Soeverein of autonoom laten verklaren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 18:36

Ik was hersenloos door Facebook heen aan het scrollen en werd getriggerd door onderstaand nieuwsbericht:

https://www.metronieuws.nl/geld-carrier ... lden-spijt

Citaat:
Soeverein burger’ worden was voor een vrouw die in Pointer anoniem haar verhaal doet, dé uitweg uit haar schulden. Althans, dat dacht ze. Inmiddels zijn haar schulden bijna verdubbeld.

Geen belasting meer betalen, de zorgverzekering opzeggen en boetes negeren die op de mat ploffen. ‘Autonomen’ willen op geen enkele manier meer deel uitmaken van de maatschappij en geloven dat de Nederlandse wet- en regelgeving niet op hen van toepassing is.

Onttrekken aan de samenleving
Metro schreef eerder al eens over een deurwaarder die steeds vaker zulke burgers treft. Maar wie zijn die mensen eigenlijk, die zich onttrekken aan de samenleving?

Pointer sprak verschillende autonomen of ‘soevereinen’. Eén van hen, Jeanette Lohuis, startte een woongemeenschap in Spanje en runt een webshop waar mensen materiaal kunnen bestellen dat het autonome leven mogelijk zou maken. Zoals neppe ambassadebordjes en neppe diplomatieke paspoorten.

Geen belasting betalen
Lohuis betaalt geen wegenbelasting en inkomstenbelasting, legt ze uit. Per brief legt ze aan de Belastingdienst uit waarom ze vindt dat ze geen belasting hoeft te betalen. Ook geeft ze uitleg aan mensen hoe je zelf kunt kiezen wat je wel en niet betaalt.

Experts zijn het erover eens: het actief verspreiden van deze boodschap is misleiding. „Ze brengt mensen echt op een dwaalpad”, zegt Jelle van Buuren, hoofddocent Veiligheidsstudies aan de Universiteit Leiden. „Mensen die je van verkeerde informatie voorziet, licht je op. Vaak moeten ze er ook nog voor betalen. Er zit vaak een verdienmodel achter die sturing”, zegt hoogleraar algemene rechtswetenschap Jan Brouwer.

Uit schulden door soeverein te worden
Eén van de mensen die misleid werden, is een vrouw uit het noorden van Nederland. Ze begon met een schuld van 30.000 euro, die zwaar op haar drukte. „Deurwaarders aan de deur, incassobureaus, we waren al een keer afgesloten van gas, water en licht.”

Op een bijeenkomst hoort ze hoe je dit zou kunnen stoppen door soeverein te worden. „Je betaalde niks meer. Geen belasting, huur, hypotheek of gas, water en licht.” Inmiddels klinkt het voor haar ook niet meer logisch, maar destijds wel, legt ze uit. „Ik wilde het geloven.”

De ellende die de boodschap van een ‘autonoom leven’ aanricht, is groot, zegt Van Buuren. „Gezinnen met kinderen komen op straat te staan, omdat ze echt denken dat de overheid geen recht heeft bij hen belasting te heffen of dat ze geen huur hoeven te betalen. En als je dan een of ander bordje op de gevel schroeft met ‘ik ben een ambassade’, dan is het idee dat de overheid niet eens binnen mag komen.”

„We beginnen inmiddels de voorbeelden te zien dat die overheid wel degelijk binnenkomt, waarbij mensen failliet raken, aan de grond raken, uit hun huis worden gezet. Dat is het maatschappelijke drama dat je ziet.”

Drama na soeverein te willen worden
Een drama, vindt ook de vrouw die hoopte dat ze door ‘soeverein’ te worden, uit de schulden zou komen. „Ik denk nu dat ik tussen de 50.000 en 55.000 euro schuld heb. Het is veel erger geworden.”

Achteraf heeft ze veel spijt van haar keuze. „Wat ben ik dom geweest dat ik daarin meegezogen ben. Het is een zwarte bladzijde uit mijn leven. Ik had het nooit moeten doen.”

