worden zodat de knutten ook weg gaan, schapen de hele winter binnen houden is denk ik heel lastig.

update, kalf 1 doet het goed heeft goed gedronken en ligt nu lekker met een dekje op in het stro. Bij controle van de koe bleek er nog een kalf te zijn geboren, een tweeling dus. Dan is het niet zo heel vreemd als ze eerder komen. Kalf 2 is ook klein, maar levendig, dus ik heb goede hoop. Nu kijken of de koe melk/biest gaat geven.

Rizette
Berichten: 4411
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:13

Wel zorgen met zo´n kleine tweeling maar ook hoop. Sterkte met alles.

tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:07

Ik zie de fouragehandelaar reclame maken voor MPB-mix.

Citaat:
MPB-mix is makkelijk eetbaar voor de dieren en bevat veel voedingsstoffen. Door het hoge gehalte van eiwitten zal de weerstand van het dier verhogen. Daarmee hopen we jouw dier weer gauw op te laten knappen. Een hoge weerstand geeft de ziekte minder kans, dus wij adviseren elke herkauwer eigenaar dit te voeren.

Houd voor de laatste ontwikkelingen de website van de NVWA in de gaten.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:44

tienus63 schreef:
Ik zie de fouragehandelaar reclame maken voor MPB-mix.

Citaat:
MPB-mix is makkelijk eetbaar voor de dieren en bevat veel voedingsstoffen. Door het hoge gehalte van eiwitten zal de weerstand van het dier verhogen. Daarmee hopen we jouw dier weer gauw op te laten knappen. Een hoge weerstand geeft de ziekte minder kans, dus wij adviseren elke herkauwer eigenaar dit te voeren.

Houd voor de laatste ontwikkelingen de website van de NVWA in de gaten.


Is ook fijn spul. Stikken ze minder snel in dan brok. Geven wij ook maar niet met als rede blauwtong. Voeren we gewoon al

tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:31


Kinke

Berichten: 20572
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:10

wij hebben gisteravond ook een koe binnengehaald. Beetje vermagerd en duidelijk dikke poten en stram.
Dierenarts komt straks

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:27

Toch hoor ik om me heen wel wat meer schapen die er doorheen komen. Die van ons is niks meer aan te zien, behalve nog wat stijf als ze op staat.

Rizette
Berichten: 4411
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:33

Letsdunit schreef:
Toch hoor ik om me heen wel wat meer schapen die er doorheen komen. Die van ons is niks meer aan te zien, behalve nog wat stijf als ze op staat.

En dat in een week tijd van doodziek met zweren enz naar goed. Kun je dan ook niets meer van de zweren zien in de bek?

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:35

Klopt, haar mond is schoon, zit nog 1 klein korstje aan haar lip.

juval

Berichten: 13275
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:36

op zich doen de koeien het redelijk goed, ze hebben kapotte snotneuzen, maar echt ziek zijn ze verder niet. Lopen nog goed en eten ook goed.
Helaas afgelopen nacht toch wel weer een veel te vroeg geboren 2ling. Echt heeel kleine kalfjes, maar wel levenslust, dus we doen er alles aan om ze erdoor te trekken. Biest met de sonde, warmte lampen. Dekjes die we hebben zijn te groot, dus ik ga even kijken of ik iets van een fleece dekentje in elkaar kan flansen. duimen maar.
veearts komt zo met longrijping injectie.

Rizette
Berichten: 4411
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:44

Letsdunit schreef:
Klopt, haar mond is schoon, zit nog 1 klein korstje aan haar lip.

Dat is toch echt wel top! En dat allemaal zonder dierenarts-medicijnen?

Rizette
Berichten: 4411
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:45

Blauwtong wordt nogal eens voor melkziekte aangezien heb ik begrepen. Dus of alle sterftegevallen zo aan het licht komen is ook de vraag.

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:37

Rizette schreef:
Letsdunit schreef:
Klopt, haar mond is schoon, zit nog 1 klein korstje aan haar lip.

Dat is toch echt wel top! En dat allemaal zonder dierenarts-medicijnen?


Klopt, ik heb trouwens na mijn geprek met de NVWA me wel gemeld bij de dierenarts en uitgelegd wat ik deed en het advies was toen 3x daags 3 paracetamol. Bij onze buren zijn ook 2 schapen aan het opknappen, ik weet niet wat hun voor medicijnen gebruikt hebben.

Rizette
Berichten: 4411
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:18

Die paracetamol had je ook gegeven toch? Zo fijn om te horen dat ze er ook door kunnen komen. Welk ras schapen is het?

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:18

Mijn schema wil ik best via PB doorgeven, maar inderdaad zal het soort schaap misschien ook wel van invloed zijn wellicht. En misschien ook wel wat geluk, ik weet het niet. Ik heb een romanov schaap, de schapen van de buren zijn zwartbles.

tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:36

Achterneef van mij heeft helaas ook zijn eerste 2 koeien verloren aan het virus.
Kwartier rijden ten noorden van Zwolle.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:39

juval schreef:
op zich doen de koeien het redelijk goed, ze hebben kapotte snotneuzen, maar echt ziek zijn ze verder niet. Lopen nog goed en eten ook goed.
Helaas afgelopen nacht toch wel weer een veel te vroeg geboren 2ling. Echt heeel kleine kalfjes, maar wel levenslust, dus we doen er alles aan om ze erdoor te trekken. Biest met de sonde, warmte lampen. Dekjes die we hebben zijn te groot, dus ik ga even kijken of ik iets van een fleece dekentje in elkaar kan flansen. duimen maar.
veearts komt zo met longrijping injectie.


