Vaders in meisjeskleedkamer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:11

pmarena schreef:
Een wisselende ouder om te helpen vind ik als ouder geen oplossing bij een (toch nog wel) klein kind dat hulp nodig heeft. Die hulp is namelijk vaak niet alleen fysiek maar ook emotioneel.

Het zal voor de meeste kinderen best wel prima werken hoor, maar als we het hebben over verkeerde signalen afgeven naar je kind wat betreft het respecteren van grenzen enzo, dan vind ik het echt niet nodig dat een andere volwassene mijn kind zijn (zwem)broek uit gaat staan trekken :=

Er waren tijdens Corona ook periodes met zwemles dat ouders het zwembad niet binnen mochten. Dan kon je wel je kind bij de deur afgeven zeg maar en regelden ze daar binnen de rest. Daar hebben wij ook niet aan mee gedaan. Vooral omdat we zelf een oogje op het zwemmen willen houden / in de buurt willen zijn bij zoiets spannends zeg maar.

Maar dat afgeven en laten helpen met uitkleden vonden we ook gewoon niet zo'n geweldig signaal afgeven.



Dit ja. Daarnaast, als ik iets een zorgelijk signaal vindt is het wel dat papa er niet meer bij mag zijn want hij is een man en daarom komt een vreemde doe toevallig vrouw is je omkleden.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:20

Met jullie eens pmarena en secricible. Dat zou ik ook heel vreemd vinden, ondanks dat ik vind dat als de ene ouder geweigerd wordt, alle ouders uit de kleedkamer zouden moeten blijven. Een vreemde omdat die toevallig het 'juiste' geslacht heeft vind ik apart. Een oplossing voor de kinderen die hulp nodig hebben en vanaf bepaalde leeftijd kunnen ze het zelf ook. Als het spannend is, zoals zwemles of dit topic dus blijkbaar nieuwe locatie en nieuw team, dan is dat onderscheid gewoon apart. Want dan sluit je de vaders allemaal uit (of moeders bij zonen) en zijn de gevoelens van die kinderen ineens minder van belang?

Elisa2, maar die blikken zijn niet standaard en je kan ook het gevoel hebben dat een vrouw naar je kijkt. Kijk, ik zou nooit kiezen voor een gemengde kleedkamer zelf, maar ook alsnog liever voor een privé kleedkamer dan een groepskleedkamer. Dat is beide weer voor een andere reden als dat ik bepaalde dingen ontwijk zoals alleen naar huis lopen in het donker. Ik heb geen moeite met naakt of in ondergoed staan, maar ik kies graag zelf wie dat te zien krijgt. Zal me eerder omkleden bij groep vrienden dan bij groep vreemde vrouwen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-10-23 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:20

Ik vind dat een kind tot aan de brugklas zich gewoon kind mag voelen en als dat betekent dat mama of papa nog in enkele situaties bij ze zijn moet dat gewoon kunnen. Daarna hebben ze alle tijd om zelfstandigheid te leren. De ene 10 jarige is de ander niet en hier wordt al snel een lijn in getrokken. Beide kinderen hebben recht op een veilige situatie. Als een kind al jong een moeder is verloren en steunt op papa ga je dit kind alle geborgenheid ontnemen omdat een ander kind anders opgevoed is. Maar in dit geval zou ik ook zeggen degene die er moeite mee hebben en zich geen kind meer voelen maar thuis om moeten kleden of naar een volwassen kleedkamer gaan.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:21

Elisa2 schreef:
Wat mij betreft lijkt het me gewoon handig om meerdere ruimtes voor omkleden te hebben. Ik kan me herinneren dat er vroeger in het zwembad een speciaal wat groter hokje was waar ouders hun kind konden helpen met omkleden. Naast openbare kleedruimtes en privehokjes. Voor ieder wat wils. :)


In zwembaden is dat ook vaak wel zo en daar “moet” je je ook wel omkleden. Bij andere sporten zoals volleybal snap ik nog niet helemaal waarom je niet gewoon je kind (grotendeels) in sportkleding heen kan sturen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:29

MyWishMax schreef:
Met jullie eens pmarena en secricible. Dat zou ik ook heel vreemd vinden, ondanks dat ik vind dat als de ene ouder geweigerd wordt, alle ouders uit de kleedkamer zouden moeten blijven. Een vreemde omdat die toevallig het 'juiste' geslacht heeft vind ik apart. Een oplossing voor de kinderen die hulp nodig hebben en vanaf bepaalde leeftijd kunnen ze het zelf ook. Als het spannend is, zoals zwemles of dit topic dus blijkbaar nieuwe locatie en nieuw team, dan is dat onderscheid gewoon apart. Want dan sluit je de vaders allemaal uit (of moeders bij zonen) en zijn de gevoelens van die kinderen ineens minder van belang?

