Soeverein of autonoom laten verklaren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:20

rien10 schreef:
ruitje schreef:

Is het IQ van iemand relevant hierin?

Ja. Het kunnen lezen en begrijpen van complexe teksten. Het kunnen overzien van daden, het oorzaak en gevolg. Dit heeft echt allemaal met IQ te maken.


Ik betwijfel dat. Er zijn genoeg enorm intelligente mensen, bv professoren in een bepaald vakgebied of artsen, die helemaal doorgeslagen zijn de complotten of andere onzin in.
Die mensen hebben over het algemeen een hoog IQ, maar IQ is maar een deel van je ‘slimheid’.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:26

Dat is het omgekeerde. Het wil niet zeggen dat wanneer je een hoog IQ hebt, je DUS complexe zaken gemakkelijk kan overzien.
De kans dat je bij een laag IQ complexe zaken niet kan overzien is groot. Groter dan bij mensen met een hoog IQ. Dus IQ heeft er zeker mee te maken. Net als algemene ontwikkeling, je kwetsbaarheid en nog een heel aantal zaken. IQ is niet de enige component. Precies zoals jij aangeeft in je laatste zin.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:42

Ik denk trouwens dat het ook gewoon een soort marketing is en dat het maar net is wat aangrijpt. De oplichting van YP richt zich op een 'doelgroep' van mensen die dit niet zomaar doorzien en hier gevoelig voor zijn. En maatschappelijk geeft dat veel ontwrichting. Maar met een iets andere doelgroep heb je bijvoorbeeld cryptoscams of die frauduleuze beleggingen (Dexia Lease enzo) en daar trappen mensen ook in. Ik denk dat mensen met een bepaalde kennis en vaardigheden minder gevoelig zijn voor deze specifieke vorm van oplichting en ondermijning maar voor andere groepen zijn er andere vormen.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:47

Ik denk dat IQ hier los van staat. Ik heb bij Mensa iemand die volledig de complottheorieën ingedoken is en daar ook heilig in geloofd.
Ik denk dat het een heel interessante studie kan zijn waarom bepaalde mensen eerder geneigd zijn dit soort complotten te geloven. Ik denk dat er ook een stukje zelfdestructief gedrag bij komt kijken.
Ik heb in mijn directe omgeving (geen familie gelukkig) iemand die ook heilig geloofd in autonomie en boos op mij werd nadat hij juridisch advies had gevraagd en niet te horen kreeg wat hij wilde.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:11

Ooh 'grappig' dat ik hier nu een topic over tegen kom.

Ik ken Jeannette al mijn hele leven.
Wat een puinhoop hebben die vrouw en haar man er van gemaakt.
Alles en iedereen voorliegen, schulden bij familie en vrienden :n
Nee ben blij dat ze niet meer bevriend zijn met mijn ouders. :=
En mijn ouders destijds er niet zijn in getrapt.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:16

Er stond vandaag een heel stuk in de Gelderlander over Jeanette. Ik ben jaren geleden eens bij haar lezing over graancirkels geweest. Was een leuke avond. Ik vond het shocking om jaren later te horen dat ze zo afgegleden was en helemaal in de complottheorieën terecht gekomen was. En nu heeft ze dus zelfmoord gepleegd. Vreselijk.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:25

Waar staat dat ze zelfmoord heeft gepleegd?
Naar mijn weten woont ze gewoon in Spanje nu

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:38

Nee, dat gaat over 2 verschillende mensen.
Die andere is Janet O.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 21-01-24 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:40

Oh excuus, ik had het over Jeanette Ossenbaard.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:06

Aah oke. Dacht al, heb ik iets gemist

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:09

Die mensen vertrekken ook altijd naar Spanje := is dat iets speciaals ofzo?
Willem Engel peerde m ook naar Spanje met het geld van z’n volgers, die Lohuis ook en bij Kees van der Spek ook eens een paar van zulk soort oplichters gezien die in Spanje zaten :?

Van Willem Engel hoor je niks meer of ligt dat aan mij?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:14

verootjoo schreef:
Die mensen vertrekken ook altijd naar Spanje := is dat iets speciaals ofzo?

Misschien omdat ze het Spaans benauwd kregen?

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:15

Snadrem schreef:
verootjoo schreef:
Die mensen vertrekken ook altijd naar Spanje := is dat iets speciaals ofzo?

Misschien omdat ze het Spaans benauwd kregen?


Quote van de maand _/-\o_

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:22

ik mis de popcornsmiley _O-

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:26

Nu je 't zegt, een fervent anti-vaxxer die ik ken is ook voor een paar maanden naar Spanje vertrokken. Inmiddels wel weer terug, dat wel.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:28

Snadrem schreef:
verootjoo schreef:
Die mensen vertrekken ook altijd naar Spanje := is dat iets speciaals ofzo?

Misschien omdat ze het Spaans benauwd kregen?