Wauw! Ik vind het echt fijn om te lezen dat er veehouders zijn die zich zo inzetten voor de kalfjes. Door dit soort berichten wordt wel heel duidelijk dat we helaas het verkeerde type veehouders om ons heen hebben.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:52

juval schreef:
op zich doen de koeien het redelijk goed, ze hebben kapotte snotneuzen, maar echt ziek zijn ze verder niet. Lopen nog goed en eten ook goed.
Helaas afgelopen nacht toch wel weer een veel te vroeg geboren 2ling. Echt heeel kleine kalfjes, maar wel levenslust, dus we doen er alles aan om ze erdoor te trekken. Biest met de sonde, warmte lampen. Dekjes die we hebben zijn te groot, dus ik ga even kijken of ik iets van een fleece dekentje in elkaar kan flansen. duimen maar.
veearts komt zo met longrijping injectie.


Is een honden deken niks? Die gebruikte wij eerder wel eens voor de schapen en is makkelijk aan te komen

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:54

Ik heb ook het idee dat het met de schapen iets beter gaat. Wij hebben nog een zieke ram, gisteren dacht ik weer dat ie dood ging maar vanmorgen stond hij weer wat gras en blad te eten.

Maar dat is de enige die echt ziek is, andere schapen lijken een paar dagen een dikke kop te hebben, zijn niet echt doodziek, blijven eten en knappen eigenlijk daarna weer op.
Wij hebben de meeste schapen binnen en daar overdag een grote ventilator staan, in de hoop dat dat de knutten verjaagt. Ze staan ondertussen bijna 3 weken op stal, dus als ze niet binnen nu en een week ziek worden denk ik dat dat heeft geholpen.

Kinke

Berichten: 20572
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:06

veearts is hier vanmiddag geweest. Bloedje getapt bij de zieke koe en bij 1 waarvan we het niet zeker weten. Aangezien hij er toch was, dan die dus ook maar tappen. Novem (pijnstiller) gespoten en als ze nou heel erg veel verbetering laat zien morgen, dan zaterdag nog weer opnieuw pijnstilling geven. Hij kon die van ons niet vergelijken met anderen, aangezien wij de enigen zijn in hun praktijk met dit ras (Maine Anjou).
Alle bloedjes gaan naar Wageningen Universiteit, daar doen ze ook allerlei onderzoeken mbt die knutten. Kan wel 8 of 9 dagen duren voor de officiële uitslag er is. Hij is een groot voorstander van enten tegen blauwtong

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:23

Heftig zeg!

Het gaat er ook over in het half uur durende programma ‘5 dagen’ op npo radio 1. Het is nu live maar ook terug te luisteren als podcast.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:24

juval schreef:
op zich doen de koeien het redelijk goed, ze hebben kapotte snotneuzen, maar echt ziek zijn ze verder niet. Lopen nog goed en eten ook goed.
Helaas afgelopen nacht toch wel weer een veel te vroeg geboren 2ling. Echt heeel kleine kalfjes, maar wel levenslust, dus we doen er alles aan om ze erdoor te trekken. Biest met de sonde, warmte lampen. Dekjes die we hebben zijn te groot, dus ik ga even kijken of ik iets van een fleece dekentje in elkaar kan flansen. duimen maar.
veearts komt zo met longrijping injectie.

Och wat sneu, hoop dat die ukkies het redden allemaal! Ik vond die hondendeken opmerking een goeie, wie weet heb je daar indd wat aan, ik weet dat ze voor jachthonden een redelijk knap assortiment hebben.

Verder nog wisselende berichten zie ik, sterkte voor degenen die hun beestjes hebben moeten laten inslapen ;(
Gelukkig zijn er ook betere berichten, fijn dat sommige zich er goed doorheen weten te trekken!

Mijn dame knapt sinds zondag zienderogen op *\o/*. Zwelling nam langzaam af, eetlust kwam weer op gang en sinds maandag kwam ze zelfs zeuren om harde brokjes, want die zijn natuurlijk lekkerder dan alleen maar bietenpulp, amper te eten natuurlijk, maar ze moest en zou lekkere brokjes :')

Gisteren was haar bekkie weer echt bijna normaal dus volgens mij zijn we er echt doorheen. Heb ook wel een ander ras, dus misschien scheelt het dat ze minder lang ziek is geweest dan de rest.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:08

Wat fijn. Toch nog wat positieve berichten hier.

juval

Berichten: 13275
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:12

bedankt voor de tip voor een hondendekje, dat hou ik zeker in mijn gedachten. Ik heb onderin een kast toch nog een maatje kleinere kalverdekjes gevonden, nog steeds vrij groot, maar op zich gaat het wel. De kleintjes doen het goed, ze kunnen allemaal staan, en 2 drinken al zelfstandig, de andere 2 nog aan de fles. Ik denk dat het wel goed komt. :)

Fijn om te horen dat het beter gaat met de schapen Kendra en Hyppolyte!

Kinke, sterkte nog met de koe!