Vaders in meisjeskleedkamer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mama3
Berichten: 1810
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:04

Ik zou het aankaarten bij de sportvereniging.

Ik heb het net mijn dochter voorgelegd en zij ws duidelijk. Een vader hoort daar niet. Dan moet zijn dochter naar de jongenskleedkamer en als ze dat niet wil snapt die vader misschien waarom andere meisjes een vader niet in de kleedkamer willen. En anders gewoon thuis omkleden in sportoutfit en trainingspak en in de gang trainingspak uittrekken. Dan hoeft er niemand in de kleedkamer.

Toen mijn kinderen op zwemles zaten mocht je als vader ook niet in de meisjeskleedkamer. Een apart hokje of moeders (met zoon/dochter) bij moeders en vaders bij vaders.

Ik vind er ook wat van dat als een vader word aangesproken hij de kleedkamer niet verlaat. Echt respectloos naar de andere meisjes toe. Volledig over de grenzen van andere kinderen voor eigen gewin, bah!

Froukje_J

Berichten: 2217
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:05

Ayasha schreef:
Froukje_J schreef:
Ik vind het zelf vooral heel bizar dat een man niet in de meisjes kleedkamer welkom is, dus er word verwacht dat het meisje tussen de jongens zich om moet gaan kleden.. daar zou ik me op die leeftijd denk ik nog veel ongemakkelijker door voelen.

En wat ik wel met velen eens ben op deze leeftijd moeten ze zich prima zelf kunnen omkleden

Nee, dat zegt niemand. Enkel dat er geen vader in de meisjeskleerkamer hoort te zitten. Dan moet er maar een vrouwelijke begeleider voorzien worden of het kind moet zich eerst zelf leren omkleden.
Is dat weer iets Woke dat vaders nu in de meidenkleerkamer moeten kunnen?


Wat the *** is woke?
Sorry leef blijkbaar onder een steen.

Goof

Berichten: 28871
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:06

Eigenlijk wel sneu en bizar dat mannen, vaders dus, structureel buiten spel gezet worden terwijl zij exact dezelfde taak uitvoeren als de moeders.
Maar omdat je man bent, ben je een potentieel gevaar en mag het niet.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:09

@Goof: en dat behoeften/wensen van dochters van die vaders automatisch ondergeschikt zijn aan die van meisjes wiens oma mee is.

Eapy

Berichten: 1741
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:10

Goof schreef:
Eigenlijk wel sneu en bizar dat mannen, vaders dus, structureel buiten spel gezet worden terwijl zij exact dezelfde taak uitvoeren als de moeders.
Maar omdat je man bent, ben je een potentieel gevaar en mag het niet.


Dat is inderdaad sneu en bizar. Wat ook sneu en bizar is, is dat statistisch gezien de kans dat een man zich schuldig maakt aan een seksueel vergrijp al jaren exponentieel hoger ligt dan dat een vrouw dat doet. Niet elk autoritje eindigt in een ongeluk, en toch hebben we met z’n allen besloten de veilige route te nemen en dus gordels te verplichten. Ook hier hoort de veilige route.

Is het kind 4 dan had ik het enigszins begrepen. Maar dit zijn, zoals al veelvoudig herhaald, oudere kinderen die zichzelf kunnen omkleden.

secricible

Berichten: 25700
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:17

Jeetje, ik heb hier nooit over na gedacht.

Maar als mijn zoontje van 4 naar het toilet moet neem ik hem mee naar het damestoilet. Zou ik dan met hem naar het herentoilet moeten? Of geldt dat alleen voor kleedkamers?
Ik zou hem in automatisme meenemen naar een dameskleedkamer denk ik, echt nooit over nagedacht...
De kleedkamer bij zijn zwemles is overigens niet gesplitst.


Overigens eens dat je dit met een jaar of 8-9 echt zelf moet kunnen.

Maar echt, ik eindig dit topic met meer vragen dan antwoorden merk ik...

Shadow0

Berichten: 43527
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:18

Boras schreef:
Ik ga mij zelf niet omkleden daar waar vreemde mannen zijn. Jullie wel? Ik geloof daar eerlijk gezegd helemaal niets van.


Ik wel hoor. En ik heb ook eigenlijk niet anders gekend. Op de basisschool kleedden we bv altijd gezamelijk om - de hele klas. Ook zijn in alle zwembaden waar ik kwam de grote kleedkamers altijd gemengd gebruikt - en ik vond het meestal de moeite niet waard om me in zo'n pokkeklein hokje te wurmen.

