Vaders in meisjeskleedkamer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:00

Dat denk ik ook en daarin heb je een heel goed punt vind ik VV.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:00

Jildau schreef:
princequillo schreef:
Ik snap ook niet waarom een tien-jarige dit niet zou kunnen bedenken? Toen ik negen was voelde ik mij al ongemakkelijk rondom volwassen mannen; ik was er ook vroeg bij met menstruatie en een veranderd lichaam, en was me er zeer bewust van. Of mensen daar nu naar kijken of niet, kan mij heel goed voorstellen dat een jong meisje zich daar oncomfortabel bij voelt.


Ik zou als meisje van die leeftijd thuis sportkleding aan doen en daaroverheen een trainingsbroek en een vest/sweater. Trek je die uit in de kleedkamer en doe je de sportschoenen aan en klaar. Na die tijd hetzelfde en dan thuis lekker douchen. Zo deed ik het naar bijvoorbeeld de sportschool ook.

Daar ging het niet om; het ging erom dat men het blijkbaar ongelofelijk vindt dat een tien-jarig meisje zich wellicht oncomfortabel voelt, dus dan zou het wel vanuit de ouders moeten komen. Wat een onzin! Natuurlijk kan een tien-jarig meisje zich op eigen kracht oncomfortabel voelen.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:00

Ilse volgens mij heeft Vuurvleugels het ook helemaal niet over preutsheid.
Ik denk dat ik begrijp wat je zegt VV, en ik vind het ook wel mooi klinken, maar is het een reëel doel? En hoe bereik je het?
Imo in elk geval niet door onveilige en/of traumatische ervaringen op te doen.
En het is goed om te leren dat je je niet hoeft te schamen, maar je mag ook het recht op privacy leren.

Ik vind het wel dapper van je dat je er zo naar kijkt, ondanks negatieve ervaringen in je jeugd.
En ik ben het met je eens dat we oog moeten hebben voor nuance.

In de hele discussie vind ik het wel opvallend dat er door sommigen angstvallig gewaakt wordt voor de emancipatie van mannen.
Heel goed natuurlijk, maar laten we niet vergeten dat we voortkomen uit generaties waarin vrouwen zijn genegeerd, achtergesteld en misbruikt, en nóg.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:00

VuurVleugels schreef:
Nuance is ook zo'n toverwoord wat verdwijnt in dit soort discussies. Op bokt is het ineens allemaal zwart of wit, terwijl het in het 'echte' leven veel genuanceerder ligt dan dat.

Edit: en daarbij wordt er in dit soort discussies ook mega veel ingevuld voor anderen.

"Dingen liggen genuanceerd"

"Oh dus ik moet me niet aanstellen!!?!??!?"

(In het algemeen gesteld). Dat maakt zo'n discussie echt lastig te volgen en vermoeiend ook. Natuurlijk kijk je met je eigen referentiekader naar dingen, maar stel er dan op z'n minst nog bij dat je het 'gevoel hebt dat jij' in plaats van 'het is zo dat jij'.



Nou inderdaad zeg.

Ik kan me echt helemaal niks herinneren van de gym op de basisschool en het gebruik als sporthal ervan.
Op de layout na.

Haalde de mannelijke leerkracht ons op of deed de vrouwelijke gymleraar dat.

Geen idee.
Net als met zwemmen, waren/ zijn er echt mannen vs vrouwenhokjes?

In mijn hoofd heb je grote familiehokken en de rest is een zooi kleine hokjes.


Ik heb echt geen negatieve gevoelens omtrent omkleden.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:03

CharleyT schreef:
Moeders zijn zeker heilig en toegestaan in de jongens kleedkamer?? Wat een bijzondere tijd leven we.


