Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17887
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 11:17

pppffff ik open s morgens met angst en beven dit topic en steeds toch voorzichtig hopend dat het beter gaat. Goed te lezen dat sommige schapen en koeien aan de betere hand zijn.

Maar dat geldt ook voor de wei: elke ochtend loop ik toch met een bezwaard hart richting wei en dan weer blij als ze alle 8 schapen aan komen rennen.............kom maar op met de nachtvorst

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:33

dat kan ik me helemaal voorstellen Janouk. Onze Blonde d'Acquitaines lopen nog achter in de wei, ik sta iedere dag meerdere keren met de verrekijker te koekeloeren of ik afwijkend gedrag zie.
We gaan pas allemaal weer ontspannen als die k.tknutten bevroren zijn

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:34

Ja het blijft spannend elke keer dat je gaat kijken. Sprak gisteren een schapenboer die er 4 dood had, die was benieuwd hoe het met die van mij ging. Ik ben wel stom geweest, ben gisteren vergeten nieuwe corticospuit te halen en nu staat ze met 1 heel dik opgezwollen oor, is me gisteren niet direct opgevallen, maar ze is er dus nog niet helemaal doorheen. Net da even gebeld, die legt een nieuwe spuit voor haar klaar.

tienus63

Berichten: 12122
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 22:47

Rendac heeft het zo druk met kadavers vanwege de blauwtong dat ze ook op zaterdag rijden.
Vriend van ons sprak een chauffeuse die daar rijdt.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:43

wij hebben gisteravond koe nr.2 binnen gehaald. Snotneus, kwijlen en duidelijk zere bek. pijnstiller gespoten en maar hopen dat ze blijft eten. onze buurman heeft schapen en nog geen zieken. melkveehouder verderop, z’n koeien lopen hemelsbreed een paar honderd meter van die van ons ook nog geen blauwtong. Hoop voor ze dat ze de dans ontspringen maar kan het me bijna niet voorstellen

tienus63

Berichten: 12122
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:17

Bij mijn is van de week helaas eerste koe gesneuveld aan blauwtong.
20 km ten noorden van Zwolle. Zijn directe buurman is een schapenhouder.
Vorige uitbraak kregen de koeien er ook last van.
Maar gingen er toen niet dood aan.
Wel veel zorg nodig en van de melk af.

Drentse veearts en Drentse schapenhouder over het virus:
Bron RTV Drenthe.
Slagveld bij veebedrijven door snel oprukkend blauwtongvirus: 'Het is vijf voor twaalf' https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/159951 ... oor-twaalf #rtvdrenthe

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:41

Nou het leek hier even wat beter. Vanmiddag toch da laten komen om over een ooi te beslissen. Enorme wilskracht maar dr benen willen niet meer. Op 1 hoef lichte ontschoening maar die word weer schoner en er komt roze huid omheen na behandeling. Pus loopt er uit en begint minder te worden dus ook dat is goed. Zit 1 klein gaatje in. Maar dr voorknie is enorm dik en die houd ze dus ook constant in de lucht. Dit sinds een dag of 3. Lopen wil dus zowat niet meer en om dr nou nog een week plat te laten liggen vinden we niet eerlijk. Da mag optie aandragen wat we nog kunnen proberen, als die niks meer weet is het einde verhaal. Eerlijke kans gehad. Ze eet en drinkt goed alleen staan en lopen is verschrikkelijk. Ik heb er echt heel lang heel nuchter in kunnen staan maar begin het nu toch wel echt zwaar te krijgen mentaal. Wat een enorme bak ellende voor de beestjes. Op de wei gaat het aardig goed.

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:43

veel sterkte Horselover !!

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:53

Wat naar dat herstel zowat onmogelijk is Horselover, wat erg van de koe tienus. Mentaal is het vreselijk als je langdurig voor lijdende dieren moet zorgen. Dat put uit. Sterkte met alles.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:29

oh wat sneu horselover :(
Hier hebben we ook een volgende patiënt, koe staat nog in de wei met haar kalf. Ze loopt stram, dus dan weet je het wel

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:33

ai Kinke, dat klinkt niet fijn. Dat zou nummer 3 zijn dan?

hier gaat het eigenlijk best goed, benauwdheid lijkt minder te worden. Wel nog kapotte neuzen en spenen.