Het interesseert me gelukkig niet, en ik ben blij dat ik dat heb meegekregen in mijn opvoeding. En er zit dus ook echt verschil in hoe mensen dat hebben meegekregen en wat hun ervaringen zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57999
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:19

Doubtless schreef:
Ayasha schreef:
Nee dat is een oprechte vraag. Ik weet mijn hele leven al niks anders dan dat vaders/mannen niet in de meiden kleerkamer mochten. De enige reden die ik kan bedenken om dat nu ineens te doen is een doorgedreven drang naar "gelijkheid". Ik kan me werkelijk geen enkel ander voordeel/argument bedenken hiervoor.


Hoe werd dat bij jullie aangepakt? Als de vaders mee naar sport gingen en de dochters hadden hulp nodig bij het omkleden?

Dan moest er een vrouwelijke begeleider bij zijn. :) en-en-en-en-en moeten hebben was toen gewoon nog geen ding. Je paste je aan of je kon niet mee doen.

Goof

Berichten: 28871
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:20

Doubtless schreef:
@Goof: en dat behoeften/wensen van dochters van die vaders automatisch ondergeschikt zijn aan die van meisjes wiens oma mee is.


Maar we kunnen ons ook afvragen waarom de wens van een, voor deze vader volkomen onbekend en waarschijnlijk onbelangrijk, meisje 'bovengeschikt' is aan de wens van zijn dochter voor hulp met afdrogen/aankleden.

Stof tot nadenken.

wyoming

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:20

Mama3 schreef:
Ik zou het aankaarten bij de sportvereniging.

Ik heb het net mijn dochter voorgelegd en zij ws duidelijk. Een vader hoort daar niet. Dan moet zijn dochter naar de jongenskleedkamer en als ze dat niet wil snapt die vader misschien waarom andere meisjes een vader niet in de kleedkamer willen. En anders gewoon thuis omkleden in sportoutfit en trainingspak en in de gang trainingspak uittrekken. Dan hoeft er niemand in de kleedkamer.


Dus als daar een jongen is van laten we zeggen 8 jaar met zijn moeder, die om welke reden dan ook nog hulp nodig heeft. Moet zij met hem naar de meisjes kleedkamer?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:23

Allemaal individuele kledinghokjes.. Probleem opgelost..

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:23

Eapy schreef:
Is het kind 4 dan had ik het enigszins begrepen. Maar dit zijn, zoals al veelvoudig herhaald, oudere kinderen die zichzelf kunnen omkleden.


Maar als al die kinderen dat zo goed zelf kunnen, wat doen dan al die vaders, moeders en oma’s in de kleedkamer?

marleen_88

Berichten: 14090
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:24

Wat vervelend dat je kleindochter zich er niet fijn bij voelt en knap dat ze dat aangeeft.
Ik vind het zelf een lastige situatie, meisje had blijkbaar hulp nodig van haar vader... Haar meenemen naar de jongenskleedkamer doe je ook niet...

Ik zou in deze situatie toch contact opnemen met de sportvereniging.

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:24

Als je geen kinderen hebt is het makkelijk oordelen waar mensen zich druk om maken. Ik zou het niet per se erg vinden, maar ik snap wel dat het in deze maatschappij niet meer gepast is. Er is te veel narigheid gebeurd. Zeg jij er niets van, vindt een ander er wel wat van en zegt het alsnog. Ja, het is een gekke wereld. En ja, dat was “vroeger” ook, maar ligt nu veel meer onder de loep en media. Ik snap wel dat je de “veiligheid” van je kind boven alles stelt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:25

secricible schreef:
Jeetje, ik heb hier nooit over na gedacht.

Maar als mijn zoontje van 4 naar het toilet moet neem ik hem mee naar het damestoilet. Zou ik dan met hem naar het herentoilet moeten? Of geldt dat alleen voor kleedkamers?
Ik zou hem in automatisme meenemen naar een dameskleedkamer denk ik, echt nooit over nagedacht...
De kleedkamer bij zijn zwemles is overigens niet gesplitst.


Overigens eens dat je dit met een jaar of 8-9 echt zelf moet kunnen.

Maar echt, ik eindig dit topic met meer vragen dan antwoorden merk ik...


Dat is iets anders. Er komt dan geen man in het damestoilet, alleen een jongetje van vier.
Dat is iets anders dan een volwassen man in een meisjeskleedkamer.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:25

Ayasha schreef:
Dan moest er een vrouwelijke begeleider bij zijn. :) en-en-en-en-en moeten hebben was toen gewoon nog geen ding. Je paste je aan of je kon niet mee doen.


Vrouwelijke begeleider voor alle kinderen in de dames kleedkamer lijkt me een mooie oplossing! @TS: wellicht voorstellen op de club?

