Oorlog Israël

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 09:39

Vanmorgen een grote aanval van Hamas op Israël. Een paar uur geleden zijn tientallen raketten vanuit Gaza afgevuurd op Israël. Israël heeft de staat van oorlog uitgeroepen.

https://businessam.be/conflict-in-israe ... ies-hamas/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/07 ... rael-gaza/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bc78205a/

Erg benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen, en wie zich ermee gaat bemoeien.

Nu.nl heeft een live feed opgezet:

https://www.nu.nl/buitenland/6284290/50 ... srael.html

Het gaat er erg smerig aan toe momenteel.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 07-10-23 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:43

Wat erg. Oorlog is altijd slecht en heeft de neiging zich steeds meer uit te breiden.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:02

Dit is al een heeeeeel lang slepend conflict. Al vanaf jaren 90 volgens mij. Zal het eens terugzoeken. Het blijft daar gesodemieter.

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:10

Ik ben net 4 dagen geleden terug gekomen uit Israël (Tel Aviv en Jerusalem) en kan mijn ogen niet geloven… ondanks dat ik weet dat het daar altijd ‘onrustig’ is, heb ik daar zelf weinig van gezien. Natuurlijk meer bewapende politie op straat etc, maar geen opstootje gezien. En nu dit.

Hamas en Israël die echt ‘war declaren’ en Hamas die harder optreed dan ze ooit hebben gedaan.
Laatst bijgewerkt door Desty op 07-10-23 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:11

Ik was vorige week nog in Jordanië. Vond het al bizar dat we zo dicht bij Syrië waren, konden het land zien en Israël ook.. bizar om zo dicht bij een oorlogsgebied te zijn.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:12

Gaat lekker daar.
Jaren '90??
Foutje, het is daar al vanaf 1948 feest.
Mijn eerste herinneringen gaan terug naar de Jom Kippoer oorlog 1967, Moshe Dayan en en die (kleine) Arafat.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:18

Dit is een conflict zonder eind, vrees ik...

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:21

Er is al sinds mensenheugenis ruzie over wie de eigenaar is van dat stukje aarde, elke keer een nieuwe groep die de oude de hersens inslaat. Op yt staat er een animatie van zelfs : https://www.youtube.com/watch?v=8tIdCsMufIY Religie als rechtvaardiging voor eigendomsclaims etc. loopt als rode draad door een groot stuk menselijke geschiedenis.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:26

Bah.

Ik heb medelijden met Gaza.

Ooit was Gaza een democratie, en toen kwam er een staatsgreep: Hamas.

Ondertussen is Gaza al jarenlang een soort open-lucht- gevangenis.
Je kunt er niet uit. (Lange wachtrijen voor hen die werken in Israël, drie uur per dag voor een halve kilometer.)

Alleen de rijkste twee procent van de bewoners heeft toegang tot een schuilkelder.
... in Israël heeft iedereen toegang tot schuilkelders.

Als het luchtalarm gaat, ga je in Israël naar de schuilkelder,
in Gaza moet je de straat op. |(

En Gaza zelf is bewoonde wereld en slagveld tegelijk. |(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 10:49

Suzanne F. schreef:
Dit is al een heeeeeel lang slepend conflict. Al vanaf jaren 90 volgens mij. Zal het eens terugzoeken. Het blijft daar gesodemieter.

Veel langer. Maar het is lang geleden dat er een oorlogsverklaring kwam en dat er zo massaal aangevallen is.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:12

De oorsprong ligt in 1948 om precies te zijn.
Vreselijk weer dit.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:19

1948: de westerse wereld vond
... terecht, Shoah....
dat de staat Israël er moest komen.

Ben ik het mee eens.

En in 1948 vond men het niet nodig om 'het oude Engelse "mandaat" gebied' om haar mening te vragen,
overleggen,
onderhandelen - nope.

(Het woord mandaat had al iets van de welwillende ontwikkelde brit etc die die domme zwartjes beschaving kwam brengen.)

Dat wringt.

De Arabische wereld vindt dat de staat Israël de 52ste 'state' van de US of A is.
Die snap ik wel...

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:46

Oh zo lang terug al? Ik denk dat ik het me dan vanaf jaren 90 kan herinneren.
Wat vreselijk zeg. Gebed zonder eind.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:49

Ik maak dit conflict deze ronde van een heel andere kant mee.... mijn schoonzus is Israëlische, en al haar familie en heel veel vrienden wonen daar nog.... haar broer is militair en vanmorgen opgeroepen. Gelukkig medische staf dus niet "helemaal" aan de front linie, maar zij volgen nu het Israëlische nieuws en sociaal media en hebben contact met vrienden en familie, en wat we hier in Nederland zien en horen is maar een fractie van wat daar op dit moment gebeurt....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 12:03

Mayasfrenk schreef:
Ik maak dit conflict deze ronde van een heel andere kant mee.... mijn schoonzus is Israëlische, en al haar familie en heel veel vrienden wonen daar nog.... haar broer is militair en vanmorgen opgeroepen. Gelukkig medische staf dus niet "helemaal" aan de front linie, maar zij volgen nu het Israëlische nieuws en sociaal media en hebben contact met vrienden en familie, en wat we hier in Nederland zien en horen is maar een fractie van wat daar op dit moment gebeurt....

Dat laatste zei mijn vriend ook. Nederlandse media is vrij gematigd in berichtgeving, er gebeuren hele erge dingen nu.

