Regels ID controle veranderd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2298
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Regels ID controle veranderd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 18:50

Hoi allemaal,

Het valt me de laatste tijd op dat elke keer als ik met mijn vader naar de supermarkt ga en hij een biertje koopt, mijn ID gecontroleerd moet worden. Nu heb ik vrijwel altijd mijn rijbewijs bij, dus laat ik hem netjes zien. Maar toen ik een aantal jaren geleden in de supermarkt werkte, hoefden we nooit een ID te vragen wanneer er iemand bij was die duidelijk ouder dan 25 jaar.

Nu vroeg ik mij dus af of de regels veranderd zijn, want het is wel een beetje irritant haha.

Alvast bedankt!

Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:56

Nee hoor, die hebben waarschijnlijk net controle gehad of een aanscherping van de regels.
zo'n 14 jaar geleden, toen ik nog in de super werkte, moesten wij altijd id controleren bij iemand met vermoeden <25 jaar. Ook als er een ouder iemand bij was. Die vlieger ging natuurlijk niet op voor ouders die kinderen <14jaar mee hadden, maar ook ouders met kinderen van 16+ moesten we controleren.
Heeft wel eens een relletje veroorzaakt, kan ik zo zeggen.
De wet is namelijk zo dat het duidelijk moet zijn dat ouder persoon het niet doorgeeft aan jonger persoon. En dat is het dus vaak niet. Maar het is nogal vaag omschreven, vonden we toen ook al :j

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:07

Bij de zelfscan vraagt hij het altijd. Maar dan hoef je het idd niet te laten zien als de medewerker er is.
Of ze moeten denken dat hij het voor jou koopt, dan kunnen ze het id wel vragen.

nicole_floor

Berichten: 3263
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:11

Naja ik moest hem dus vandaag wel laten zien bij de zelfscan en ik ben 30. :+

Misschien hebben ze net controle gehad, had ik laatst ook. Toen zij de caissière jaa volgens mij ben je wel ouder dan 25, maar we hebben laatst controle gehad en wil je hem toch even laten zien.

En heb het trouwens ook een paar jaar geleden nog gehad toen mijn zusje met mij mee was. Zij moest hem toen ook laten zien.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Regels ID controle veranderd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:27

Zo ver ik weet is dat altijd zo geweest. Tenminste…officieel dan. Je kan tot recent nog t geluk gehad hebben dat de medewerkers hun werk niet goed deden want als ze dat wel hadden gedaan al die tijd had je al veel langer gemerkt dat iedereen gecheckt wordt die bij de aanschaf is omdat ze niet kunnen verifiëren of de drank voor persoon 1 is die betaald of dat persoon 1 deze koopt voor persoon 2 die minderjarig is.

Nielojram

Berichten: 7809
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:21

Joy_Mennings schreef:
Het valt me de laatste tijd op dat elke keer als ik met mijn vader naar de supermarkt ga en hij een biertje koopt, mijn ID gecontroleerd moet worden.


En je vader hoeft geen ID te laten zien?

Hij koopt toch dat biertje?

nicole_floor

Berichten: 3263
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:24

Nielojram schreef:
Joy_Mennings schreef:
Het valt me de laatste tijd op dat elke keer als ik met mijn vader naar de supermarkt ga en hij een biertje koopt, mijn ID gecontroleerd moet worden.


En je vader hoeft geen ID te laten zien?

Hij koopt toch dat biertje?

Neem aan dat haar vader er wel ouder uitziet dan 25.

Nielojram

Berichten: 7809
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Regels ID controle veranderd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:28

Waarom moet zij dan had ID laten zien?

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Regels ID controle veranderd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:32

Ik begreep onlangs bij de pomp dat het voortaan onder de 40 is.

C_estmoi

Berichten: 443
Geregistreerd: 14-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:20

Nielojram schreef:
Waarom moet zij dan had ID laten zien?


Omdat als je er niet redelijkerwijs vanuit kan gaan dat TS niet mee gaat drinken aan het biertje (bijvoorbeeld een ouder met een kind van 3), iedereen uit het gezelschap die er <25 uitziet zn ID moet laten zien.
Dit was tien jaar geleden ook al; heb toen wel eens buiten de supermarkt gewacht omdat een studiegenoot een fles wijn wilde kopen en mijn ID nog thuis lag. (de wijn was niet voor mij, ik was 18+, maar gegarandeerd dat die wijn niet mee naar buiten had gemogen als ik ook bij de kassa stond met mn babyface en zonder legitimatie)

journee
Berichten: 764
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:41

nicole_floor schreef:
Naja ik moest hem dus vandaag wel laten zien bij de zelfscan en ik ben 30. :+

Misschien hebben ze net controle gehad, had ik laatst ook. Toen zij de caissière jaa volgens mij ben je wel ouder dan 25, maar we hebben laatst controle gehad en wil je hem toch even laten zien.