Elisa2, maar die blikken zijn niet standaard en je kan ook het gevoel hebben dat een vrouw naar je kijkt. Kijk, ik zou nooit kiezen voor een gemengde kleedkamer zelf, maar ook alsnog liever voor een privé kleedkamer dan een groepskleedkamer. Dat is beide weer voor een andere reden als dat ik bepaalde dingen ontwijk zoals alleen naar huis lopen in het donker. Ik heb geen moeite met naakt of in ondergoed staan, maar ik kies graag zelf wie dat te zien krijgt. Zal me eerder omkleden bij groep vrienden dan bij groep vreemde vrouwen.


De discussies lopen nu een beetje langs elkaar, maar vaak als er op een vervelende sexuele manier gekeken wordt naar meisjes of jongens komt dat vrijwel altijd van volwassen mannen af.

Staat dan weer los van tieners/ pubers die zich gewoon onprettig voelen bij omkleden waar volwassenen bij zijn.

Wij moesten vroeger op school ook verplicht douchen na de gymles trouwens, ik vond dat vreselijk. Waren gelukkig geen volwassenen bij, bij calamiteiten mochten ook alleen de juffen polshoogte komen nemen bij de meisjes en de meester bij de jongens.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:51

candalisa schreef:
Ik vind dat een kind tot aan de brugklas zich gewoon kind mag voelen en als dat betekent dat mama of papa nog in enkele situaties bij ze zijn moet dat gewoon kunnen. Daarna hebben ze alle tijd om zelfstandigheid te leren. De ene 10 jarige is de ander niet en hier wordt al snel een lijn in getrokken. Beide kinderen hebben recht op een veilige situatie. Als een kind al jong een moeder is verloren en steunt op papa ga je dit kind alle geborgenheid ontnemen omdat een ander kind anders opgevoed is. Maar in dit geval zou ik ook zeggen degene die er moeite mee hebben en zich geen kind meer voelen maar thuis om moeten kleden of naar een volwassen kleedkamer gaan.


Ik vind dit heel mooi gezegd! Ik maak zelf nog wel een onderscheid tussen ouders die een veilige situatie willen creëeren en curling/helikopterouders (ik weet niet of jij dat wel of niet doet hoor, je zegt er niks over), maar in de basis zou er gewoon nergens één lijn moeten worden getrokken mijns inziens. Behalve om het geheel, dus gewoon iedereen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:06

candalisa schreef:
Ik vind dat een kind tot aan de brugklas zich gewoon kind mag voelen en als dat betekent dat mama of papa nog in enkele situaties bij ze zijn moet dat gewoon kunnen. Daarna hebben ze alle tijd om zelfstandigheid te leren. De ene 10 jarige is de ander niet en hier wordt al snel een lijn in getrokken. Beide kinderen hebben recht op een veilige situatie. Als een kind al jong een moeder is verloren en steunt op papa ga je dit kind alle geborgenheid ontnemen omdat een ander kind anders opgevoed is. Maar in dit geval zou ik ook zeggen degene die er moeite mee hebben en zich geen kind meer voelen maar thuis om moeten kleden of naar een volwassen kleedkamer gaan.


Ik deel deze mening ook wel, behalve dat ik denk dat je moet kijken naar de groep wie je vraagt om op een andere plek om te kleden.
Als alle kinderen het zelf kunnen en er 1 kind is dat op de ouder steunt en vader er bij wil hebben dan kan die prima in een andere ruimte omkleden. En volgens mij kun je dat ook heel goed uitleggen aan dat kind, zonder dat je daar een rotgevoel bij overdraagt.
Andersom, als het zoals in het geval van TS zo is dat er een hele grote groep kinderen is die blijkbaar hun ouder er bij willen hebben dan kun je aan de kinderen die dat vervelend vinden aangeven dat ze dan een privé ruimte kunnen zoeken of een alternatief zoeken met elkaar.
Waar je m.i. vooral voor moet waken is daar al onderscheid maken tussen man en vrouw. Juist om kinderen geen ideeën te geven (omdat het een man is hoort het niet, maar een vrouw mag wel) die ze misschien nog niet hadden.

En niet onbelangrijk: ga met het kind dat het vervelend vind het gesprek aan. Waarom vind je het vervelend? Wat vind je dan een goede oplossing? En daarbij ook het standpunt van het andere kind belichten om wederzijds begrip te creëeren. En hopelijk ten overvloede: een gesprek uit interesse, niet uit oordeel.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:15

Aan de andere kant vind ik ook wel dat het in een meiden / vrouwenkleedkamer niet zo heel gek is om daar specifiek geen mannen (vader) te willen.

Het heeft gewoon heel veel facetten zoiets. Samen een oplossing zoeken die voor iedereen okee is, per situatie, zal het beste zijn.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:20

Het ging erover dat als alle ouders niet mee naar binnen gingen er geen toezicht was op pesten, daar zou 1 iemand beschikbaar voor kunnen zijn. Niet voor helpen met omkleden na een zwemles. Daar moeten ouders gewoon bij kunnen zijn. Tijdens Corona brachten wij ze tot de deur in zwemkleding en mochten daarna wel gewoon helpen aankleden overigens. Wij mogen sowieso maar mee tot de kleedkamer.

