Vulkaan bij Napels staat op barsten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7930
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Vulkaan bij Napels staat op barsten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 19:23

Ik hoor net van een vriendin dat de vulkaan bij Napels, de Campi Flegrei onrustig is en dat ze in Napels mogelijk een massa-evacuatie voorbereiden. Dat is naar aanleiding van de constant aanhoudende aardbevingen in dit gebied. Het is een zogeheten supervulkaan, dus de gevolgen kunnen immens zijn.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Vulkaan bij Napels staat op barsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:16

Beetje rondsnuffelen leert dat dit gebied al sinds april aan het rommelen is op een manier die zorgelijk geacht wordt, maar het is er al periodiek aan het rommelen sinds ong. 1950.
Ook kom ik een artikel tegen dat supervulkaan onzeker is, al maakt dat voor continent Europa niet zo heel veel uit met een bewezen capaciteit van VEI 7 (supervulkaan is VEI 8).
Wat meer hier : https://www.space.com/europes-most-dang ... tists-warn

Ding kan dus ploffen, burpen of weer in slaap sukkelen. Laatste 2 hebben de beste kansen gezien wat andere lang rustige vulkanen doen.

Sanet

Berichten: 7970
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Vulkaan bij Napels staat op barsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:22

Oei! Ik heb recent op Netflix een docu (Earthstorm aflevering 2) gezien hierover. Kan echt serieus grote gevolgen hebben. Ook voor ons in Nederland, ze hadden het over een soort “vulkanische” winter omdat er dan zoveel as in de lucht zit dat het zonlicht niet bij de aarde kan komen.
Heel heftig. Nog meer voor de mensen daar.

ElfBeau_067

Berichten: 1998
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:29

Misschien ligt het aan mij en heb ik teveel geschiedenis geleerd. Maar sommige vulkanen die uitbarsten kunnen zorgen dat er veel mensen dood kunnen gaan (door bv het vele as in de lucht). Zou dat ook hier kunnen gebeuren?

Texas02

Berichten: 4643
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:35

Wow, wat heftig voor die mensen daar. Ik hoop dat alle mensen en dieren op tijd in veiligheid zullen zijn als de vulkaan echt gaat uitbarsten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:39

Earth schreef:
Ik hoor net van een vriendin dat de vulkaan bij Napels, de Campi Flegrei onrustig is en dat ze in Napels mogelijk een massa-evacuatie voorbereiden. Dat is naar aanleiding van de constant aanhoudende aardbevingen in dit gebied. Het is een zogeheten supervulkaan, dus de gevolgen kunnen immens zijn.

Ze hebben in die omgeving al sinds jaar en dag een evacuatieplan. Dus dat zegt imo niet zo veel.

Experts schatten de kans klein in. Het grootste gevaar zijn de aardbevingen. De laatste echt grote uitbarsting is 39.000 jaar geleden of zo. De vulkaan wordt al decennia gemonitord. Ik denk dat t wel mee gaat vallen.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:47

Er staan een aantal docu's op yt over vulkaanuitbarstingen in het verleden met wereldwijde gevolgen. The year without summer 1816 Mount Tambora, 1883 Krakatoa (nu ank Krakatoa = kind/dochter van), en eerder eentje die aantal jaar ellende gaf zo 536 AD.
https://www.youtube.com/watch?v=9nJDTR6R7Gc
https://www.youtube.com/watch?v=8q1Ur3Z6dT0

Kansen zijn klein, en dat is maar goed ook. Ik wil niet weten waarom vulkanen aardig rustig zijn de laatste eeuwen, maar zie graag dat het zo blijft.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:51

ElfBeau_067 schreef:
Misschien ligt het aan mij en heb ik teveel geschiedenis geleerd. Maar sommige vulkanen die uitbarsten kunnen zorgen dat er veel mensen dood kunnen gaan (door bv het vele as in de lucht). Zou dat ook hier kunnen gebeuren?