En heb het trouwens ook een paar jaar geleden nog gehad toen mijn zusje met mij mee was. Zij moest hem toen ook laten zien.


Ik zou het gewoon als een compliment opvatten, blijkbaar zie je er gewoon fris en fruitig uit. :D

Mochten ze over 10 jaar nog steeds om je ID vragen, dan hoor ik graag je geheim.. :+

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:47

Ik moest een paar weken geleden met 50+ nog mijn ID laten zien :+


Spoiler:
Toegeven, de caissière had net zo'n grijs haar als ik en ik had een een beetje uitgelokt :P

Polarize
Berichten: 708
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:51

Ik zeg ook vaak genoeg tegen klanten "ja ik twijfel toch wel, mag ik even je ID zien?", want leeftijd gokken in een paar seconden is lastig :') mijn record is iemand van 1986 :+ ik dacht echt dat die 23-24 was haha

Over de regels van wanneer vragen ben ik ook niet de moeilijkste cassière vgm. In het algemeen vraag ik alleen naar ID als de drank het enige is wat gekocht wordt of het grootste deel, en er is iemand bij waarvan ik de leeftijd niet goed kan inschatten. Is het onderdeel van bijvoorbeeld de wekelijkse boodschappen of wordt er veel ander drinken en eten of iets bij gekocht, dan vraag ook vaak niet, tenzij er natuurlijk niemand bij is die 25+ lijkt, dan moet wel iedereen hun ID kaart laten zien :")

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Regels ID controle veranderd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:59

Ik heb laatst terwijl ik in uniform was mijn ID moeten ophalen uit de bus.... heb die gast doorverwezen naar Hans Anders. Mafkees.

nicole_floor

Berichten: 3263
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:07

journee schreef:
nicole_floor schreef:
Naja ik moest hem dus vandaag wel laten zien bij de zelfscan en ik ben 30. :+

Misschien hebben ze net controle gehad, had ik laatst ook. Toen zij de caissière jaa volgens mij ben je wel ouder dan 25, maar we hebben laatst controle gehad en wil je hem toch even laten zien.

En heb het trouwens ook een paar jaar geleden nog gehad toen mijn zusje met mij mee was. Zij moest hem toen ook laten zien.


Ik zou het gewoon als een compliment opvatten, blijkbaar zie je er gewoon fris en fruitig uit. :D

Mochten ze over 10 jaar nog steeds om je ID vragen, dan hoor ik graag je geheim.. :+


Hahaha jaa klopt vooral zonder make-up zie ik er een stukje jonger uit. Soms komt er ook wel eens een reactie van ooh oeps sorry. Of jaa het is zo lastig inschatten. :+

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:15

Ik moest laatst voor een blikje Red Bull in de lidl mijn ID tonen. Ik ben inmiddels 28 :+
Tegenwoordig alles contactloos betalen dus pasjes lagen nog in de auto.

Toen ik dat zei en aangaf dat ze t blikje anders wel mocht houden omdat ik geen behoefte heb aan heen en weer lopen, was het ineens geen issue.

Ik mocht vroeger nooit met mijn zus mee de winkel in als zij sigaretten kocht. Dan kreeg ze het niet mee toen ik nog onder de 16 was. Werd inderdaad beide ID kaarten gevraagd. (Toen was het ook nog 16 ipv 18)

Polarize
Berichten: 708
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:40

Saaams schreef:
Ik mocht vroeger nooit met mijn zus mee de winkel in als zij sigaretten kocht. Dan kreeg ze het niet mee toen ik nog onder de 16 was. Werd inderdaad beide ID kaarten gevraagd. (Toen was het ook nog 16 ipv 18)


Samen kopen samen tonen :+ al zijn sommigen daar wat strenger in dan anderen :') ik ga er altijd maar vanuit dat als iemand met zn zusje die 14 lijkt sigaretten koopt, die niet aan zn zusje gaat geven. Ik heb graag wat vertrouwen in het gezonde verstand van mensen :')
Al heb ik verkoop ook echt wel meerdere keren geweigerd omdat er iemand van 17 bij stond en samen met iemand van ook net 18 was, wil niet het risico lopen dat het net controle is en ik m dan niet haal

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:41

Nielojram schreef:
Joy_Mennings schreef:
Het valt me de laatste tijd op dat elke keer als ik met mijn vader naar de supermarkt ga en hij een biertje koopt, mijn ID gecontroleerd moet worden.


