Vaders in meisjeskleedkamer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 19:01

Vandaag met mijn kleindochter meegeweest naar haar tweede volleybalwedstrijd.
Vond het opvallend dat er meerdere vaders meegingen de meisjeskleedkamer in. Mijn kleindochter is pas 10, maar menstrueert al en heeft ook al aardig borstontwikkeling. Ze vond het zelf helemaal niet fijn die mannen in de kleedkamer. Voor aanvang van de wedstrijd, ik was er nog niet, was er ook een man met zijn dochter en daar had (toevallig ook ) een oma iets van gezegd. Hij zag het probleem niet, vond dat hij zijn dochter gewoon moest kunnen helpen.

Ik vind dit gewoon niet prettig, mijn eigen dochter, moeder van kleindochter ook niet.
Deze vaders zullen waarschijnlijk geen verkeerde bedoelingen hebben, maar ze kunnen toch best rekening houden met de gevoelens van meisjes die daar in hun ondergoed staan? Meisjes zijn zo tussen 8-12 jaar oud.

Tijdje geleden had ik nog een aanvaring met een man die met zijn dochter van twee jaar in de meisjes/dameskleedkamer was van het zwembad. Hij snapte echt mijn probleem niet.
Ook daar kwetsbare jonge meisjes die er niets van durfden te zeggen.

Wat vinden jullie, moet dit gewoon kunnen, ben ik ouderwets of zouden jullie hier ook wat van zeggen? Zo ja hoe zou je dat aanpakken en wat als zo’n man dan toch weigert te vertrekken?

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:03

Ik zou het aankaarten bij de club.

Hier bij zwemles is de regel, mama's in de dames kleedkamer, papa's gebruiken de heren kleedkamer.

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:03

Ik denk niet dat we overal zo veel achter moeten zoeken, het zijn kinderen natuurlijk wil je die beschermen. Maar kinderen zoeken ook niet overal meteen wat achter, een vader die zijn dochter helpt moet toch gewoon kunnen? Ook in een kleedkamer.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:05

Ehh, nee, ook op school met gym gaat dat zonder ouders. Als die meiden zich oncomfortabel voelen(al is het er maar één) dan luister je daar naar. Ook behulpzame vaders. Kunnen ze prima zelf omkleden op die leeftijd. Ik zou het met de club overleggen.
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 07-10-23 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:06

Nou, ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Staan die meisjes naakt? Volgens mij niet toch, of douchen ze daar ook? Als de meisjes alleen in onderbroek en bh staan, is dat toch niet erg? Je 'ziet' evenveel als dat ze in bikini zouden staan. Als er iemand een probleem van maakt, zou ik voortaan thuis omkleden.
Toen mijn kinderen op zwemles zaten, waren er ook vaders bij. En trouwens, er zullen ook moeders zijn met gedachten die je niet wil weten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:07

Jilletje schreef:
Ik denk niet dat we overal zo veel achter moeten zoeken, het zijn kinderen natuurlijk wil je die beschermen. Maar kinderen zoeken ook niet overal meteen wat achter, een vader die zijn dochter helpt moet toch gewoon kunnen? Ook in een kleedkamer.


Maar de kleindochter geeft zelf al aan dat ze zich er niet zo prettig bij voelt.
imo kun je niet zomaar over dat gevoel heen stappen.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 19:08

Jilletje schreef:
Ik denk niet dat we overal zo veel achter moeten zoeken, het zijn kinderen natuurlijk wil je die beschermen. Maar kinderen zoeken ook niet overal meteen wat achter, een vader die zijn dochter helpt moet toch gewoon kunnen? Ook in een kleedkamer.


Het gaat ook niet om dat er wat achter gezocht moet worden. Kind geeft zelf aan het niet prettig te vinden. Ze is 10 met een lichaam dat volop in ontwikkeling is. Dan is het niet fijn om daar zo kwetsbaar te staan met volwassen mannen

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:08

Waarom gaan ouders daar überhaupt mee de kleedkamer in, kinderen van 8 kunnen zich toch zelf wel omkleden?

Ik zou het aankaarten bij de vereniging. En wat goed dat je dochter dit uitte!

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:08

thequeensmum schreef:
Jilletje schreef:
Ik denk niet dat we overal zo veel achter moeten zoeken, het zijn kinderen natuurlijk wil je die beschermen. Maar kinderen zoeken ook niet overal meteen wat achter, een vader die zijn dochter helpt moet toch gewoon kunnen? Ook in een kleedkamer.


Het gaat ook niet om dat er wat achter gezocht moet worden. Kind geeft zelf aan het niet prettig te vinden. Ze is 10 met een lichaam dat volop in ontwikkeling is. Dan is het niet fijn om daar zo kwetsbaar te staan met volwassen mannen


Gaat ze dan ook niet meer naar het zwembad?

