Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:36

listiglistje schreef:
Ook bij miljoen plus huizen is dit unfair, dit zou inkomensafhankelijk moeten zijn.
Bij veel mensen, vooral ouderen zit het vermogen in stenen, mijn moeder bv leefde ook van een AOW en klein aanvullend pensioen.
Was 1600 euro per maand... dan moet je alsnog je eigen huis uit van GL, echt ontzettend sneu voor ouderen.

Ik blijf erbij dat ik het diefstal vind, daarbij zijn er voortaan mega veel huizen van Miljoen plus.

Dus jouw moeder woonde in een huis van meer dan 1,4 miljoen euro??? Hoe betaalde ze dan de hypotheek?

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:44

Veronica2 schreef:
listiglistje schreef:
Ook bij miljoen plus huizen is dit unfair, dit zou inkomensafhankelijk moeten zijn.
Bij veel mensen, vooral ouderen zit het vermogen in stenen, mijn moeder bv leefde ook van een AOW en klein aanvullend pensioen.
Was 1600 euro per maand... dan moet je alsnog je eigen huis uit van GL, echt ontzettend sneu voor ouderen.

Ik blijf erbij dat ik het diefstal vind, daarbij zijn er voortaan mega veel huizen van Miljoen plus.

Dus jouw moeder woonde in een huis van meer dan 1,4 miljoen euro??? Hoe betaalde ze dan de hypotheek?

Ehm de meeste ouderen hebben in het verleden voor een habbekrats gekocht of gebouwd....na aflossing levenslang zitten die bijna hypotheekvrij (mijn moeder betaalde maandelijks 225 euro hypotheek) .
Zoals zoveel ouderen, zit het vermogen in de stenen.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 15-11-23 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:45

Janneke2 schreef:
listiglistje schreef:
Ook bij miljoen plus huizen is dit unfair, dit zou inkomensafhankelijk moeten zijn.

Nee hoor.
Je kunt ook kiezen om een erfenis te verwerpen, dan betaal je niets.

Als je een smak geld krijgt zondet er iets voor te doen, wordt daar al eeuwen belasting over geheven.
... niet iedereen vindt dit leuk.
Citaat:
Bij veel mensen, vooral ouderen zit het vermogen in stenen, mijn moeder bv leefde ook van een AOW en klein aanvullend pensioen.
Was 1600 euro per maand... dan moet je alsnog je eigen huis uit van GL

... gewoon NON sense.

(Er is nogal een verschil tussen een bedrag betalen en je huis uit moeten. Klein pensioentje en een kapitaal huis: dat kan. Je betaalt pas boven de vrijstelling van ruim 700.000 euro. Dat gaat dus over een huis van 1,4 miljoen.)

En ach, juist als de huizenprijzen stijgen, moet het tarief op gegeven moment ook omhoog.

:') in welke wereld leven jullie.... ja joh verwerpen maar :+

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:49

Niet te geloven. Zeuren over belasting betalen als je meer dan 7 ton erft! Je betaalt dan alleen over het meerdere belasting he! En als je het niet als spaargeld hebt neem je een kleine hypotheek op het huis. Sorry hoor maar als we arbeid eens wat minder zouden belasten en vermogen wat meer...

EN JE HOEFT JE HUIS NIET UIT. je krijgt uitstel als je niet voldoende spaargeld hebt, er bestaan overlijdensrisicoverzekeringenen je kan testamentair het zo regelen dat je pas afrekent als de 2e partner overlijdt

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:53

Janneke2 schreef:
Er is nogal een verschil tussen een bedrag betalen en je huis uit moeten. Klein pensioentje en een kapitaal huis: dat kan. Je betaalt pas boven de vrijstelling van ruim 700.000 euro. Dat gaat dus over een huis van 1,4 miljoen.)

En ach, juist als de huizenprijzen stijgen, moet het tarief op gegeven moment ook omhoog.
Citaat:
:') in welke wereld leven jullie.... ja joh verwerpen maar :+


Ik sta gewoon met de voeten op Drents zand en veen.

En successierechten voor een huis van 1,4 miljoen of meer vind ik nu eenmaal niet onredelijk.
'Kees en Ingrid' van in de zeventig kunnen natuurlijk in principe in een kast van een huis wonen, maar veel 'brave' eengezinswoning zitten er doorgaans onder.