en gister wéér een 2 ling, deze waren wel voldragen, maar 2 lingen zijn altijd kleiner en hebben meer zorg nodig. Al gaan deze best goed verder. Het is druk in de kalverstal :)

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:56

klopt, dit is nr. 3
Pfff...wel spannend dan met al die kalfjes Juval

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:01

Ik kan niet anders zeggen dan dat onze dierenarts een topper is. Niet te geloven. Hij is net geweest voor het schaap. Alles bekeken. Hij zegt: ja ze heeft pijn, maar ik ga haar niet doodspuiten zolang er nog zoveel levenslust in zit. Dat kan altijd nog. Dus kuur ab erop en verder zo doorgaan als dat we doen. Duimen geblazen.

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:05

Och die arme Koeien, kalfjes en schapen, het is een rotziekte.
Net in een weiland in de buurt ook weer dode schapen zien liggen. Die waren net vorige week op dat stuk geplaatst.
Zo lang er nog levenslust in zit is er hoop.

Independence
Berichten: 1380
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 23:51

Horseloverl schreef:
Ik kan niet anders zeggen dan dat onze dierenarts een topper is. Niet te geloven. Hij is net geweest voor het schaap. Alles bekeken. Hij zegt: ja ze heeft pijn, maar ik ga haar niet doodspuiten zolang er nog zoveel levenslust in zit. Dat kan altijd nog. Dus kuur ab erop en verder zo doorgaan als dat we doen. Duimen geblazen.

Wij hadden een schaap die verder weer fit was, maar ook heel veel last van de poten. Die hebben we uiteindelijk in laten slapen, die leed enorm, ondanks de pijnstillers.

Gelukkig hier al een week geen nieuwe patiënten. Sterkte ook voor alle koeienboeren, daar lijkt het nu erger te worden

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 00:07

Independence schreef:
Horseloverl schreef:
Ik kan niet anders zeggen dan dat onze dierenarts een topper is. Niet te geloven. Hij is net geweest voor het schaap. Alles bekeken. Hij zegt: ja ze heeft pijn, maar ik ga haar niet doodspuiten zolang er nog zoveel levenslust in zit. Dat kan altijd nog. Dus kuur ab erop en verder zo doorgaan als dat we doen. Duimen geblazen.

Wij hadden een schaap die verder weer fit was, maar ook heel veel last van de poten. Die hebben we uiteindelijk in laten slapen, die leed enorm, ondanks de pijnstillers.

Gelukkig hier al een week geen nieuwe patiënten. Sterkte ook voor alle koeienboeren, daar lijkt het nu erger te worden


Naja net wat je zegt. Als het lijden word is het over. Voor ons is dit ook op de grens van stoppen of doorgaan maar hij heeft gezegd als we bellen dat hij direct komt. En dat doet hij. Ik vind het wel heel eerlijk. Vanavond heeft ze lekker gegeten en gedronken, aspirinen gehad en ab. Ab moet met 2 dagen wat gaan doen. Gebeurd dat niet is het ook over. Ze staat wel weer zelf op sinds vandaag en dat heeft ze in de 1,5 week dat ze binnen is niet gedaan. Dus in dat opzicht wel verbetering. Misschien wilde ze toch laten weten dat ze nog niet wilde gaan. Ik weet het allemaal ook niet meer eerlijk gezegd

hwn
Berichten: 4735
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:12


germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 10:37

Maar die pijn in hoeven en gewrichten, gaat dat uiteindelijk weer over? En werken er dus soms geen pijnstillers tegen? Ik vraag me dat gewoon even af, want ik lees hier over beslissingen van te veel lijden en te veel pijn. Maar wanneer bepaal je het dan? Want goed eten is juist vaak weer een goed teken.
Het lijkt me heel lastig. Sterkte voor iedereen die er mee te maken krijgt.