Daarom spreekt ze zich uit, zegt ze. „Ik hoop mensen te behoeden voor dezelfde fout die ik gemaakt heb”, zegt ze. „Trap er niet in. Doe het gewoon niet.”

Hier is de aflevering van Pointer terug te kijken: De autonome droom.


Er wordt dus ook gelinkt naar de aflevering die deel uitmaakt van een onderzoek met meerdere afleveringen.

Persoonlijk schrik ik ervan dat mensen hier in trappen. Er worden ook beelden getoond (afkomstig van Telegram groepen) van mensen die schuldeisers denken te kunnen arresteren, of mensen die denken dat ze geen huur/hypotheek en GWL meer hoeven te betalen. In mijn omgeving ken ik volgens mij niemand die daar aan mee doet en ik ben echt stervensbenieuwd of er hier mensen zijn die hier bekend mee zijn door eigen ervaringen of via bekenden.

Een dame geeft in het filmpje uitleg dat ze dacht dat ze haar schulden bij o.a. postorderbedrijven niet meer hoeft te betalen en dat haar schulden nu bijna verdubbeld worden. Hoe maken mensen de link tussen soeverein/autonoom laten verklaren en je schulden niet meer hoeven te betalen?

Ik denk dat mijn mening dus wel duidelijk is, maar ik ben dus benieuwd of er hier mensen zitten met andere meningen. :)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:39

Haha, dit is al een tijdje aan de gang := in de coronatijd voor het eerst van gehoord.
Sommige mensen denken dat je dan geen belasting meer hoeft te betalen en niet meer mee hoeft te doen aan de samenleving. Je bent dan wel echt onnozel :o

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:41

Ik denk dat de onrust in de wereld en ook in onze samenleving een belangrijke reden is.
Mensen zijn het overzicht totaal kwijt; corona, oorlog Oekraine, nu weer Israel-Gaza wat ook internationaal gevolgen heeft, een onbetrouwbare overheid.
Mensen voelen zich geen onderdeel meer van een samenleving, een maatschappij.

Ik vind het oprecht sneu, het zijn vaak kwetsbare mensen die gewoonweg opgelicht worden door mensen die snel geld verdienen.

Men verwacht (zie de rapporten aivd) dat dit in de toekomst meer en meer zal voorkomen en het risico op gewelddadige eenlingen/groeperingen vergroot.

Probeer met ze in gesprek te gaan en ze niet te veroordelen denk ik altijd maar.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 18:42

Maar zijn dat over het algemeen niet mensen met (extreem) wantrouwen richting de overheid en/of zorginstellingen enzo? Hoezo wordt het wantrouwen zo selectief ingezet? Ik vind het inderdaad onnozel klinken, maar ik wil het begrijpen. Waarom hoort iemand dit en denkt diegene dan "Ja, klinkt aannemelijk dat ik dan geen belasting meer hoef te betalen"?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:45

Filemon heeft er een docu van gemaakt paar jaar terug. Daar hoor je zelf hoe ze zo kunnen denken.
Filemon en de complotten heet het.

Er zijn mensen die alles wantrouwen en vol in de complottenfuik zitten en denken dat ‘ze’ tegen ons zijn, dat de WEF tegen ons is en dat we ingepalmd worden door ‘de elite’, wie dat ook mogen zijn, en straks niks meer in te brengen hebben. En big pharma schijnt er ook aan mee te doen, en de vaccinaties zijn om ons te laten onderwerpen. Tja.. het moet je ding maar zijn.

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:46

Het is jammer dat het wantrouwen van deze mensen zo gevoed wordt door anderen die er een slaatje uit proberen te slaan. Het zijn soms ook mensen die onze complexe maatschappij niet meer helemaal begrijpen, en dan al snel achter zo'n verhaal aanlopen - met alle gevolgen van dien.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:47

KSHancox schreef:
Maar zijn dat over het algemeen niet mensen met (extreem) wantrouwen richting de overheid en/of zorginstellingen enzo? Hoezo wordt het wantrouwen zo selectief ingezet? Ik vind het inderdaad onnozel klinken, maar ik wil het begrijpen. Waarom hoort iemand dit en denkt diegene dan "Ja, klinkt aannemelijk dat ik dan geen belasting meer hoef te betalen"?

