Vaders in meisjeskleedkamer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:59

Soepblik schreef:
Heel simpel: op het moment dat een kind van 10 een grens aangeeft wat betreft intimiteit ("ik vind dit niet prettig"), en je gaat daar aan voorbij onder het mom van "we moeten onze kinderen weerbaarder maken en niet zo truttig doen", dan leer je een kind dat zij zelf het probleem is wanneer haar grenzen worden overschreden.


Nee, zo simpel is het dus niet. Dat je iets niet prettig vindt is een heel geldig gevoel. Maar het betekent niet altijd dat je daar de rest van de wereld op aan moet passen.

Ik vond mijn klasgenoten niet fijn, die kan ik ook de kleedkamer niet uitzetten.

Wat je wel kunt doen: het gevoel serieus nemen, kijken wat de gezamelijke normen zijn, kijken of er in de situatie iets aangepast moet worden, kijken of iemand zelf andere keuzes wil en kan maken.

Maar doen alsof het altijd zo simpel is dat de eerste die 'GRENZEN' roept alles bepaalt - nee, zo werkt dat dus niet.

En er is ook een groot verschil tussen seksuele intimidatie of seksueel grensoverschrijdend gedrag en het simpelweg in 1 ruimte zijn met anderen. Daar zijn allerlei keuzes in te maken, maar niet vanuit het idee dat er maar 1 mogelijke oplossing is.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:03

Soepblik schreef:
Heel simpel: op het moment dat een kind van 10 een grens aangeeft wat betreft intimiteit ("ik vind dit niet prettig"), en je gaat daar aan voorbij onder het mom van "we moeten onze kinderen weerbaarder maken en niet zo truttig doen", dan leer je een kind dat zij zelf het probleem is wanneer haar grenzen worden overschreden.


Als het zo simpel was, was er niet z zo'n discussie over.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:04

KSHancox schreef:
Je puberende dochter leren dat ze geen vreemde volwassene in de meisjeskleedkamer hoeft te dulden als ze zich daar onprettig bij voelt is toch helemaal niks preuts aan?


Precies, volwassenen. Niet alleen mannen. Maar ik vind dat niet preuts, maar zelfs wel een goede les dat je zelf mag kiezen. Of een oplossing zoeken voor degene die nog wel hulp nodig hebben of steun willen van ouders, want die pech laten hebben vind ik ook niet oké. Net als het voorbeeld van de bokker hier met alleen een vader die zelf haar haar deed bij wedstrijden,omdat het niet normaal was dat een man dat kwam doen. Dat vind ik sneu voor ouder en kind.


Elisa2 schreef:
Dat was in mijn kindertijd ook al zo..en dat is toch echt ehm..al zo'n 30 jaar geleden. Ik denk ook niet dat de maatschappij nu verpreutst omdat ik daar toen ook al last van had en er nog niet eens social media bestond.

Het is gewoon een lange ingesleten weg van eeuwen waarin vrouwen/ meiden makkelijk onderdrukt, misbruikt en verkracht zijn. Predator en de prooi zeg maar..en hier is ook gewoon een hele omslag in nodig aan de mannelijke kant waarbij ik me af vraag of dit er uberhaupt ooit gaat komen. Omdat ik niet het idee heb dat veel mannen hier een omslag in willen maken. (maar hopelijk heb ik het mis)


Maar bij het omkleden en zich daar ongemakkelijk bij voelen hoeft er niet meteen aan verkrachting gedacht te worden.
Ik vind het apart dat er wel aandacht is voor een meisje die een man in kleedkamer ongemakkelijk vindt, maar niet of minder voor een meisje die een vreemde volwassene ongemakkelijk vindt, ook al is het een vrouw.
Nu moet wel elke man uit kleedkamer geweerd worden, maar toen ik aangaf mij niet prettig te voelen bij gemengde toiletten zonder alternatief moest ik me niet aanstellen en niet laten leiden door onterechte angst. Terwijl diezelfde argumenten nu voorbij komen om wel een duidelijk scheiding te maken dat enkel mannen geweerd moeten worden.

