Oorlog Israël

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:45

Ik hoop op een paleiscoup. Maar ben bang dat die er niet komt. De Israelische bevolking gaat nog steeds wekelijks de straat op, net als vóór oktober. Maar de politieke oppositie horen we nauwelijks.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:06

Nee, inderdaad, Mysa. Al worden de betogingen feller, het optreden van de politie helaas ook (ik lees wel eens wat op Al Jazeera hierover).

Ik hoop dat Biden ook eens zal wakker schieten, of dat er als een duveltje uit een doosje een geschikte Amerikaanse presidentskandidaat te voorschijn komt. Misschien moeten ze eens een Indiaan proberen? Want met al die schietgrage cowboys komen we nergens...

Net ook het volgende gelezen (blijkbaar al de 2de in paar maand tijd): een Amerikaanse soldaat wou niet meer medeplichtig zijn aan genocide en heeft zichzelf voor de Israëlische ambassade in brand gestoken.
Hij is aan zijn verwondingen overleden. https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... 20bf&ei=14

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:10

Dat jezelf in brand steken vind ik zo'n nutteloos en tragisch protest. Daar heeft toch niemand wat aan?

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:29

Nee, dat dacht ik ook, en ik had ook iets van: mocht hij dan niet uit het leger, of wat? Anderzijds hoop ik dat het misschien tot minder drastische protesten zal leiden in het Amerikaanse leger. Hoewel, bij mijn weten vechten ze niet fysiek mee met Israël (behalve dan Houthi stellingen bombarderen, maar ik dacht dat daar nog geen doden vielen) dus aan dienstweigeraars heb je in dit geval ook niks.

Anderzijds hadden boeddhistische monniken ten tijde van de Vietnam oorlog behoorlijk de aandacht getrokken met dergelijke acties, en zo het protest tegen de Vietnam oorlog verhoogd (net even gegoogled, ik had iets in mijn hoofd van brandende monikken maar verder kwam ik niet)

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 08:44

'Hamas krijgt voorstel met staakt-het-vuren voor 40 dagen' - https://nos.nl/l/2510530#UPDATE-container-75730509

Mogelijk nieuw voorstel. Het blijft lastig dat het de indruk wekt dat Israël Hamas/de Palestijnen een kans biedt, terwijl Israël aangepakt zou moeten worden.
Gaan ze in die 40 dagen eea herbouwen, om het vervolgens weer plat te gooien?

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:12

Meer tijd voor onderhandelingen.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:26

Hamas heeft altijd gezegd dat ze een einde van de oorlog willen, dus als ze consequent zijn, zouden ze deze weigeren, en dan zal men weer zeggen: "zie je wel, het zijn de Palestijnen die niet willen, Israël wel" (is al vaak zo geweest, ook met waardeloze deals)

Anderzijds: met het oog op de Ramadan, kan het misschien zijn dat ze het toch doen (nu ja, dat uithongeren is daar nu wel al iets langer bezig intussen, om het cru te stellen, ik las al o.a. van een baby van 2 maand en een meisje van 17 die gestorven zijn van de honger).

Benieuwd welke gevangenen er zouden vrijkomen, al brengt het geen zoden aan de dijk: vorige keer had Israël amper een week na de gevangenenruil alweer minstens evenveel Palestijnen opgepakt als dat ze er vrijgelaten hadden. Hamas wou ook langdurig veroordeelde gevangenen vrij krijgen. Ik spreek zijn naam niet meer uit, ik geloof er niet meer in.

Jordanië is nu in grotere hoeveelheden hulpgoederen aan het droppen boven Gaza. Er was er echter een deel afgedwaald naar zee. De kinderen staan massaal te wachten met hun voeten in zee op de afgedreven goederen die met kleine bootjes opgepikt worden: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/ ... -64208141/

Waarom doen niet meer landen dit? Ik heb dit nochtans al naar enkele politici doorgestuurd, maar nee hoor, gaat niet, kan niet, straks een grote doorbraak, Israël houdt de goederen tegen, allemaal excuses en blablabla.

En voor de dierenvrienden onder ons (iedereen hier dus): ook in Gaza Zoo sterven de dieren van de honger. Verzorgers die erheen willen, worden bovendien aangevallen door het IDF. Ze hadden eigenlijk beter die dieren dan geslacht en verdeeld onder de bevolking, dan was hun dood tenminste niet zinloos. Maar ja, als ze er niet eens heen kunnen...