Omdat het menselijk brein simpelweg zo werkt. Je natuur wil de oorzaak altijd buiten zichzelf zoeken.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:49

Sunnda schreef:
KSHancox schreef:
Maar zijn dat over het algemeen niet mensen met (extreem) wantrouwen richting de overheid en/of zorginstellingen enzo? Hoezo wordt het wantrouwen zo selectief ingezet? Ik vind het inderdaad onnozel klinken, maar ik wil het begrijpen. Waarom hoort iemand dit en denkt diegene dan "Ja, klinkt aannemelijk dat ik dan geen belasting meer hoef te betalen"?

Omdat het menselijk brein simpelweg zo werkt. Je natuur wil de oorzaak altijd buiten zichzelf zoeken.


En omdat het algoritme van YouTube en Google hier ook feilloos op aansluit. Je komt letterlijk in een fuik waarin je alleen nog maar links en filmpjes ziet die die gekke ideeën bevestigen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:02

Ik vraag mij altijd af hoe die mensen denken alle infrastructuur etc. te gaan regelen in hun uppie als ze zich tot "land" verklaren. Toch echt niet dat ik en stroom en drinkwater en gas, en riool en internet en ... allemaal alleen werkende krijg en kan houden.
Het stuk de wereld is gek, overheid is incompetent en ik wil er liever een stuk afstand van/minder mee te maken hebben snap ik wel. Alleen weet ik dat juist standaard dingen doen en niet opvallen daar veel meer winst voor oplevert dan afwijkend gedrag te vertonen. Als je fysiek meer afstand wil, dan zijn er genoeg plekjes in Europa waar je ergens in een hutje met moestuin de wereld grotendeels buiten het hek kan laten doordenderen, maar helemaal los kan niet, je kan nl niet alles zelf.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:05

KSHancox schreef:
Ik vind het inderdaad onnozel klinken, maar ik wil het begrijpen. Waarom hoort iemand dit en denkt diegene dan "Ja, klinkt aannemelijk dat ik dan geen belasting meer hoef te betalen"?


Sowieso niet van de een op de andere dag. Het begint niet vanuit het idee dat we een prima samenleving hebben. Bedenk daarbij ook dat mensen hele andere ervaringen hebben met de maatschappij. Veel mensen ervaren de maatschappij als grotendeels wel rechtvaardig: je krijgt onderwijs en zorg en als er dingen niet kloppen dan kun je daartegen protesteren en uiteindelijk wordt er dan wel rechtvaardig gehandeld. Niet per se over alle kleine dingen, maar in grote lijnen toch wel.

Maar er zijn ook mensen die die ervaring niet hebben. Die via allerlei ervaringen merken dat een deel van de samenleving toch echt maar schone schijn is en dat je soms aan de verkeerde kant van iets komt zonder dat je er ook maar iets tegen kunt doen.

En anderen merken dat je in deze maatschappij heel ver kunt komen als je de boel maar op de 'juiste' manier belazert omdat niemand je tegenhoudt.

De combinatie ervan geeft in elk geval dat mensen niet het idee hebben dat de maatschappij iets is die je samen maakt, maar iets waar je echt alleen maar aan jezelf moet denken.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:07

Ik ken iemand die dit is geworden maar de ins en outs weet ik niet. Ik snap er iig niets van dat dit mogelijk is. En ergens hypocriet, want naqr mijn idee blijf je nog altijd onderdeel van de maatschappij en aan t betaalsysteem als je blijft gebruik maken van wegen, winkels, e.d. Zolang je niet op een hutje op de hei volledig zelf voorzienend bent kan dit toch niet? Maar dat ligt misschien aan dat ik t niet snap. Ik ga die aflevering eens proberen terug te kijken.

nicole_floor

Berichten: 3249
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:26

Tja deze mensen leven soms al een beetje in een waan. Hebben al schulden of een conflict gehad met de overheid. Zei zien dit op een of andere manier als een oplossing. En ik heb alle afleveringen toen gezien van Filemon en de complotten, het is wel een aanrader als je deze mensen wilt 'snappen'.