Ik was dan 30 jaar geleden ook al preuts en ongemakkelijk bij volwassenen (en leeftijdsgenootjes haha) nog lang voordat ik te maken kreeg met seksueel geweld. Niet prettig voelen bij omkleden en naaktheid had dus ook niks met seks te maken, alles met eigen onzekerheid. En ik denk dat elke puber daardoorheen gaat.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 08-10-23 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:05

Ik ben van de jaren 50 en de enigste keer dat ik mijn moeder bloot heb gezien was toen ik haar aflegde. Ik heb vanaf m’n jeugd geen moeite met bloot gehad, ging naar de sauna, topless zonnebaden enz. Van mijn vader wel al op jonge leeftijd goede seksuele voorlichting gehad, redelijk uniek voor die tijd.
Mijn kinderen ook opgevoed met je lichaam is van jou en vindt je iets niet fijn, zeg er wat van. We waren regelmatig met z’n allen in de badkamer, tot één van de dochters aangaf dat ze graag privacy wilde en alleen in de badkamer wilde zijn. Ook een jaar of 11. Dat heb je als volwassene te respecteren en dan is er weliswaar een groot verschil tussen naaktheid en seksualiteit maar gevoel is gevoel.
En wanneer de dochter van ts dit aangeeft dan vindt ik dat ze daar alle recht toe heeft en dat dit gerespecteerd wordt!!

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:23

BigOne schreef:
Ik ben van de jaren 50 en de enigste keer dat ik mijn moeder bloot heb gezien was toen ik haar aflegde. Ik heb vanaf m’n jeugd geen moeite met bloot gehad, ging naar de sauna, topless zonnebaden enz. Van mijn vader wel al op jonge leeftijd goede seksuele voorlichting gehad, redelijk uniek voor die tijd.
Mijn kinderen ook opgevoed met je lichaam is van jou en vindt je iets niet fijn, zeg er wat van. We waren regelmatig met z’n allen in de badkamer, tot één van de dochters aangaf dat ze graag privacy wilde en alleen in de badkamer wilde zijn. Ook een jaar of 11. Dat heb je als volwassene te respecteren en dan is er weliswaar een groot verschil tussen naaktheid en seksualiteit maar gevoel is gevoel.
En wanneer de dochter van ts dit aangeeft dan vindt ik dat ze daar alle recht toe heeft en dat dit gerespecteerd wordt!!


Maar er zit nog wel een verschil tussen een badkamer thuis of een gemeenschappelijke badkamer op een vereniging. Mijn ouders respecteerden ook al vroeg dat wij niet heel comfortabel waren met dat zij naakt over de gang liepen thuis en zomaar de badkamer binnen kwamen. Dat was heel fijn! Maar mijn ouders gaven wel aan dat het buitenshuis anders kon zijn omdat daar simpelweg andere mensen waren. Op de vereniging was het gewoon gemengd en daar moesten we rekening mee houden bij het omkleden, óf inderdaad thuis omkleden met trainingspak erover (wat we vooral bij uitwedstrijden deden). Mijn ouders deden wat ze konden in het rekening houden met ons, maar waren altijd heel realistisch dat ze de wereld niet in de hand hadden. Ik denk dat dat alleen maar een gezonde kijk erop is, eigenlijk.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:10

Dat vind ik ook :j

Maar ik vond het met zwemles tijdens Corona ook zo suf dat we ineens niet meer gewoon allemaal in zo'n los hokje om mochten kleden, maar dat moest dan per-sé in die gezamenlijke kleedruimtes...lekker op en in elkaar -O- En dan moest ik met mijn zoon in de dameskleedkamer, want het geslacht van de volwassene bepaalde de kleedkamer.

Heel stom vond ik dat, want de volwassenen gaan niet in hun blote kont, maar die kinderen.

Maargoed een drama is het ook weer niet, die guppen van 4-6 maakt het over het algemeen nog weinig uit. Maar bij kleine kinderen wordt dan toch al krampachtig gedaan....

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:12

Ik denk ook dat het niet zo simpel is, maar wat VV zegt qua naaktheid en de associatie met seksualiteit is ook echt wel waar. Tegenwoordig worden veel acties al geseksualiseerd, bijvoorbeeld een vader die zijn dochter op schoot heeft (dat is wel weer een extreem voorbeeld, maar het is dan ook maar een voorbeeld). Zeker weten zullen er nog meisjes/vrouwen, zelfs jongens/mannen en alles in-between, zijn die zich oncomfortabel voelen in nabijheid van anderen zonder kleding. Dat mag ook. Ik heb dat ook redelijk snel, voornamelijk mensen waar ik gewoon niet zo close mee ben. Maar, als die associatie tussen de twee minder wordt, is er wel al een groep die zich daardoor wél al comfortabeler voelt.

