Soeverein of autonoom laten verklaren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:56

Ibbel schreef:
fransje23 schreef:
Je kunt nog steeds je leven als mens leven máár daar moet je wel het een en ander voor inleveren. Dat was vroeger zo en nu nog steeds. Je zou dan ergens totaal zelfvoorzienend moeten gaan leven. Er zijn vast wel plekken op de wereld waar dat nog enigszins mogelijk is.


De laatste mensen die dat geprobeerd waren een stel Amerikaanse vrouwen, die daar een kind in meegesleept hebben.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... nden-rocky

Die probeerden dat zonder kennis, zonder goede voedselvoorraad in een gebied met kort groeiseizoen in een camper. Aan de andere kant zijn er ook mensen die het succesvol gedaan hebben/doen zoals een afscheiding van een kerkstroming waarvan nog enkelen ergens op de taiga in de sayan mountains :

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:07

Ibbel schreef:
De laatste mensen die dat geprobeerd waren een stel Amerikaanse vrouwen, die daar een kind in meegesleept hebben.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... nden-rocky

Ligt eraan wat je echt onder zelfvoorzienend verstaat. Er zijn best wel veel mensen die prima zelfvoorzienend kunnen leven.

Daarnaast, er gaan regelmatig mensen dood, inclusief kinderen. Dat heeft an sich niet superveel te maken met zelfvoorzienend leven ..

@albert, er werd om gevraagd,
Daarom staat het er. Het heeft weinig zin om GG hierop aan te spreken (dat is ook zeer onterecht imo)

Het voorbeeld van de luchtreiniger snap ik niet helemaal..
maar dat ze er de bescherming van kinderen bij betrekken wel. Het zijn helaas namelijk nogal wat schandalen op zeer grote schaal (zoals bijv de kerk) betreffende misbruik..

Wat het voor die mensen lastig maakt is dat je zo goed als altijd onderdeel bent van een gemeenschap, en altijd binnen landsgrenzen (of je moet de maritime wet - stroming volgen ofzo), dus je ontkomt er heel moeilijk aan.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:12

Ik heb dit artikel gelezen: https://chrisklomp.nl/de-tragiek-van-de ... eine-mens/

Hierin werd gesproken over het verschil tussen autonomen en souvereinen. Ik besef me terdege dat er ook mensen zullen zijn die hier tussenin vallen of hun eigen ideeën hebben.

Citaat:
Autonomen
Autonomen geloven dat de Nederlandse wet niet geldt voor hen. Ze menen dat de overheid geen macht over burgers uit mag oefenen. Ze betalen sommige belastingen niet omdat ze daar nooit toestemming voor hebben gegeven, maar vertrekken niet volledig uit het systeem. Autonomen willen bijvoorbeeld wel recht hebben op uitkeringen en toeslagen.


Oké, maar haak ik dus al af. Waarom wel recht op uitkeringen en toeslagen maar geen belasting? Wie betaalt die uitkeringen dan?

Ik heb ook nog even een deep dive gedaan in die Youri. Maar wat hij doet en roept.... Hij heeft in ieder geval geen rechtsopleiding gedaan en gebruikt de term jurist puur omdat het een niet beschermde titel is. Arts is bijvoorbeeld wel, therapeut niet.

Hij loopt op internet hele lelijke dingen te zeggen over de Veilig Thuis medewerkers die betrokken zijn geweest bij zijn scheiding en over de wijkagent van zijn wijk. Als in, hij bedreigt ze. Niet oké.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:18

Ik ben wel benieuwd hoe dat gegaan is met die Veilig Thuis medewerkers..
Als je het gevoel hebt dat je kinderen onterecht van je afgepakt worden, dan doet dat wel wat met je als ouder zijnde denk ik

Ik denk dat geen ene moeder hier heel ontspannen blijft als, in haar ogen, haar kinderen onterecht bij haar weg worden gehaald en je kan er niks tegen doen…?

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:23

Ach die Plate, was met z’n kids in het zwembad en hij zat bezopen en stoned te oreren , zwembad heeft de politie gebeld. Z’n kinderen lette meneer niet op. Hij is er verwijderd door z’n gedrag.
Z’n enigste reden is geld binnenhalen en dat lukt hem aardig, 2000 x 25 euro minimaal. Veel zuipen blowen en op vakantie naar Spanje maar werken? Ho maar.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:23

Iris82 schreef:
Citaat:
Autonomen
Autonomen geloven dat de Nederlandse wet niet geldt voor hen. Ze menen dat de overheid geen macht over burgers uit mag oefenen. Ze betalen sommige belastingen niet omdat ze daar nooit toestemming voor hebben gegeven, maar vertrekken niet volledig uit het systeem. Autonomen willen bijvoorbeeld wel recht hebben op uitkeringen en toeslagen.