Vind het vooral heel sneu dat zelfbenoemde instanties hier geld mee verdienen. Want er wordt grof geld betaald om jezelf autonoom te laten verklaren.

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:26

De meeste mensen maken toch gebruik van een riool of drinken water uit de kraan. Dat zou je dan ook niet moeten doen. Niet over wegen rijden. En geen uitkering ontvangen. Ik vraag me af voor hoeveel mensen dit echt werkbaar is.

tienus63

Berichten: 12079
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:07

Er is van de week toch een "voorman/zelfverklaarde jurist" van deze beweging veroordeeld? Die man riep actief op om de belastingdienst te bestoken met opzegbrieven. Daar werd massaal gehoor aan gegeven.
De man is veroordeeld tot een dwangsom.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:17

Wat ik vooral bijzonder vind is dat mensen wel hun hand op blijven houden voor een uitkering, maar vinden dat ze idd geen belasting etc hoeven te betalen, of huur.

Voor zover ik begreep heeft de Nederlandse staat een zelfbenoemde "advocaat" idd in een kort geding geprobeerd om deze man te laten stoppen met mensen erin luizen.
Omdat de zaak zo complex is, is de uitspraak pas over enkele weken.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:27

Marije_jiplover schreef:
Wat ik vooral bijzonder vind is dat mensen wel hun hand op blijven houden voor een uitkering, maar vinden dat ze idd geen belasting etc hoeven te betalen, of huur.


Maar is dat echt zo bijzonder? De halve zuidas bijvoorbeeld wordt ook bevolkt door mensen die graag profiteren voor eigen gewin, en contstructies bedenken voor allerlei mensen en bedrijven om belastingen te ontwijken en soms te ontduiken.

Dat is moreel niet anders, alleen de betrokken bedragen zijn groter en men gebruikt veel ingewikkeldere taal.

(En dat laatste speelt ook mee: we houden als maatschappij bijvoorbeeld ook een beeld in stand dat als je maar de juiste woorden kent, er ineens heel veel dingen kunnen. Juridische termen zijn dan geen nuttige beschrijvingen meer maar zijn haast magie: gebruik de juiste woorden en *poef*, ineens telt het wel.

Als je aankomt met een briefje met 'me laptop is kapot graag een niewe' telt het niet, terwijl als je iets doet met 'hierbij verzoek ik en zonodig sommeer ik u om het onderhavige goed te herstellen danwel te vervangen wegens gebreken in de functie' dat soms ineens wel iets bereikt. Enne... dit is een beetje een onzin-tekst, maar formeel taalgebruik versus informeel maakt toch vaak heel veel uit, en soms komen dingen echt pas in beweging als je de exact juiste juridische termen gebruikt.
En de mensen die dat net niet helemaal volgen ervaren dat dus wel als die magie: giet het in de juiste woorden en het kan ineens, als een toverspreuk. Dus waarom zou het *niet* werken voor hun huur of uitkering? Daar zouden we als maatschappij ook scherper op kunnen zijn, maar er zijn een boel mensen die hier zelf ook van profiteren en helemaal niet willen dat we het vaker over de kern hebben en minder over juridische termen.)

Sansevieria
Berichten: 4202
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:50

Hier in Limburg zit zo iemand, die mocht gisteren in de Rechtbank verschijnen, gedaagd door de Staat der Nederlanden, wegens verspreiding van nep-informatie.
Over 2 tot 4 weken is de uitspraak, ben benieuwd.