Miran

Berichten: 4456
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:39

Ik las eerder in het topic de tip over Puur Podo, heeft iemand dat nog geprobeerd? Als ik zie wat dat bij mijn paard helpt dan kan ik me ook voorstellen dat het bij schapen verschil kan maken.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:03

tja, wanneer bepaal je dat bij een paard germie? Met paarden wordt natuurlijk sowieso langer doorgedokterd dan bij een koe of schaap. Onze eerste zieke koe (begon met pijn in de poten) is nu toch een stuk zieker geworden, ze heeft nu ook pijn in d'r bek. Eten en drinken gaat erg moeizaam. Gaan vanavond nog even een paar kleine pakken bierborstel/pulp mengsel halen, zien of ze dat wil eten. En anders toch maar weer de zeiknatte wei in als alle andere opties falen.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:47

Dat blijft altijd een moeizame discussie indd. Ik ben daar zelf vrij rechtlijnig in, als een beest met korte periode pijnstilling er weer bovenop komt prima, maar als het een structureel probleem wordt met langdurige behandeling en/of beperkingen cq pijn, dan vind ik dat niet meer in het belang van het dier. Je kunt een dier niet uitleggen waarom ie niet mag rondlopen of rennen, die begrijpt niet waarom ie pijn heeft. Plus, de pijn die ze laten zien is minder heftig dan wat ze voelen, anders dan bij mensen.
Die lijn geldt voor mij bij al mn dieren, of het nou een hond/paard/kat of schaap is. Ik had laatst een situatie met mijn hond, potentiele hernia, dat bleek het gelukkig niet te zijn, maar een operatie, met langdurig herstel en dan nooit meer echt onbezonnen kunnen rondrennen/springen/zwemmen of wat dan ook is voor mij dus een einde verhaal. Dan ben je namelijk bezig met je eigen belang (niet willen loslaten) en niet met dat van het dier. Geen populaire mening en ik zou in sommige gevallen die ik hier hoor dus ook al veel eerder dieren hebben laten inslapen. Mensen blijven in mijn optiek veel te lang doormodderen ten koste van hun dieren.

Dat gezegd hebbende, dolly gaat nog steeds vooruit, eet en drinkt goed, loopt ook weer meer rond. We hebben ondertussen consensus over hoe ze haar medicatie krijgt, dus er is wat meer medewerking vanuit dolly :').

Wel nog een dik oor en ik hoop dat er dus geen nieuwe ontstekingen ontstaan. Vooral die kroonranden in de gaten houden, als daar ellende begint dan stoppen we ermee, maar tot nu toe zit er nog steeds een stijgende lijn in.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:54

ik ben het helemaal met je eens hyppolyte
Goed zo Dolly!!!

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:10

Nou hier weer wonderbaarlijk tafereel. Hebben een ooi die begint weer te leren zelf op staan. Klein duwtje nodig. Is net keihard aan het krabben in het hok dus ik denk nog “waarom”. Ze was een gat voor zichzelf aan het graven zodat ze kon oefenen met opstaan. Ze ging echt letterlijk 10 seconde precies in het gat liggen en daarna weer overeind. Bizar

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:20

Horseloverl schreef:
Nou hier weer wonderbaarlijk tafereel. Hebben een ooi die begint weer te leren zelf op staan. Klein duwtje nodig. Is net keihard aan het krabben in het hok dus ik denk nog “waarom”. Ze was een gat voor zichzelf aan het graven zodat ze kon oefenen met opstaan. Ze ging echt letterlijk 10 seconde precies in het gat liggen en daarna weer overeind. Bizar

Als ze ongemak ervaren kunnen ze ook onrustig zijn en staan en weer liggen en staan en weer liggen. Hoop dat het echt oefenen was en dat ze er door komt.

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:27

Rizette schreef:
Horseloverl schreef:
Nou hier weer wonderbaarlijk tafereel. Hebben een ooi die begint weer te leren zelf op staan. Klein duwtje nodig. Is net keihard aan het krabben in het hok dus ik denk nog “waarom”. Ze was een gat voor zichzelf aan het graven zodat ze kon oefenen met opstaan. Ze ging echt letterlijk 10 seconde precies in het gat liggen en daarna weer overeind. Bizar

Als ze ongemak ervaren kunnen ze ook onrustig zijn en staan en weer liggen en staan en weer liggen. Hoop dat het echt oefenen was en dat ze er door komt.



Ja dat weet ik. Is absoluut geen ongemak. Gewrichten zijn gewoon normale temp, eet en drinkt goed, is vrolijk. Ze heeft poosje niet zelf op kunnen staan omdat de kootjes van de voorbenen verlamd waren. Staan liggen was tot voor 2 dagen terug nog geen optie bij haar. Kon ze niet. Nu dus wel weer dus in mijn mening positief :)