Ook hier in Drenthe praat je bij 1,4 miljoen euro over een vrijstaande woning met grond en bijvoorbeeld stallen.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:11

listiglistje schreef:
Ehm de meeste ouderen hebben in het verleden voor een habbekrats gekocht of gebouwd....na aflossing levenslang zitten die bijna hypotheekvrij (mijn moeder betaalde maandelijks 225 euro hypotheek) .
Zoals zoveel ouderen, zit het vermogen in de stenen.


Dat is vermogen waar ze nooit een cent belasting over heeft betaald. Want je 1e huis is onbelast.
Wel zo eerlijk dat dat een keer belast wordt, want linksom of rechtsom zijn het gewoon inkomsten.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:23

listiglistje schreef:
Ehm de meeste ouderen hebben in het verleden voor een habbekrats gekocht of gebouwd....na aflossing levenslang zitten die bijna hypotheekvrij (mijn moeder betaalde maandelijks 225 euro hypotheek) .
Zoals zoveel ouderen, zit het vermogen in de stenen.


@ Listig Liesje: het is in principe mooi dat je je moeder een stevige aanslag wil besparen.
Maar er zitten ook nog andere kanten aan.

... en het staat al in de bijbel (en is waarschijnlijk zo oud als de mensheid) : zodra de belastinginner ('tollenaar') op de stoep staat, komt er stoom uit de oren.

Iemand koopt een huis voor een 'habbekrats',
betaalt 30 jaar 225 euro hypotheek,
ik verwacht niet dat dat huis inmiddels boven de 1,4 miljoen euro waard is.

Overal zijn natuurlijk uitzonderingen op,
(dus misschien is het inmiddels een kapitale woning)(of misschien denk ik anders over een habbekrats)
in dat geval is het goed om even advies in te winnen, zoals eerder vandaag gemeld in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-11-23 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:24

Ik snap nu ook waarom zoveel mensen VVD stemmen en blijven stemmen :Y)

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:25

lies schreef:
listiglistje schreef:
Ehm de meeste ouderen hebben in het verleden voor een habbekrats gekocht of gebouwd....na aflossing levenslang zitten die bijna hypotheekvrij (mijn moeder betaalde maandelijks 225 euro hypotheek) .
Zoals zoveel ouderen, zit het vermogen in de stenen.


Dat is vermogen waar ze nooit een cent belasting over heeft betaald. Want je 1e huis is onbelast.
Wel zo eerlijk dat dat een keer belast wordt, want linksom of rechtsom zijn het gewoon inkomsten.

Mijn ouders hebben meerdere huizen bewoond in hun lange leven... net zoals zoveel ouderen :')

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:29

listiglistje schreef:
lies schreef:
Dat is vermogen waar ze nooit een cent belasting over heeft betaald. Want je 1e huis is onbelast.
Wel zo eerlijk dat dat een keer belast wordt, want linksom of rechtsom zijn het gewoon inkomsten.

Mijn ouders hebben meerdere huizen bewoond in hun lange leven... net zoals zoveel ouderen :')


Ja, dus wat maakt dat uit?
Dat volgende huis werd dan deels betaald van de niet belaste overwaarde. Gratis inkomen.

Ik stem overigens zeker geen VVD, nooit gedaan ook.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:31

Tenzij de huizenmarkt instort. Want die fase komt er wel aan.

Overigens hoeft de bijbel er ook niet bij te worden betrokken als je het mij vraagt.

Ik ga vanavond een rondje partijprogramma's doorlezen doen. Merk dat ik met de kieswijzers er niet uit kom en dat ik nuances mis.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:31

LL: als de belasting op inkomen verlaagd wordt (dit wordt betaald vanuit oa de hogere erfbelasting) had je moeder elke maand meer over gehouden van haar AOW en haar pensioentje. Had ze dus financieel misschien wel 60 jaar meer netto te besteden gehad, elke maand.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:33

listiglistje schreef:
Ik snap nu ook waarom zoveel mensen VVD stemmen en blijven stemmen :Y)

... ik eigenlijk niet.

Vertel eens...?