Vereniging opgericht door een zelfbenoemde jurist die bewust belastingaangiftes fout indiend, mensen worden daar lid voor 25 euro per jaar, per aangifte / brief betalen ze nog een keer en zodra de voorlopige aanslag uitgekeerd is moeten ze daar nog eens 15 procent van afdragen aan die bewuste vereniging.
En als ze dan bij de belastingdienst na nog een controle door het raster vallen en terug moeten betalen (plus boetes en rente) dan zitten ze nog meer in de ellende dan voordien :x

Mensen die deurwaarder na deurwaarder op de stoep krijgen, en uiteindelijk uit huis gezet worden.
Van gas, water en stroom afgesloten worden.
Terwijl het geld wat in kas is bij de vereniging gebruikt word voor drank, drugs en vakanties...
En voor de diesel die nodig is voor het eigen aggregaat, want natuurlijk zelf afgesloten van alles.
Vermoed dat dit dezelfde is als diegene waar Marije_jiplover het over heeft.

Er zijn ook zogenaamde autonomen die tegen betaling lezingen geven.

Een ordinair verdienmodel tegenwoordig over de ruggen van de allerarmsten in de samenleving.
:r

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:09

Shadow0 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Wat ik vooral bijzonder vind is dat mensen wel hun hand op blijven houden voor een uitkering, maar vinden dat ze idd geen belasting etc hoeven te betalen, of huur.


Maar is dat echt zo bijzonder? De halve zuidas bijvoorbeeld wordt ook bevolkt door mensen die graag profiteren voor eigen gewin, en contstructies bedenken voor allerlei mensen en bedrijven om belastingen te ontwijken en soms te ontduiken.

Dat is moreel niet anders, alleen de betrokken bedragen zijn groter en men gebruikt veel ingewikkeldere taal.

(En dat laatste speelt ook mee: we houden als maatschappij bijvoorbeeld ook een beeld in stand dat als je maar de juiste woorden kent, er ineens heel veel dingen kunnen. Juridische termen zijn dan geen nuttige beschrijvingen meer maar zijn haast magie: gebruik de juiste woorden en *poef*, ineens telt het wel.

Als je aankomt met een briefje met 'me laptop is kapot graag een niewe' telt het niet, terwijl als je iets doet met 'hierbij verzoek ik en zonodig sommeer ik u om het onderhavige goed te herstellen danwel te vervangen wegens gebreken in de functie' dat soms ineens wel iets bereikt. Enne... dit is een beetje een onzin-tekst, maar formeel taalgebruik versus informeel maakt toch vaak heel veel uit, en soms komen dingen echt pas in beweging als je de exact juiste juridische termen gebruikt.
En de mensen die dat net niet helemaal volgen ervaren dat dus wel als die magie: giet het in de juiste woorden en het kan ineens, als een toverspreuk. Dus waarom zou het *niet* werken voor hun huur of uitkering? Daar zouden we als maatschappij ook scherper op kunnen zijn, maar er zijn een boel mensen die hier zelf ook van profiteren en helemaal niet willen dat we het vaker over de kern hebben en minder over juridische termen.)

Zo irritant bij bedrijven momenteel.
Netjes vertellen hoe en wat en ze zeggen gewoon: nee, we kunnen niets betekenen.
Advocaat erop en twee weken later: 'alles wordt vergoed'.

Belachelijk en het komt steeds vaker voor.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:03

Geen commentaar :D
Zie mijn onderschrift

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 01:43

Zijn hier mensen met naasten die autonoom zijn? Mijn moeder heeft zich aangesloten bij het clubje van Jeanette Lohuis en ze zit gigantisch diep in de oliebol. Vandaag zijn de deurwaarders geweest om haar spullen te verkopen, maar het groepje autonomen heeft alles voor haar teruggekocht en ze is nu trots op zichzelf :+

Ze lijkt compleet de weg kwijt en we weten echt niet meer wat we moeten doen. Zoals het er nu uitziet raakt ze haar zaak & huis kwijt, al kan dat wel nog jaren duren. Vrienden is ze al kwijt, niemand kan hier nog wat mee en mijn zusje heeft het contact ook al verbroken.