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:09

Leer haar dan dat ze niet kwetsbaar is en zich ook niet zo hoeft te voelen! Kinderen mogen best wat weerbaarder (gemaakt) worden zonder dat de vertrutting daar meteen bij komt kijken.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 19:10

@storm. Ik ga zwemmen in een badpak, maar vind het best een verschilletje, badpak of bikini of in je ondergoed staan

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:11

Waarom moeten er überhaupt volwassen in de kleedkamer zijn? Dat is op die leeftijd toch helemaal niet meer nodig? Dan is het probleem ook opgelost en ook niet ingewikkeld voor een meisje die enkel een vader of vaders heeft.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:12

thequeensmum schreef:
@storm. Ik ga zwemmen in een badpak, maar vind het best een verschilletje, badpak of bikini of in je ondergoed staan


Wat is het verschil tussen bikini en ondergoed dan? Ik zie het namelijk niet.
Ik heb trouwens ook een dochter van 9 jaar die al een bhtje draagt, ik weet dus waar ik het over heb.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:13

Ik ben niet preuts en ging/ga naar de gemengde kleedkamers en in de gemengde sauna. Maar op die leeftijd lag het voor mij toch ook heel gevoelig. Ik kreeg al vroeg borstontwikkeling en menstrueerde ook al op jonge leeftijd. En ja, daar schaamde ik me voor.
Als er daar kleedkamers zijn die enkel voor meisjes/vrouwen bedoeld zijn, hoort zo'n vader daar wat mij betreft inderdaad niet te zijn. Enneeuh: ik weet niet hoe het met nederlandse kinderen zit, maar de mijne waren op 8-jarige leeftijd prima in staat om zich zonder hulp om te kleden.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:15

Storm schreef:
Wat is het verschil tussen bikini en ondergoed dan? Ik zie het namelijk niet.
Ik heb trouwens ook een dochter van 9 jaar die al een bhtje draagt, ik weet dus waar ik het over heb.


Het verschil is de vrijwilligheid in de situatie.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 19:16

Storm schreef:
thequeensmum schreef:
@storm. Ik ga zwemmen in een badpak, maar vind het best een verschilletje, badpak of bikini of in je ondergoed staan


Wat is het verschil tussen bikini en ondergoed dan? Ik zie het namelijk niet.
Ik heb trouwens ook een dochter van 9 jaar die al een bhtje draagt, ik weet dus waar ik het over heb.


Dat is denk ik een kwestie van gevoel. Met mijn nachthemd aan ben ik ook ‘decent’ maar zou toch echt niet naar ah fietsen in mijn nachthemd.
Maar jij denkt er anders over en dat kan en mag natuurlijk

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:21

Maar waar had die vader dan zijn dochter moeten helpen volgens jou?

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:22

Maar hoe ga je dat doen dan als vader met dochter? Met jongere kinderen die wel echt hulp nodig zijn van een ouder?

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:22

Ik snap het op zich wel, en natuurlijk kan het meisje er niks aan doen dat ze zich zo voelt.


Is thuis omkleden geen idee?
Ik denk namelijk dat die vaders echt geen kwade wil hebben of smerige gedachten, waarschijnlijk merken ze gaar niet eens op. Misschien moet je ook praten met je kleindochter en dochter.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:28

Het geslacht van de ouder bepaalt, was 20 jaar terug de regel in het zwembad waar ik wekelijks kwam de regel. Met 8 kunnen ze ook prima zelf omkleden bovendien.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:30

Snap dat die meiden dat niet fijn vinden.

Waarom gaan er ouders mee?
Op die leeftijd kunnen kinderen zich zelf omkleden.
Kaart het aan bij de vereniging.

Eventueel tot die tijd je kleindochter zich apart in een klein hokje laten omkleden.

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:32

Heel simpel, het comfort en gevoel van veiligheid van kinderen gaat voor. En als de meisjes dit niet prettig vinden (wat ik volledig snap, want ik zou me er ook ongemakkelijk bij hebben gevoeld op die leeftijd!) Dan hebben de vaders er niets te zoeken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:33

Lestrange01 schreef:
Heel simpel, het comfort en gevoel van veiligheid van kinderen gaat voor. En als de meisjes dit niet prettig vinden (wat ik volledig snap, want ik zou me er ook ongemakkelijk bij hebben gevoeld op die leeftijd!) Dan hebben de vaders er niets te zoeken.


Eens. Op die leeftijd hebben ze ook weinig hulp nodig lijkt me?

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:33

Moeten die vaders hun dochters dan meenemen naar de mannen kleedkamer? Da’s ook gek toch?

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:34

Hm ja maar er zullen ook vaders met hun dochter naar zwemles gaan. Mijn dochter heeft nog vrij lang hulp nodig gehad met omkleden na zwemmen/gymen. Maar niet meer met 10 jaar inderdaad. Dan vind ik het niet echt nodig dat er mannen in een meisjeskleedkamer rondlopen. Voor hulp is het dan ook niet meer nodig lijkt me.
Maar op jonge leeftijd is hulp wel nog nodig en ja dan kunnen vaders ook met hun dochter naar zwemles en dus in de kleedkamer toch?