De meeste mensen met een 'huisje voor een habbekrats'
en een klein hypotheekbedrag,
hebben in de harde realiteit van het kapitalisme wel te maken met waardestijging van het pand -
maar voor de meeste mensen met 'goedkoop huis plus kleine hypotheek' geldt dat de stenen echt geen 1,4 miljoen euro waard zijn.
(Dus zijn de voorstellen mbt erfbelasting van PvdA en GL geen 'bedreiging'.)

En mensen die weinig geld hebben doen er sowieso in mijn ogen vreemd aan om vvd te stemmen.
(Mijn eigen portemonnee denkt er anders over.)

En dit geldt ook in mijn ogen voor mensen met een kleiner bedrijf: de vvd kiest vooral voor de grote bedrijven (mede onder het mom van werkgelegenheid en wat ik 'Sint Economia' noem: mooie cijfers op de plek die je zelf kiest).
(Een goede economie is wat mij betreft een economie waarin de tweeling van de maatschappij kleiner wordt. Dat doet de vvd niet. Ook een reden om er weg van te blijven.)

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:02

Winged schreef:
Tenzij de huizenmarkt instort. Want die fase komt er wel aan.

Overigens hoeft de bijbel er ook niet bij te worden betrokken als je het mij vraagt.

Ik ga vanavond een rondje partijprogramma's doorlezen doen. Merk dat ik met de kieswijzers er niet uit kom en dat ik nuances mis.

Ik denk niet dat de huizenmarkt instort, integendeel, want de woningnood wordt steeds maar groter en de waarde van een woning dus ook.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:03

Misschien dat er daarom zo weinig vaart is en wordt gemaakt met huizen bouwen... daar worden de huidige woningen natuurlijk niet meer waard van ;)

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:09

Winged schreef:
Overigens hoeft de bijbel er ook niet bij te worden betrokken als je het mij vraagt.

:o ... ik vind het altijd wel iets hebben
'... dat staat niet alleen in de bijbel, maar zo gaat het ook nu nog'.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:33

Janneke2 schreef:
Winged schreef:
Overigens hoeft de bijbel er ook niet bij te worden betrokken als je het mij vraagt.

:o ... ik vind het altijd wel iets hebben
'... dat staat niet alleen in de bijbel, maar zo gaat het ook nu nog'.

Ik vind het wel prettig als de Bijbel genoemd wordt. Overigens, in de Bijbel zijn zo veel teksten te vinden dat je bijna alles kunt bewijzen ermee. Zowel de ene als de andere kant op. Maar, als ik nog maar 1 boek in huis zou mogen hebben dan zou het de Bijbel zijn.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:57

Beetje spuit 11, maar ik heb het voorbeeld van een paar pagina’s terug (huis 430k, spaargeld 20k, 2 kinderen en 1 ouder die overblijven)even voorgelegd aan de whatsapp van GroenLinks/PvdA. Dus ter info :D.

GroenLinks/PvdA schreef:
In jouw voorbeeld gaat het om een totaal vermogen van €450.000, waardoor de erfenis neerkomt op €225.000. Als er twee kinderen zijn bedraagt elk kindsdeel dus €75.000. Over €75.000 - €27.000 = €48.000 moet in ons plan 25% erfbelasting betaald worden (omdat we de vrijstelling verhogen). De verschuldigde belasting bedraagt per kind dan €12.000; totaal €24.000.

Het klopt dat de langstlevende ouder deze belasting in principe meteen moet afrekenen, dus vóórdat de kinderen hun kindsdeel daadwerkelijk krijgen. Maar in jouw voorbeeld heeft de langstlevende ouder niet voldoende spaargeld om de belasting daadwerkelijk te voldoen. In zo'n geval kan een betaalregeling met de Belastingdienst afgesproken worden, waardoor de belasting pas later hoeft te worden betaald.

Het zal in ieder geval nooit voorkomen dat iemand wiens partner overlijdt vanwege de erfbelasting diens huis uit moet. Dat zouden wij absoluut geen acceptabel gevolg vinden van het heffen van erfbelasting.