Je laatste zin: wel banketstaaf voor die kinderen van gescheiden ouders. Die kunnen dan, zolang ze hulp nodig hebben/willen, maar om het weekend sporten. Want als ze in papa’s weekend willen komen is er ineens een issue… of andersom als we het hebben over zonen natuurlijk.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:26

Cayenne schreef:
Allemaal individuele kledinghokjes.. Probleem opgelost..


Vergroot wel weer het risico. Individuele hokjes bieden ruimte aan vergrijp.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:27

Doubtless schreef:
Eapy schreef:
Is het kind 4 dan had ik het enigszins begrepen. Maar dit zijn, zoals al veelvoudig herhaald, oudere kinderen die zichzelf kunnen omkleden.


Maar als al die kinderen dat zo goed zelf kunnen, wat doen dan al die vaders, moeders en oma’s in de kleedkamer?


Dat is mij ook totaal niet duidelijk ;)

Petpa

Berichten: 1712
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:27

Ik krijg het gevoel dat dit volledig doorslaat...

De kleindochter van TS heeft dit echt 100% zelf bedacht, zonder tussenkomst van een volwassene?!?

Heel apart!

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:28

Ik vind dat de kwetsbaarste partij bepaalt wat veilig is. Dat is het meisje dat zich niet fijn voelt met een volwassen man in de kleedkamer.

De vader kan met zijn kind naar een apart kleedhokje.

Shadow0

Berichten: 43527
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:28

Nikass schreef:
Dat is iets anders. Er komt dan geen man in het damestoilet, alleen een jongetje van vier.
Dat is iets anders dan een volwassen man in een meisjeskleedkamer.


Ja, de omkering is een groter probleem. Als je een dochtertje van 4 hebt die met een vader op stap gaat. Meisje van 4 naar de 'heren' of de man in het damestoilet? Als je inderdaad uitgaat van strenge segregatie dan kan dat nooit goed aflopen.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:30

Petpa schreef:
Ik krijg het gevoel dat dit volledig doorslaat...

De kleindochter van TS heeft dit echt 100% zelf bedacht, zonder tussenkomst van een volwassene?!?

Heel apart!

Het meisje heeft al borstontwikkeling en menstrueert.
In die leeftijd worden meisjes zich bewuster van zichzelf.
Dus ja, ik geloof wel dat ze dit zelf bedacht heeft.

Roihi

Berichten: 2898
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:32

en misschien heeft die ene vader geen vrouwelijke partner en wou het kind graag de hulp van haar vader.
Hoe moet dat dan opgelost worden? Dat het meisje door een vreemde vrouw wordt geholpen?
Hoe oud is de dochter van die ene vader dan? En misschien is er een reden dat ze wel hulp nodig heeft?

Teveel dingen wat we niet weten.
Maar zeker, zoals vele al aangeven, stof tot nadenken.

friendly
Berichten: 8399
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:33

Ik vind t eigenlijk bizar dat t acceptabel gevonden wordt door sommigen dan een man zich bevind bij vrouwen in de kleedkamer. Even los van t feit dat dit om een vader en dochter gaat van onder de 10. Een man heeft niks te zoeken in een dames kleedkamer. Andersom overigens ook niet naar mijn mening. Bij een gemixte kleedkamer kan je dit verwachten maar verder…nee absoluut niet. Ik zou hier echt niet blij mee zijn. Sterker nog. Mijn dochter zou geen kledingstuk uittrekken tot alle mannen de kleedkamer uit zijn. En ik zou mijn ongenoegen ook zeker bij de club kenbaar maken.

Het andere punt dat ik lees is of de kleindochter van TS dit zelf aangegeven heeft dat ze het onprettig vind of dat dit aangepraat wordt. Ik mag hopen dat dit niet aangepraat wordt want dat vind ik ook niet oké.

Shadow0

Berichten: 43527
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:33

Dammie schreef:
Ik vind dat de kwetsbaarste partij bepaalt wat veilig is. Dat is het meisje dat zich niet fijn voelt met een volwassen man in de kleedkamer.


Maar veilig voelen en veilig zijn is niet altijd hetzelfde. En alles weren wat ongemakkelijk voelt is ook niet altijd de oplossing.

Dammie schreef:
Het meisje heeft al borstontwikkeling en menstrueert.
In die leeftijd worden meisjes zich bewuster van zichzelf.


Ik werd mij vooral bewuster van mezelf en voelde me ongemakkelijk in relatie tot leeftijdgenoten. Hoe zou je daar dan mee om moeten gaan?