Ik vind het overigens wel een lastig onderwerp, omdat je aan de ene kant gewoon kinderen wilt (kunnen) beschermen. Dat betekent dus ook zoveel mogelijk risico weghalen. Aan de andere kant vind ik het óók geen goede ontwikkeling dat kinderen meer worden afgeschermd, omdat dit uiteindelijk ook meer angst zaait en teveel angst ook niet gezond is.

Zelf heb ik best een ernstige angst voor mannen; dit komt door persoonlijke ervaringen. Maar fijn is het niet. Rationeel gesproken snap ik ook wel dat niet iedere vreemde man op straat slechte bedoelingen heeft. Mijn hersenen gaan daar echter nog niet altijd in mee en dat beperkt ook míjn dagelijkse leven, ik heb er zelf last van. Nu ben ik een volwassene, en dan kán ik dat nog relativeren. Het lijkt mij zeer ongezond voor kinderen dit eigenlijk al vanaf jonge leeftijd mee te krijgen en daarin ook nog een soort van bevestigd te worden.

Maar zoals ik al zei, ik vind het juist zo lastig omdat de angsten natuurlijk ook niet nergens vandaan komen... Het nieuws ontgaat ze niet, de ervaringen van vriendinnen ook niet. Het is een complex probleem waar denk ik niet een volledig juist antwoord op bestaat.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:26

princequillo schreef:
Ik denk ook dat het niet zo simpel is, maar wat VV zegt qua naaktheid en de associatie met seksualiteit is ook echt wel waar. Tegenwoordig worden veel acties al geseksualiseerd, bijvoorbeeld een vader die zijn dochter op schoot heeft (dat is wel weer een extreem voorbeeld, maar het is dan ook maar een voorbeeld). Zeker weten zullen er nog meisjes/vrouwen, zelfs jongens/mannen en alles in-between, zijn die zich oncomfortabel voelen in nabijheid van anderen zonder kleding. Dat mag ook. Ik heb dat ook redelijk snel, voornamelijk mensen waar ik gewoon niet zo close mee ben. Maar, als die associatie tussen de twee minder wordt, is er wel al een groep die zich daardoor wél al comfortabeler voelt.

Ik vind het overigens wel een lastig onderwerp, omdat je aan de ene kant gewoon kinderen wilt (kunnen) beschermen. Dat betekent dus ook zoveel mogelijk risico weghalen. Aan de andere kant vind ik het óók geen goede ontwikkeling dat kinderen meer worden afgeschermd, omdat dit uiteindelijk ook meer angst zaait en teveel angst ook niet gezond is.

Zelf heb ik best een ernstige angst voor mannen; dit komt door persoonlijke ervaringen. Maar fijn is het niet. Rationeel gesproken snap ik ook wel dat niet iedere vreemde man op straat slechte bedoelingen heeft. Mijn hersenen gaan daar echter nog niet altijd in mee en dat beperkt ook míjn dagelijkse leven, ik heb er zelf last van. Nu ben ik een volwassene, en dan kán ik dat nog relativeren. Het lijkt mij zeer ongezond voor kinderen dit eigenlijk al vanaf jonge leeftijd mee te krijgen en daarin ook nog een soort van bevestigd te worden.

Maar zoals ik al zei, ik vind het juist zo lastig omdat de angsten natuurlijk ook niet nergens vandaan komen... Het nieuws ontgaat ze niet, de ervaringen van vriendinnen ook niet. Het is een complex probleem waar denk ik niet een volledig juist antwoord op bestaat.


Mooi gezegd en ik ben het er helemaal mee eens. Ook zeker met je laatste zin: dit is een complex probleem waar geen snelle, makkelijke of volledig bevredigende antwoorden op te vinden zijn. Maar het gesprek voeren is al een heel goed iets, vind ik, en ik vind het mooi dat het er best heel respectvol aan toe gaat tot nu toe!

BeFunny

Berichten: 10541
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:52

Meisjes van 10 zijn meestal nog niet bezig met seksualiteit. Maar als ze beginnen met menstrueren en borsten krijgen dan worden ze daar onzeker over. 30 jaar geleden was het een andere tijd. Of eigenlijk 29jaar geleden toen was ik 11 en was het mijn beurt. Mijn eerste menstruatie kwam toen ik op bijbelkamp was. Ik wist niets van maandverband bijv en ik wist echt niet bij wie ik moest moest wezen. Maar vanaf die dag veranderde er heel veel er was echt niemand die mij had aangepraat dat ik me niet om moest kleden bij mannen hoor. Ik voelde mij daar zelf echt niet goed bij. En dat vind ik dus heel begrijpelijk dat meiden dat niet meer willen en dat zou ook niet hoeven.

