Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 18:45

Hoi bokkers,
De tweede kamer verkiezingen komen er aan. Ik ben meestal wel een beetje van het last minute en volg de politiek niet. Nu heb ik dit topic niet geopend om een hele politieke discussie te starten maar ik ben wel benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe partijen naar de paardensport kijken? :?
Verder vind ik zelf punten over het klimaat erg belangrijk.
Ook ben ik benieuwd hoe jullie kiezen waar je op gaat stemmen, doen jullie nu alvast kieswijzers? Op Insta zie ik af en toe het een en ander voorbij komen b.v. een post van de ASN Bank met een duurzame kieswijzer. Die sla ik dan op en bekijk ik later.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:54

Er is al een Algemeen politiek discussietopic waarin je mogelijk antwoord op veel van je vragen kunt vinden.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:55

Kieswijzer heb ik wel eens gedaan, maar dan komen er partijen uit waar ik nooit op zou stemmen.
Daar zou ik niet op af gaan.
Het beste is toch op z'n minst iets van de politiek te volgen, of een beetje in te lezen waar partijen voor staan, wat ze belangrijk vinden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:01

Ik heb me door de partijprogrammas heengeworsteld van de partijen waartussen ik twijfel. En meerdere kieswijzers gedaan om te zien of ik een partij zou hebben gemist die mogelijk een optie zou kunnen zijn, nieuwsberichten nagespit over wat er recent wordt gezegd over onderwerpen die voor mij belangrijk zijn,

En nog twijfel ik wat te doen. Dat is me nog nooit gebeurd in al die jaren dat ik nag stemmen -O-

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:33

Ik ga met name voor het klimaat stemmen. Weet nog niet precies welke partij.

Geen idee hoe paardensport in de partijprogramma’s staat, volgens mij beschrijft geen enkele partij dat specifiek. Hoe zou dat je stemkeuze beïnvloeden?

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:40

Hier Stemwijzer en Kieskompas gedaan. Kwamen heel verschillende dingen uit. Inmiddels besloten om strategisch te stemmen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:28

Ik weet het ook nog niet, maar weet wel welke richting. Het klimaat, dierenrechten, vrouwenrechten (abortus), lhbti-rechten en euthanasie vind ik belangrijke thema’s.
Maar ik weet nog niet of ik dan voor een strategische stem ga, of voor de partij die het dichtste bij mijn punten ligt.. of liefst allebei natuurlijk :D
Ik houd niet zo van kieswijzers. Die zijn toch best nog wel eens gekleurd (zo was er vorige verkiezing volgens mij een BBB kieswijzer die áltijd bij de BBB uitkwam, zelfs als je alles compleet links invulde :') ), dus ik lees liever de kiesprogramma’s.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:39

Ik stem juist niet op een partij die hier de kosten op milieu zo hoog maakt dat met een modaal inkomen niet eens meer rond te komen is en dat voor 0,000036 verschil.
En vervolgens zie je Dehli die geen drol doet.

Gewoon pootjes op de grond. En dan kijken wat we kunnen doen. Maar wel betaalbaar houden.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:56

E4D schreef:
Hoi bokkers,
De tweede kamer verkiezingen komen er aan. Ik ben meestal wel een beetje van het last minute en volg de politiek niet. Nu heb ik dit topic niet geopend om een hele politieke discussie te starten maar ik ben wel benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe partijen naar de paardensport kijken? :?
Verder vind ik zelf punten over het klimaat erg belangrijk.
Ook ben ik benieuwd hoe jullie kiezen waar je op gaat stemmen, doen jullie nu alvast kieswijzers? Op Insta zie ik af en toe het een en ander voorbij komen b.v. een post van de ASN Bank met een duurzame kieswijzer. Die sla ik dan op en bekijk ik later.


Behalve de Partij voor de Dieren geloof ik niet dat er specifieke standpunten over paardensport zijn.
(Ze zijn terecht kritisch, vind ik - maar afschaffen stond vorig jaar oid niet op hun agenda.)

Wel hebben veel partijen standpunten over sport in het algemeen - als hippische sector zijn we na voetbal de tweede breedtesport.
(Dus een partij met een sympathiek idee mbt de breedtesport kan een optie zijn.)

Mbt de punten over het klimaat zijn partijen als GL (samen met PvdA deze keer) en PvdD goede kandidaten.

Ik vind zelf die kieswijzers leuke spelletjes, maar ik volg de politiek en dan valt het wel eens tegen hoe weinig onderwerpen een stemwijzer aan de orde stelt.

Bijvoorbeeld in de gezondheidszorg spelen zaken als eigen risico mbt de verzekering, huisartsentekort, jeugdzorg 'zit vast', GGZ heeft idioot lange wachtlijsten, privacy wetgeving, nieuwe technieken die ook weer nieuwe vragen en kosten met zich mee brengen - en dan krijg je 1 stelling...