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:59

Nog eentje van de FB-pagina van Anja Meulenbelt: een beklijvende compilatie van genocidale uitspraken van Israël

https://www.facebook.com/anjameulenbelt ... 1586547828

Een organisatie in Londen heeft Israëls bewijsmateriaal dat ze presenteerden voor het ICJ, gecontroleerd. Hun conclusie: "We hebben acht gevallen gevonden waarin het Israëlische juridische team valse beweringen en opzettelijk misleidend materiaal presenteerde om die beweringen te ondersteunen"

https://news.artnet.com/art-world/foren ... ce-2441215

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:20

Toch maar eventjes hier ook mobiliseren (geen idee of Nederland ook wat doet), maar 17 maart is er een pro Palestina betoging in Brussel, van station Brussel Noord naar Brussel Zuid, dus wie een treinuitstapje naar België wil plannen, van harte welkom!

Het zal wel naïef zijn om te denken dat mijn mail er iets mee te maken had, maar een maand geleden mailde ik naar onze eerste minister ivm de situatie in Gaza, en deed enkele voorstellen en bedenkingen. En deze week blijken er toch twee punten van uitgevoerd te worden: er zullen ook luchtdroppings met humanitaire hulp uitgevoerd worden door België (VS doet het nu trouwens ook, misschien kunnen ze dan ook eens zorgen dat de vrachtwagens ter plaatse raken?), en de Europese financiering van UNWRA wordt niet stopgezet (wel een deeltje on hold tot UNWRA enkele maatregelen genomen heeft, maar 50 van de +80 miljoen zal al gestort worden).

Ik ga dan maar eens aan de slag om iets van borden te maken voor de betoging. Ben nochtans niet zo creatief, maar het lukt vast wel, wat karton meepikken op het werk, en dan wat print-, knip- en plakwerk.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 20:06

Ik kreeg de tip van Mysa dat er een artikel over Marwan Barghouti in NRC staat. Helaas kan ik het niet online lezen wegens geen abonnement, en Mysa heeft een papieren versie. Is er iemand die me hier toch aan kan helpen?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:02

hwn schreef:
Ik kreeg de tip van Mysa dat er een artikel over Marwan Barghouti in NRC staat. Helaas kan ik het niet online lezen wegens geen abonnement, en Mysa heeft een papieren versie. Is er iemand die me hier toch aan kan helpen?



Deze: https://archive.ph/H4JVU ?

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:09

Dank je wel. Ik kreeg intussen ook al een tip van iemand per pb hoe ik zo'n betaalmuur kan omzeilen, dus allebei bedankt (of alle 3 natuurlijk, Mysa ook).

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 23:22

Dank je wel! Erg interessant. Hoop dat hij vrijkomt..

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 00:14

De kans is vrij klein. Ik las nog een artikel van Gideon Levy (vroegere medewerker van Shimon Peres, nu werkzaam bij Haaretz) en hij hoopt nergens op zolang deze regering aan de macht is.

Maar ik heb al een ontwerp klaar voor de betoging, "Free Marwan Barghouti, the Palestinian Nelson Mandela" (met foto) en daarbij nog de tekst "From the river to the sea, all people should be free"

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:41

Ook als de kans klein is, hoop ik het toch..
En ook voor de mensen, vooral minderjarigen, die absurd hoge straffen hebben gekregen voor kleinere of onbewezen feiten. Alsof het niets is om iemands vrijheid, iemands unieke leven af te pakken -O-

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:09

Ik las trouwens ergens dat het in oorlogsrecht verboden is om gevangenen mee te nemen naar eigen grondgebied, dus dat het gevangen houden van al die Palestijnen eigenlijk illegaal is. Dus dat zou dan betekenen dat al die gevangenen in Israelische gevangenissen eigenlijk illegaal vastgehouden worden? Volgens mij werd er zelfs al eens een VN-resolutie uitgevaardigd hierover.

Op Al Jazeera meldt men ook dat een aantal moslimorganisaties in de VS protest aantekenen tegen een gepland evenement in de VS op 10 maart, waarbij onroerend goed in de West Bank (dus Palestijns gebied) zal te koop aangeboden worden (maar weinig kans dat Palestijnse bieders een kans krijgen vermoed ik zo). 8)7

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:58

hwn schreef:
Ik las trouwens ergens dat het in oorlogsrecht verboden is om gevangenen mee te nemen naar eigen grondgebied, dus dat het gevangen houden van al die Palestijnen eigenlijk illegaal is. Dus dat zou dan betekenen dat al die gevangenen in Israelische gevangenissen eigenlijk illegaal vastgehouden worden? Volgens mij werd er zelfs al eens een VN-resolutie uitgevaardigd hierover.