Ik was ook echt nog niet met seksualiteit bezig. Pas op de middelbare school gingen wij dat leren en in het begin vond ik dat alleen maar raar allemaal.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:00

Er zijn zeker wel meisjes van 10 met seksualiteit bezig.

BeFunny

Berichten: 10541
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:15

Suzanne F. schreef:
Er zijn zeker wel meisjes van 10 met seksualiteit bezig.


Maar niet allemaal.
En we moeten niet doen alsof het voor zo'n meisje niks voorsteld allemaal. Als ze zich onprettig voelen bij een man om zich daar bij om te kleden dan wordt het tijd dat ze gewoon de privacy krijgen.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:26

Maar niet alleen bij een man, als ze privacy willen moeten ze dat kunnen krijgen, van alle volwassenen en vooral vreemden.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:31

Ik vind het ook ver gezocht dat je kinderen angst zou aanleren als je ze hun privacy gunt of een onprettig element weghaalt. Het tegendeel lijkt me waar, je leert ze dat het okee is om je gevoel uit te spreken, je grenzen te bewaken en dat er voor zulke situaties een oplossing gevonden kan worden. Of dat nu is om thuis al om te kleden, een prive hokje te gebruiken, vaders niet in de meisjeskleedkamer te laten of nog iets anders lijkt me een stukje maatwerk waar je per kind en situatie een andere vorm aan geeft.

BeFunny

Berichten: 10541
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:31

MyWishMax schreef:
Maar niet alleen bij een man, als ze privacy willen moeten ze dat kunnen krijgen, van alle volwassenen en vooral vreemden.


Ja dat is ook wat ik bedoel.
Die meisjes die voelen zich er ongemakkelijk bij en dat lijkt me niet nodig. In mijn pubertijd hoefde ik dat gelukkig ook niet waarom is het nou ineens wel normaal?

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:34

Shadow0 schreef:
Soepblik schreef:
Heel simpel: op het moment dat een kind van 10 een grens aangeeft wat betreft intimiteit ("ik vind dit niet prettig"), en je gaat daar aan voorbij onder het mom van "we moeten onze kinderen weerbaarder maken en niet zo truttig doen", dan leer je een kind dat zij zelf het probleem is wanneer haar grenzen worden overschreden.


Nee, zo simpel is het dus niet. Dat je iets niet prettig vindt is een heel geldig gevoel. Maar het betekent niet altijd dat je daar de rest van de wereld op aan moet passen.

Ik vond mijn klasgenoten niet fijn, die kan ik ook de kleedkamer niet uitzetten.

Wat je wel kunt doen: het gevoel serieus nemen, kijken wat de gezamelijke normen zijn, kijken of er in de situatie iets aangepast moet worden, kijken of iemand zelf andere keuzes wil en kan maken.

Maar doen alsof het altijd zo simpel is dat de eerste die 'GRENZEN' roept alles bepaalt - nee, zo werkt dat dus niet.

En er is ook een groot verschil tussen seksuele intimidatie of seksueel grensoverschrijdend gedrag en het simpelweg in 1 ruimte zijn met anderen. Daar zijn allerlei keuzes in te maken, maar niet vanuit het idee dat er maar 1 mogelijke oplossing is.


Ik denk dat dat ook is wat er bedoeld wordt met het bericht, dat je het niet simpelweg afdoet als 'doe niet truttig en zorg maar dat je wat weerbaarder wordt', maar dat je het dus wel serieus neemt en wel op zoek gaat naar een oplossing. Waar jouw bericht dan weer een aantal mogelijkheden voor aandraagt.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:17

Mars schreef:
Ik vind het ook ver gezocht dat je kinderen angst zou aanleren als je ze hun privacy gunt of een onprettig element weghaalt. Het tegendeel lijkt me waar, je leert ze dat het okee is om je gevoel uit te spreken, je grenzen te bewaken en dat er voor zulke situaties een oplossing gevonden kan worden. Of dat nu is om thuis al om te kleden, een prive hokje te gebruiken, vaders niet in de meisjeskleedkamer te laten of nog iets anders lijkt me een stukje maatwerk waar je per kind en situatie een andere vorm aan geeft.