Wat kunnen wij nog doen? Ze is geen gevaar voor zichzelf (alleen financieel) en we kunnen haar nergens toe dwingen. Maar er moet toch iets zijn wat de wakkere echt wakker maakt? :')

Pff, het lijkt wel een sekte joh.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 01:51

Wat ontzettend naar, Renee. Helaas heb ik geen tips voor je. :(:)

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 02:44

Afgelopen zomer was ik aan het werk bij een nieuwe client en die lachte me in mijn gezicht uit toen ik als antwoord op haar vraag gaf dat ik geen kinderen had en dat ik vond dat we al met genoeg op deze aarde zijn. Dat was volgens haar echt niet waar, fake nieuws. Er zou ook een eliteleger met Trump aan de leiding zich in het geheim al jaren voorbereiden om de macht over de wereld te grijpen. Dat zou allemaal afgelopen November gebeurt moeten zijn. De wereld werd dan een stuk mooier en mensen minder ziek enzo.

Ik ken dat souverijn verklaren al wel langer, geen idee hoelang maar in mn twintiger jaren al eens wat van gehoord.

Ik geloof 100% dat er dingen gebeuren achter gesloten deuren die wij niet (mogen) weten als burger. Ik denk ook dat er onafhankelijk onderzoek is gedaan naar vaccins en covid etc etc maar dat dat erg onder de tafel wordt gehouden, maar in die mate complotdenken...
Vast dat met souverijn verklaren ook onder complot?

@reneee jeetje heftig hee. Mijn eerste gedachte was wel: dus er zijn ook autonomen die nog wel geld hebben. Hoe doen die dat dan?
Raken die niet in de schulden?
Ik denk dat het trekken aan een dood paard is als iemand zelf niet ziet wat er gebeurt.
Beter kun je dan kijken naar wat de situatie met jouzelf doet en beslissen of je afstand neemt of hiermee kan dealen zonder jezelf ongelukkig te maken.

future_vet
Berichten: 2615
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 06:21

_Reneee schreef:
Zijn hier mensen met naasten die autonoom zijn? Mijn moeder heeft zich aangesloten bij het clubje van Jeanette Lohuis en ze zit gigantisch diep in de oliebol. Vandaag zijn de deurwaarders geweest om haar spullen te verkopen, maar het groepje autonomen heeft alles voor haar teruggekocht en ze is nu trots op zichzelf :+

Ze lijkt compleet de weg kwijt en we weten echt niet meer wat we moeten doen. Zoals het er nu uitziet raakt ze haar zaak & huis kwijt, al kan dat wel nog jaren duren. Vrienden is ze al kwijt, niemand kan hier nog wat mee en mijn zusje heeft het contact ook al verbroken.

Wat kunnen wij nog doen? Ze is geen gevaar voor zichzelf (alleen financieel) en we kunnen haar nergens toe dwingen. Maar er moet toch iets zijn wat de wakkere echt wakker maakt? :')

Pff, het lijkt wel een sekte joh.




Is je moeder de kapper? Arme vrouw.

Ik heb helaas geen adviezen voor je maar wens je veel sterkte. Ik hoop dat ze snel het licht zal zien.
Ik vrees helaas dat ze eerst alles kwijt zal raken voordat het besef er zal komen.

En zo zullen er nog velen volgen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:27

Jee wat naar, Renee.. Het is jammer dat zo’n mensen inderdaad eerst heel hard tegen de lamp moeten lopen voordat ze wakker worden.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:44

Ik had er wel over gehoord maar me niet zo in verdiept eigenlijk. Maar wat ontzettend sneu. Dit is eigenlijk een systeem van alleen maar verliezers, behalve de mensen die er winst op maken.
Mensen die echt van pure wanhoop niet meer weten wat ze moeten doen, denken de oplossing gevonden te hebben, en dan nog dieper in de oliebol komen. Arme mensen...
Natuurlijk ergens deels ook eigen inzicht wat niet optimaal gebruikt wordt, maar ik denk dat veel mensen er echt van denken dat het een goede oplossing is voor hun problemen.