Oorlog Israël

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 14:36

mysa schreef:
hwn schreef:
Ik las net het volgende: klacht van March30Movement tegen de Israëlische president Yitzhak Herzog is ontvankelijk verklaard door Nederland. Ze roepen de Nederlanders op om de klacht te ondersteunen en zich te melden. Herzog komt blijkbaar volgende week naar Nederland, en March30Movement zou hem graag gearresteerd zien voor zijn bijdrage aan de genocide.

Uittreksel van hun FB-pagina:

Dringende oproep tot actie!
De klacht tegen de Israëlische president Yitzhak Herzog, ingediend door advocaat Haroon Raza, voor de #March30Movement, heeft erkenning gekregen van de Nederlandse autoriteiten, toegekend met zaaknummer: Z/24/116385.
Wij dringen er sterk bij elke inwoner van Nederland op aan om hun burgerplicht na te komen door naar het dichtstbijzijnde Nederlandse politiebureau te gaan om zich aan te sluiten bij deze klacht. Dit is een unieke kans - laten we ons massaal verenigen en onze eis voor gerechtigheid versterken!


Die gaat echt niet gearresteerd worden, te zot voor woorden

Hoewel hij niet van de partij van Netanyahu is, is het jammer dat hij is uitgenodigd, dat zaait alleen maar nog meer tweespalt. En ik vind controverse rondom een herdenking erg ongewenst.

In andere omstandigheden zou hij wat mij betreft wel welkom zijn, zijn vader heeft in het Britse leger gevochten bij de bevrijding van Nederland.


Het arresteren van een staatshoofd van een bevriende natie zie ik niet zomaar gebeuren .

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 14:59

CharleyT schreef:
Het arresteren van een staatshoofd van een bevriende natie zie ik niet zomaar gebeuren .


En op het politiebureau zien ze je komen met je aangifte...... :roll:

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:28

Cowboy55 schreef:
CharleyT schreef:
Het arresteren van een staatshoofd van een bevriende natie zie ik niet zomaar gebeuren .


En op het politiebureau zien ze je komen met je aangifte...... :roll:


Zal inderdaad niet gebeuren, maar vind het wel al super dat de klacht ontvankelijk verklaard is (of kunnen ze niet anders misschien?). Ik denk wel dat er een aantal Nederlanders van Arabische origine zich zullen melden, al zullen het er niet veel zijn. Hier doet de stad Gent ook al veel voor de Palestijnen, ze kopen geen goederen meer aan van Israëlische firma's actief in de bezette gebieden, en er was ook iets (wapenverkoop of zo) waartegen opgeroepen werd om klacht in te dienen, toen zijn er zich ook tientallen gaan melden op het politiekantoor. Ik moet eerlijk zeggen: mocht het in België van kracht zijn, zou ik me waarschijnlijk gemeld hebben, al was het maar om een punt te maken. (Zo weet ik ook wel dat mijn boycot van "echte cola" niet eens een druppel is op een hete plaat, maar ik blijf het toch doen).

De initiatiefnemer voert ook actie voor berechtiging van Belgische en Nederlandse joden die in Israël gaan vechten, en indertijd heeft hij - helaas tevergeefs - geprobeerd Ariël Sharon voor de rechter te krijgen voor o.a. zijn betrokkenheid bij de bloedbaden in Sabra en Shatila. Hopelijk kost het hem zijn kop niet. :(

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:26

Nog even een update, ik wist toen nog niet meer inhoud: blijkbaar is Herzog uitgenodigd om een holocaust-museum te openen. Hoe ironisch, ongepast en ondoordacht om juist zo iemand dat museum te laten openen. Zoals ik las op social media: het museum is zo direct al zijn waarde kwijt.

Van NOS.nl:
Herzog werd de afgelopen maanden internationaal bekritiseerd. Zo zei hij kort na de Israëlische inval in Gaza, als reactie op de Hamas-aanvallen van 7 oktober, geen onderscheid te maken tussen burgers in Gaza en strijders van Hamas. "Een hele natie is verantwoordelijk", zei hij. Die uitspraak werd door Zuid-Afrika opgenomen in de aanklacht die tegen Israël werd uitgebracht voor het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag.

In december bezocht president Herzog de Israëlische troepen. Hij schreef toen de tekst "ik vertrouw op je" op een Israëlische granaat die vervolgens op Gaza werd afgevuurd. Ook daarop kwam veel kritiek.