Een moeder moet ook niet mee, ook niet in de meisjeskleedkamer. Kinderen die de 8 gepasseerd zijn, kunnen zich al zelf omkleden. Zeker als je het hen als ouder zo gemakkelijk mogelijk maakt: joggingbroek met elastiek, ruim T-shirt of hoodie en schoenen met velcro.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:04

Ayasha: Dank voor je uitleg. Overigens staat 'angsten projecteren' niet voor deze letterlijke situatie van kleedkamers maar kan op alles van toepassing zijn, maar goed dat is het uiteindelijke punt niet.

In mijn mening staat dat het een ideale situatie zou zijn dat iedereen overal mag komen en zijn wie die is, en dat het goed is om een kind te leren weerbaar te zijn en zich niet voor zichzelf te schamen, maar dat we daar tegelijkertijd nog niet zijn als wereld en het dan een mooie middenweg is om één lijn te trekken en alle ouders te bannen.

Op de andere berichten ga ik zo even rustig reageren!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:09

VuurVleugels schreef:
Ayasha: Dank voor je uitleg. Overigens staat 'angsten projecteren' niet voor deze letterlijke situatie van kleedkamers maar kan op alles van toepassing zijn, maar goed dat is het uiteindelijke punt niet.

In mijn mening staat dat het een ideale situatie zou zijn dat iedereen overal mag komen en zijn wie die is, en dat het goed is om een kind te leren weerbaar te zijn en zich niet voor zichzelf te schamen, maar dat we daar tegelijkertijd nog niet zijn als wereld en het dan een mooie middenweg is om één lijn te trekken en alle ouders te bannen.

Op de andere berichten ga ik zo even rustig reageren!

Daarom noemde ik al de begeleider ipv ouders. :) Dan is er 1 vertrouwenspersoon voor alle kinderen. Bij voorkeur een vrouw bij de meiden en een man bij de jongens gezien zeker pubers toch net iets minder makkelijk het tegenovergestelde geslacht zullen benaderen wanneer ze met een wat persoonlijker "probleem" zitten. Dát is iets van alle tijden dus het lijkt me niet onredelijk om daar rekening mee te houden. Kinderen kunnen enkel ontwikkelen als ze ook een omgeving hebben die veilig genoeg is om het te doen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:13

Uit de aanvulling van ts was te lezen dat ouders, grootouders, aanverwanten mee gingen omdat het team nog nieuw was in het begrip uitwedstrijd als ik het goed hebt begrepen.
Die spannende eerste keer hebben ze nu gehad.

Ik zou ook het voorstel doen dat er vanaf heden niemand meer mee naar binnen gaat om hun handje vast te houden maar ze gewoon zelf laten omkleden. Zoals dat al meer is gezegd, is dat bij de meeste sporten thuis al redelijk voor te bereiden waardoor het een eitje is.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:18

Ik denk dus dat dat een realistische oplossing is, Ayasha, en één waar ik achrer zou staan als het mijn kind betrof (ondanks dat het niet mijn directe voorkeur zou hebben, maar concessies horen erbij en ik vind dit een goede).

Nikass, ik denk ook niet dat het nú realistisch is. Maar alles oprichten op hoe het nu is zorgt ook voor stagnatie. Dus denk ik dat, als we onze kinderen nu al op gaan voeden in de richting van die ideale wereld, we ze klaar kunnen stomen voor als die (meer) ideale wereld om de hoek komt kijken.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 08-10-23 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:19

Ayasha schreef:
VuurVleugels schreef:
Ayasha: Dank voor je uitleg. Overigens staat 'angsten projecteren' niet voor deze letterlijke situatie van kleedkamers maar kan op alles van toepassing zijn, maar goed dat is het uiteindelijke punt niet.

In mijn mening staat dat het een ideale situatie zou zijn dat iedereen overal mag komen en zijn wie die is, en dat het goed is om een kind te leren weerbaar te zijn en zich niet voor zichzelf te schamen, maar dat we daar tegelijkertijd nog niet zijn als wereld en het dan een mooie middenweg is om één lijn te trekken en alle ouders te bannen.

Op de andere berichten ga ik zo even rustig reageren!