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:18


Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:51

Ik herinner me nog de controverse of Israël te ja of te nee witte fosfor gebruikte in Gaza.

Daar heeft next to no thing over in de kranten gestaan.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:08

Inderdaad vanaf 1948. Het smerigste is, dat de Palestijnen daar op alle mogelijke manieren door Israël worden afgeklemd. Ik kan mij heel god voorstellen, dat de Palestijnen dat een keer goed zat worden en naar wapens grijpen. Niet dat, dat ook maar iets oplost in deze.

Het feit ligt er dat Israël, gewoon Palestijns gebied geannexeerd heeft en daar steeds meer mensen huisvest: lees bebouwd. Het komt gewoonweg neer op verdringing.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 07-10-23 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:13

Desty schreef:
Hier een liveblog over beide kanten:
https://www.aljazeera.com/amp/news/live ... -from-gaza

Nou. Hartelijk dank voor je heel actuele berichten! Wat je in de reguliere media niet zo te zien krijgt. Ik ben verschillende malen op vakantie geweest in Israel en heb daar zelfs ooit een aanslag meegemaakt (bij de Damascuspoort in Oost-Jeruzalem) zonder zelf gewond te zijn geraakt maar het drong toen wel tot me door dat zoiets echt is wat je normaal alleen op de tv ziet. En vooral geheel onschuldige gewone burgers worden het slachtoffer van politieke vijandigheden.Overigens, door het Nederlandse reisbureau was ik er voor gewaarschuwd dat het in Oost-Jeruzalem gevaarlijk kon zijn en dat ik beter een hotel in West-Jeruzalem kon boeken, wat ik toen ook maar gedaan heb, maar ja, eigenwijs natuurlijk wou ik toch naar de Graftuin die in Oost-Jeruzalem ligt en waar al eens een toerist die naar een bord met de openingstijden stond te kijken met een nekschot van achteren gedood was!

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:27

Heftig verhaal ook Anjali. Kan me helemaal inbeelden wat je zegt.

Dinsdag stond ik hier nog en heb ik deze foto’s gemaakt. Woensdag hebben de Joodse mensen hier op deze plek mogen bidden onder politie begeleiding die het goedkeurde, en nu is er om deze reden een oorlog gaande. Ik kan het niet bevatten.

Afbeelding

Afbeelding

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:45

Ik schrok mij rot toen ik het nieuws mee kreeg. Ik heb veel familie in Israël, ook in tel aviv, en deze zitten ondergedoken sinds de sirenes afgegaan zijn… gelukkig zijn ze tot nu toe veilig maar dit gaat een gigantisch bloedbad worden. De Palestijnen hebben een dusdanig grote aanval georganiseerd dat de Israëli’s sowieso gaan terugslaan, en de enige slachtoffers die er gaan vallen zijn vooral burgers. Dit is iets wat gewoon een keer klaar moet zijn, in mijn ideale wereld zou het gewoon weer 1 land moeten zijn. Onder welke naam dan ook. Er wonen in Israël ook heel veel moslims , wat niet iedereen beseft. Dit gaat prima samen. Daarom vind ik het ook zo een mooi land, je hebt van alle culturen wat daar… zoveel historie… prachtig…

Ik wou deze herfst op familie bezoek gaan en met een Palestijnse begeleider naar Jericho gaan, dat zit er helaas niet meer in voorlopig -O- vind het zo rot voor beide partijen… de Palestijnen kiezen hier niet voor en de Israëli’s ook niet, dit is allemaal hogere hand en in dit geval Hamas die de aanval heeft georganiseerd…

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:21

Ik heb twee vrienden, één Palestijns en de ander Israëlisch. Zijn ook vrienden van elkaar. Echt rot voor beiden, ze zitten ook beiden in onrustig gebied nu. Maar hoewel ik het zeker niet goed praat, zag ik dit ook wel al langere tijd aankomen... Zoals iemand al zei, Palestine wordt al heel lang écht klem gezet door de Israëlische overheid, en de situatie van velen Palestijnen is daardoor gewoon al heel lang echt onmenselijk. De VS, maar ook de EU is er al die jaren bij en kijkt ernaar... Je kunt op een gegeven moment wel verwachten dat er dan ernstige opstand komt.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:33

princequillo schreef:
Ik heb twee vrienden, één Palestijns en de ander Israëlisch. Zijn ook vrienden van elkaar. Echt rot voor beiden, ze zitten ook beiden in onrustig gebied nu. Maar hoewel ik het zeker niet goed praat, zag ik dit ook wel al langere tijd aankomen... Zoals iemand al zei, Palestine wordt al heel lang écht klem gezet door de Israëlische overheid, en de situatie van velen Palestijnen is daardoor gewoon al heel lang echt onmenselijk. De VS, maar ook de EU is er al die jaren bij en kijkt ernaar... Je kunt op een gegeven moment wel verwachten dat er dan ernstige opstand komt.

En wat wil je anders dan? Andersom is een garantie op heel veel doden, noch Hamas, noch Hezbollah willen levende Israeliers/Joden daar. Religieus conflict tussen die 2 staat al uitgemeten in de Koran, dat komt niet meer goed.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:35

Rustág. Moeten ze dan het volk maar klem blijven zetten? Of wat is nu je punt? Volgens mij zei ik alleen maar dat dit er al lang aan zat te komen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:43

Dit is niet op te lossen, beide partijen hebben (inmiddels) schuld. En ja gewone mensen daar zitten klem tussen beide molenstenen. Niet eerlijk om alleen naar israel te wijzen.