Oké, maar haak ik dus al af. Waarom wel recht op uitkeringen en toeslagen maar geen belasting? Wie betaalt die uitkeringen dan?


In dat dik gedrukte gaan ze gewoon al fout. Ze hebben daar wél toestemming voor gegeven, door te stemmen (of niet) op politieke partijen, die vervolgens wetten bedenken en aannemen (of niet).
Dat heet democratie. Een volksvertegenwoordiging neemt uit jouw naam allerlei besluiten.

Het alternatief is een dictatuur. Daar worden de dingen voor je besloten. Inclusief dat je zonder proces en onverbiddelijk ergens 'verdwijnt' als je dit soort ideeën aanhangt.

GabberGill

Berichten: 5756
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:27

Iris82 schreef:
Ik heb dit artikel gelezen: https://chrisklomp.nl/de-tragiek-van-de ... eine-mens/

Hierin werd gesproken over het verschil tussen autonomen en souvereinen. Ik besef me terdege dat er ook mensen zullen zijn die hier tussenin vallen of hun eigen ideeën hebben.

Citaat:
Autonomen
Autonomen geloven dat de Nederlandse wet niet geldt voor hen. Ze menen dat de overheid geen macht over burgers uit mag oefenen. Ze betalen sommige belastingen niet omdat ze daar nooit toestemming voor hebben gegeven, maar vertrekken niet volledig uit het systeem. Autonomen willen bijvoorbeeld wel recht hebben op uitkeringen en toeslagen.


Oké, maar haak ik dus al af. Waarom wel recht op uitkeringen en toeslagen maar geen belasting? Wie betaalt die uitkeringen dan?

Ik heb ook nog even een deep dive gedaan in die Youri. Maar wat hij doet en roept.... Hij heeft in ieder geval geen rechtsopleiding gedaan en gebruikt de term jurist puur omdat het een niet beschermde titel is. Arts is bijvoorbeeld wel, therapeut niet.

Hij loopt op internet hele lelijke dingen te zeggen over de Veilig Thuis medewerkers die betrokken zijn geweest bij zijn scheiding en over de wijkagent van zijn wijk. Als in, hij bedreigt ze. Niet oké.


Volgens mij kom je hier weer mee in de geboortetrust terecht als je het vraagt

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:29

Iris82 schreef:
Oké, maar haak ik dus al af. Waarom wel recht op uitkeringen en toeslagen maar geen belasting? Wie betaalt die uitkeringen dan?

Blijft maar 1 ding over: de elite betaalt alles. Zou leuk zijn, maar niet realistisch meer. In vroeger tijden was dat veel normaler, maar nu is het stelsel geworden tot een verzorgingsstaat en draagt iedereen bij.

Dat idee van geboortetrust is echt een beetje gekkig. Het komt misschien voort uit het idee dat we allemaal tijdens ons leven ons steentje bijdragen en een waarde vertegenwoordigen in de economie via onze arbeidsparticipatie en verworvenheden. Maar het is wel een gekke kronkel van het een naar het ander.

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:37

Het verhaal over geboortetrust volg ik ook helemaal niet. Iemand die weet hoe en waar dat verhaal zijn oorsprong heeft?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:42

Koekie73 schreef:
Het verhaal over geboortetrust volg ik ook helemaal niet. Iemand die weet hoe en waar dat verhaal zijn oorsprong heeft?

De echte oorsprong van zulke gedachtes is altijd moeilijk te achterhalen.
Er zijn bepaalde influencers die vertellen dat ze dit zeker weten, omdat ze dit gehoord hebben via via en die werkte echt bij de belastingdienst enzo...
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... oplichting

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 15:01

Doe mij die geboortetrust ook maar ja. :P

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:23

Veronica2 schreef:
Iris82 schreef:
Oké, maar haak ik dus al af. Waarom wel recht op uitkeringen en toeslagen maar geen belasting? Wie betaalt die uitkeringen dan?

Blijft maar 1 ding over: de elite betaalt alles. Zou leuk zijn, maar niet realistisch meer. In vroeger tijden was dat veel normaler, maar nu is het stelsel geworden tot een verzorgingsstaat en draagt iedereen bij.

Elite regelt alles, maar betalen is iedereen naar draagkracht en ook toen al waren er aardig wat wetten (want geweld en oorlog kosten veel geld en lang om die schuld af te lossen).
Hier een interessante docu over hoe en wat qua taken elite in Duitsland in 1218 :

Citaat:
A Day at Medieval Castle: We follow Eberhard von Münzenberg as he goes about his daily routine.

The 'castellan,' or governor of the castle, serves as an administrator, tax collector, and leader of the castle guards all at once. We gain firsthand insight into the bustling daily life of a castle administrator in the Middle Ages.