Daarom noemde ik al de begeleider ipv ouders. :) Dan is er 1 vertrouwenspersoon voor alle kinderen. Bij voorkeur een vrouw bij de meiden en een man bij de jongens gezien zeker pubers toch net iets minder makkelijk het tegenovergestelde geslacht zullen benaderen wanneer ze met een wat persoonlijker "probleem" zitten. Dát is iets van alle tijden dus het lijkt me niet onredelijk om daar rekening mee te houden. Kinderen kunnen enkel ontwikkelen als ze ook een omgeving hebben die veilig genoeg is om het te doen.


Dat idee is op zich leuk maar dan heb je toch weer een situatie van een volwassene die dan wellicht ook een kleedkamer in gaat als de situatie daar om vraagt. Met alle potentiële problemen van dien. Van kinders die zich (terecht of onterecht) niet prettig voelen bij die persoon.

Ik denk dat het het meest praktisch is als een ieder er rekening mee houdt dat een groepskleedkamer inhoudt dat je dus niet het alleenrecht hebt om te verwachten dat het er precies zo aan toe gaat als waar jij (algemeen uiteraard :) ) je het meest prettig bij voelt.

Dat er dus mensen kunnen zijn waar je je niet prettig bij voelt. Ongeacht geslacht of leeftijd.
En dat je je daar op voorbereid door bvb. niet helemaal in je blote kont te hoeven maar al voorbereid er naartoe te gaan.

Dat werkt dan ook meteen voor het kind dat het nog wat spannend vindt / hulp nodig heeft op 1 of andere manier. Maak die het ook makkelijk om het zelf te doen / voorkom de onprettige situatie door een goede voorbereiding.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:21

Excuus? Waar zeg ik dat we de gevoelens van meisjes mogen bagatelliseren of hun onveilige gevoel mogen negeren?
De maatschappij is een stuk preutser geworden, natuurlijk ook niet raar nu met de opkomst van social media. Dus heel goed dat we voorzichtiger omgaan met naakt.
Maar denken jullie niet dat tienermeisjes zich nu eerder ongemakkelijk of onveilig voelen omdat er een beetje een angst lijkt te zijn rondom mannen? Dus dat we misschien als maatschappij een middenweg moeten vinden richting opkomen voor jezelf zonder te angstig te worden?

Overigens heb ik misschien met preuts niet het juiste woord te pakken, maar ik weet zo even niet welk woord dan beter is.

Edit: sorry, zie dat het topic alweer veel verder is ;).

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:23

VuurVleugels schreef:
Die cultuurverandering waar ik het over had moet ook zeker niet alleen gericht zijn op vrouwen en meisjes, juist niet. Ik denk dat er enorm veel te winnen is op het aanbrengen van verandering onder jongens en mannen!

Ik ben het eens met het principe dat je verwoordt.
Ik ben het niet eens dat vrouwen en meisjes nu al moeten veranderen. Vrouwen en meisjes zijn de kwetsbaarste partij en zullen de l*l zijn als de mannen en jongens toch niet helemaal hun cultuur veranderd blijken te hebben.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:24

Ten opzichte van welke periode is onze maatschappij nu "preutser"?

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:25

Tja als je al ziet dat hier 2 jaar geleden bij jochies van 6 al het gevoel ontstond dat ze tijdens de schoolgym niet in hun onderbroek wilden staan omdat er dan geplaagd werd..... ik vrees dat dat er ook een beetje bij hoort bij kinderen, die zoeken toch iets om een beetje kinderachtig te doen, hoe suf en stom het ook is.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:26

Dammie schreef:
VuurVleugels schreef:
Die cultuurverandering waar ik het over had moet ook zeker niet alleen gericht zijn op vrouwen en meisjes, juist niet. Ik denk dat er enorm veel te winnen is op het aanbrengen van verandering onder jongens en mannen!