Ramp met de Krakatau in 1883.

Het bestaat.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:54

Jakkes, -O- ik heb daar wel eens iets over gehoord ja. Hard duimen dat als het gebeurd het mee gaat vallen met de gevolgen

Palmera

Berichten: 9462
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Vulkaan bij Napels staat op barsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:11

Voor iedere eruptie die de oppervlakte haalt zijn er 9 die het niet halen....

Dan: in vulkanisch gebied rommelt het altijd. Veelal bij vlagen: sysmische activiteit kan heftig zijn, en dan kakt het weer in, oftewel er gebeurd niks.

Het is afwachten

Hier een fb link, een man die uitmuntend veel verstand van vulkanen heeft, en zich doorgaans niet vergist.
Hij heeft nog niets gezegd hierover.
https://www.facebook.com/VolcanesyCienciaHoy

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Vulkaan bij Napels staat op barsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:20

Ze maken zich vooral zorgen om woningen/gebouwen die het niet zullen houden omdat de grond zoveel omhoog komt. Dat zegt niet per direct dat er een eruptie komt. Die kans is niet zo enorm groot.

Palmera: Die persoon heeft er een kleine 1,5 terug ongeveer iets over gepost, toch?

Kookaburra

Berichten: 5408
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:36

Hopenlijk valt het allemaal mee.
tamary schreef:
Beetje rondsnuffelen leert dat dit gebied al sinds april aan het rommelen is op een manier die zorgelijk geacht wordt, maar het is er al periodiek aan het rommelen sinds ong. 1950.
Ook kom ik een artikel tegen dat supervulkaan onzeker is, al maakt dat voor continent Europa niet zo heel veel uit met een bewezen capaciteit van VEI 7 (supervulkaan is VEI 8).
Wat meer hier : https://www.space.com/europes-most-dang ... tists-warn

Ding kan dus ploffen, burpen of weer in slaap sukkelen. Laatste 2 hebben de beste kansen gezien wat andere lang rustige vulkanen doen.

Interessante link! Ik dacht altijd dat een 'supervulkaan' het type vulkaan is zoals Campi Flegrai. Zo'n grote 'vlek' onder het oppervlakte.

Ooit een documentaire gezien over de Campi Flegrei en de Vesuvius. Reuze interessant.. Maar als het mis gaat en er komt een grote uitbarsting... Dan zjn de gevolgen groot.

Palmera

Berichten: 9462
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:46

Celine_Famke schreef:
Ze maken zich vooral zorgen om woningen/gebouwen die het niet zullen houden omdat de grond zoveel omhoog komt. Dat zegt niet per direct dat er een eruptie komt. Die kans is niet zo enorm groot.

Palmera: Die persoon heeft er een kleine 1,5 terug ongeveer iets over gepost, toch?

Ja, hij maakte melding van activiteit en plaatse een link. Die heb ik niet bekeken.

Ik bedoelde meer nu, als reactie op de paniek van nu

Overigens: hoe meer de gromd omhoog komt, hoelanger het hoog blijft staan: zoek dan maar dekking

@Tamary: periodiek rommelem is echt heel normaal. Seismische activiteit komt in golven.
Voorbeeldje: de laatste uitbarsting op La Palma heeft zich 14 jaar voorbereid, o.a te volgen door deze activiteot
Laatst bijgewerkt door Palmera op 06-10-23 23:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Texas02

Berichten: 4643
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:47

Kookaburra, weet je nog welke documentaires dat waren die je gekeken hebt? Lijkt mij ook best interessant om een keer te gaan kijken!

Kookaburra

Berichten: 5408
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Vulkaan bij Napels staat op barsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 00:47

Helaas niet Texas.

Palmera, andere theorie is dat de bodem als spons werkt en bijv. vloeistoffen opslaat. Zoals olie die vanaf de straat de grond in loopt.