Dit dus.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:46

Waarom gaan kinderen die prima zonder ouders zich aan en uit kunnen kleden dan niet in een prive hokje. Zodat ouders man/ vrouw met de kleintjes mee kunnen om te helpen. Hier gingen de ene zwemles namelijk altijd over in de andere en de leeftijden verschilden dan.
Mijn zoon ging dan gewoon in een prive hokje. En toen hij klein was, zat alles door elkaar.
Waarom moeten die grote kinderen in de gezamelijke ruimte zich omkleden bij zwemles.

En hoe dan met moeders, die mogen wel de jongenskleedkamer in?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:47

Mars schreef:
Ik vind het ook ver gezocht dat je kinderen angst zou aanleren als je ze hun privacy gunt of een onprettig element weghaalt. Het tegendeel lijkt me waar, je leert ze dat het okee is om je gevoel uit te spreken, je grenzen te bewaken en dat er voor zulke situaties een oplossing gevonden kan worden. Of dat nu is om thuis al om te kleden, een prive hokje te gebruiken, vaders niet in de meisjeskleedkamer te laten of nog iets anders lijkt me een stukje maatwerk waar je per kind en situatie een andere vorm aan geeft.

Ik weet niet of dit @ mij was :o, maar ik denk niet dat dat gedeelte het "angstzaaien" is. Eerder, de algemene houding die we tegenwoordig hebben als het komt op mannen/vaders en kinderen, niet zozeer dat kinderen hun grenzen aangeven en deze worden gerespecteerd.

Als dit niet @ mij was, dan staat het alsnog, I guess? :')

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:55

Zolang er gezamenlijke kleedkamers zijn voor kinderen van alle leeftijden ga je dit probleem houden. Maar ik vind het ook erg vreemd dat een vader van een kindje van 5 niet mag helpen. Dat je dat maar aan een wild vreemde moet over laten of je het kleine meiske in een jongenskleedkamer moet of dat perse moeders mee moet, de privehokjes zijn te krap om fatsoenlijk te kunnen helpen. Dus kun je je zelf prima aankleden als kind, dan ga je op zwemles maar in een privehokje. En dan kan pa of ma of opa of oma naar de kantine en is het probleem opgelost.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:00

Hier in de zwemles is voor een deel van de groepen gemengde kleedkamers, met dus ook vaders en moeders. Heb ik nooit iemand moeilijk over zien doen. En dan staan ze dus in hun blote billen wat voor de meeste sporten niet eens zo is. Voor 2 groepen zijn de individuele hokjes in gebruik dus die zijn niet beschikbaar voor een ander.

Maar voor dit geval lijkt me het het meest logisch als er een wisselende ouder van hetzelfde geslacht mee gaat om waar nodig te helpen? Dat dit meisje zich niet prettig voelt is duidelijk maar het hoeft niet ten koste te gaan van een ander.
Buiten dat vind ik het ook fijn om te zien dat er vaders met hun kind op pad gaan, niet alleen moeders.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:03

Als je het probleem echt wil oplossen, zouden de gezamelijke kleedruimtes volgens mij allemaal voor iedereen toegankelijk moeten zijn, ongeacht geslacht of gender, met daarnaast individuele kleedhokjes.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:17

Een wisselende ouder om te helpen vind ik als ouder geen oplossing bij een (toch nog wel) klein kind dat hulp nodig heeft. Die hulp is namelijk vaak niet alleen fysiek maar ook emotioneel.

Het zal voor de meeste kinderen best wel prima werken hoor, maar als we het hebben over verkeerde signalen afgeven naar je kind wat betreft het respecteren van grenzen enzo, dan vind ik het echt niet nodig dat een andere volwassene mijn kind zijn (zwem)broek uit gaat staan trekken :=

Er waren tijdens Corona ook periodes met zwemles dat ouders het zwembad niet binnen mochten. Dan kon je wel je kind bij de deur afgeven zeg maar en regelden ze daar binnen de rest. Daar hebben wij ook niet aan mee gedaan. Vooral omdat we zelf een oogje op het zwemmen willen houden / in de buurt willen zijn bij zoiets spannends zeg maar.

Maar dat afgeven en laten helpen met uitkleden vonden we ook gewoon niet zo'n geweldig signaal afgeven.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:50

pmarena schreef:
Een wisselende ouder om te helpen vind ik als ouder geen oplossing bij een (toch nog wel) klein kind dat hulp nodig heeft. Die hulp is namelijk vaak niet alleen fysiek maar ook emotioneel.