Ik ben het eens met het principe dat je verwoordt.
Ik ben het niet eens dat vrouwen en meisjes nu al moeten veranderen. Vrouwen en meisjes zijn de kwetsbaarste partij en zullen de l*l zijn als de mannen en jongens toch niet helemaal hun cultuur veranderd blijken te hebben.


Klopt, eens, maar zelf niet veranderen maakt ons ook afhankelijk van of mannen veranderen of niet. En het lijkt me geen goed idee om vrouwen nóg afhankelijker te maken dan ze al zijn!

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:28

Dat hoor je mij iig niet zeggen Ilse, het ging mij idd alleen om het woord preuts :)

Is er een onterechte angst voor mannen? Of wordt nu pijnlijk duidelijk hoe de maatschappij in elkaar zit? Dat één op de zeven vrouwen een ervaring heeft van aanranding of verkrachting?
Dat vrouwen vaak nog steeds minder rechten/minder inkomsten etc hebben dan mannen, in verder gelijke situaties, waaruit je kunt concluderen dat ze dus nog altijd vaak als minder worden gezien?
(een oprechte vraag, geen stellingname)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:28

Dat was in mijn kindertijd ook al zo..en dat is toch echt ehm..al zo'n 30 jaar geleden. Ik denk ook niet dat de maatschappij nu verpreutst omdat ik daar toen ook al last van had en er nog niet eens social media bestond.

Het is gewoon een lange ingesleten weg van eeuwen waarin vrouwen/ meiden makkelijk onderdrukt, misbruikt en verkracht zijn. Predator en de prooi zeg maar..en hier is ook gewoon een hele omslag in nodig aan de mannelijke kant waarbij ik me af vraag of dit er uberhaupt ooit gaat komen. Omdat ik niet het idee heb dat veel mannen hier een omslag in willen maken. (maar hopelijk heb ik het mis)

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:31

Ik denk inderdaad ook dat de maatschappij altijd al zo is geweest, maar dat het nu pas bloot is komen te liggen en dat we nu dus aan het begin van de seksuele verandering staan. De feministische weg is al langer bezig (stemrecht, abortus etc.) maar ook die zet helaas maar bij vlagen zoden aan de dijk en we gaan de laatste jaren ook weer achteruit :(

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:39

Nikass schreef:
Dat hoor je mij iig niet zeggen Ilse, het ging mij idd alleen om het woord preuts :)

Is er een onterechte angst voor mannen? Of wordt nu pijnlijk duidelijk hoe de maatschappij in elkaar zit? Dat één op de zeven vrouwen een ervaring heeft van aanranding of verkrachting?
Dat vrouwen vaak nog steeds minder rechten/minder inkomsten etc hebben dan mannen, in verder gelijke situaties, waaruit je kunt concluderen dat ze dus nog altijd vaak als minder worden gezien?
(een oprechte vraag, geen stellingname)


Nee zeker niet onterecht (zelf helaas ook 1 van die 7), maar ik denk wel dat we de nuance moeten bewaken en niet te angstig moeten worden. Zeker nu we goed opweg zijn om alles gelijker te trekken, waardoor het vaker zal voorkomen dat vaders meegaan omdat moeders net zo goed werken.

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:11

Ik heb zeker niet alles gelezen maar dit is iets wat in mijn jeugd ook al een ding was. Niet toen ik 8 was en wat zelfstandiger maar wel toen ik wel hulp nodig had. Met zwemles of überhaupt nog met naar de wc gaan. Maar eigenlijk ook wel op de momenten dat ik wel het zelf kon, maar t eigenlijk gewoon fijn zou hebben gevonden als m’n pa er bij was. Voor een danswedstrijd als moeders de haren van hun dochter deden. Ik deed het dan maar zelf. Ik had graag m’n pa dat laten doen maar dat was gewoon sociaal niet geaccepteerd.
Ik heb alleen een vader. Mij verschonen? Die verschoontafel waren vroeger alleen in het vrouwtoillet beschikbaar. En lage wc’s net zo.