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:16

Ik kijk rustig aan de programma's van de partijen waar ik tussen twijfel door, elke dag even een paar minuten er mee bezig. Ik kijk naar welke standpunten voor mij belangrijk zijn en welke partijen daar het meest mee overeenkomen en ook strategisch een goede keuze zijn. Belangrijk voor mij zijn mensenrechten(lhbti+, vrouwenrechten, discriminatie, racisme), gezondheidszorg, met name jeugdzorg en geestelijke, en wat partijen van plan zijn voor het klimaat, naast een paar andere dingen.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 05:33

Alle stemwijzers geven bij mij PVV, gevolgd door FVD. FVD valt af, dus dan denk ik dat ik het weet. Er zijn partijen waar ik nooit op zou stemmen zoals VVD, D66, Groen links, CDA.
Ik vind de koopkracht van Nederlanders erg belangrijk, en wil absoluut geen groene partij, want die verliezen de realiteit uit het oog.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 08:57

Ik volg al jaren de debatten op tv en internet, dus de keuze is naast het lezen van een partij programma makkelijk te maken.

Belangrijk vind ik de koopkracht,economie, het mkb, de zorg, pensioenen, bejaardentehuizen terug in oude vorm, immigratie aanpak breed, dus ook studenten en arbeidsmigranten/expats, woningbouw, eerlijkere belastingen, werken moet lonen, afschaffen van het web dat toeslagen heet, betaalbare (kern)energie, eerlijke transparante politiek, ministers met kennis en ervaring op posten.

Dan kom ik uit bij NSC of BBB.
Alleen bij NSC ben ik bang dat Pieter toch met links samen wil.
Dus ga ik voor BBB, in de hoop op samenwerking met NSC.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:21

Ik doe een paar kies/stemwijzers, vond o.a. die van Volkskrant een mooie toevoeging (geeft aan wat partijen in het verleden hebben gestemd). Mijn resultaten wijken af van wat ik zelf in gedachte had, dus ik ga ook nog een paar partij programma's door.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:59

Wbt paardensport, lees deze link: https://www.wyniasweek.nl/inbrekers-bra ... -ouwehand/. Ze zijn idd niet openlijk tegen paardensport, je zal het ook niet in hun programma zo concreet terugvinden. Maar een organisatie als Animal Rigths die wel openlijk tegen (en voor afschaffen) zijn, zijn 1 op 1 terug te herleiden naar de PvdD. Als je pro paardensport wil kiezen kun je denk ik het best BBB stemmen. Maar die hebben weer hele andere opvattingen over klimaat dan PvdD en GroenLinks/Pvda.

Ik baseer mijn keus op wat ik in de diverse programma's lees en hoe ik lijsttrekkers en andere leden van de partij over vind komen oa in de media. Ik heb ook een stemwijzer gedaan, dit heeft mijn opvatting nie veranderd. Ik weet wat ik ga stemmen 22 nov.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:32

DuoPenotti schreef:
Ik stem juist niet op een partij die hier de kosten op milieu zo hoog maakt dat met een modaal inkomen niet eens meer rond te komen is en dat voor 0,000036 verschil.
En vervolgens zie je Dehli die geen drol doet.

Gewoon pootjes op de grond. En dan kijken wat we kunnen doen. Maar wel betaalbaar houden.


Mee eens, maar welke partij dat dan moet worden, als je ook naar andere standpunten kijkt blijft dat toch lastig.

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:34

DuoPenotti schreef:
Ik stem juist niet op een partij die hier de kosten op milieu zo hoog maakt dat met een modaal inkomen niet eens meer rond te komen is en dat voor 0,000036 verschil.
En vervolgens zie je Dehli die geen drol doet.

Gewoon pootjes op de grond. En dan kijken wat we kunnen doen. Maar wel betaalbaar houden.


Dit.
Ik denk dat er urgentere zaken zijn dan die 0,0000nogwat graden verschil gaan maken, maar wel kunnen roepen dat je het braafste jongetje van de klas bent.
Als ik stem, stem ik zeker niet voor klimaat.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:37

Helemaal eens met DuoPenotti en Goof.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:45

Noh, voorlopig zijn we het slechtste jongetje van Europa en doen de meeste landen het beter dan wij.
Dat andere landen op wereldniveau dit niet doen ontslaat ons niet van de plicht goed voor het milieu in ons land/Europa te zorgen. De effecten zien we rechtstreeks terug in onze eigen gezondheid.

Daarom vind ik het milieu het allerbelangrijkste. De klimaatcrisis is een gezondheidscrisis, er worden zoveel mensen ziek doordat we niet goed zorgen voor het milieu.
Het versneld opwarmen van de aarde is ook een grote crisis; de helft van de wereld is straks niet meer bewoonbaar. Helft van NL trouwens ook niet. Dan hebben we pas een asielcrisis.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:46

Ik heb niks met politiek en volg het niet.
Maar er wordt hier gepraat over strategisch stemmen, hoe moet ik dat zien?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:49

Je kan wel op een partij stemmen die het liefst door blijft vervuilen, maar Nederland zal hoe dan ook de Europese doelstelling moeten volgen. Dan heb je veel meer aan een partij die daar goed over nadenkt dan eentje die de problemen maar voor zich uit schuift wat ons verder in de toekomst heel veel problemen gaat opleveren.

Een goed klimaatplan gaat ons júist geld besparen/opbrengen op de lange termijn.