Adrem :D

pien_2010

Berichten: 43323
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:34

Snadrem schreef:
verootjoo schreef:
Die mensen vertrekken ook altijd naar Spanje := is dat iets speciaals ofzo?

Misschien omdat ze het Spaans benauwd kregen?


Ik hou hier van _O-

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:40

verootjoo schreef:
rien10 schreef:

Ja. Het kunnen lezen en begrijpen van complexe teksten. Het kunnen overzien van daden, het oorzaak en gevolg. Dit heeft echt allemaal met IQ te maken.


Ik betwijfel dat. Er zijn genoeg enorm intelligente mensen, bv professoren in een bepaald vakgebied of artsen, die helemaal doorgeslagen zijn de complotten of andere onzin in.
Die mensen hebben over het algemeen een hoog IQ, maar IQ is maar een deel van je ‘slimheid’.



Even gegoogled, het heeft niet perse met IQ te maken, ze hebben wel wat zaken ontdekt uit de hersenen van complotdenkers.

Ik vind het een boeiend artikel:

https://www.stampmedia.be/artikel/hoe-z ... nker-eruit

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:51

Helder verhaal.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:26

Ik vind het juist alle kenmerken hebben van een pop-science artikel waar de schrijver wel ongeveer dingen aanhaalt die leuk klinken, maar waar geen basis onder ligt. Als het begint met 'hoe ziet het brein van ... eruit' dan verwacht ik eigenlijk dat er fMRI-data aan ten grondslag ligt, waarbij werkelijk gekeken wordt of bepaalde breindelen en de samenhangende hersenfuncties actiever zijn. Maar het verwijst helemaal niet naar onderzoek, het is meer raden naar.

En waar het stuk ook echt de mist in gaat is "geeft moraalwetenschapper [...] de grote vrijheid in onze Westerse democratie de schuld. Sommigen verliezen gaandeweg het vertrouwen in overheden, pers en wetenschap." Maar het is eerder de afbrokkeling van de democratische waarden die dit geeft. Doen alsof dit een gevolg is van de westerse democratie of vrijheid negeert echt een boel geschiedenis.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:44

Hoe krijg je complotdenkers dan in een MRI voor wetenschappelijk onderzoek :=

BigOne
Berichten: 38264
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:46

Beam me up Scotty ?

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:00

Ik heb niet alles in dit topic gelezen. Maar om hier ook een keer te reageren op de vraag waarom mensen in complotten gaan geloven...

Ik denk dat het vaak een soort vluchten in de fictie van een eenvoudige wereld is omdat de wereld om ons heen bedreigend en ingewikkeld is. Dat is een kwestie van emotie en niet van intelligentie. en het gaat langzaam en sluipend.

Bij klimaat en milieuproblemen roep ik ook vaak dat ik in een wereld zou willen leven die niet mijn/onze verantwoordelijkheid is. Want het is een bedreigend idee dat de natuur en het klimaat uit elkaar dreigen te vallen omdat de vis die ik in de supermarkt koop overbevist is en de halve wereld over gesleept is en omdat de verpakking voor eeuwig in de plastic soep zal drijven. Dan is het maar een kleine stap om te gaan geloven in een (fictieve) wereld die zo overvloedig en robuust is dat wij kleine mensen daar geen invloed op kunnen hebben. Want dan hoef ik die verantwoordelijkheid niet meer te voelen.

Als ik Oekraïne, Gaza en andere oorlogsgebieden op tv zie zou ik ook heel graag in de wereld van Tolkien leven waar al het kwaad in de wereld afkomstig is van één duidelijk herkenbare vijand die regeert over een land van uitsluitend kwaadaardige wezens en die verslagen kan worden door een magische ring in een vulkaan te gooien. Dus is het heel verleidelijk om in een dergelijke zwart-witte wereld met goed zichtbare bedreigingen en eenvoudige oplossingen te gaan geloven.

Zo is ook de "kwaadaardige" Nederlandse staat als goed zichtbare onderdrukker en het ontkennen van die staat en het weigeren van belasting als eenvoudige oplossing een veel comfortabelere (fictieve) gedachte dan 'help, hoe kom ik van mijn schulden af?'

Het is denk ik ook niet voor niets dat complotdenkers vaak the matrix aanhalen. Het zou een hele fijne wereld zijn als je een rode pil in kon nemen (of was het de blauwe?) en dan met absolute zekerheid kon zien wat er mankeert aan de wereld en hoe het moet worden opgelost.

BigOne
Berichten: 38264
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:39

Mooie post Axel, denk dat dit voor veel mensen die het allemaal niet meer kunnen bevatten wat er om hun heen gebeurt. En daar duiken de aasgieren dan weer op, met certificaten of hulp , wel tegen een betaling natuurlijk.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:06

Mooi geschreven, axel_1997!

Bij een complot is er in ieder geval nog iemand die het als plan bedacht heeft. Dat altijd nog meer zekerheid dan de chaos die het daadwerkelijk is omdat er veelal niet naar het grote geheel gekeken wordt.