Nu als ik vaders met hun kind het vrouwentoillet in zie gaan; waarbij het ongemak van hun hoofd is afgelezen, probeer ik ze altijd gerust te stellen dat het oké is en fijn is dat ze voor hun kind zorgen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:17

VuurVleugels schreef:
Lang getwijfeld of ik me hierin ging mengen. Ik ga toch een poging wagen.

Ik ben mijn (seksuele) naïviteit al sinds mijn 9e levensjaar kwijt, door toedoen van beide genders, in een schoolsetting. Laat ik het daar maar bij houden. En tóch vind ik het schokkend om te lezen dat mensen zo op hun achterste benen gaan staan bij een vader in een meisjeskleedkamer. Niet omdat ik geen begrip heb voor meisjes die zich er ongemakkelijk bij voelen (met hoe de maatschappij aankijkt tegen mannen bij kinderen snap ik dat heel goed, en 10-jarige meisjes krijgen het nieuws en de maatschappelijke consensus zonder moeite mee natuurlijk), maar omdat ik denk dat we alleen verder zullen komen met de weg naar een (seksueel) veiligere wereld als we naaktheid van seksualiteit gaan loskoppelen. Ik heb het hier in andere topics ook over gehad. Er zal echt een cultuurverandering moeten komen.

En dan een cultuurverandering die balans brengt, niet één die doorschiet naar welke kant dan ook. Sinds de #metoo beweging schiet de verandering door naar 'mannen zijn per definitie gevaarlijk' en die snap ik heel erg goed. Maar om als maatschappij naar een houdbare verhouding tussen genders te komen moet er een middenweg gaan komen waarin iedereen er mag zijn zoals die is en die gaat er volgens mij alleen maar komen als we naaktheid van erotiek gaan scheiden. Want op deze manier mag een vader inderdaad niet bij meisjes in de buurt komen op een manier die als erotisch gezien kan worden, en eigenlijk vaak ook zijn eigen dochter niet zoals ik heb omschreven in een paper over alleenstaande vaders: "Specifiek vaders met dochters kunnen moeite ervaren met het ondersteunen van hun dochters, voornamelijk vanaf de leeftijd dat meisjes meer oog krijgen voor de wereld om zich heen (Hamer en Marchioro, 2002; Coles, 2001). Doucet stelde vast dat verzorgingshandelingen en het tonen van fysieke affectie van vaders bij dochters in het openbaar vaak met argusogen werden bekeken, wat tot verkeerde interpretaties van intenties kan leiden (2009)." Vaders met dochters voelen zich al bekeken bij het verzorgen van hun eigen dochters, laat staan als ze zich in een plek met andere meiden bevinden. Waarmee ik niet wil zeggen dat het meisje uit de OP 'niet moet zeuren', zoals zo tactvol gesteld werd, maar zoals iemand anders ook al zei: vaders worden bekritiseerd als ze niet meehelpen met de kinderen, maar ook als ze wel meehelpen. Wat moeten ze dan?

Een oplossing zou inderdaad kunnen zijn om alle ouders te bannen, ik denk dat dat een relatief acceptabele middenweg is tot die gebalanceerde cultuurverandering heeft plaatsgevonden. Maar eigenlijk zou ik veel liever houden dat alle ouders welkom zijn. Leer je kinderen dat naaktheid niet erg is, dat het niets is om je voor te schamen. Zó veel schaamte en angst rondom naaktheid is cultureel ingegeven! Iedereen is naakt, dus waarom doen we er zo vreselijk spastisch over? Ik ben er heilig van overtuigd dat de gebeurtenissen op mijn 9e en daarna niet hadden plaatsgevonden als degene die het deed een 'nuchtere' kijk op naaktheid en seksualiteit had meegekregen thuis, in plaats van een schaamtevolle zienswijze.