Op Al Jazeera meldt men ook dat een aantal moslimorganisaties in de VS protest aantekenen tegen een gepland evenement in de VS op 10 maart, waarbij onroerend goed in de West Bank (dus Palestijns gebied) zal te koop aangeboden worden (maar weinig kans dat Palestijnse bieders een kans krijgen vermoed ik zo). 8)7

Jammer dan dat er ook nog geheel onschuldige Joodse burgers als gijzelaars meegenomen zijn naar eigen (Palestijns) grondgebied. Zolang die niet teruggeven worden zal vrede niet mogelijk zijn.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:14

Eigen grondgebied, meaning Gaza...?

Gaza is bezet land. Bezet door Israël, no boots on the ground, maar bezet.

Er is een verhaal over de actie van 7 oktober dat het gericht eas op het maken van veel gijzelaars
(.. niet mijn hobby...)
om een gevangenenruil mogelijk te maken.

In de bijbel staat het al:
'gerechtigheid en vrede kussen elkaar'.
Er is nog al wat aan onrecht dat hersteld moet worden voordat vrede mogelijk is.
(Oa mensenrechten voor Palestijnen.)

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:37

Janneke2 schreef:
Eigen grondgebied, meaning Gaza...?

Gaza is bezet land. Bezet door Israël, no boots on the ground, maar bezet.

Er is een verhaal over de actie van 7 oktober dat het gericht eas op het maken van veel gijzelaars
(.. niet mijn hobby...)
om een gevangenenruil mogelijk te maken.

In de bijbel staat het al:
'gerechtigheid en vrede kussen elkaar'.
Er is nog al wat aan onrecht dat hersteld moet worden voordat vrede mogelijk is.
(Oa mensenrechten voor Palestijnen.)

Dan maar wat onschuldige Joodse vrouwen verkrachten en babies vermoorden. dat daar een wraakactie op komt dat was te voorzien.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 14:09

Lopen er nu werkelijk nog mensen rond die geloven dat Hamas de babymoordenaars zijn? Dat verhaal is al heel lang en vele malen ontkracht. Er zijn 38 kinderen gestorven op 7 oktober (waarvan 2 baby's), waarvan zeker een deel door Israëlisch tankvuur. Intussen heeft Israël al zo'n 12500 Palestijnse kinderen gedood.

Intussen hebben onze Belgische ministers van media (we hebben er 2, een Vlaamse en een Waalse) een verzoek ingediend bij de EBU om Israël te bannen van het songfestival. Onze andere ministers vrezen een beetje voor de timing: België is ook begonnen met het droppen van hulpgoederen, en men vreest dat Israël hen niet meer zal laten opstijgen als hier een diplomatieke rel van komt.

Ik had het al terloops gemeld, maar hier nu een link ivm de verkoop van West Bank onroerend goed in een synagoge in de VS. Niet alleen moslimorganisaties, maar ook joodse activisten tekenen al protest aan.
https://www.middleeasteye.net/news/us-i ... properties

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 14:34

Ik las net het volgende: klacht van March30Movement tegen de Israëlische president Yitzhak Herzog is ontvankelijk verklaard door Nederland. Ze roepen de Nederlanders op om de klacht te ondersteunen en zich te melden. Herzog komt blijkbaar volgende week naar Nederland, en March30Movement zou hem graag gearresteerd zien voor zijn bijdrage aan de genocide.

Uittreksel van hun FB-pagina:

Dringende oproep tot actie!
De klacht tegen de Israëlische president Yitzhak Herzog, ingediend door advocaat Haroon Raza, voor de #March30Movement, heeft erkenning gekregen van de Nederlandse autoriteiten, toegekend met zaaknummer: Z/24/116385.
Wij dringen er sterk bij elke inwoner van Nederland op aan om hun burgerplicht na te komen door naar het dichtstbijzijnde Nederlandse politiebureau te gaan om zich aan te sluiten bij deze klacht. Dit is een unieke kans - laten we ons massaal verenigen en onze eis voor gerechtigheid versterken!

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:35

anjali schreef:
Janneke2 schreef:
Eigen grondgebied, meaning Gaza...?

Gaza is bezet land. Bezet door Israël, no boots on the ground, maar bezet.

Er is een verhaal over de actie van 7 oktober dat het gericht eas op het maken van veel gijzelaars
(.. niet mijn hobby...)
om een gevangenenruil mogelijk te maken.

In de bijbel staat het al:
'gerechtigheid en vrede kussen elkaar'.
Er is nog al wat aan onrecht dat hersteld moet worden voordat vrede mogelijk is.
(Oa mensenrechten voor Palestijnen.)