The Rights Forum, de door oud-premier Dries van Agt opgerichte organisatie die zich inzet voor de Palestijnen, heeft scherpe kritiek op de komst van Herzog. "Zijn ontvangst door de koning is een klap in het gezicht van de Palestijnen die machteloos moeten toezien hoe Israël hun geliefden vermoordt en hun land verwoest", zegt de organisatie. Online circuleren oproepen om rond de opening te demonstreren voor de Palestijnse zaak.

Woordvoerder Boris de Munnick van het Holocaustmuseum zegt dat de uitnodiging aan Herzog al afgelopen zomer is gedaan. Er is volgens hem na 7 oktober niet overwogen om die in te trekken.

Nikass

Berichten: 16708
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:41

Israëlische president Herzog zondag bij opening Holocaustmuseum in Amsterdam - https://nos.nl/l/2511790

Dit is het artikel

Nikass

Berichten: 16708
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:43

Gaat de koning over een aantal jaren misschien weer halfbakken excuses aanbieden, net als mbt slavernijverleden. (Die excuses klopten inhoudelijk niet) :roll:

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 14:52

Ja hoe verzinnen ze het he!?

Een museum openen om mensen de gevolgen van genocide te tonen en vervolgens zo een gast uitnodigen die het zelf aan moedigd 8)7

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 09:49

Biden: "Netanyahu beschadigt Israël meer dan dat hij het land helpt".

Toch wel een soort rechtstreekse aanval en klare taal.

Nikass

Berichten: 16708
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:51

Waar en wanneer hoorde je dat?

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:02

NOS live blog. Sorry, had ik erbij moeten zetten!

Maar ik lees het inmiddels op veel plaatsen.

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 15:28

Ja, ik zag vanmiddag ook op tv (geen idee welke zender, Belgisch) Biden die (waarschijnlijk per ongeluk) gefilmd werd in gesprek met enkele andere mannen. "Bibi, ik zal je op het matje moeten roepen", beweerde hij gezegd te hebben tegen Netanyahu. Ik hoop dat zijn gesprekspartners geantwoord hebben: "Stoppen met wapens leveren kan ook al helpen".

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:26

En dan nog.... je gaat niet staan joelen bij een holocaust museum.
Walgelijke maatschappij en ingrijpen ho maar.

Maar wel met zes agenten Hans Teeuwe opzoeken omdat hij een persiflage filmpje over Femke Halsema post (waar ergens een 'pistool' in beeld ligt...incidentje met haar zoon lang geleden...)

Tja, dat is Nederland

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:33

ravellie schreef:
En dan nog.... je gaat niet staan joelen bij een holocaust museum.
Walgelijke maatschappij en ingrijpen ho maar.

Maar wel met zes agenten Hans Teeuwe opzoeken omdat hij een persiflage filmpje over Femke Halsema post (waar ergens een 'pistool' in beeld ligt...incidentje met haar zoon lang geleden...)

Tja, dat is Nederland

O ja, dat incident met haar zoon en zijn wapen, dat was ik vergeten ,daarom snapte ik de clou van de berichtgeving niet. Bedankt voor de opfrissing van mijn geheugen.

Nikass

Berichten: 16708
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:59

Dat mensen zich misdragen en ernstige leuzen roepen bij een holocaust museum vind ik :r
Dan verlaag je jezelf toch erg.

Echter daarnaast: hoe kun je iemand die medeplichtig is aan genocide, op dít moment, uitnodigen voor de opening van een holocaust museum?
En ook al is het niet goed te praten, je weet dan toch wel van te voren dat zoveel respectloze provocatie problemen gaat geven?

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:14

Vind ik ook. Er stond een dubbelinterview met de voorzitters in nrc, die hebben me niet kunnen overtuigen. Geen slimme actie.

Desalniettemin: vreselijk dat die demonstranten het nodig vonden om dergelijke dingen tegen onschuldige bezoekers te roepen. Waaronder een holocaust overlevende en zijn kleindochter.