Dus, leer je kinderen dat naaktheid niks geks is, wát anderen ook zeggen. Leer je kinderen dat ze weerbaar kunnen zijn, dat naaktheid geen zwakheid betekent. Leer je kinderen oplossingen voor zichzelf te bedenken, zoals inderdaad thuis omkleden. Maar ook: leer je kinderen voor zichzelf op te komen, wat het meisje in de OP al goed lijkt te doen. Maar als ik me ergens onveilig voel, verlaat ik zelf de situatie, ik verwacht niet dat de situatie zich aan mij aanpast. En nee, dat is in dit voorbeeld nog niet van toepassing want het meisje is 10. Maar wat ze nu leert, weet ze over 20 jaar nog. Dus nu al aanleren voor zichzelf oplossingen te bedenken gaat haar dan ook helpen. Wat ik NIET als victim blaming bedoel; liefst zouden onveilige situaties gewoon ophouden te bestaan en wordt iedereen die meewerkt aan zo'n situatie eruit gezet! Maar dat is niet altijd realistisch. En niet alle onveilige situaties zijn dat ook rationeel zo; dat ik me onveilig voel in een ruimte wil niet zeggen dat ik op dat moment daadwerkelijk onveilig ben.

Oh, trouwens, over leeftijden: één van mijn (inmiddels ex-) stiefkinderen was toen hij 8 was nog niet in staat zichzelf om te kleden voor en na het zwemmen. Hij was op dat gebied gewoon wat langzamer dan de rest, op andere gebieden weer veel meer vooruitlopend. Dus qua zelfstandigheid in de kleedkamer en ouders wel/niet mee is er eigenlijk geen lijn te trekken, ieder kind ontwikkeld zich anders.

Chapeau, ik vind dat je dit echt super goed hebt verwoord en ben het helemaal met je eens.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:29

princequillo schreef:
Chapeau, ik vind dat je dit echt super goed hebt verwoord en ben het helemaal met je eens.


Lief, dank je wel :)

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:36

Je kunt je prima in je lichaam voelen, je niet schamen maar het nog steeds onprettig vinden om je uit te kleden met anderen erbij. En dat mag.

Er is een reden dat je je in een aparte ruimte uit kleed bij de dokter of gyn. Niet omdat die setting en je naaktheid met seks geassocieerd wordt maar omdat dat uitkleden an sich gewoon een heel awkward moment is als iemand er met zijn neus bovenop staat.

Heel goed juist als een jongere meid dat aan durft te geven. Je hoeft je nergens voor te schamen en je lichaam is prima zoals het is, maar je bepaald zelf hoe en wie het mag zien.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:41

pmarena schreef:
Dat idee is op zich leuk maar dan heb je toch weer een situatie van een volwassene die dan wellicht ook een kleedkamer in gaat als de situatie daar om vraagt. Met alle potentiële problemen van dien. Van kinders die zich (terecht of onterecht) niet prettig voelen bij die persoon.


Ja, dat zou ook mijn bezwaar zijn. Je verschuift het probleem 1 niveau verder, maar je houdt dezelfde risicovolle situatie van 1 volwassene in een dergelijke situatie. En vertrouwen is er niet zomaar door te zeggen dat iemand 'vertrouwenspersoon' is.

Citaat:
Dat werkt dan ook meteen voor het kind dat het nog wat spannend vindt / hulp nodig heeft op 1 of andere manier. Maak die het ook makkelijk om het zelf te doen / voorkom de onprettige situatie door een goede voorbereiding.


Ik denk ook dat dit een veel betere richting is om het in te zoeken: samen zoeken naar wat je kunt verwachten (en wat niet) in de kleedkamer en wat redelijke verwachtingen zijn over elkaar en wat niet, en individuele keuzes die je ook vooraf al kunt maken in hoe je daarmee om wilt gaan.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:49

Heel simpel: op het moment dat een kind van 10 een grens aangeeft wat betreft intimiteit ("ik vind dit niet prettig"), en je gaat daar aan voorbij onder het mom van "we moeten onze kinderen weerbaarder maken en niet zo truttig doen", dan leer je een kind dat zij zelf het probleem is wanneer haar grenzen worden overschreden.