Het zal voor de meeste kinderen best wel prima werken hoor, maar als we het hebben over verkeerde signalen afgeven naar je kind wat betreft het respecteren van grenzen enzo, dan vind ik het echt niet nodig dat een andere volwassene mijn kind zijn (zwem)broek uit gaat staan trekken :=

Er waren tijdens Corona ook periodes met zwemles dat ouders het zwembad niet binnen mochten. Dan kon je wel je kind bij de deur afgeven zeg maar en regelden ze daar binnen de rest. Daar hebben wij ook niet aan mee gedaan. Vooral omdat we zelf een oogje op het zwemmen willen houden / in de buurt willen zijn bij zoiets spannends zeg maar.

Maar dat afgeven en laten helpen met uitkleden vonden we ook gewoon niet zo'n geweldig signaal afgeven.


Dat had ik ook nooit gedaan. Ik wilde er zelf bij zijn. Mijn dochter was op de zwemlesleeftijd ook nog erg aanhankelijk. Die had ik nooit aan een ander overgegeven om te helpen met omkleden.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:06

Ik begreep dat een een familie kleedkamer is.
Vaders kunnen daar hun dochters omkleden en moeders hun zoons.
Kunnen de dames kleedkamer voor dames en heren kleedkamer voor heren blijven.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:10

MyWishMax schreef:
KSHancox schreef:
Je puberende dochter leren dat ze geen vreemde volwassene in de meisjeskleedkamer hoeft te dulden als ze zich daar onprettig bij voelt is toch helemaal niks preuts aan?


Precies, volwassenen. Niet alleen mannen. Maar ik vind dat niet preuts, maar zelfs wel een goede les dat je zelf mag kiezen. Of een oplossing zoeken voor degene die nog wel hulp nodig hebben of steun willen van ouders, want die pech laten hebben vind ik ook niet oké. Net als het voorbeeld van de bokker hier met alleen een vader die zelf haar haar deed bij wedstrijden,omdat het niet normaal was dat een man dat kwam doen. Dat vind ik sneu voor ouder en kind.


Elisa2 schreef:
Dat was in mijn kindertijd ook al zo..en dat is toch echt ehm..al zo'n 30 jaar geleden. Ik denk ook niet dat de maatschappij nu verpreutst omdat ik daar toen ook al last van had en er nog niet eens social media bestond.

Het is gewoon een lange ingesleten weg van eeuwen waarin vrouwen/ meiden makkelijk onderdrukt, misbruikt en verkracht zijn. Predator en de prooi zeg maar..en hier is ook gewoon een hele omslag in nodig aan de mannelijke kant waarbij ik me af vraag of dit er uberhaupt ooit gaat komen. Omdat ik niet het idee heb dat veel mannen hier een omslag in willen maken. (maar hopelijk heb ik het mis)


Maar bij het omkleden en zich daar ongemakkelijk bij voelen hoeft er niet meteen aan verkrachting gedacht te worden.
Ik vind het apart dat er wel aandacht is voor een meisje die een man in kleedkamer ongemakkelijk vindt, maar niet of minder voor een meisje die een vreemde volwassene ongemakkelijk vindt, ook al is het een vrouw.
Nu moet wel elke man uit kleedkamer geweerd worden, maar toen ik aangaf mij niet prettig te voelen bij gemengde toiletten zonder alternatief moest ik me niet aanstellen en niet laten leiden door onterechte angst. Terwijl diezelfde argumenten nu voorbij komen om wel een duidelijk scheiding te maken dat enkel mannen geweerd moeten worden.

Ik was dan 30 jaar geleden ook al preuts en ongemakkelijk bij volwassenen (en leeftijdsgenootjes haha) nog lang voordat ik te maken kreeg met seksueel geweld. Niet prettig voelen bij omkleden en naaktheid had dus ook niks met seks te maken, alles met eigen onzekerheid. En ik denk dat elke puber daardoorheen gaat.


Nee, het gaat ook niet om verkrachting maar om bepaalde blikken op een lichaam die niet prettig zijn. Uiteraard kunnen kinderen zich ook gewoon ongemakkelijk voelen als tiener/ puber met naaktheid en daar hoef je ook niet alleen een meisje voor te zijn. Jongens kunnen daar net zo goed moeite mee hebben.

Wat mij betreft lijkt het me gewoon handig om meerdere ruimtes voor omkleden te hebben. Ik kan me herinneren dat er vroeger in het zwembad een speciaal wat groter hokje was waar ouders hun kind konden helpen met omkleden. Naast openbare kleedruimtes en privehokjes. Voor ieder wat wils. :)