Nikass

Berichten: 16708
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:28

Ja dat kan echt niet, en ik begrijp het ook strategisch niet, want je plaatst jezelf natuurlijk buiten spel.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:33

https://nos.nl/l/2512675

Ik word er verdrietig van. Het ene voedseldrop probleem na het andere.israel blijft voedselhulp beschieten, aanvallen of blokkeren en er lijkt weinig tegen gedaan te worden. De mensen op gaza zitten echt helemaal klem -O-

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:48

Ja, erg dit. Maar het artikel boven je link vind ik toch wel een beetje hoopgevend: een Amerikaanse senator roept Israël op om nieuwe verkiezingen te houden. Mocht Biden met zijn 5 nog werkende hersencellen eens kunnen beslissen dat ie de geld- en wapenkraan dichtdraait zolang er geen nieuwe verkiezingen komen.

Ik wou deze week niet online komen, eventjes in stilte rouwen, mijn lieve merrie is maandagavond ingeslapen wegens koliek |( . Maar het leven gaat verder voor diegene die nog niet dood zijn (en deze zin klinkt heel toepasselijk op Gaza).

Jullie Nederlandse politiek, daar ben ik toch niet jaloers op: Wilders hand in hand met Herzog, Rutte een gesprek met Netanyahu, waarbij Netanyahu zei dat grondoffensief noodzakelijk is, en dat hij UNWRA zal vervangen -:(- .

Wat die uitspraken bij de opening van het Holocaust museum betreft, las ik wel een ander geluid op de FB pagina van Anja Meulenbelt, die zelf aanwezig was en de mening deelt van een andere aanwezige:

https://abu-pessoptimist.blogspot.com/2 ... SSxymgmZ94

De columnist had het juist over de samenhorigheid tussen moslims, joden en "gewone" Nederlanders die zij aan zij protesteerden tegen de misdadigers die het museum openden, de uitspraken in de media heeft hij zelf niet gehoord (en hij twijfelt zelfs aan de waarheid van de verklaringen, maar naar ik elders lees zijn er beelden?). Feit is dat het de aandacht afleidt van de essentie: een man die de genocide ondersteunt, en een (vroegere?) verantwoordelijke van een groep illegale nederzettingen, openen een museum ter nagedachtenis van een genocide. Plots was niet het museum en de uitgenodigde misdadigers in fout, maar de terecht verontwaardigde mensen.

Een treffende zin uit zijn tekst: "Het is alsof je een nieuw gebouw van de brandweer laat openen door erkende pyromanen."

Zondag in Brussel vredesbetoging "Justice for Palestine". Ik hoop echt op een grote opkomst, dat legt dan toch altijd een beetje een pleister op een (weliswaar stinkende) wonde. Ik zal nog even mobiliseren op FB.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:49

En dan hoor je dat Nederland geitenpaadjes aan het zoeken is om tegen het oordeel van de rechter in tóch F35 onderdelen naar Israël te krijgen. |o

Hoe groot is de plaat voor je kop dan?

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:01

@HWN: veel sterkte met het gemis. Ik heb mijn paard vlak voor kerst moeten laten inslapen en ben er nog niet echt overheen.

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:04

Dank je wel, Mysa. Wordt wennen, maar lukt wel, ik heb er gelukkig nog twee, en daarnaast nog 2 pensionpaarden, dus ik val niet in een zwart gat. Jij ook sterkte!

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 00:02

Afbeelding

Vredesbetoging in Brussel op zondag, en slecht weer verwacht. Ik heb zelf een bord in elkaar geflanst en zelfs geplastificeerd, en vind het best geslaagd (ok, tekst hangt beetje scheef, maar ik was altijd één van de slechtst knutselende kleutertjes van de klas, dus meer mag je van mij niet verwachten, ben al blij dat mijn plasticfolie niet vol bubbels en blaasjes zit).

Zijn er Belgen (of Nederlanders of anderen) in dit topic die er ook zullen zijn?

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 00:15

Scheef is geen probleem, maar je river ...tekst zou ik weg laten en 1 van je vlaggen staat op de kop.
Vrede en die river tekst gaan niet samen.

Nikass

Berichten: 16708
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 07:57

Ik vind die tekst wèl kunnen, waarom niet?

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 08:39

Hoezo, wat is er fout met mijn tekst? Dat alle volkeren vrij moeten zijn, wat kan je daar nu op tegen hebben? (ik vind die zelfs beetje te braaf nog, ik vind bijvoorbeeld niet dat Netanyahu en zijn moordzuchtige kliekje recht hebben om vrij te zijn, had zelfs nog getwijfeld om een lijntje bij te zetten "except war criminals", maar het zijn slogans, geen boek).

Een Israelische demonstrante gebruikte bijvoorbeeld onlangs ook de tekst "from the river to the sea, 2 states for security".