Discover the challenges and responsibilities that awaited Eberhard as he managed the affairs of the castle, interacted with its residents, and navigated the complexities of medieval governance. This historical journey promises to transport you to a bygone era, offering a deeper appreciation for the rich tapestry of life in 13th-century Münzenberg Castle.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:34

De rijken die geld verdienen over de rug van de armen die daardoor nooit rijk zullen worden.. geniale tijd :n

En dat is nu ook, nu willen we ook geld bij de rijken vandaan halen en eerlijk verdelen onder de mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen .. en deze stroming gaat daar “gewoon” wat verder in :+

Ik kan zo niet vinden wat YP de complotkant op heeft geduwd….

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:45

Er stonden in elk geval meer en directere verantwoordelijkheden tegenover. Afstanden zijn nu stuk groter en dat maakt generaliseren makkelijker.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:52


Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:52

Bij YP is dat niet zo moeilijk wat hem die kant op geduwd heeft, geld. Je hebt in grote lijnen drie verschillende groepen in dat wereldje:

De oplichters, zoals Youri, die er voor het geld zijn en dat ten koste van mensen die zwakker zijn. Voor dit soort mensen is Alex Jones het grote voorbeeld.

Dan heb je de meelopers, de mensen die er zijn voor het groepsgevoel, de likes en de aandacht en die niets liever willen dan dat ze door de oplichters, die hoog in de pyramide zitten, erkend worden en die belangrijk willen zijn.

En dan heb je de grote meerderheid, die, om wat voor reden dan ook, in die theorieën zijn gaan geloven en die vooral misbruikt en uitgemolken worden. Dat zijn de mensen waar ik medelijden mee heb. Het probleem is dat ze pas open staan voor de werkelijkheid als het te laat is, want de werkelijkheid is nou eenmaal een minder mooi verhaal dan het verhaal dat de oplichters vertellen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:55

Dus het uitbuiten van je volk voor landjepik… (of verdediging maar vnl landjepik denk)

In geval van complotleiders is het een beetje de eenoog in het land van de blinden ofzo.. dom zijn ze niet want om een verdienmodel te maken van iets wat niet bestaat is best knap

Edit: idd wat karl66 zegt, een gehaaide oplichter ..

Alex jones, ja dat is ook een bijzondere…halen ze het daar ook niet een beetje vandaan?
Edit: ja voorbeeld inderdaad

Want hebben we in NL recht op openbare rechtsgang, ja, ook toch? Ik dacht zoiets in die papieren te lezen..

Het is dan denk ook een taak om informatie te verstrekken ipv mensen het “zwijgen op te leggen”, zodat mensen zelf de beste keuze kunnen maken

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 16:54

Onze rechtszaken zijn in beginsel openbaar met uitzondering van o.a. jeugd- en familiezaken. En er zijn nog enkele uitzonderingen maar verre weg de meeste zaken zijn openbaar. Dus ga naar de rechtbank of bekijk de uitspraken online.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:12

mysa schreef:
Ik weet niet eens of het vooral intelligentie of het gebrek daaraan is. Ik heb de indruk dat het vooral gaat om mensen die heel weinig algemene kennis hebben. Daaronder vallen ook mensen die best een hoog IQ hebben maar zich vooral hebben toegelegd op een bepaald gebied en de rest is dan langs hen heen gegaan.


Is het IQ van iemand relevant hierin?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:23

Ibbel schreef:
Algoritmes zijn echt de pest. Die zetten gewoon echt mensen op het verkeerde spoor. Of het nu mensen zijn die in complottheorieën geloven, of ambtenaren die toeslagen moeten toekennen. Of de politie die veiligheidscontroles uitvoert. Eea gebaseerd op lang aanwezige vooroordelen.
En de hemel sta ons bij wat de ontwikkelingen qua AI betreft.

En wat verder ook meespeelt qua wantrouwen in overheden is dat veel mensen echt niet (meer) weten wat democratie inhoudt, of enig benul van staatsrecht hebben. En of dat nu het huidige niveau van school en opleiding is, of gebrek aan algemene ontwikkeling, of gewoon omdat dat nou net niet lang komt op social media, geen idee.

Maar ik kan iedereen aanraden: verdiep je er eens in, en word actief in de lokale politiek. Dat ben ik nu ook, als raadslid. En het is leuk. Veel leuker dan ik ooit dacht.
Het is leerzaam, het is frustrerend, en het is ook bevredigend. Want je kunt echt het verschil maken. Alleen moet je er wel wat voor doen.


Wat GOED dat je dat doet, Ibbel...!!

En het mooie van democratie is, dat 'als je weet hoe het moet' (het is beslist niet geheim..!) mag en kan iedereen meepraten.