Cissy, een strategische stem is meestal een stem op een partij die nek aan nek gaat met een andere partij, waarbij je het niet perse met alle standpunten eens bent, maar vooral wil voorkomen dat die andere partij de meeste stemmen krijgt.
Dat zag je bijvoorbeeld toen de pvv en fvd veel stemmen dreigde te krijgen; dan gaan mensen op vvd stemmen om maar te voorkomen dan een extreemrechtse partij aan de macht komt, terwijl die mensen misschien helemaal geen typische vvd stemmers zijn.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 05-11-23 14:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:50

Strategisch stemmen:
Stel dat je wilt dat er een links kabinet komt en je eigenlijk PvdD wilt stemmen. Maar ja, die paar zetels maken het verschil niet. Dan kun je dus beter op GL/PvdA stemmen. Die liggen wel in de race om grootste partij te worden.
Aan de rechterkant net zo: je kunt JA21 stemmen maar wat doen die paar zetels. Dan kun je beter VVD stemmen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:23

8nnemiek schreef:
Je kan wel op een partij stemmen die het liefst door blijft vervuilen, maar Nederland zal hoe dan ook de Europese doelstelling moeten volgen. Dan heb je veel meer aan een partij die daar goed over nadenkt dan eentje die de problemen maar voor zich uit schuift wat ons verder in de toekomst heel veel problemen gaat opleveren.

Een goed klimaatplan gaat ons júist geld besparen/opbrengen op de lange termijn.


Ook dit ja.
En doorvervuilen gaat ons heel wat zorgkosten opleveren. Parkinson wordt nu sterk in verband gebracht met bestrijdingsmiddelen in de agrarische sector, kanker door uitstoot van vervuilende fabrieken zoals tata steel en co.
Waarom zou je niet willen investeren in een gezonde samenleving?

Uiteindelijk bespaart het juist geld.

Ik hoop juist dat er nog politici zijn die impopulaire keuzes kunnen maken, we hebben het zo nodig.
Je kan niet doen alsof er geen crisis is. En de hele klimaatcrisis is de kern van alle andere crises.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:54

DuoPenotti schreef:
Ik stem juist niet op een partij die hier de kosten op milieu zo hoog maakt dat met een modaal inkomen niet eens meer rond te komen is en dat voor 0,000036 verschil.
En vervolgens zie je Dehli die geen drol doet.

Gewoon pootjes op de grond. En dan kijken wat we kunnen doen. Maar wel betaalbaar houden.


Voor mij is deze afweging ook erg belangrijk. Zoveel miljarden in het klimaat pompen voor zó weinig resultaat vind ik echt een no go, zeker nu Jan modaal steeds slechter rond kan komen. Daarnaast ben ik ook een voorstander voor het behoud van onze boeren, die tot de schoonste boeren van de wereld behoren. Ik ben er zelf nog niet uit in hoeverre ik het standpunt van een partij over het conflict in het Midden Oosten mee laat wegen in mijn keuze. Dus daar moet ik nog even over nadenken.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:58

verootjoo schreef:
Noh, voorlopig zijn we het slechtste jongetje van Europa en doen de meeste landen het beter dan wij.
Dat andere landen op wereldniveau dit niet doen ontslaat ons niet van de plicht goed voor het milieu in ons land/Europa te zorgen. De effecten zien we rechtstreeks terug in onze eigen gezondheid.

Daarom vind ik het milieu het allerbelangrijkste. De klimaatcrisis is een gezondheidscrisis, er worden zoveel mensen ziek doordat we niet goed zorgen voor het milieu.
Het versneld opwarmen van de aarde is ook een grote crisis; de helft van de wereld is straks niet meer bewoonbaar. Helft van NL trouwens ook niet. Dan hebben we pas een asielcrisis.

Klimaat is iets heel anders dan milieu.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:01

Ik denk de laatste jaren (ik ben 60-, dus heb al heel wat keren mogen stemmen) iedere keer "het kan niet moeilijker worden dan deze keer". Maar de komende verkiezingen zijn toch weer moeilijker dan de vorige keren. Ik weet het echt (nog) niet.

Ik heb ook al best regelmatig strategisch gestemd. Maar ik zou deze keer ook niet weten wat een verstandige strategische stem zou zijn.

Ik denk zeker dat het verfrissend (diplomatiek correct geformuleerd :j) kan zijn als de VVD niet de grootste wordt. Ik heb zeker een mate van sympathie voor de nieuwkomers (NSC en BBB), maar ben toch ook wel wat huiverig als een van beiden de grootste wordt. Ze mogen van mij best meeregeren, maar om ze nu al "echt" de kar te laten trekken. Ik denk dat ze nog wel wat tijd nodig hebben.
Als je dus niet op deze drie wilt stemmen loop je het risico dat PvdA/GL de grootste wordt en dat is dus niet echt mijn keuze. Dus zelfs met strategisch stemmen kom ik er niet uit |o

Wat voor een overwegingen om strategisch te stemmen hebben degenen die hierboven staan? Zouden jullie dat willen/kunnen toelichten? Mogelijk geeft dat nieuwe inzichten.