En je vader hoeft geen ID te laten zien?

Hij koopt toch dat biertje?

Iedereen die bij een persoon hoort die alcohol koopt moet zich legitimeren.
Als iemand zich niet kan legitimeren is het niet toegestaan om alcohol te verkopen.

Ik werkte vroeger bij de supermarkt waar het klantenbestand nogal aan de hoge kant was. Ik kreeg vaak te horen dat ik teveel de code gebruikte wanneer iemand wel ouder dan 25 was. Ik ging geen legitimatiebewijs aan iemand van 60 plus vragen.

Of dat iemand ouder dan 25 aanbood om de fles wijn te kopen voor degene die zijn id vergeten was. Ging ook niet op
Laatst bijgewerkt door purny op 13-10-23 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:42

Anne_GTI schreef:
Ik heb laatst terwijl ik in uniform was mijn ID moeten ophalen uit de bus.... heb die gast doorverwezen naar Hans Anders. Mafkees.

Er zijn ook jongeren onder de 25 die een bus besturen
Zo gek is dat niet

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:52

purny schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik heb laatst terwijl ik in uniform was mijn ID moeten ophalen uit de bus.... heb die gast doorverwezen naar Hans Anders. Mafkees.

Er zijn ook jongeren onder de 25 die een bus besturen
Zo gek is dat niet


Ik ben op papier meer dan het dubbele.... dan ben je gewoon echt stekelblind

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Regels ID controle veranderd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:54

Ik slaagde ook altijd voor de controle

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 07:38

Polarize schreef:
:') mijn record is iemand van 1986 :+

Het is net alsof je wil doen lijken alsof 1986 bijna 40 jaar geleden is. Ik voel me gewoon 20 hoor.

Tenzij ik mijn veters moet strikken. Of net uit bed kom. Of niet op tijd naar bed ben gegaan. Of een sprintje moet trekken.

:+

Kookaburra

Berichten: 5408
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:09

Ik heb altijd geleerd: 'geen rimpels? Vraag dan maar om een ID'. En oke, soms zag je duidelijk dat iemand al ouder was en vroeg ik het niet, maar bekijk het als compliment TS :D

Ik wordt niet vaak meer gevraagd. Soms ineens wel als ik bij de kapper vandaan kom. :')
Ik heb binnenkort een nieuwe bril. Ik ben benieuwd hoe het dan is. Ergens hoop ik weer wat vaker gevraagd te worden :+

1x gehad dat ik mijn telefoon met ID-kaart in de auto had liggen. Ik wordt bijna nooit meer gevraagd, en in het enthousiasme had ik toch nog een goed speciaalbiertje uit het schap geplukt. Net die dag: 'mag ik je ID-kaart zien?' :+

MallyBelly

Berichten: 3539
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:30

Ik heb hem altijd klaar omdat ik weet hoe vervelend het kan zijn, om te moeten vragen..... maar hij word nooit gevraagd :') Ben nu 27 als hij in heel mn leven 4x gevraagd is dan is dat al veel.
Maar altijd klaar of in de buurt, voor z'n kassamedewerker is echt niet altijd tof om te moeten vragen maar t moet nu eenmaal.

Polarize
Berichten: 708
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:58

Snadrem schreef:
Polarize schreef:
:') mijn record is iemand van 1986 :+

Het is net alsof je wil doen lijken alsof 1986 bijna 40 jaar geleden is. Ik voel me gewoon 20 hoor.

Tenzij ik mijn veters moet strikken. Of net uit bed kom. Of niet op tijd naar bed ben gegaan. Of een sprintje moet trekken.

:+

Valt best mee toch :j met mijn 22 heb ik last van dezelfde dingen, dus je voelt je echt nog 20 :')

Soms heb je ook het lastige geval van "ja je lijkt 18+..maar niet 25+ dus ik moet je vragen" en dat zijn dan vaak mensen die 21-26 zijn