(Op de vraag of dit dan uitgesteld kan worden tot de ouder komt te overlijden of dat er dan actief voor gespaard zal moeten worden:)

De Belastingdienst past hier maatwerk toe. Wat ons betreft kan de belastingheffing in zo'n geval in ieder geval wel uitgesteld worden totdat de overgebleven ouder komt te overlijden.

Ann

Berichten: 13263
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:00

Dank voor deze toelichting, Imandra. Ik ben er nog steeds niet helemaal blij mee, maar denk er wel wat genuanceerder over nu.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:06

Nou, ik vind dit zinnetje zeker niet geruststellend:

Citaat:
De Belastingdienst past hier maatwerk toe. Wat ons betreft kan de belastingheffing in zo'n geval in ieder geval wel uitgesteld worden totdat de overgebleven ouder komt te overlijden.


Is 'wat hun betreft' ook 'wat de belastingdienst betreft' en hebben die hun admin op orde..
Dat is ook niet altijd het geval, meen ik..

Ann

Berichten: 13263
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:10

Wat ik me wel afvraag, er blijft een belastingheffing staan. Wat als de overgebleven ouder alles opmaakt en er naderhand geen geld meer te erven valt om die eerdere, uitgestelde heffing te kunnen betalen?

Maar als ik zie hoe hoog de VVD staat in de peilingen, denk ik wel dat dit plan van GL-PvdA er niet snel doorheen komt?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:18

nou ja ook al zouden ze het willen invoeren tzt, dan kunnen ze dat alsnog niet alleen regelen toch? Dan is toch een meerderheid oid nodig?

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:24

Cer schreef:
nou ja ook al zouden ze het willen invoeren tzt, dan kunnen ze dat alsnog niet alleen regelen toch? Dan is toch een meerderheid oid nodig?

Plus dat Henri Bontebal gisteren bij Khalid en Sophie zei: Je kan zoveel willen veranderen, maar de belastingdienst kan dat tot 2028 helemaal niet verwerken en ze kunnen zoveel wijzigingen helemaal niet aan.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:42

Ann schreef:
Wat ik me wel afvraag, er blijft een belastingheffing staan. Wat als de overgebleven ouder alles opmaakt en er naderhand geen geld meer te erven valt om die eerdere, uitgestelde heffing te kunnen betalen?

Maar als ik zie hoe hoog de VVD staat in de peilingen, denk ik wel dat dit plan van GL-PvdA er niet snel doorheen komt?


Ook even gevraagd, want vond het een goed punt:

GroenLinks/PvdA schreef:
Wat ons betreft moet in ieder geval voorkomen worden dat iemand zijn huis uitgezet wordt vanwege het overlijden van een partner.

Een betalingsregeling is voor de gevallen waarin de overgebleven partner niet genoeg spaargeld heeft om de belasting te kunnen betalen, omdat het bijvoorbeeld in het huis zit. In zo'n kan de overgebleven partner het geld dus ook niet opmaken.

Dus in principe lijkt me dat de situatie waarin er wel uitstel is verleend, maar de overgebleven partner het geld vervolgens opmaakt, niet mogelijk. Het kan dus ook niet zo zijn dat de kinderen vervolgens met een belastingschuld maar geen erfenis komen te zitten.


Ik verwacht dus dat die betalingsregeling samenhangt met (de verkoop van) het huis. Dus als de partner het huis verkoopt mogen de kinderen aanspraak maken op hun deel en de belasting op het belasting gedeelte, of als de partner komt te overlijden en dus het huis in de verkoop gaat. Of als een van de kinderen het huis zelf wil houden, dan moeten ze of de belasting voldoen en het andere kind uitkopen met eigen spaargeld of een nieuwe hypotheek.

Klinkt niet onredelijk moet ik zeggen, en als ik het goed begrijp is dat ook de huidige situatie en willen ze die in principe niet wijzigen.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 17:32

Janneke2 schreef:
listiglistje schreef:
Ik snap nu ook waarom zoveel mensen VVD stemmen en blijven stemmen :Y)

... ik eigenlijk niet.

Vertel eens...?



Nou er zijn in Nederland nog veel vermogende mensen, zij het in stenen/vastgoed, loon, bezittingen, bedrijf of beleggingen etc.

Genoeg mensen met :$ dan is de VVD de partij :Y) vandaar zo hoog in de peilingen.