Ik ben wel verbaasd over de onwetendheid, maar ik ben toevallig opgegroeid in een gezin waar uitgebreid over politiek en staatsinrichting etc werd gesproken. "Met de paplepel ingegoten."

De 'highs and lows' zijn mij zeer bekend - maar op momenten dat je inderdaad iets zinnigs door de raad krijgt: heerlijk!

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:29

ruitje schreef:
mysa schreef:
Ik weet niet eens of het vooral intelligentie of het gebrek daaraan is. Ik heb de indruk dat het vooral gaat om mensen die heel weinig algemene kennis hebben. Daaronder vallen ook mensen die best een hoog IQ hebben maar zich vooral hebben toegelegd op een bepaald gebied en de rest is dan langs hen heen gegaan.


Is het IQ van iemand relevant hierin?


Dit was een reactie op iemand die dacht dat het IQ van toepassing was.
Ik weet niet precies hoe en waar maar ik las ergens dat het genoemd werd.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:29

ruitje schreef:
mysa schreef:
Ik weet niet eens of het vooral intelligentie of het gebrek daaraan is. Ik heb de indruk dat het vooral gaat om mensen die heel weinig algemene kennis hebben. Daaronder vallen ook mensen die best een hoog IQ hebben maar zich vooral hebben toegelegd op een bepaald gebied en de rest is dan langs hen heen gegaan.


Is het IQ van iemand relevant hierin?

Ja. Het kunnen lezen en begrijpen van complexe teksten. Het kunnen overzien van daden, het oorzaak en gevolg. Dit heeft echt allemaal met IQ te maken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:40

Veronica2 schreef:
Iris82 schreef:
Oké, maar haak ik dus al af. Waarom wel recht op uitkeringen en toeslagen maar geen belasting? Wie betaalt die uitkeringen dan?

Blijft maar 1 ding over: de elite betaalt alles. Zou leuk zijn, maar niet realistisch meer. In vroeger tijden was dat veel normaler, maar nu is het stelsel geworden tot een verzorgingsstaat en draagt iedereen bij.

Volgens mij heeft dit nooit bestaan.

In de Middeleeuwen had je een systeem dat de plaatselijke edelman de boeren verdedigde als dat zo uitkwam, maar daar stonden 'herendiensten' tegenover: verplicht werken op het land van de adel, betalingen etc etc.
Een deel van de bevolking was ook nog eens 'lijfeigene' : weglopen was verboden.

Uitzondering: zorg dat je in een stad met stadsrechten terecht komt en dan moet je bewijzen dat je daar 'een jaar en een dag' verbleven bent. Dan was je lijfeigene-af: 'stadslucht maakt vrij'. De stad had zelfbestuur onder leiding van rijke kooplieden - en ook hier belasting: 'we doen het met elkaar'.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:00

rien10 schreef:
ruitje schreef:
Is het IQ van iemand relevant hierin?

Ja. Het kunnen lezen en begrijpen van complexe teksten. Het kunnen overzien van daden, het oorzaak en gevolg. Dit heeft echt allemaal met IQ te maken.


Hangt er toch echt vanaf: er zijn meerdere vormen van intelligentie. Ik ben zelf bijvoorbeeld bijna zwakbegaafd in bepaalde opzichten. (getest) Toch kom ik meestal niet als zwakbegaafd over. Omdat een ander deel van mijn profiel niet zwakbegaafd is.

Ik denk dat het met degenen die naïef zijn voor wat betreft het onderwerp, misschien net zo is. Daar zitten bijvoorbeeld fantastische technici of architecten, ik noem maar wat, tussen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:17

GabberGill schreef:
Het gaat er meer om dat jij als mens je leven kan leven zolang je niet steelt, moord, dwingt en nog iets. Dit waren de basisregels heeeel vroegah. Deze willen zij terug.


Daar kan ik me nog iets bij voorstellen als je ergens in de Amerikaanse heartlands woont... niet helemaal terecht en een wat simpele voorstelling van zaken want dat land is ook maar gejat, en je neemt nog een boel voorrechten mee en kennis en gereedschappen die er niet waren geweest in een 'ieder voor zich'-wereld, maar je kunt er enigzins je gang gaan en ergens wonen waar je weken geen mensen ziet. En als je bijvoorbeeld 'Floortje naar het einde van de wereld' volgt dan zijn er meer plekken waar mensen zich werkelijk weten af te zonderen.

Maar in Nederland is het belachelijk. Nederland is voor het overgrote deel letterlijk land dat alleen maar bestaat bij de gratie van samenwerking en algemeen belang. We hadden nooit een dijk voor elkaar gekregen als je het idee hebt dat je altijd zelf mag bepalen wat je leuk lijkt om bij te dragen. Er is helemaal geen 'terug naar vroeger' hier.