Maar wat zou dan wel de oplossing zijn?
Vaders mee met kinderen van 8-11 jaar kan niet
Dochter mee de herenkleedkamer in met vader kan niet
Moeders wel mee, vaders niet kan niet
Geen toezicht kan niet
1 wisselende ouder van gelijk geslacht kan niet
In sportkleding met trainingspak erover heen en weer gaat bijna niemand op in

Wat dan wel?

Als je met zo’n team een uit-wedstrijd speelt zul je het sowieso moeten doen met de kleedkamer van een andere club.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:24

Wie zich ongemakkelijk voelt, gewoon met sportkleding al aan en zo voorbereiden dat je niet uit de kleren hoeft en gewoon lekker thuis gaat douchen. Die optie kan sowieso meestal wel als er geen verschillende kleedhokjes e.d. beschikbaar zijn :j

En ik ging jaren '80 ook al naar het zwembad met mijn zwemkleren aan. Nu nog steeds :=
Lig je ook lekker snel in het water +:)+

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:26

Ik geloof niet in een politiemannetje (vrouwtje...) als er gepest wordt om acties voorkomen. Dan ga je met elkaar aan de slag om het pestgedrag te voorkomen en los je de basis op.
Het enige wat je bereikt met toezicht op pestgedrag is dat het pestgedrag stiekem wordt en dan heb je er nog veel minder zicht op.

Dus mijn oplossing zou wel zijn "geen toezicht" en als pestgedrag zodanig is dat dat niet mogelijk is dan gaan de kleedkamers dicht en komen kinderen maar gewoon in hun trainingspak naar de sportaccomodatie of splits je een team. En ja, ik snap dat dat lastig is bij zwemles, maar misschien krijg je dan vanuit ouders ook commitment om pestgedrag bij de wortels aan te pakken.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:32

secricible schreef:
Ik geloof niet in een politiemannetje (vrouwtje...) als er gepest wordt om acties voorkomen. Dan ga je met elkaar aan de slag om het pestgedrag te voorkomen en los je de basis op.
Het enige wat je bereikt met toezicht op pestgedrag is dat het pestgedrag stiekem wordt en dan heb je er nog veel minder zicht op.

Dus mijn oplossing zou wel zijn "geen toezicht" en als pestgedrag zodanig is dat dat niet mogelijk is dan gaan de kleedkamers dicht en komen kinderen maar gewoon in hun trainingspak naar de sportaccomodatie of splits je een team. En ja, ik snap dat dat lastig is bij zwemles, maar misschien krijg je dan vanuit ouders ook commitment om pestgedrag bij de wortels aan te pakken.


Helemaal met je eens, niet alleen met dit bericht. :j ook qua pestgedrag, bij ons ging dat idd stiekem en het toezicht zorgde dus alleen voor verplaatsing.

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:34

11 pagina's verder. dit is overduidelijk een lastig onderwerp.

ik lees veel dingen door elkaar en ik denk dat het goed is de verschillen te zien.

er zit voor mijn gevoel een verschil tussen zwemles en een teamsport
- bij zwemles moet je je omkleden (zeker achteraf)
- zwemles wordt vaak op jongere leeftijd gedaan.
een ouder bij zwemles omkleden vind ik dus ook heel normaal. bij onze zwemles hadden ze de kids opgesplitst. meiden in het ene hok, jongens in de andere. ouders wel door elkaar. klein zwembad met wel een paar aparte hokjes. hoe dan ook. mijn ervaring is dat op die leeftijd het kind er nog geen probleem van maakt en ook nog niet voldoende zelfstandig is. veel zwembaden hebben anders vaak nog individu hokjes.

verder ben ik inderdaad in zwembaden gewend, vrouwen kamer is voor vrouwen, mannen voor mannen. kinderen tot 8 jaar mogen switchen, daarboven ga je in het hokje waar je hoort. als je dochter van 7 geholpen wordt, dan is dit dus in het mannenhok of prive hok. je gaat niet als volwassen man tussen de dames zitten.

teamsport is wat anders. mijn man is een echte voetballer en we hebben nu 2 kids op voetbal (jongens, 9 en 7). daar is het heel gebruikelijk na de wedstrijd te douchen. er zit 1 meid in het oudste team. die kleed thuis om. tot vorig seizoen bleef ze altijd wel wachten (zeker uit wedstrijden) en zat ze gewoon in de kleedkamers. de jongens vonden het prima. dit seizoen wacht ze volgens mij buiten. ik heb vroeger ook bij de jongens gevoetbald, maar dan douchten wij als meiden in de scheidsrechtershokjes.

wat betreft de situatie van TS. lastig hoor. ik zou het ook aankaarten bij de vereniging, maar ik zou er niet zomaar vanuitgaan dat dus alle vaders er maar uit moeten. voor nu zou ik inderdaad vooraf gewoon thuis al omkleden. achteraf waar ze zich prettig bij voelt. of thuis, of toch gewoon in de kleedkamer.
allemaal aparte hokjes is nog niet echt van toepassing in de teamsporten.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:43

Ik ben benieuwd of hier nog een vervolg aan is gekomen, is de club benaderd?