Dan maar wat onschuldige Joodse vrouwen verkrachten en babies vermoorden. dat daar een wraakactie op komt dat was te voorzien.


Volgens mij heb je een beetje een vreemd vertekend beeld Anjali.
Als je generaties lang onder bezetting leeft, onder apartheid lijdt, en je kinderen worden opgepakt en vastgehouden zonder proces, dan is het logisch én gerechtvaardigd, dat je je verzet.
Je moet de zaken niet omdraaien.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:37

anjali schreef:
Janneke2 schreef:
Eigen grondgebied, meaning Gaza...?

Gaza is bezet land. Bezet door Israël, no boots on the ground, maar bezet.

Er is een verhaal over de actie van 7 oktober dat het gericht eas op het maken van veel gijzelaars
(.. niet mijn hobby...)
om een gevangenenruil mogelijk te maken.

In de bijbel staat het al:
'gerechtigheid en vrede kussen elkaar'.
Er is nog al wat aan onrecht dat hersteld moet worden voordat vrede mogelijk is.
(Oa mensenrechten voor Palestijnen.)

Dan maar wat onschuldige Joodse vrouwen verkrachten en babies vermoorden. dat daar een wraakactie op komt dat was te voorzien.


... wat is dit nu dan toch voor een rare "reactie"...?

Ik vraag me serieus af of je wel hebt gelezen wat ik schreef.

(Ik vind het een variant op:
ik zeg A,
iemand anders maakt daar A+B+C van,
vervolgens krijg ik minder gezellige zaken toegevoegd "omdat ik voor B+C ben".)

En afdeling feiten: Gaza is dus géén eigen grondgebied.
Maar een bezet gebied tegen alle internationale rechtsregels in.
Ik vind verzet daartegen gerechtvaardigd - al ben ik pacifist genoeg om de voorkeur te geven aan geweldloos verzet.

... dus graag geen reacties waarbij ik voor de voeten geworpen krijg als zou ik moord en verkrachting goedkeuren ofzo %)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-03-24 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:41

anjali schreef:
Janneke2 schreef:
Eigen grondgebied, meaning Gaza...?

Gaza is bezet land. Bezet door Israël, no boots on the ground, maar bezet.

Er is een verhaal over de actie van 7 oktober dat het gericht eas op het maken van veel gijzelaars
(.. niet mijn hobby...)
om een gevangenenruil mogelijk te maken.

In de bijbel staat het al:
'gerechtigheid en vrede kussen elkaar'.
Er is nog al wat aan onrecht dat hersteld moet worden voordat vrede mogelijk is.
(Oa mensenrechten voor Palestijnen.)

Dan maar wat onschuldige Joodse vrouwen verkrachten en babies vermoorden. dat daar een wraakactie op komt dat was te voorzien.

Een wraakactie die nu meer op totale vernietiging van Palestijnen lijkt . Het is een grote schande wat de Israëlische regering daar doet. Meer dan 30.000 doden waarvan het grootste gedeelte vrouwen en kinderen. Israël is hard op weg om dit te gaan bestempelen als genocide !!

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:30

hwn schreef:
Ik las net het volgende: klacht van March30Movement tegen de Israëlische president Yitzhak Herzog is ontvankelijk verklaard door Nederland. Ze roepen de Nederlanders op om de klacht te ondersteunen en zich te melden. Herzog komt blijkbaar volgende week naar Nederland, en March30Movement zou hem graag gearresteerd zien voor zijn bijdrage aan de genocide.

Uittreksel van hun FB-pagina:

Dringende oproep tot actie!
De klacht tegen de Israëlische president Yitzhak Herzog, ingediend door advocaat Haroon Raza, voor de #March30Movement, heeft erkenning gekregen van de Nederlandse autoriteiten, toegekend met zaaknummer: Z/24/116385.
Wij dringen er sterk bij elke inwoner van Nederland op aan om hun burgerplicht na te komen door naar het dichtstbijzijnde Nederlandse politiebureau te gaan om zich aan te sluiten bij deze klacht. Dit is een unieke kans - laten we ons massaal verenigen en onze eis voor gerechtigheid versterken!


Die gaat echt niet gearresteerd worden, te zot voor woorden

Hoewel hij niet van de partij van Netanyahu is, is het jammer dat hij is uitgenodigd, dat zaait alleen maar nog meer tweespalt. En ik vind controverse rondom een herdenking erg ongewenst.

In andere omstandigheden zou hij wat mij betreft wel welkom zijn, zijn vader heeft in het Britse leger gevochten bij de bevrijding van Nederland.